koehoorn/ U beugel

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#16 Bericht door PA3HMP »

PD1EJO schreef:
PA3HMP schreef:ik heb zelf 2 X 7 elements zelfbouw voor 2 en 2 X 19 gemodificeerde tonna voor 70, ik heb het geluk gehad dat een kennis een mooie ronde H balk kon lassen van aluminium, de antennes hangen onder de H balk het laatste stuk is een kunststof pvc pijp (gewoon afvoerbuis) daarin zit een hardhouten stuk die in de pijp gegoten is met hars, op die manier zit er niks van metaal ertussen, ik heb ze wel circulair staan en als een X.

Om alles recht te houden lopen er nylon draden van voor naar het midden, en tevens lopen er diagonaal kunststof pijpen (19mm hostaliet met daarin bamboo die ingegoten is voor de stevigheid.

op de grond ziet het er allemaal wat lomp uit, maar als het in de mast hangt valt het niet eens op, ik wilde het stevig hebben omdat je niet zo maar even in een vakwerk mast klimt om na een storm alles weer vast te zetten.

ik had alles nog voorzien van visdraad en tyraps maar dat is er na 12 jaar wel weer allemaal uit/los gekomen.

Afbeelding
Wat vindt uw familie, buren, vrienden en overige kennissen van dit schoons als het bwvs tien meter boven het dak zou staan? :shock:
Geen enkel probleem ze hebben er geen last van, ik heb goed contact met mijn buren, en ieder jaar worden er ook nog 3 lichtsnoeren rond de kerst in getakeld zodat de grootste kerstboom van het dorp ontstaat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#17 Bericht door PA3HMP »

pe1rdp schreef:De RF invloed heeft niet zichtbaar te zijn op je swr meter maar kan wel je antennediagram behoorlijk door mekaar gooien.

Je zou een amateur in de buurt (ongeveer 1 km afstand) een stabiel qrp signaal kunnen laten uitzenden. Wel dezelfde polarisatie en niet batterij gevoed.
Dus ver genoeg om ruim in de far-field van jouw antenne te zijn en dichtbij genoeg om geen qsb te hebben.
Dan weet je precies wat er over is van je theoristische antennepatroon. Zeker op hogere frequenties kun je wel eens verrast raken van de effecten van multipath propagatie.

Elke 5 graden azimuth een meting doen, deze waarde is excel zetten en er een radar-diagram van maken. Dit diagram over google earth leggen en je ziet het effect van de omgeving.
En wellicht ook nog wel van je stackframe.
Hetzelfde truukje kun je ook voor elevatie toepassen maar pas op voor de zon. Deze kan behoorlijk ruisen. Ik meet op deze manier zo'n 8dB aan sunnoise.
ik heb nooit een grafiek uitgezet op papier, maar de beams kijken niet scheel, ik heb dat op grote afstand al eens getest met repeaters dus wat dat betreft heb ik gelukkig geen nadelige invloeden kunnen ontdekken, als ik nu ooit eens opnieuw een mast zou moeten maken dan zou ik er geen beams voor 2&70 meer inhangen want het is daar erg stil.

-Verwijderd account

Re: koehoorn/ U beugel

#18 Bericht door -Verwijderd account »

PA3HMP schreef:als ik nu ooit eens opnieuw een mast zou moeten maken dan zou ik er geen beams voor 2&70 meer inhangen want het is daar erg stil.
Ik weet natuurlijk niet welke verwachtingen jij hebt, maar op de repeaters is er nog wel wat activiteit. En wellicht in het SSB-deel ook.
Gisteravond was het best wel druk, er was een of andere contest aan de gang.

Er is tegenwoordig zoveel keus dankzij allerhande uitbreidingen die er geweest zijn. Zoals: meer banden erbij gekregen, digital voice, repeaters met een landelijke dekking, echolink, TeamSpeak, enz.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#19 Bericht door PA3HMP »

repeaters e.d. is allemaal verticaal dus dat kun je met een gewone X200 ook wel werken, en ssb is erg stil geworden sinds novice op HF mag.

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: koehoorn/ U beugel

#20 Bericht door PA1WBU »

PA3HMP schreef:repeaters e.d. is allemaal verticaal dus dat kun je met een gewone X200 ook wel werken, en ssb is erg stil geworden sinds novice op HF mag.
Als je wilt kijken of je het stof van je 2m SSB filter kunt blazen en je woont niet te ver van Arnhem:

https://a06.veron.nl/afdeling-2/radioronde/

SSB ronde is verticaal gepolariseerd overigens, domweg omdat er niet veel mensen een horizontale rondstraler bezitten.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#21 Bericht door PA1EJO »

PA3HMP schreef:
PD1EJO schreef:
PA3HMP schreef:ik heb zelf 2 X 7 elements zelfbouw voor 2 en 2 X 19 gemodificeerde tonna voor 70, ik heb het geluk gehad dat een kennis een mooie ronde H balk kon lassen van aluminium, de antennes hangen onder de H balk het laatste stuk is een kunststof pvc pijp (gewoon afvoerbuis) daarin zit een hardhouten stuk die in de pijp gegoten is met hars, op die manier zit er niks van metaal ertussen, ik heb ze wel circulair staan en als een X.

Om alles recht te houden lopen er nylon draden van voor naar het midden, en tevens lopen er diagonaal kunststof pijpen (19mm hostaliet met daarin bamboo die ingegoten is voor de stevigheid.

op de grond ziet het er allemaal wat lomp uit, maar als het in de mast hangt valt het niet eens op, ik wilde het stevig hebben omdat je niet zo maar even in een vakwerk mast klimt om na een storm alles weer vast te zetten.

ik had alles nog voorzien van visdraad en tyraps maar dat is er na 12 jaar wel weer allemaal uit/los gekomen.

Afbeelding
Wat vindt uw familie, buren, vrienden en overige kennissen van dit schoons als het bwvs tien meter boven het dak zou staan? :shock:
Geen enkel probleem ze hebben er geen last van, ik heb goed contact met mijn buren, en ieder jaar worden er ook nog 3 lichtsnoeren rond de kerst in getakeld zodat de grootste kerstboom van het dorp ontstaat.

Afbeelding
Echt schitterend, ik wou dat ik in zo'n buurt woonde
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#22 Bericht door PA1EJO »

PA1WBU schreef:
PA3HMP schreef:repeaters e.d. is allemaal verticaal dus dat kun je met een gewone X200 ook wel werken, en ssb is erg stil geworden sinds novice op HF mag.
Als je wilt kijken of je het stof van je 2m SSB filter kunt blazen en je woont niet te ver van Arnhem:

https://a06.veron.nl/afdeling-2/radioronde/

SSB ronde is verticaal gepolariseerd overigens, domweg omdat er niet veel mensen een horizontale rondstraler bezitten.
Tegen de tijd dat het signaal bij je aankomt van de repeater zitten er vast wel wat reflecties in het signaal zodat de polarisatie richting random is (voorspel ik). Ooit een keer een yagi met horizontale en vertikale elementen op het dak van mijn ouders gehad, en het is me nooit gelukt aan te tonen dat er een overtuigende polarisatie in het signaal zat.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#23 Bericht door andre »

PD1EJO schreef: Tegen de tijd dat het signaal bij je aankomt van de repeater zitten er vast wel wat reflecties in het signaal zodat de polarisatie richting random is (voorspel ik). Ooit een keer een yagi met horizontale en vertikale elementen op het dak van mijn ouders gehad, en het is me nooit gelukt aan te tonen dat er een overtuigende polarisatie in het signaal zat.
Merkwaardige conclusie. Voor hf heb je volkomen gelijk, maar vhf en hoger is polarisatie wel degelijk van belang. Kan zijn dat ik het mis heb, maar heb dan ook pas 40 jaar antennes tot mijn beschikking... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#24 Bericht door PA1EJO »

andre schreef:
PD1EJO schreef: Tegen de tijd dat het signaal bij je aankomt van de repeater zitten er vast wel wat reflecties in het signaal zodat de polarisatie richting random is (voorspel ik). Ooit een keer een yagi met horizontale en vertikale elementen op het dak van mijn ouders gehad, en het is me nooit gelukt aan te tonen dat er een overtuigende polarisatie in het signaal zat.
Merkwaardige conclusie. Voor hf heb je volkomen gelijk, maar vhf en hoger is polarisatie wel degelijk van belang. Kan zijn dat ik het mis heb, maar heb dan ook pas 40 jaar antennes tot mijn beschikking... :lol:
Toon het eens aan met een yagi en een signaal wat ongetwijfeld een paar reflecties bevat. Het gaat alleen bij direct line of sight zonder verdere scatterers op vermoed ik.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

pa1vw
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 apr 2005, 18:30

Re: koehoorn/ U beugel

#25 Bericht door pa1vw »

Misschien de bekende camouflagenet-stokken http://www.dumpcompany.com/index.php?it ... 64&lang=nl

-Verwijderd account

Re: koehoorn/ U beugel

#26 Bericht door -Verwijderd account »

Over antennepolarisatie gesproken, het maakt wel degelijk een groot verschil tussen horizontaal en vertikaal.

Op 23cm maakte ik een rechtstreekse verbinding in FM met een amateur welke zit aan de andere kant van de stad. Een afstand van ruim 9km met hoogbouw in de zichtlijn.
Die amateur werkte met een horizontale richtantenne en ikzelf met een eigenbouw GP-tje, opgesteld als binnenhuisantenne. Zijn signaal kwam amper boven het ruisnivo uit en nadat ik mijn GP-tje een kwartslag draaide, en zich aldus gedroeg als een horizontale antenne, was ie plots ruim 5 s-punten en aldus een prima verbinding. Hij werkte middels een transverter met ongeveer een half Watt output en ik met 1 Watt uit een IC-120.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#27 Bericht door PA1EJO »

PA4DHG schreef:Over antennepolarisatie gesproken, het maakt wel degelijk een groot verschil tussen horizontaal en vertikaal.

Op 23cm maakte ik een rechtstreekse verbinding in FM met een amateur welke zit aan de andere kant van de stad. Een afstand van ruim 9km met hoogbouw in de zichtlijn.
Die amateur werkte met een horizontale richtantenne en ikzelf met een eigenbouw GP-tje, opgesteld als binnenhuisantenne. Zijn signaal kwam amper boven het ruisnivo uit en nadat ik mijn GP-tje een kwartslag draaide, en zich aldus gedroeg als een horizontale antenne, was ie plots ruim 5 s-punten en aldus een prima verbinding. Hij werkte middels een transverter met ongeveer een half Watt output en ik met 1 Watt uit een IC-120.
Hoe langer de golflengte, hoe groter het gebied is waarbinnen de scatterers een invloed hebben op de propagatie, hij korter de golflengte, hoe kleiner het gebied is. Dit gebied noemen we de Fresnel zone, en het staat uitvoerig beschreven in wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone Ik heb de vertikaal horizontaal propagatie test gecheckt bij 2 meter golflengte, en dat is 10 keer zo groot als de 23 centimeter die jij noemt. Blijkbaar was het zo dat de 9km zichtlijn met 23 cm golflengte een Fresnel zone oplevert die geen noemenswaardige reflecties opleverde. De grootste radius van de Fresnelzone in het midden tussen de zender en de ontvanger kun je ook uitrekenen, de formule is r = 8.657*sqrt(D/f) met D de afstand in km en f de frequentie in GHz. Uit deze formule komt r, wat de grootste straal (radius) van de Fresnel ellipse tussen zender en ontvanger voorstelt. Reken even mee wat er gebeurt bij 23cm en 2 meter met in beide gevallen D is 9 km, ik vond een Fresnel straal van 23 meter voor 1250 MHz en een Fresnel straal van 68 meter bij 144 MHz. De kans op een reflectie bij 144 MHz is daarom vele malen groter dan bij 1250 MHz. Ik had namelijk een mast van minimaal 70 meter aan beide kanten nodig gehad voor VHF, en voor SHF had je genoeg gehad aan een flatgebouw ergens rond de 6e verdieping. Je kunt geen discussie over polarisatie tussen zender en ontvanger voeren zonder de Fresnel zones en de gevolgen van reflecties erbij te betrekken volgens mij. De 144 MHz polarisatie test heb ik hoogstens op 15 meter hoogte boven het maaiveld uitgevoerd, en, zoals ik al eerder meldde, ik heb nooit een verschil kunnen zien. Met SHF was het ongetwijfeld een ander verhaal geweest.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#28 Bericht door PA3HMP »

ik heb in het verleden veel SSTV gedaan op 2 meter, daarbij hem ik ook stations gehad die verticaal uitzonden maar ik op mijn circulair gepolariseerde beam veel harder ontving dan op de hoger geplaatste vertical, reden daarvoor is dat bij reflecties tegen gebouwen de polarisatie veranderd, dat is ook de reden waarom ik een circulair gepolariseerde beam gebruik, hat ontvangt horizantaal verticaal maar ook alles er tussenin.

Een nog mooier ontwerp is dat van pa5rwe (SK) die had loop yagi's die konden draaien om hun eigen as, dus dan pakte je wat het sterkst binnen kwam of dat nu horizontaal vertikaal of iets er tussenin was.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: koehoorn/ U beugel

#29 Bericht door PA1EJO »

PA3HMP schreef:ik heb in het verleden veel SSTV gedaan op 2 meter, daarbij hem ik ook stations gehad die verticaal uitzonden maar ik op mijn circulair gepolariseerde beam veel harder ontving dan op de hoger geplaatste vertical, reden daarvoor is dat bij reflecties tegen gebouwen de polarisatie veranderd, dat is ook de reden waarom ik een circulair gepolariseerde beam gebruik, hat ontvangt horizantaal verticaal maar ook alles er tussenin.

Een nog mooier ontwerp is dat van pa5rwe (SK) die had loop yagi's die konden draaien om hun eigen as, dus dan pakte je wat het sterkst binnen kwam of dat nu horizontaal vertikaal of iets er tussenin was.
Circulair polariseren is altijd mooier denk ik, linksom draaiend wordt rechtsom na reflectie, en daarmee heb je direct een mooi filter. Bij GPS gebeurt het, op deze manier onderdruk je de multipath.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Plaats reactie