vreemde swr metingen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: vreemde swr metingen

#16 Bericht door Radioot »

pe1cmo schreef:Vroeger hadden die meters een bijnaam. Kassiebelazer.
Kassiebelazer is een antennetuner in de shack.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: vreemde swr metingen

#17 Bericht door ON5RKN »

Juul - PE0GJG schreef:
pa1bvm schreef:@andre

twee Birds ... ik heb er maar eentje ..erg aan de prijs .... maar ze zullen zeker afwijken

Ik heb ook een Bird, al sinds 1976………………..En gezien z'n leeftijd zal ie wel afwijken. Kan mij het schelen…..we zijn toch "amateurs".

En ik heb ook geen analyzer, had mijn werkgever nou weer niet, maar wel vele duizenden LP's en CD's,…………….Dus de roep, "hang er effe een analyzer aan " vind ik wat……………………….makkelijk.

Juul

Sorry maar naar mijn bescheiden mening een analyser,
of het nu een goedkoop model of een duur een onmisbaar toestel in en rond de shack....

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: vreemde swr metingen

#18 Bericht door PA1Bj »

Door 3 pF (=-123 ohm) parallel te zetten aan de dummyload, kun je 'kunstmatig' een SWR van 1,5 maken.
Dit werkt dan uiteraard op alle vermogens. Dus kun je de meters testen en vergelijken.
De simpelste manier is een T-stuk op de SWR meter met aan één kant de dummyload en andere kant totaal 3cm (open) 50 ohm
stub. (Het is 1 pF per cm)
Heb het zelf even getest (voor de zekerheid..) en het werkt inderdaad.
P2191141.JPG

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: vreemde swr metingen

#19 Bericht door pd0sbr »

Vraagje kun je een paar foto's maken van het meten en hier plaatsen, misschien word het dan wat duidelijker om jou te helpen en zet er dan ook even de info bij wat je dan doet . vermogen ant of dummie

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: vreemde swr metingen

#20 Bericht door PA0RAB »

OM's
Wellicht ogenschijnlijk een stomme opmerking,maar even nadenken.
Normaal wordt van in naar antenne gemeten.
Meet eens van antenne naar ingang
De meting moet nu het zelfde resultaat hebben. Zo niet zie dan Egberts opmerking.
Zo menig zelfbouw swr geval afgeregeld.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Wie zegt aldoor duur hoeft niet goed te zijn en en goed ook niet duur maar dan voor antennes Geldt ook voor SWR meters.
Menig X CB geval van amper 2 tientjes werkt net zo goed als dingen van over de 100 Euro mits afgeregeld en het meetsysteem kennend

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: vreemde swr metingen

#21 Bericht door pa0ejh »

Omgekeerd meten heeft bij deze meter geen zin omdat Fwd en Refl. iedere tak zijn eigen verzwakker instelling heeft, verder bepaald de Refl. schaal dan het max te meten vermogen, en de Fwd. zal dan geen zinnige uitkomst geven, gezien de verzwakking in die meet tak.

Dat gaat wel met zo'n CB meter, daar is slechts 1 potmeter in het meetcircuit waarmee je met SET de meter op volle schaal afregelt....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: vreemde swr metingen

#22 Bericht door PA0RAB »

Egbert,
en meelezers,
Eerlijk gezegd ken ik veel typen dure meters alleen van plaatje en verhalen.
Er zijn zo vele verschillen in opbouw en meetsystemen.Dus ken je meter en het meetsysteem

Van een duur meetsysteem heb ik eens een defecte meetkop gekregen Ding was letterlijk uit de vrachtwagen gevallen.Mooi gefreesd coaxiaal meetsysteem met twee meetlijnen voor heen en terug .Meetkop zelf een fraai stukje draaiwerk zuigend passend waarin dan de diode afsluitweerstand trimpot en trim c en doorvoer C moeten passen.
Ik heb nog steeds niet de moed opgevat om dit stukje precisiewerk aan te pakken, want poog eens twee gelijke dioden te pakken te krijgen.Zal wel lukken als je naast de productielijn staat enz
Dan moeten die meetkoppen zeer precies in gefreesde gaten zakken om op preciese afstand van de coaxiale lijn te komen. enz enz.
Het werkt ook met een ge-etst printplaatje simpel en voor amateur gebruik zeer betrouwbaar Vaak als bouwsetje en/of afdelingsknutsel aangeboden.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA4TOM
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:19
Roepletters: PA4TOM
Locatie: Rhoon

Goedkope alternatief voor een antenne analyser

#23 Bericht door PA4TOM »

Een antenne analyser hoeft natuurlijk niet duur te zijn.
Op deze website staat een leuke beschrijving voor het meten van filters en antenne VSWR:
http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial ... se-source/

Het idee is dat een ruisbron, een antenne en een RTL SDR aan een directionele coupler wordt gehangen met de SDR aan de andere kant.
De ruisbron "ruist" in de antenne, en met de RTL-SDR "luister" je naar het gereflecteerde signaal.
Daar waar er minder gereflekteerd signaal waarneembaar is, is de antenne beter aangepast.

Zelf heb ik de benodigde spulletjes aangeschaft, en het werkt best wel leuk.
De SWR reken ik niet uit, maar je kunt heel snel zien waar de antenne het beste resoneert.
Bij het maken van mijn eerste antenne (2 meter slappe arnold) heb ik gebruik van gemaakt.
Daarna heb ik de antenne gebruikt met eenTM707G en gecontroleerd met een K-PO AV CN600 SWR meter.
Al met al een leuk hulpmiddel voor weinig geld.

Het is wellicht een keer leuk om hier een draadje over te beginnen, als dat nog niet door iemand anders is gedaan.

Plaats reactie