Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#1 Bericht door Rekal »

Beste,

Ik heb 2 stukken kabel van beide een slordige 15m gok ik. (beide Ecoflex 10 en even lang)

als ik de kabel meet met een Rigexpert AA 600 (zonder antenne!) dan krijg ik volgende waardes.

KABEL 1
meetfrequentie: 145.000 kHz
RL: 2.0 dB
R: 5.8 ohm
R2: 10.1 ohm
SWR: 8.7
Z: 7.7 ohm
X: -5.0 ohm
C: 220.4 pF
X2: -11.8 ohm
C2: 92.8 pF

KABEL 2
meetfrequentie: 145.000 kHz
RL: 2.0 dB
R: 8.5 ohm
L: 37.5nH
R2: 144.9 ohm
L2: 39.8 NH
SWR: 8.6
Z: 35.2 ohm
X: 34.1 ohm
X2: 36.3 ohm

Wat weet ik nu eigenlijk?
Ik krijg totaal verschillende waardes op nagenoeg dezelfde kabel.
Is er een slechte kabel bij?
op kabel1 krijg ik capaciteit waardes en op kabel2 krijg ik die niet maar wel inductie waardes, is dat zorgelijk.

Ik moet me hier eens dringend in gaan verdiepen, maar ik wou toch even weten of er een kabel defect is e.d. ?

dank.

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#2 Bericht door Frankyboy »

Je meet verschillende lengtes, je zegt het al ongeveer 15 meter en die zullen nooit precies even lang zijn.

Je krijgt op een open kabel staande golven en reflecties.
Kortom wil je ze netjes vergelijken moet je ze afsluiten met een goede dummy van 50 Ohm.

Daardoor krijg je geen reflecties meer en "lijkt" de kabel oneindig lang voor de analyser.
Nu zouden de beide kabels wel dezelfde waarden moeten aangeven.

Nu is het niet vergelijkbaar. Meten is inderdaad weten, maar daar hoort wel bij: wanneer je weet wat je meet en dat doe je nu niet.

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#3 Bericht door pd0sbr »

Net wat hier boven ook al gezet word moet je de kabel afsluiten met een weerstand van 50 ohm.
Zo jij ze heb gemeten was dat op gerold spoel vorming of had je ze op de grondt liggen . Alles heeft daar in voet op ,

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#4 Bericht door pa3dsc »

1 dummy load op de rigexpert Wijst de rigexpert correct aan? Batterijen voldoende??
2 TDR meten zijn de kabels gelijke lang. meten met een golflengte van 2 meter kan 25 cm verschil veel uitmaken.
3 afsluiten met de juiste weerstand. ecoflex10 = 50 ohm en velocity factor 0.86
4 nu nog eens meten.

Oh ja en vergeet niet de spijker uit de coax te halen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#5 Bericht door PA3DJS »

Die kabels lijken nog bruikbaar. Als je ze afsluit met 50 Ohm en je meet dan een lage VSWR (dus impedantie dicht bij 50 Ohm), dan zijn je kabels goed.

Waarom denk ik dat ze goed zijn?
Omdat RL = Return Loss = 2 dB. Dat betekent dat het signaal dat terug de Rigexpert inkomt, 2 dB beneden het niveau ligt van wat de kabel ingaat. Als je met 1W in zou gaan, komt er 0.63 W terug. Er komt dus wortel(0.63) = 0.79W aan het eind aan, en dat is een verlies van 1 dB.

Dit komt overeen met 0.067 dB/m. Volgens spec zou je zo'n 0.05 dB/m moeten hebben. Wellicht kun je de meetnauwkeurigheid nog wat opvoeren als je een Rigexpert hebt die SOL kalibratie ondersteund. . Bovendien is de 2 dB een afgeronde waarde, dus het had ook 1.6 dB kunnen zijn.

Over de andere waarden, dat is prima uit te leggen, maar het hangt van je voorkennis af hoe dit uit te leggen en hoeveel tijd het kost. Je zult het moeten zoeken in termen als "transmission line", "reflection", "forward wave", "reflected wave", "termination", etc. Welke 'tutorial' voor jou geschikt is, hangt van je voorkennis af. Het wordt een stuk makkelijker (of minder lastig) als je reeds bekend bent met complexe rekenwijze toegepast op elektrotechniek/elektronica.

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#6 Bericht door Rekal »

Erg duidelijk, en bedankt voor jullie uitleg,
Hoe stom het ook klinkt, ik heb geen dummyload.

een kabel staat op een Diamond x300 en de swr is 1:1.1 op 70cm dus de kabel zal wel goed zijn (denk ik dan)
Ik heb een Daiwa CN-801 daar is de swr plat en ook op de rigexpert ziet het er goed uit.
Op 2m ligt hij duidelijk wat minder goed.

De Diamond x300 staat op een 6m alu buis,

Dit is de 2m plot met de antenne:
Afbeelding
En dit is de 70cm plot:
Afbeelding

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#7 Bericht door PA1RLM »

De Rigexpert geeft ook je RL aan (onder view, Return Loss). Misschien leuk om ook dat plaatje te delen.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#8 Bericht door pa0ejh »

Je hebt meer aan de Z, Rs en Xs.

De ReturnLoss is het zelfde als de SWR maar dan logaritmisch weergegeven, niet echt veel toegevoegde waarde....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#9 Bericht door Rekal »

Het valt me op dat ik in plot soms dit zie.

op 436.800 zie ik alles maar ook L en Lpar waardes (geen C en Cpar waarde)
op 438.000 zie ik alles en ook C en Cpar waardes (geen L en Lpar waarde)
op 437.600 zie ik die L en C waardes helemaal niet.

Snap ik ook niet goed.

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#10 Bericht door Rekal »

PA1RLM schreef:De Rigexpert geeft ook je RL aan (onder view, Return Loss). Misschien leuk om ook dat plaatje te delen.
De return loss staat er toch bij. 18dB op 2m en 51dB op 70cm

is dat niet goed?
Ik moet me toch eens gaan verdiepen in die materie, koop je een meter van bijna 700€ en kan ik er alleen swr mee meten... lol

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#11 Bericht door PA3DJS »

@Rekal:
Ik heb een AA-1000, en het is een wolf in schaapskleren. Voor rond EUR 800 heb je een single port VNA met SOL kalibratie zonder dat een laptop nodig is. In zero span kun je hem ook als CW signaalbron gebruiken. Als je met multiband antennes bezig bent, is het ding ook erg handig.

Ik doe nog wel eens wat met (RF) elektronica en antennes, het is daardoor een van mijn meest gebruikte elektronische meetinstrumenten. Als nadeel valt te noemen dat hij de 3 AA accu's snel leegtrekt.

Ik neem aan dat jij ook een AA-600 of 1000 hebt.

Als je de nodige componentenkennis en transmissielijnkennis vergaart, ga je je aankoop echt waarderen.

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Hulp bij coax waardes met Antenna Analyzer (Rigexpert)

#12 Bericht door Rekal »

PA3DJS schreef:@Rekal:
Ik heb een AA-1000, en het is een wolf in schaapskleren. Voor rond EUR 800 heb je een single port VNA met SOL kalibratie zonder dat een laptop nodig is. In zero span kun je hem ook als CW signaalbron gebruiken. Als je met multiband antennes bezig bent, is het ding ook erg handig.

Ik doe nog wel eens wat met (RF) elektronica en antennes, het is daardoor een van mijn meest gebruikte elektronische meetinstrumenten. Als nadeel valt te noemen dat hij de 3 AA accu's snel leegtrekt.

Ik neem aan dat jij ook een AA-600 of 1000 hebt.

Als je de nodige componentenkennis en transmissielijnkennis vergaart, ga je je aankoop echt waarderen.
Zoals te lezen is in bericht het 1ste bericht heb ik de Rigexpert AA 600
Grappig, ik heb hem nu 2 jaar en nog nooit de batterijen moeten vervangen (zijn nog altijd half vol)... moet wel zeggen dat ik hem hooguit 20x gebruikt heb.

Plaats reactie