Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PC1Y
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:06
Roepletters: PC1Y
Locatie: Rotterdam

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#31 Bericht door PC1Y »

PA4WK schreef:
PC1Y schreef:
monoblock schreef:Ik heb ook type 1 van dx-wire besteld. Ik ben benieuwd naar de resultaten PC1Y. Dan kunnen we dat eens vergelijken.

Hallo Menno-PD1CQ:

Inmiddels de mantelwelle "type 1 gemonteerd gelijk onder het endfed-kastje en daarnaast een 4 mtr draad d.m.v. slangklem om de PL-plug........

Ik wil niet te hard juigen,maar tot zover is alle eigen RFI in de shack weg gebleven.....

Dus ben er zover wel tevreden over...

wat zijn jouw ervaringen ??
Is je ontvangst ook verbeterd?
73's Wim



Daar merk ik niet veel van.....

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#32 Bericht door monoblock »

PC1Y,

Bedankt voor het terug koppelen van jouw bevindingen. Momenteel zit ik nog op zee, over een week ga ik er mee aan de gang. Ik heb de DX-Wire type 1 al liggen. Ik ga het net zo doen als jij hebt, en laat het hier weten.
PD1CQ - Menno

Bloempje
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2013, 01:10

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#33 Bericht door Bloempje »

Hoi,

Ik heb al meedere keren naar mijn oplossing gewezen.
Werkt nog steeds hoor!!!

http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 45#p151344
Bijlagen
mantelstroomfilter.jpg

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#34 Bericht door PE1PQX »

Ik zie hier verschillende opties voor een mantelstroomfilter bij End-Fed antenne's.
Wat mij daarbij opvalt is dat men ook geregeld spreekt over een 'aard-radiaal', als je die er bij gaat toepassen heb je toch geen end-fed antenne meer maar een eenvoudige dipool met een trafo voor de 'straler'?

Het idee achter een end-fed is juist één draad met een trafo (1:49??) en dan een coax naar de tranceiver.
Ik heb de mantelstroomfilter direct onder de end-fed, op de coax dat naar de tranceiver gaat. Type is ik dacht 20 of 25-tal ringkernen om de voedende coax en dat met krimpkous afgewerkt.
Tot nu toe totaal geen last van RFI/TVI op wat ik ook maar in mijn shack heb liggen of staan.
Ook heer ik geen klachten van buren dat ik mogelijk te horen ben op radio en/of TV als ik op HF actief ben.
Antenne is de 5-band end-fed van de mannen van end-fed company. Coax is H2000-flex (had ik nog liggen, anders wat het 'gewoon' RG-213 geworden)

Voor de liefhebbers die willen zien hoe het er bij staat:
http://www.pe1pqx.eu/home/amateur-radio/live-mast-view
Mijn shack is het kamertje links van de mast, waar de coaxen onder het raam door gaan.
(Dat zwarte rechthoek heb ik uit privacy overwegingen gedaan voor de buren, die hoeven niet door mij vol op het web gezet worden.)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#35 Bericht door PA1ZP »

Dag Andre

Een end-fed heeft geen aardradiaal nodig maar een radiaaltje voor de retourstroom .
Dat hoeft echt maar een klein draadje te zijn van een paar meter vanaf de massa van de PL chassisdeel.
Heb je dat niet dan gaat de retourstroom over de coax lopen.
Dus het is een goed idee om de mantelstroom filter of 1 op 1 current balun te plaatsen na een 3 - 5 meters coax vanaf het voedingspunt van de antenne.

Maar een end-fed heeft geen radialen nodig voor iedere band etc, al is het wel zo dat de mantelstromen toe nemen met de frequentie op de end-fed, dit omdat een meerbanden end-fed de hoogste impedantie heeft op de laagste band waarop hij resonant is een 5 band (80, 40, 20, 15 en 10 meter) end-fed heeft de laagste impedantie op 10 meter , daardoor ook de hoogste retourstroom , dat wil absoluut niet zeggen dat de antenne de minste storing veroorzaakt op de laagste band want er spelen nog andere factoren als gevoeligheid voor storing van het apparaat wat last heeft van storing.

Een rekenvoorbeeld is een end-fed halve golf op meter heeft vaak een impedantie van pak hem beet 3 Kohm dus bij 100 watt een stroom van 100/3000 = 0.033 wortel 0.033 = 182 mA
Een dipool op 40 meter heeft vaak een impedantie van ongeveer 60 ohm 100/60 = 1.666 wortel 1.666 =
ongeveer 1.3 ampere , de stroom die dus retour moet is veel lager.

Ook zal die dipool last hebben van mantelstromen door bijvoorbeeld het feit dat het ding gebalanceerd is en de coax ongebalanceerd dus ook daar moet je een 1 : 1 stroombalun gebruiken net zoals bij de end-fed.
Die kan wel direct onder de dipool omdat de ene dipoolhelft gebruikt wordt voor de retourstroom aangezien een end-fed geen andere dipoolhelft heeft gebruikt de antenne de coax voor de retourstroom.

Ik heb zelf geen last van storingen door de end-fed hier met of zonder balun en of radiaaltje maar het kan wel, het is erg afhankelijk van ook met name de plaatsing van de antenne de loop van de coax lengte etc.
Vergeet ook niet dat eventuele storing ook door directe straling van de antenne kan komen, dan kan je baluns en mantelstroom filters plaatsen wat je wil meer dat helpt dan geen ene moer.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#36 Bericht door PA4WK »

Het is een hardnekkige misvatting dat een halve golf straler geen tegen capaciteit nodig heeft.
Dit is zeker wel het geval, alleen niet zo veel omdat de antenne in het voedingspunt al zeer hoog Ohmig is (2 - 3 KOhm)
Aan een tegencapaciteit met een lengte van 1/10 golflengte van de laagste frequentie heeft een halve golf straler al genoeg.
Dit kun je zoals ook op dit forum te lezen is op verschillende manieren maken:
1- Je gebruikt de mast hiervoor (als die van metaal en lang genoeg is een prima oplossing)
2- Je plaatst het mantelstroomfilter op 1/10 golflengte gerekend vanaf het voedingspunt (dan werkt het eerste stuk van de afscherming van je coax als tegen capaciteit, dat kan alleen als dat stuk buiten zit en niet in de buurt van storende of gestoorde apparaten en leidingen)
3- Je maakt aan de koude kant van je imp. trafo (bijv. aan de plug van je coax kabel een draad van voldoende lengte, deze kun je zijwaarts of naar achteren laten lopen maar niet recht onder de antenne draad (beïnvloeding stralings patroon)
Best 73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#37 Bericht door PA3DJS »

@Andre (anderen mogen ook lezen):
Zoals door meerdere mensen aangegeven, ook een eindgevoede halve golf antenne heeft een retourpad (counterpoise) nodig.
Doe je niets dan verschijnt de retourstroom als mantelstroom op je kabel. Je kan geen elektronen uit het niets "trekken" of in het niets stoppen (tenzij je de boel ioniseert zoals bij een corona-ontlading).

Ik heb een paar weken terug een halve golf voor 20m met LC aanpassing even getest. Er zit 10m kabel aan.

Met 50 W vermogen, mijn analoge dikke voeding zakt 0.5V in (was even schrikken, had ik nog nooit gehad).
Een ferrietclamp op 2 m van het voedingspunt en drie keer de coax erdoor heen met 100W zakt de voeding zo'n 0.2V in.
Direct bij de aanpassing stuk draad van 3m, loshangend en het ferriet er nog aan, 100 W, geen inzakken meer merkbaar.

Jij duikt nog weleens ergens diep in:
http://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf
Kijk even naar plaatje: 5 (kwart golf antenne), 6 (kwart golf zonder radialen), 7 (halve golf zonder radialen) en 7.1 (plaatsing ferrite en/of draadje).

Als het bij jou goed werkt volgens het linkerplaatje van figuur 7.1 (A-plaatje), dan heb je gelukkig/toevallig een slecht mantelstroomfilter. Met een goed mantelstroomfilter, had de VSWR flink opgelopen, en de temperatuur van je choke ook.

PC1Y
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:06
Roepletters: PC1Y
Locatie: Rotterdam

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#38 Bericht door PC1Y »

monoblock schreef:PC1Y,

Bedankt voor het terug koppelen van jouw bevindingen. Momenteel zit ik nog op zee, over een week ga ik er mee aan de gang. Ik heb de DX-Wire type 1 al liggen. Ik ga het net zo doen als jij hebt, en laat het hier weten.


en Menno,wat zijn je bevindingen?

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#39 Bericht door PA1TF »

Ik gebruik ook een Endfed en had ook problemen met RFI.
Ik heb ook dit document doorgelezen en dus de choke een paar meter onder de balun geplaatst met aan de bovenkant een aarde aansluiting en een paar draden uitgelegd van een meter of vier.
Nu heb ik geen RFI meer. De choke is op pvc buis gemaakt met +/-15 windingen op 125mm riool buis.

PA3DJS schreef:@Andre (anderen mogen ook lezen):
Zoals door meerdere mensen aangegeven, ook een eindgevoede halve golf antenne heeft een retourpad (counterpoise) nodig.
Doe je niets dan verschijnt de retourstroom als mantelstroom op je kabel. Je kan geen elektronen uit het niets "trekken" of in het niets stoppen (tenzij je de boel ioniseert zoals bij een corona-ontlading).

Ik heb een paar weken terug een halve golf voor 20m met LC aanpassing even getest. Er zit 10m kabel aan.

Met 50 W vermogen, mijn analoge dikke voeding zakt 0.5V in (was even schrikken, had ik nog nooit gehad).
Een ferrietclamp op 2 m van het voedingspunt en drie keer de coax erdoor heen met 100W zakt de voeding zo'n 0.2V in.
Direct bij de aanpassing stuk draad van 3m, loshangend en het ferriet er nog aan, 100 W, geen inzakken meer merkbaar.

Jij duikt nog weleens ergens diep in:
http://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf
Kijk even naar plaatje: 5 (kwart golf antenne), 6 (kwart golf zonder radialen), 7 (halve golf zonder radialen) en 7.1 (plaatsing ferrite en/of draadje).

Als het bij jou goed werkt volgens het linkerplaatje van figuur 7.1 (A-plaatje), dan heb je gelukkig/toevallig een slecht mantelstroomfilter. Met een goed mantelstroomfilter, had de VSWR flink opgelopen, en de temperatuur van je choke ook.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#40 Bericht door PE7K »

Oud draadje maar ik vond dit omdat ik ook wilde weten hoelang de kabel moet zijn tussen de antenne en het mantelstroom filter bij gebruik van een Hyendfed antenne. Dit kreeg ik als antwoord van Ron van Hyendcompany:
Dat is 2.1 meter voor een antenne van 10 tot 40 meter en 4.2 meter voor een antenne van 10 tot 80 meter
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#41 Bericht door PA0FRI »

PD0MT schreef: 16 aug 2023, 10:17 omdat ik ook wilde weten hoelang de kabel moet zijn tussen de antenne en het mantelstroom filter bij gebruik van een Hyendfed antenne. Dit kreeg ik als antwoord van Ron van Hyendcompany:]Dat is 2.1 meter voor een antenne van 10 tot 40 meter en 4.2 meter voor een antenne van 10 tot 80 meter
Zie afbeelding.
Bijlagen
endfed (2)s.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#42 Bericht door PH7R »

PD0MT schreef: 16 aug 2023, 10:17 Oud draadje maar ik vond dit omdat ik ook wilde weten hoelang de kabel moet zijn tussen de antenne en het mantelstroom filter bij gebruik van een Hyendfed antenne. Dit kreeg ik als antwoord van Ron van Hyendcompany:
Dat is 2.1 meter voor een antenne van 10 tot 40 meter en 4.2 meter voor een antenne van 10 tot 80 meter
5% golflengte/lambda van de laagste frequentie
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welk mantelstroom filter bij gebruik Hy-Endfed

#43 Bericht door PE7K »

Waarschijnlijk had ik dit moeten weten want het zal wel voorkomen in het hoofdstuk Transmissielijnen en Antenne's... :?
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Plaats reactie