koehoorn/ U beugel

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

koehoorn/ U beugel

#1 Bericht door andre »

We kennen allemaal wel de bekende staatl gegalvaniseerde U beugel of bekende koehoorn om daar 2 antennes op te monteren.
Nu gaat in het voorjaar mijn mast op de schop en wil daarbij de bestaande koehoorn vervangen voor een exemplaar die geheel in kunststof is uitgevoerd. Een antenne die erop komt is een 5 meter lange flexa yagi, horizontaal, de ander is een Tonna kruisyagi.

Nu is de vraag of deze U beugels wel bestaan in het kunststof, ik heb ze iig nog nooit gezien.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: koehoorn/ U beugel

#2 Bericht door PA5COR »

Vraag, waarom kunststof?
Je zal toch de coax naar de antennes moeten voeren, en die hebben ook invloed op de antenes.
Kunststof is uiteraard ook zwakker en met 5 meter lange yagi's zal dat toch echt heel stevig moeten zijn in ons winderig landje....
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#3 Bericht door andre »

Ja Cor, daar heb je helemaal gelijk in wat de wind betreft. Nadeel natuurlijk voor een kruisyagi voor 2 meter is dat dan het verticale deel van de beugel door je antenne heen loopt. Ik zou dan kunnen overwegen de boel circulair te polariseren.

Het zijn overigens redelijk lichte antennes, dus mijn hoop is/was dat er inmiddels al wat op de markt is van bijvoorbeeld carbon materiaal of iets dergelijks.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: koehoorn/ U beugel

#4 Bericht door PA4WK »

Hallo Andre,
als je de bevestiging op je antennes een kwart slag draait kun je gewoon een rechte kunststof buis gebruiken.
Die is waarschijnlijk makkelijker ergens te vinden.
Misschien kun je iets maken met de bekende groene fiberglas mastdelen, die kun je prima onderling verlijmen met kunsthars.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#5 Bericht door andre »

Pfff.....Wim, soms zijn oplossingen zoooo simpel. Helemaal gefixeerd op een U beugel, maar natuurlijk heb je helemaal gelijk.
Eens kijken of dat gaat lukken met de antenne voor 70cm, want daar zit ook nog een ondersteunende hulpdrager onder.
Maar eens kijken of er dikwandig polycarbonat buizen zijn te scoren hier of daar.
Ik zal ook eens kijken naar 150cm fiberglas.
Moet uiteraard wel UV bestendig zijn, anders vind ik in de eerste najaarsstorm mijn antennes aan de andere kant van de gemeentegrens.. :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: koehoorn/ U beugel

#6 Bericht door Solostar »

Andre , volgens mij zijn er bij de emmerplas....ook personen die gebruik maken van een surfplank met een zeiltje
die mastjes zijn beresterk......

dikwandig en houden bij mij de kruisyagi daar waar het hoort boven de rotor

sukzes en veel dx

Hannie
Hij of zij, die de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: koehoorn/ U beugel

#7 Bericht door PA5COR »

Carbon is ook geleidend en dus niet geschikt voor je, de fiberglas delen wel, desnoods schilderen voor extra bescherming.
Mijn delen ( camo 1.20 meter lang) houden het prima uit buiten zonder enige extra bewerking.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#8 Bericht door PA3HMP »

ik heb zelf 2 X 7 elements zelfbouw voor 2 en 2 X 19 gemodificeerde tonna voor 70, ik heb het geluk gehad dat een kennis een mooie ronde H balk kon lassen van aluminium, de antennes hangen onder de H balk het laatste stuk is een kunststof pvc pijp (gewoon afvoerbuis) daarin zit een hardhouten stuk die in de pijp gegoten is met hars, op die manier zit er niks van metaal ertussen, ik heb ze wel circulair staan en als een X.

Om alles recht te houden lopen er nylon draden van voor naar het midden, en tevens lopen er diagonaal kunststof pijpen (19mm hostaliet met daarin bamboo die ingegoten is voor de stevigheid.

op de grond ziet het er allemaal wat lomp uit, maar als het in de mast hangt valt het niet eens op, ik wilde het stevig hebben omdat je niet zo maar even in een vakwerk mast klimt om na een storm alles weer vast te zetten.

ik had alles nog voorzien van visdraad en tyraps maar dat is er na 12 jaar wel weer allemaal uit/los gekomen.

Afbeelding

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#9 Bericht door PE1KXY »

Wat een mooie foto van huisvleit (of ij) prachtig om te zien.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 706
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#10 Bericht door pe1rdp »

PA3HMP:

Heb je getest of de kunststof buis en de hars inderdaad geen RF invloed hebben?
Ik had hele kleine dopjes op de dipolen mijn 70cm yagis gedaan maar de swr schoot meteen omhoog.
De magnetron-test wees inderdaad uit dat deze kunststof invloed had.

En de coaxkabels aan de achterkant van de yagi's wegleiden anders heb je daar weer invloed van.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#11 Bericht door PA3HMP »

het had geen invloed op de swr voor 2&70, en op de manier zoals het zit gaan de antennes niet doorhangen en beweegt het ook niet zijdelings door de diagonale pijpjes, zo hangt het hier al heel wat jaren.

ik heb in het verleden wel eens als experiment de 6 meter beam voorzien van korte hostaliet stukjes over de radialen heen (dit voor als er een vogel op zou gaan zitten de pijpjes zouden draaien en de vogel ondersteboven zou gaan) maar dat had wel invloed op 6 meter dus dat heb ik er toen afgehaald

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 706
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#12 Bericht door pe1rdp »

De RF invloed heeft niet zichtbaar te zijn op je swr meter maar kan wel je antennediagram behoorlijk door mekaar gooien.

Je zou een amateur in de buurt (ongeveer 1 km afstand) een stabiel qrp signaal kunnen laten uitzenden. Wel dezelfde polarisatie en niet batterij gevoed.
Dus ver genoeg om ruim in de far-field van jouw antenne te zijn en dichtbij genoeg om geen qsb te hebben.
Dan weet je precies wat er over is van je theoristische antennepatroon. Zeker op hogere frequenties kun je wel eens verrast raken van de effecten van multipath propagatie.

Elke 5 graden azimuth een meting doen, deze waarde is excel zetten en er een radar-diagram van maken. Dit diagram over google earth leggen en je ziet het effect van de omgeving.
En wellicht ook nog wel van je stackframe.
Hetzelfde truukje kun je ook voor elevatie toepassen maar pas op voor de zon. Deze kan behoorlijk ruisen. Ik meet op deze manier zo'n 8dB aan sunnoise.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#13 Bericht door PA1EJO »

PA3HMP schreef:ik heb zelf 2 X 7 elements zelfbouw voor 2 en 2 X 19 gemodificeerde tonna voor 70, ik heb het geluk gehad dat een kennis een mooie ronde H balk kon lassen van aluminium, de antennes hangen onder de H balk het laatste stuk is een kunststof pvc pijp (gewoon afvoerbuis) daarin zit een hardhouten stuk die in de pijp gegoten is met hars, op die manier zit er niks van metaal ertussen, ik heb ze wel circulair staan en als een X.

Om alles recht te houden lopen er nylon draden van voor naar het midden, en tevens lopen er diagonaal kunststof pijpen (19mm hostaliet met daarin bamboo die ingegoten is voor de stevigheid.

op de grond ziet het er allemaal wat lomp uit, maar als het in de mast hangt valt het niet eens op, ik wilde het stevig hebben omdat je niet zo maar even in een vakwerk mast klimt om na een storm alles weer vast te zetten.

ik had alles nog voorzien van visdraad en tyraps maar dat is er na 12 jaar wel weer allemaal uit/los gekomen.

Afbeelding
Wat vindt uw familie, buren, vrienden en overige kennissen van dit schoons als het bwvs tien meter boven het dak zou staan? :shock:
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#14 Bericht door andre »

De koehoorn gaat vervangen worden voor glasvezelbuis....
Nu ben ik inmiddels druk op zoek naar glasvezelbuis om wat beams mee op te tuigen, maar is nu Classics International de enige die dat spul verkoopt?
Ik koekul wat af maar kan hier in het Westen geen enkele leverancier vinden.
Ik zoek iets in de trend van 40-34mm en dan iets van 150cm lang.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE1ORG
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 nov 2007, 08:19
Roepletters: PE1ORG
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#15 Bericht door PE1ORG »

André,

Een nadeel van kunststof pijp en dus een geïsoleerde opstelling, is statische elektriciteit. Al die keren dat ik mijn antennes geïsoleerd had opgesteld, dus op een kunststof top pijp sprongen regelmatig de vonken over enkele centimeters uit de coax kabels. Daarbij een angstaanjagend gesis vanuit de kabel . Zelfs eens een testje gedaan, de coax kabel met een geïsoleerde tang bij de radiator gehouden, op 10cm afstand knalde een enorme vonk over naar de radiator.
Kun je het anders oplossen zou ik dat dus zeker doen.

Ik heb het jaren lang gehad maar buiten dat ik het ook wel stiekum grappig vond, was het doodeng.
Bij mij iig geen kunststof buizenwerk meer boven de rotor. (er onder ook niet :) ) Sinds dat ik een aluminium topbuis gebruik nooit meer last gehad.



'73 Dion
'73 Dion de PE1ORG

JOTA, VPK, SAILING, 70&23cm_ATV, 70&23cm_DATV, QO-100_DATV
pe1org.nl

Plaats reactie