De antenne staat er

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: De antenne staat er

#31 Bericht door pa1bvm »

gelukkig is er op VHF en UHF meer te beleven dan zichtverbindingen ..

met dit linkje kan je eenvoudig zien hoe " beperkt " een " line of sight " verbinding is qua afstand

http://www.qsl.net/kd4sai/distance.html


met een in nederland gemiddelde antenne hoogte ( voor amateurs ) van +/- 15 meter is de " line of sight" ongeveer 16 KM
tussen twee mateurs met masten van 15 meter hoog wel 30 Km ...


tja... dan wordt het nog lastig om belgie te werken op VHF ...

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#32 Bericht door andre »

Ja, dat is de theorie. En dan ook nog niet eens mee genomen in die tabel de aanwezige trajectdemping. Echter vaak is de praktijk weerbarstig, en gelukkig maar, en kunnen we dagelijks op zowel VHF als UHF
net even 'over de horizon' gluren met onze signalen. Dagelijks kan ik verbindingen maken van een kleine 170km. En mijn antenne staat maar op 21 meter...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: De antenne staat er

#33 Bericht door PA5COR »

Vermogen, hoogte, traject demping, mode van uitzending, spelen allemaal een rol.
Vuistregels zijn gewoon dat, een benadering van de werkelijkheid, welke door veranderde omstandigheden stevig kan veranderen.

Wat de mogelijkheden zijn met bovengewone condities weten we allemaal wel, heel europa Ijsland etc el gewerkt op 2/70 met 50 - 200 watt in een (paar) gode beams.
Ecoflx 15 coax en alles N connectors.
Mast versterkers met GA-as versterkers etc, been there, done that, got the T shirt ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#34 Bericht door PA1EJO »

PA5COR schreef:Vermogen, hoogte, traject demping, mode van uitzending, spelen allemaal een rol.
Vuistregels zijn gewoon dat, een benadering van de werkelijkheid, welke door veranderde omstandigheden stevig kan veranderen.

Wat de mogelijkheden zijn met bovengewone condities weten we allemaal wel, heel europa Ijsland etc el gewerkt op 2/70 met 50 - 200 watt in een (paar) gode beams.
Ecoflx 15 coax en alles N connectors.
Mast versterkers met GA-as versterkers etc, been there, done that, got the T shirt ;)
Mijn QTH is Rotterdam noord, en met 5W op 11m hoogte waarbij ik nog niet over alle daken uitkijk omdat de gebouwen om me heen nog iets hoger komen weet ik de bereiken,

Hilversum 56km
Den Haag 16km
Breda 47km
IJsselstein 40km

Zie ook dit filmpje: https://youtu.be/L4MB7cZEBZ8

Alhoewel Den Haag dichter bij staat is het niet de ontvanger in het PI2NOS repeater netwerk wat me meestal het sterkste oppakt. Waar is dit van afhankelijk? Alles wat er al genoemd is. De formule om uit rekenen wat het zichtbereik is volgens mij:

D = 3.6 wortel(A) + 3.6 wortel(B)

waarbij A en B de antennehoogtes in meter zijn en D de theoretische afstand in km. Voor IJsselstein op 250 meter hoogte en een 10 meter hoge antenne is het bereik dus D = (wortel(250) + wortel(10))*3.6 = 68 kilometer, ik haal het net nog tot de ontvanger in Hilversum maar daarna wint de kromming van de aarde het.

Als er een inversie is met een koude luchtlaag ingeklemd tussen de twee warme luchtlagen, of alleen een koude luchtlaag met iets warms daarboven, dan kun je met VHF en UHF veel verder komen. Hoe ver dan? Ik heb op VHF ooit een verbinding gehoord van Geleen in ZL tot Heppenheim in Duitsland, en dat is meer dan 300km van de toenmalige QTH verwijderd. Waarom kan het? Omdat refractie ook geldt voor radiogolven, net als licht buigt de radiogolf zodat je achter de horizon kunt uitkomen als de atmosferische condities het toelaten. Als wij de zon zien ondergaan is hij al klein stukje onder de horizon, en de reden is atmosferische refractie.

Als je in Brunssum Zuid Limburg een hoge mast hebt staan dan kun je de PI2NOS zenders net horen, de formule hierboven verklaart het niet, maar, een beetje refractie verklaart het wel. De onderlinge afstand is circa 150 km. Brunssum ligt een stuk boven het NAP, voeg daar 20 meter mast aan toe en het refractie effect, en het werkt net.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#35 Bericht door andre »

Hoi Ernst, propagatie en condities is een materie waarbij je heel oud kan worden alvorens je echt weet hoe het in elkaar steekt. En dan nog zelfs zal het je tekens weer verbazen hoe vaak je nog naast een gedegen voorspelling kan zitten. (is mijn DX ervaring op allerlei banden in de afgelopen 40 jaar).
Nu heb jij slechts één enkele vertical in gebruik, maar bij een beam wordt het nog complexer. Kan zomaar zijn dat je verschrikkelijk goede condities hebt op 60 graden, terwijl wanneer je de antenne op 100 graden zet er helemaal niets op DX gebied te horen is. Kan ook nog zijn dat je een flinke regen of sneeuwbui op 50/100Km afstand kan gebruiken voor DX, terwijl er toch eigenlijk geen condities zijn....Is die bui weg, is ook die 'glijbaan' weg...
Condities....pffff...
In ieder geval hebben wij geen condities nodig om elkaar te horen, wij zitten 'slechts' 7Km bij elkaar vandaan... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: De antenne staat er

#36 Bericht door pa1bvm »

Nog even zitten bladeren in mijn oude logboeken ..

ooit ben ik begonnen( als PD0ATW ) met 10 watt FM in een J-antenne ( verticaal rondstraler +/- 3dB extra gain )
die stond op 9 meter hoogte op de nok van het " ouderlijk huis " Coax +/- 15 meter RG213

Veel verbindingen in de buurt ( Zaandijk ) maar ook Den Helder , Alkmaar , Amsterdam , Amersfoort , Putten
en Nieuw Balingen ( Drenthe ) .
Buiten Nederland heel af en toe :
Engeland , Denemarken , Duitsland , Belgie ( ik denk via tropo S-rapporten zo tegen de s5 a s6

J-antenne van het dak en toen een 9 elements tonna horizontaal met Stolle rotor ( boomlengte +/- 3.5 meter )
nog steeds in FM met 10 watt
Denemarken , Duitsland , Frankrijk , Luxemburg , Engeland ( weer tropo denk ik )
Via Sporadische-E >> SV2JT in Griekenland( S8 rapport )
de toenmalige C-machtiging gehaald ..

daarna begonnen (als PE1BVM) met SSB en +/- 70 watt ( qqe06/40)
9-elemnts wordt een 11 elements ,daarna 2 x 11 elements.. en daarna een 17 elements
preamps in de mast , dikkere kabel etc etc .. het VHF DX virus had duidelijk toegeslagen



mijn advies ...
zet je vertikale spriet boven op een mastje.
En daaronder een korte yagi op 144 Mhz .. denk aan een HB9CV of Moxon ..of een 4 elements ( boomlengte 1.5 meter )
fatsoenlijk stukje coax ..en een set met SSB en FM .
Denk ook aan digitale modes als WSPR etc etc

wel een waarschuwing !!
- voor dat je het weet heb je een DX - virusje te pakken en dat kan zeer hardnekkig zijn-

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#37 Bericht door PA1EJO »

andre schreef:Hoi Ernst, propagatie en condities is een materie waarbij je heel oud kan worden alvorens je echt weet hoe het in elkaar steekt. En dan nog zelfs zal het je tekens weer verbazen hoe vaak je nog naast een gedegen voorspelling kan zitten. (is mijn DX ervaring op allerlei banden in de afgelopen 40 jaar).
Nu heb jij slechts één enkele vertical in gebruik, maar bij een beam wordt het nog complexer. Kan zomaar zijn dat je verschrikkelijk goede condities hebt op 60 graden, terwijl wanneer je de antenne op 100 graden zet er helemaal niets op DX gebied te horen is. Kan ook nog zijn dat je een flinke regen of sneeuwbui op 50/100Km afstand kan gebruiken voor DX, terwijl er toch eigenlijk geen condities zijn....Is die bui weg, is ook die 'glijbaan' weg...
Condities....pffff...
In ieder geval hebben wij geen condities nodig om elkaar te horen, wij zitten 'slechts' 7Km bij elkaar vandaan... :lol:
Dan kunnen we elkaar bijna via 3 khz door de lucht bereiken. Propagatie is lachen, antennes en richt effecten, groot gegiechel, want in feite is geen enkele theorie in overeenstemming met de praktijk. Neem het antenne programma en kijk wat de groundplane benadering doet, laat een vliegtuig tussen jou en de zender vliegen zodat er wat multipath is, dat is de echte wereld van radio ontvangst/zenden.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De antenne staat er

#38 Bericht door PA1EJO »

pa1bvm schreef:Nog even zitten bladeren in mijn oude logboeken ..

ooit ben ik begonnen( als PD0ATW ) met 10 watt FM in een J-antenne ( verticaal rondstraler +/- 3dB extra gain )
die stond op 9 meter hoogte op de nok van het " ouderlijk huis " Coax +/- 15 meter RG213

Veel verbindingen in de buurt ( Zaandijk ) maar ook Den Helder , Alkmaar , Amsterdam , Amersfoort , Putten
en Nieuw Balingen ( Drenthe ) .
Buiten Nederland heel af en toe :
Engeland , Denemarken , Duitsland , Belgie ( ik denk via tropo S-rapporten zo tegen de s5 a s6

J-antenne van het dak en toen een 9 elements tonna horizontaal met Stolle rotor ( boomlengte +/- 3.5 meter )
nog steeds in FM met 10 watt
Denemarken , Duitsland , Frankrijk , Luxemburg , Engeland ( weer tropo denk ik )
Via Sporadische-E >> SV2JT in Griekenland( S8 rapport )
de toenmalige C-machtiging gehaald ..

daarna begonnen (als PE1BVM) met SSB en +/- 70 watt ( qqe06/40)
9-elemnts wordt een 11 elements ,daarna 2 x 11 elements.. en daarna een 17 elements
preamps in de mast , dikkere kabel etc etc .. het VHF DX virus had duidelijk toegeslagen



mijn advies ...
zet je vertikale spriet boven op een mastje.
En daaronder een korte yagi op 144 Mhz .. denk aan een HB9CV of Moxon ..of een 4 elements ( boomlengte 1.5 meter )
fatsoenlijk stukje coax ..en een set met SSB en FM .
Denk ook aan digitale modes als WSPR etc etc

wel een waarschuwing !!
- voor dat je het weet heb je een DX - virusje te pakken en dat kan zeer hardnekkig zijn-
Mijn XYL keek al bezorgd bij de X30, maar ik weet niet wat er gebeurt als ik voorstel een hexbeam op een stok in de tuin te plaatsen. Denk dat ik er een tweede getunede kwart lambda naast de x30 zet en op 10, 15 en wellicht 20 meter eerst begin.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: De antenne staat er

#39 Bericht door pa1bvm »

kijk eens op deze site ...
http://www.qsl.net/dk7zb/start1.htm

een 4 el yagi voor 144 Mhz heeft 4 elementen van +/- 1 meter
en de lengte van de " Boom " ( - drager ) is maar 1 meter ... en wel iets van 7 db gain ...
4-el.JPG
een X30 is iets van 1.3 meter ??? tja .. er moet dan wel een kleine rotor onder ..

en voor hf ...

ach ...je hangt een end-fed in de boom
of je maakt een delta loop voor 20 meter
of twee stukjes draad als dipool voor 10 meter ..

maar.. dat is geen VHF ... toch ???

kijk ook eens op de DX-cluster dan kan je zien wat er NU actueel op 144 Mhz gedaan wordt

http://www.dxsummit.fi/#/?include=144MHz

Plaats reactie