bazooka en tonna antennes

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

bazooka en tonna antennes

#1 Bericht door andre »

Een heel oud principe voor een aanpassing van 50 ohm coax naar een gesloten dipool zonder balun is het gebruik van een bazooka.
Ik kan er erg weinig info over terug vinden. Alles wat ik kan vinden is de 1/4 labda pijp om het einde van de coax, doorgaans rg213.
Word deze bazooka nu gewoon zomaar over de coax geschoven of is er toch ergens een verbinding met de mantel of boom noodzakelijk? Hoe zit het bij gebruik van bijvoorbeeld dikkere coax waarbij uiteraard ook de bazooka een grotere diameter krijgt.
Blijft het dan ten alle tijden een kwart golf, of is dit afhankelijk van de capaciteit van de gebruikte coax per meter?
Het is mij niet geheel duidelijk hoe dit nu werkt...Wie kan mij ietsie bijschaven omtrent deze aanpassing?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: bazooka en tonna antennes

#2 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Dit is er een op een 75 Ohms Tonna.
Ik had zelf de open dipool versie met T match, werkte net zo goed.

Theorie en wat toelichting https://en.wikipedia.org/wiki/Quarter-w ... ransformer

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: bazooka en tonna antennes

#3 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Fig 7.6 uit het VHF-UHF Manual 3rd ed

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: bazooka en tonna antennes

#4 Bericht door pa1bvm »

Hi Andre

Tja de tonna's ... ik heb er verschillende gehad
de oude 75 ohm 9-el voor 144 ( gesloten dipool )
en de 50 ohm 16 ele voor 144 ( gesloten dipool ) later zelfs 2 x 16 ele naast elkaar

de gesloten dipool heeft een impedantie van 300 Ohm ( symmetrisch) en dat zou dat eigenlijk met een 4:1 naar 50 ohm a-symmetrisch moeten .
alleen Tonna doet dat niet .. die zet de eerste directoor zo gruwelijk dicht bij de dipool zodat de totale impedantie van de gesloten dipool omlaag gaat .
dus dan kan je wel op 50 Ohm aanpassen ... maar je blijft zitten met symmetrisch naar a-symmetrisch .
De oplossing is een bazooka ..

je ziet ook zoiets bij DK7ZB ..die heeft een open dipool .. dus je zou 50 ohm verwachten .. ook hier door plaatsing van eerste reflector gaat de impedantie omlaag ...
zo ongeveer richting 20 Ohm ... dat moet dan weer met een 1/4 golf stukje coax ( 35 OHM ) omhoog worden getransformeerd naar 50 ohm .. geen bazooka nodig want het is open dipool dus a-symmetrisch

en dan een LFA ... tja ook zo iets als 300 Ohm op de gesloetn dipool .. zal ook wel een stuk omlaag gaan door directoren en reflectoren . Dat moet worden aangesloten op 50 Ohm.
Ik zie daar stukjes opgerolde kabel en iets dat lijkt op een bazooka .. ergens moet de boel van symmetrisch naar a-symmetrisch en dan ook nog uitkomen op 50 ohm
hoe dat nou precies zit is mij ook niet helemaal helder ..
Moet daar eens induiken want die LFA's krijgen redelijk veel positief commentaar ( ja ja ook van de commercie )

oja ..oude Tonna's doen het zonder bazooka eigenlijk ook best goed hoor ..ze kijken vaak een beetje scheel
Met de nieuwe tonna's en de T-match heb ik geen ervaring ..( ik hoorde wel gebruikers klagen over het plastic van de T-match .. dat vergaat in de loop der jaren )
Gebruik nu al ruim 25 jaar een Cushcraft 17-B2 , T-match


en nog een paar linkjes

http://www.iw5edi.com/ham-radio/files/I0QM_BALUN.PDF
http://www.qsl.net/dk7zb/DK7ZB-Match/DF9IC-Match.htm

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: bazooka en tonna antennes

#5 Bericht door andre »

Allereerst bedankt voor informatie...maar
Ik kan niet zeggen dat het me allemaal erg duidelijk(er) wordt. :lol:

Ik heb nog een oude Tonna voor 2 meter in de mast(2 x 9 el) van zeker een jaar of 25 oud. Altijd bedacht dat die met zijn bazooka aansluiting 50 ohm zou zijn, maar naar ik nu begrijp zou dat dus best wel eens 75 kunnen zijn...

Dan toch nog de bazooka zelf. Er zijn antenne systemen op de markt gebracht waarbij de uiteinde van de bazooka fysiek werd verbonden aan de mantel van de coax. Later is dit weggelaten.
Die bazooka aanpassing die nu door Tonna wordt gebruikt is niet meer als een 1/4Labda, welke alleen ergens contact maakt op de boom, terwijl alle elementen geheel geïsoleerd staan van diezelfde boom. 1/4labda, dat begrijp ik wel als een normaal uitgevoerde balun. 1/4 golf minus de velocity van de gebruikte coax. Tonna doet gewoon exact een kwart golf geleider over de coax die verder nergens mee verbonden is.....lijkt het. Of is er toch ergens een kortsluiting waardoor het lijkt alsof er een a-symmetrische aanpassing ontstaat van plm 50 ohm.

Maar wat nu, en dat eigenlijk de kern van mijn vraag, wat nu als ik geen 10mm dikke coax ga gebruiken maar 15mm coax?
Daar schuif ik dan een bazooka over met een veel grotere diameter, en wat heeft dit dan voor invloed op de aanpassing op de Tonna antenne?

Nu weet ik, meten is weten maar a:ik heb geen analyser, en b: ik zou het graag zowieso wat beter begrijpen.
Bijkomend voordeel lijkt in ieder geval te zijn dat de aanpassing zeker voor 70cm 10 MHz bestrijkt.. :D
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: bazooka en tonna antennes

#6 Bericht door pa1bvm »

zover ik weet zaten er bij de 75 ohm types geen bazooka's
maar ben niet zeker ..

help dit linkje ???

http://www.qrz.ru/schemes/contribute/arrl/chap18.pdf

even bladeren en dan kom je de bazooka tegen ...

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: bazooka en tonna antennes

#7 Bericht door Radioot »

Het fotootje is van 1982. De aanpassing is door de amateur zelf gemaakt, waarschijnlijk van
koper waterleiding pijp. Tonna leverde geen aanpassing. Dus hele volksstammen hebben er gewoon direct
coax op aangesloten en kwamen er mee weg.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: bazooka en tonna antennes

#8 Bericht door PE1PQX »

De 9 elements tonna die ik vorige eeuw kocht had wel die bazooka.
Voor zover ik weet was dat puur en alleen voor een a-symmetrisch (coax) naar symmetrisch (dipool) aanpassing. Niks meer, niks minder.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie