mag loop vraagje

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: mag loop vraagje

#16 Bericht door on4cgw »

Hallo Roger,

Tnx voor de info, zal de inkoppellus ook eens onderaan de loop bevestigen, heb de kern van de inkoppellus aan de massa gesoldeerd.

gisteren had ik geen tijd om verder te experimenteren, deze avond doe ik verdere testen.

73
Kurt

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: mag loop vraagje

#17 Bericht door on4cgw »

Na veel testen met de koppellus heb ik de perfecte waarde gevonden, wel rare kronkels :)
Bijlagen
IMG_20160502_201451.jpg
IMG_20160502_201343.jpg

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: mag loop vraagje

#18 Bericht door RST »

Hallo Kurt,

Als het goed werkt zou ik me niet zo'n zorgen maken over de kronkels.

Alles in de omgeving heeft invloed op de antenne.
Als de antenne hoog en vrij staat is het wat beter voorspelbaar.

Maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.

Hoe is het met je zelfbouw condensator afgelopen? is dat nog gelukt?

73's Roger

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: mag loop vraagje

#19 Bericht door RST »

Hallo Kurt,

Als het goed werkt zou ik me niet zo'n zorgen maken over de kronkels.

Alles in de omgeving heeft invloed op de antenne.
Als de antenne hoog en vrij staat is het wat beter voorspelbaar.

Maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.

Hoe is het met je zelfbouw condensator afgelopen? is dat nog gelukt?

73's Roger

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: mag loop vraagje

#20 Bericht door PA0FRI »

ON4RUB schreef: Bij het maken van een mag loop houd men altijd de regel aan dat de koppellus 1/5 omtrek is van de grote lus.
Met eigen experimenten is gebleken dat een Delta match een meer uniforme SWR over een breed gebied heeft en de afstemming ook breedbandiger wordt. Goed resultaat wordt bereikt als de #Delta de vorm heeft van een gelijkzijdige driehoek. Een soortgelijke aanpassing ben ik nog niet in andere publicaties tegengekomen. PA3GZK heeft ook ervaren dat het systeem goed werkt. Overigens is het aan te bevelen om de Delta match te voeden met een 1 ÷ 1 balun of mantelstroomfilter.
Bijlagen
Magnloop-Delta match.gif
Magnloop-Delta match.gif (7.75 KiB) 3847 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: mag loop vraagje

#21 Bericht door PA0RAB »

Frits ,goedemorgen,
Wat neem jij heerlijk de opsommers van wat er allemaal op de plank staat in de maling HI
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: mag loop vraagje

#22 Bericht door PD7MAA »

PA0FRI schreef:
ON4RUB schreef: Bij het maken van een mag loop houd men altijd de regel aan dat de koppellus 1/5 omtrek is van de grote lus.
Met eigen experimenten is gebleken dat een Delta match een meer uniforme SWR over een breed gebied heeft en de afstemming ook breedbandiger wordt. Goed resultaat wordt bereikt als de #Delta de vorm heeft van een gelijkzijdige driehoek. Een soortgelijke aanpassing ben ik nog niet in andere publicaties tegengekomen. PA3GZK heeft ook ervaren dat het systeem goed werkt. Overigens is het aan te bevelen om de Delta match te voeden met een 1 ÷ 1 balun of mantelstroomfilter.
Hallo Frits

Is er bij deze manier van inkoppelen een bepaalde verhouding tussen de zijden van de driehoek en de omtrek van de loop?

Hier nog een manier van inkopelen.
Bijlagen
Einstellkop.jpg
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: mag loop vraagje

#23 Bericht door PA0FRI »

PD7MAA schreef:Is er bij deze manier van inkoppelen een bepaalde verhouding tussen de zijden van de driehoek en de omtrek van de loop? Hier nog een manier van inkopelen.
John, om te starten ongveer 1/3 van de 1/2 omtrek.
Het nadeel van het "Duitse" systeem is dat het een onsymmetrische voeding is. Verder door het aarden van de splitstator toch grote kans op HF op de buitenmantel coaxkabel en dus straling van de kabel. Kan bij voldoende zendvermogen met een oplichtende TL buis vastgesteld worden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: mag loop vraagje

#24 Bericht door PA0RAB »

Frits ,John en meelezers
Schrik niet .'k Heb jaaaaaaren terug eens 2x loop gemaakt van alu fietsvelg sloopfiets
Dubbele omroep c op plankje aan bamboe bonen stok Midden opgezocht via spaken gaten RVS boutje moertje en soldeeroog mantel coax aan midden Oude 3m antenne staaf voor aanpassing . Gaatjes tellen /3 Boutje (lang) + moertje + alu afstandbuisje en stapeltje printplaat vierkantjes met gat en lange bout moertje met soldeeroog (printplaatstukjes kaal geetst)
Aanpassen begonnen op spaakgatentellen op helft/3 omstreeks 1800/36 =50 ohm en gaten /4 =3200 /64 = 50 ohm omgeving afhankelijk ( maar dat weten we al)
Het grappige is dat ik een soortgelijk experiment heb gezien in een Japans Blad en m'n Call in die onleesbare tekst M'n linker schoen paste bijna niet meer
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie