Korte antenne met leuke prestaties

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Korte antenne met leuke prestaties

#16 Bericht door PA3DAT »

Dit zit erin:

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Korte antenne met leuke prestaties

#17 Bericht door PA3EYC »

Voor de SCG smarttuners bestaat ook zoiets. Namelijk de smartlock.
smartlock.JPG
Hiermee kan de tuner in bypass gezet worden of worden gelocked zodat bij een kleine VSWR stijging niet meteen getuned wordt. Een groene led geeft aan of de smarttuner getuned is.
Ik gebruik dit niet. Volgens de manual is alleen 12V voldoende is. Er wordt automatisch getuned als de VSWR te hoog is. SWR hou ik in de gaten met de ingebouwde SWR meter van de KX3.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
oz3pax
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2010, 05:58
Roepletters: OZ3PAX
Locatie: Esbjerg - Denemarken

Re: Korte antenne met leuke prestaties

#18 Bericht door oz3pax »

PA3EYC schreef:Voor de SCG smarttuners bestaat ook zoiets. Namelijk de smartlock.
smartlock.JPG
Hiermee kan de tuner in bypass gezet worden of worden gelocked zodat bij een kleine VSWR stijging niet meteen getuned wordt. Een groene led geeft aan of de smarttuner getuned is.
Ik gebruik dit niet. Volgens de manual is alleen 12V voldoende is. Er wordt automatisch getuned als de VSWR te hoog is. SWR hou ik in de gaten met de ingebouwde SWR meter van de KX3.
Die smartlock is wel behoorlijk duur - ongeveer 95 €. Dus dat loont de moeite om die zelf te maken. :)

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte antenne met leuke prestaties

#19 Bericht door PA1EJO »

PA3DAT schreef:In de Nieuwsbrief nummer 157 van maart 2016, het kwartaalblad van de Benelux QRP Club, staat een
500KHz-30MHz artikel van Fred PA1FJ. Fred gebruikt een Smarttuner CG-3000
met verschillende lengtes draad.

Hij vond een tabel van OE3REB met daarin allerlei draadlengtes en de bijbehorende SWR op alle banden
van 160 t/m 6 meter. Daar lees ik dat een lengte van 16,2 meter op álle banden een SWR geeft van
minder dan 1:2, op 160m zelfs 1:1,6.

Echter, een lengte van 45m draad geeft op 160m een SWR van 1:3,2 en op alle andere banden een SWR
kleiner dan 1:3. Dat is dus allemaal ideaal aan te passen met zo'n 'buitentuner' direct aan de draad.

Mijn vraag: die 45m draad zal toch op 160m een veel betere afstraling/hogere efficiency geven dan een
draad van 16,2m? Even in theorie en afgezien van hoe (hoog) je 'm ophangt, anders krijg je zóveel
beïnvloedende factoren...

Ik kan bijv. wel 50m wegspannen, op een hoogte van 5-7 meter. Welke draad doet het dan het best op 160?
Waarom niet het volgende voor 160 meter (want doorvoor rekende ik het verhaal uit)? Neem 22.2 meter draad met twee verlengingsspoelen van 200 micro Henry in het midden aan beide kanten van de dipool, in het midden gevoed met een 1 op 4 balun of hoger, en een autotuner bij de zender. Volgens NEC moet dit vrij aardig kunnen werken op 10 meter boven de grond, hoe hoger je hem kwijt kunt hoe beter.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Korte antenne met leuke prestaties

#20 Bericht door PD2R »

Ook mooie auto-tuners: http://www.stockcorner.nl/
Wel een maat van mij maar ik heb er verder geen belang bij.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte antenne met leuke prestaties

#21 Bericht door PA1EJO »

PD2R schreef:Ook mooie auto-tuners: http://www.stockcorner.nl/
Wel een maat van mij maar ik heb er verder geen belang bij.
zeker mooi spul, tunen moet je bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de antenne doen en dit kan het tot 2 kw.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Korte antenne met leuke prestaties

#22 Bericht door PA3DAT »

PD1EJO schreef:Waarom niet het volgende voor 160 meter (want doorvoor rekende ik het verhaal uit)? Neem 22.2 meter draad met twee verlengingsspoelen van 200 micro Henry in het midden aan beide kanten van de dipool, in het midden gevoed met een 1 op 4 balun of hoger, en een autotuner bij de zender. Volgens NEC moet dit vrij aardig kunnen werken op 10 meter boven de grond, hoe hoger je hem kwijt kunt hoe beter.
Ik denk (a) dat zo'n draad met balun én spoelen te zwaar wordt voor een hengel, (b) kan ik vanwege de bomen
die 2 x 22.2m slecht kwijt, één kant zou ook nog middenop het woonerf uitkomen. Ik zoek het dus meer verticaal!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Korte antenne met leuke prestaties

#23 Bericht door Roy pd8rw »

PA3DAT schreef:
PD1EJO schreef:Waarom niet het volgende voor 160 meter (want doorvoor rekende ik het verhaal uit)? Neem 22.2 meter draad met twee verlengingsspoelen van 200 micro Henry in het midden aan beide kanten van de dipool, in het midden gevoed met een 1 op 4 balun of hoger, en een autotuner bij de zender. Volgens NEC moet dit vrij aardig kunnen werken op 10 meter boven de grond, hoe hoger je hem kwijt kunt hoe beter.
Ik denk (a) dat zo'n draad met balun én spoelen te zwaar wordt voor een hengel, (b) kan ik vanwege de bomen
die 2 x 22.2m slecht kwijt, één kant zou ook nog middenop het woonerf uitkomen. Ik zoek het dus meer verticaal!
Dan gewoon plaatsen wat je wel goed kwijt kunt . De hengel en tuner had je al dacht ik? Rechtop met draad die hengel en maximaal radialen plaatsen . Gewoon weer wat je kwijt kunt .

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte antenne met leuke prestaties

#24 Bericht door PA1EJO »

PA3DAT schreef:
PD1EJO schreef:Waarom niet het volgende voor 160 meter (want doorvoor rekende ik het verhaal uit)? Neem 22.2 meter draad met twee verlengingsspoelen van 200 micro Henry in het midden aan beide kanten van de dipool, in het midden gevoed met een 1 op 4 balun of hoger, en een autotuner bij de zender. Volgens NEC moet dit vrij aardig kunnen werken op 10 meter boven de grond, hoe hoger je hem kwijt kunt hoe beter.
Ik denk (a) dat zo'n draad met balun én spoelen te zwaar wordt voor een hengel, (b) kan ik vanwege de bomen
die 2 x 22.2m slecht kwijt, één kant zou ook nog middenop het woonerf uitkomen. Ik zoek het dus meer verticaal!
Welnee, keep up the good spirit met dit soort projecten. Neem een stuk PVC met 20 mm straal, 123 wikkelingen met 0.8 mm draad, 98.4 mm lang dus, en je bent er, de spullen zijn zo bij de lokale hobbyzaak te krijgen, krimpkous eromheen, heet stoken en het werkt prima. Verkopen ze andere diameter pijp dan even checken met de volgende vergelijking. Ik rekende uit:

n=123; a=20; b=n*0.8; L = a^2*n^2/(26*(9*a+10*b)) = 200 microhenry

Het moeilijkste onderdeel is misschien nog de 0,8 mm ge-emaileerde koperdraad maar als je dat vindt bestel dan direct een rol van 100 meter of zo voor al je volgende zelfbouw projecten. Wat weegt nou 10 cm pvc pijp? Bij mijn end-fed zit dat gewoon in de kabel hoor.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Korte antenne met leuke prestaties

#25 Bericht door PA0RAB »

Alloys. en meelezers
Beperkt in ruimte en een aantal bepalingen en beperkingen
Dus goed presterende korte antennes inspireren.
Die draadlengte van 16,n m daaromtrent ben ik vaker tegen gekomen dus opzoek naar genoemde tabel
Niet kunnen vinden. Wel iets gevonden Op de site van genoemde OE3REB de hotelantenne.
Bij de opkomst van de wadloopsport werd de veiligheid van de overstekende groep een hot item Radio maar welk systeem enz
Ik wist wat van electronica en het radioverkeer en had een 27Mc machtiging Dus was ik de klos om als "kerstboom in junimaand " met allerlei antennes op de rugzak te experimenteren op diverse banden ism Radiokamer Groningen.
OE3REB verwijst naar een handig dingetje om met een korte antenne te stoeien.
Met zoiets is rond 1968 - 1970 geëxperimenteerd maritime noodzender loodzwaar en 27 mx xtal bak met enkele 28mc kanalen(aanmerkelijk lichter)
Iemand van de radiokamer beweerde toen ook al dat de ringkern een stuk coax deed fungeren als radiaal Ook de verhouding 1:2 voor de kabel stukken en de totale lengte (schat ik) tussen 5 -5,5 m
De eenvoud van het systeem doet m'n vingers kriebelen om wat te frutselen en te experimenteren
Voor meelezers de ringkern werd gebruikt als mantelstroomfilter met een stukje bruin/witte teflon coax en RG58 coax 1,75m en 3,50 m De coac bij de antennespriet binnen ader aan de spriet en buiten mantel LOS(Amphenolplug geïsoleerd met plaatje teflon van klembeugel rugzakmast)
55 met de knutsel en 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie