De antenne staat er

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: De antenne staat er

#16 Bericht door sottezero »

Ja, de XYL had 'die mast eruit, of ik eruit.... Toen ging zij eruit.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#17 Bericht door PE2AAB »

Ik heb nog wel een (home made) pijpje van c.a. 2 meter die daarop past. Met een dubbele lading tegels blijft dat prima staan.
Staat bij mij al jaren op deze manier op het dak.
IMG_2954.JPG
Interesse?

Rick.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#18 Bericht door PA1EJO »

PE2AAB schreef:Ik heb nog wel een (home made) pijpje van c.a. 2 meter die daarop past. Met een dubbele lading tegels blijft dat prima staan.
Staat bij mij al jaren op deze manier op het dak.
IMG_2954.JPG
Interesse?

Rick.
Als het weer wat beter was geweest vandaag dan had ik me al met de bako al op het zinken dakje gewurmd om de antenne wat hoger te schroeven, ik krijg hem nog wel een metertje hoger maar ik wed haast dat het wrs weinig uitmaakt. De optie extra tegels of zandzakjes lijkt me ook wel wat. En als dit allemaal niets verbetert ga ik iets dichter bij de nok proberen.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#19 Bericht door PE2AAB »

PD1EJO schreef:
PE2AAB schreef:Ik heb nog wel een (home made) pijpje van c.a. 2 meter die daarop past. Met een dubbele lading tegels blijft dat prima staan.
Staat bij mij al jaren op deze manier op het dak.
IMG_2954.JPG
Interesse?

Rick.
Als het weer wat beter was geweest vandaag dan had ik me al met de bako al op het zinken dakje gewurmd om de antenne wat hoger te schroeven, ik krijg hem nog wel een metertje hoger maar ik wed haast dat het wrs weinig uitmaakt. De optie extra tegels of zandzakjes lijkt me ook wel wat. En als dit allemaal niets verbetert ga ik iets dichter bij de nok proberen.
Even ter verduidelijking; het mastje dat ik heb heeft de vierkante flens (incl. 4 gaten) er al aan zitten. Deze vervangt dus de meegeleverde buis van 50cm die je normaal voor een schoteltje gebruikt.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#20 Bericht door PA3DAT »

sottezero schreef:Ja, de XYL had 'die mast eruit, of ik eruit.... Toen ging zij eruit.
Zij maakte dus duidelijk de dienst uit. Daar zat je dan, alleen, met je mastje... :wink:

Mijn xyl heeft zelf een F-registratie. Wel zo handig. Zij was degene die tegen mij zei: "waarom
koop je niet een leuk HF-setje, voor in de kampeerauto?" Sindsdien zit er een FT857 in.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1245
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: De antenne staat er

#21 Bericht door PA4WK »

Mijn XYL heeft geen registratie maar vind (bijna) goed alles wat ik wil.
Toen ik slaagde voor F nog een mooie Heil headset van haar gekregen en een shirt met de nieuwe call er op.
Dus mij hoor je niet klagen.
73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: De antenne staat er

#22 Bericht door jan58 »

Ik bemoei me ook niet met haar lading tasjes de schoenenwinkel en kleding magazijn.Dus heeft zij niet het recht om over mijn mastje en waslijn te klagen.
Leven en laten leven.Gelukkig heb ik m n vrijheid,ieder z n hobby toch.

Gr Jan

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: De antenne staat er

#23 Bericht door PD1A »

Wat zou "beter" zijn in dit bericht, een korte kleine antenne zo hoog mogelijk of een grote lange antenne die lager staat voor vhf?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#24 Bericht door PA3DAT »

De kleine een stuk hoger, is mijn ervaring.

@Wim PA4WK: ik kreeg ook een shirt voor mijn verjaardag, twee weken geleden.
Amerikaans, met de tekst: Not all hams are created equal: some know CW :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: De antenne staat er

#25 Bericht door PD1A »

Zou je met een langere antenne ook al staat deze lager toch niet beter werken ivm hogere gain/rendement?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: De antenne staat er

#26 Bericht door PA5COR »

VHF en UHF zijn zichtverbindingen, de antennes moeten mekaar "kunnen zien" met een kleine meebuiging extra dan die het bereik iets verder vergroot.

Een hoog opgestelde antenne kan verder "zien" als de langere lager opgestelde, die kan meer gain hebben maar de gain is dan verspild doordat het signaal de tegenpartij niet bereikt en er overheen gaat.

De bundeling van een high gain antenne kan ook nadelen hebben met propagatie als het gebundelde vlak het afstralen naar het reflecterende pad verhinderd of verslechterd, dan kan een lagere gain antenne die minder vermogen bundeld en meer in het reflecterende pad stuurt een voordeel zijn.

Meestal is er geen sprake van condities en heb je dus alleen te maken met het rechtstreekse zicht pad naar je tegenstation.
Dan is de hoger, verder "ziende" antenne meer voordelig.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#27 Bericht door PA1EJO »

PA5COR schreef:VHF en UHF zijn zichtverbindingen, de antennes moeten mekaar "kunnen zien" met een kleine meebuiging extra dan die het bereik iets verder vergroot.

Een hoog opgestelde antenne kan verder "zien" als de langere lager opgestelde, die kan meer gain hebben maar de gain is dan verspild doordat het signaal de tegenpartij niet bereikt en er overheen gaat.

De bundeling van een high gain antenne kan ook nadelen hebben met propagatie als het gebundelde vlak het afstralen naar het reflecterende pad verhinderd of verslechterd, dan kan een lagere gain antenne die minder vermogen bundeld en meer in het reflecterende pad stuurt een voordeel zijn.

Meestal is er geen sprake van condities en heb je dus alleen te maken met het rechtstreekse zicht pad naar je tegenstation.
Dan is de hoger, verder "ziende" antenne meer voordelig.
Dit verhaal vertelde ik ook gisteren in de Haagse borrelronde: toen ik kind was lag er nog geen kabel voor de TV, en gevolg was dat alle VHF en UHF van 60km ver moest komen. De enige manier om dan een beetje een ruisvrij beeld te krijgen is een 10 meter hoge mast op je dak zodat je overal over uitkijkt, wellicht hebben er ook antenneversterkers tussen gezeten. In Geleen stonden alle straten dan ook vol met die richtantennes en nog steeds was het zo dat de Belgische en Duitse zenders er beter door heen kwamen dan Roermond. Het is pas later geweest dat ook Hulsberg er als steunpunt in zuid Limburg bij kwam. Maar, misschien dat mijn interesse voor radio ermee ontstaan is. Op dit huis kan ik natuurlijk nog meer plaatsen, maar voorlopig is dit waar ik het mee doe, er zijn geen yagi's op 10 meter boven het dak nodig voor IJsselstein of Den Haag, op deze manier gaat het ook, zelfs pi2asd en de ontvanger in Amersfoort haal ik met de X30 op 5W. Wat ik wel nog wil is een HF antenne, ik kan 5 meter tussen twee schoorstenen spannen dus ik denk dat ik daar me binnenkort eens op ga richten. Er hang nu iets onder de nok, maar ik denk niet dat ik daarmee moet gaan zenden.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#28 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD1EJO schreef: Wat ik wel nog wil is een HF antenne, ik kan 5 meter tussen twee schoorstenen spannen dus ik denk dat ik daar me binnenkort eens op ga richten. Er hang nu iets onder de nok, maar ik denk niet dat ik daarmee moet gaan zenden.
Een dipool voor 10M moet gaan lukken.
En wat betreft onder de nok, probeer het eens. Met laag vermogen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: De antenne staat er

#29 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Een straat in Maastricht.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#30 Bericht door andre »

Tja, toen waren er nog geen '5 meter' regeltjes. Je plemte gewoon een piloonmast van 2 of 3 delen op de nok, rotor erin en naast de ned1 en 2 antenne nog eentje voor de Duitser en de Belg....oja, en eentje voor 3 meter... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie