Diamond X50N SWR vraagje.....

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Diamond X50N SWR vraagje.....

#1 Bericht door ON3AMZ »

Hoi vrienden,
Kan er mij iemand verklaren waarom de SWR op 2m bij deze antenne zo goed als plat ligt over het ganse bereik van 144.000 tot 146.000 en dat deze complete in het rood gaat in het 70 cm gebied van 430.000 tot 440.000 ?
Ligt dit aan de gebruikte coax of de lengte ervan, of is er iets mis met de antenne zelf ?
Antenne staat op buis tegen de gevel en heb er nooit problemen mee gehad op 2m, maar nu enkele dagen geleden ook een transceivertje op 70cm aangeschaft en blijkt dat SWR niet te doen is....

Johnny.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Diamond X50N SWR vraagje.....

#2 Bericht door PA1EJO »

ON3AMZ schreef:Hoi vrienden,
Kan er mij iemand verklaren waarom de SWR op 2m bij deze antenne zo goed als plat ligt over het ganse bereik van 144.000 tot 146.000 en dat deze complete in het rood gaat in het 70 cm gebied van 430.000 tot 440.000 ?
Ligt dit aan de gebruikte coax of de lengte ervan, of is er iets mis met de antenne zelf ?
Antenne staat op buis tegen de gevel en heb er nooit problemen mee gehad op 2m, maar nu enkele dagen geleden ook een transceivertje op 70cm aangeschaft en blijkt dat SWR niet te doen is....

Johnny.
wat bedoel je met tegen de gevel?
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PE2P
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:10
Roepletters: PE2P
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Diamond X50N SWR vraagje.....

#3 Bericht door PE2P »

Antenne kan je weinig aan veranderen, koppel de coax aan de antenne los en hang aan de coax een dummyload, meet je dan nog een slechte SWR dan heb je een coax / zender probleem.
73' Henk
Kenwood TS-2000 * TYT th-9800 * baofeng uv-5r * 2x baofeng uv-3r mkII * uniden bearcat 200xlt * Commtel Com205 * diamond X50 * diamond X200 * HyEndFed 4 band * Sirio SD - 1300 N *

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Diamond X50N SWR vraagje.....

#4 Bericht door ON3AMZ »

Hoi Henk,
prima idee, alleen een beetje moeilijk uit te voeren, maar zal wel niet anders kunnen denk ik.

En met tegen de gevel bedoel ik een buis gemonteerd tegen de geven zodat de antenne boven het pannendak uit komt.
Je kan het zien denk ik als je QRZ.com neemt en me opzoekt...en ja ik weet het wel voor jullie iets gaan zeggen, de CP-6 moet nog omhoog ! :wink: :wink:

Johnny.

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Diamond X50N SWR vraagje.....

#5 Bericht door ON3AMZ »

Hoi vrienden,
met het schaamrood op de wangen moet ik toegeven een stomme beginnersfout gemaakt te hebben.
Blijkt nu (heb het wel zelf gevonden :shock: :shock: :shock: ) dat mijn SWR-meter maar geschikt is van 1.8 tot 200 MHz.
Dus, op zoek naar een andere swr meter om te kunnen meten in het 70cm gebied hé.

Zaak gesloten, mijn excuses !!! :oops: :oops: :oops:

Johnny.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Diamond X50N SWR vraagje.....

#6 Bericht door PA0RAB »

John,
De tip van de dummy is zeer bruikbaar
Dan kun je daarna het meetsysteem bekijken.
Waarschijnlijk heb je het al gedaan om de fout te ontdekken. Veel SWR meter komen -zij het met een kleine toename van onnauwkeurigheid behoorlijk hoog in freq/ De weerstand/impedantie bruggen zijn zeker ZELFBOUW in het GHZ gebied bruikbaa Zie site PE2ER minimaal grootte onderdelen en afmetingen en groot in werking
Meestal krijgt het meetsysteem een hogere spanning bij toenemende freq te verwerken. En dat is dan niet te compenseren. Meter heen is in de hoek en niet in de hoek te brengen met e.o.a gevoeligheids potm. De terug aanduiding is dan ook veel te hoog.
En een foute meting
Het type met 3 parallelle lijntjes op print komt ook hoog .De baantjes lengte speel nu een rol Potmetertje als spanningsdeler , Meen zelfs dat Mottarola zoiets had als swr beveiliging en een vaste mobilofoon zender
Meet niet geeft slechts bruikbare indicatie return te hoog afknijpen Buisje met 3 draadjes als meetlijn en een printje met de dioden weerstanden en Ctjes
73 de Ruud PA0RAB

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Diamond X50N SWR vraagje.....

#7 Bericht door ON3AMZ »

Hoi vrienden,
Allemaal bedankt voor jullie bijdragen !
Ik ga de site van PE2ER eens bestuderen allenszins.

Johnny.

Plaats reactie