fan dipole

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

fan dipole

#1 Bericht door ON5RKN »

Hallo,

Graag zou ik een fan dipool maken voor de 40 en 80 meter, nu na enig opzoekwerk
kwam ik tot de vaststelling dat er veel verschillen zijn.

sommige voeden de dipool van uit 1 centraal punt, waarna de verschillende dipolen
dan pas gespreid worden, bij anderen is die dan alweer gespreid van in het center.
Ook de onderlinge afstand verschilt in veel modellen van elkaar en soms zelfs de lengte van de dipolen.

Wie heeft ervaring met een fandipole of kattesnor en wil die delen?

Thx alvast

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: fan dipole

#2 Bericht door EA5JEX »

De onderlinge afstand beïnvloedt de impedantie, dus ook de lengte. Daarom zijn de maten ook verschillend. Hie meer banden, hoe meer dit invlied heeft.
Voor 2 banden zal dit nog wel meevallen, maar je miet het denk ik experimenteel bepalen. Ik denk dat je met 80m moet beginnen en dan kijken in hoeverre 40m afwijkt.
Je kunt ook nog zoeken op kattensnor antenne, ik dacht dat er op dit forum wel meer over is geschreven.

Kees

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: fan dipole

#3 Bericht door PA0FRI »

Gepubliceerde maten van een antenne moeten beschouwd worden als een richtlijn, want de omstandigheden bij de auteur is bijna altijd anders dan bij een lezer. Er moet dus geëxperimenteerd worden voor lokaal een optimaal resultaat.
Meestal hangt de langste antenne boven en de kortere er onder. Omdat de lange antenne een capaciteit is voor de korte, lijkt de laatste elektrisch langer. Daarom moet eerst de 80 m antenne op maat gebracht worden en daarna de 40 m antenne.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: fan dipole

#4 Bericht door pa3dsc »

Ik heb een 4 bands multi dipole gemaakt.
de 4 dipolen in het zelfde voedings punt aan elkaar geknoopt.
Door terug vouwen van de benen de antennes keurig op de door mij gewenste frequenties gekregen.
Terug vouwen met tywrapjes de terug geslagen draad tegen de draad houden.
Pas als alle dipolen naar wens zijn e draadjes afknippen. (bij knippen is er niet bij)

Begin met de langste, dus laagste frequentie.
Ik gebruik 3 camouflage palen glasfiber. Boven een katrol om te takelen.

Op ca. 1,5 meter boven de grond is het goed te doen, want steeds op en neer heisen is wel extra lastig.
Is wel geduld werk maar na etlijke keren op en neer werkt de zaakprima 1:1
op 3.550, 7.050 14.050 en 21.050

Fotos zijn te groot voor dit forum Kan ze wel mailen.

Plaats reactie