7/8 Heliax coax

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

7/8 Heliax coax

#1 Bericht door on4cgw »

Voor de bouw van een aantal loopantennes zoek ik 7/8 Heliax coax.

Alle info welkom.

73
Kurt

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: 7/8 Heliax coax

#2 Bericht door pd0sbr »

Hallo ik weet niet wat voor loop's je gaat maken.
Maar hier maak ik ze van wica buis deze word ook gebruikt bij vloer verwarming .
en is in alle vormen te buigen , en goed koop en duurzaam roest niet .

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: 7/8 Heliax coax

#3 Bericht door on4cgw »

pd0sbr schreef:Hallo ik weet niet wat voor loop's je gaat maken.
Maar hier maak ik ze van wica buis deze word ook gebruikt bij vloer verwarming .
en is in alle vormen te buigen , en goed koop en duurzaam roest niet .
Hallo ,

Thx voor de Gouden Tip :D , hier niet aan gedacht.

Ik wil een loop maken die werkt van 10 tot 20 M band dan ene van 30 tot 80 m band.

PS: alle info is welkom ivm het bouwen, heb al mijn Butterfly condensator in Cad getekend nu nog laten laseren uit 1mm Alu plaat.

73
Kurt

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: 7/8 Heliax coax

#4 Bericht door ON5RKN »

Hallo,

Ik heb coax van 1/2 " tot 1 1/4 lengtes alles wat je wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 7/8 Heliax coax

#5 Bericht door PA4WK »

Hallo Curt,
kijk eens hier voor var. C's misschien goedkoper dan zelfbouw.
http://www.ur4ll.net/#caps4
73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: 7/8 Heliax coax

#6 Bericht door PA1ZP »

condensator soyuz tuner.jpg
magloop-condensator.JPG
Hi Kurt

Wat wil je er mee doen?
ik ben uwen weg al bewandelt heb mijn loops afgegeven, meest waardeloze antennes ooit die ik gebouwd heb.

Vergeet niet om de platen pakketten van de Butterfly's aan elkaar te lassen vergeet niet alleen uw stator pakketten met dikke koperen strips naar de loop te brengen.

ik heb dezelfde capaciteiten gebouwd als u met motor drive 10 jaar geleden motor drive koste 10 euro per condensator, als u wil heb ik nog een motor en vertraging voor u zoals die gebruikt door mij, alleen verzendkosten zijn goed of ik kan ze mee nemen naar Rosmalen voor u zijn ze gratis en ja gebruik gegloeide koperen buis voor uw loop uit 1 stuk en maak ze zo groot mogelijk uw loops en dan nog blaas ik u met een 5 euro antenna van 10 t/m 20 van de band.
En met een 10 euro antenne u op 80 en 40 van de band door de condensatoren in te zetten in een goede gebalanceerde antenne tuner dan kan u met een 5 euro antenne de loops wegblazen van 10 t/m 40 meter.

Werkt veel beter.

Heel leuk om te bouwen ontzettend goed geleerd hoe een capaciteit te bouwen met motor drive op afstand, maar het blijft een werkelijk waardeloze antenne.

als u wil kan ik u foto's doen toekomen via mijn QRZ page E-mail adres.
Let op de getoonde foto bevat nog fouten in de C de platen moeten gelast worden de aansluitingen moeten alleen op de stator platen en de verbindingen naar de loop moeten van opppervlakte net zo groot zijn als de buis van de loop, het beste is de statorplaten pakketten gelijk aan de koperen loop buis te schroeven.

dit heeft geleid tot de andere condensatoren van mijn Tuner, de motor gedreven condensatoren waren voor mijn afstand gestuurde vertical tuner die ik 13 jaren terug heb gebouwd voor het tunen van mijn 80 meter vertical op 40 mtr en 30 mtr en 160 meter.

goedkoper als zelfbouw, mijn bovenste condensator koste 3 euro per kilo das dus 7.50 euro.
De motor gedreven koste 15 gulden (300 BF) incluis motor en vertraging.

Het antenne ontwerp is verkeerd een mini loop is een waardeloos ding en kan je alleen gebruiken als niks anders meer kan.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: 7/8 Heliax coax

#7 Bericht door on4cgw »

@ Jos,

Tnx voor de info, zie PM.

Ik experimenteer graag met zelfbouw antennes, beschik niet over de ruimte en hoogte om deftige uit te komen.

Ben wel benieuwd naar jou Verticals , indien mogelijk graag enige info.

Zal nog eens verder nadenken over de loop antenne.

mvg
kurt

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: 7/8 Heliax coax

#8 Bericht door RST »

Hallo Kurt,

In mijn beleving is Jos wel erg negatief over de magneticloop antenne.

Mijn eerste magneticloop was ook geen succes oud condensatortje niet geschikt voor in een magneticloop
met de hand afstemmen zender op laag vermogen even vergeten vingertjes verbrand ook het hand effect
maakte het afstemmen van de loop niet makkelijk dus deze antenne verdween al gouw naar de junkbox.

Toch bleef de interesse naar deze antenne een beetje door smeulen tot Hans PA3ECT op een velddag
het vuur weer deed oplaaien.

Kijk eens op zijn site en lees over zijn ervaringen: http://www.pa3ect.eu/start/magnetische-loop-antenne/

Ook hier vind je een leuk stukje over de Magneticloop: http://slideplayer.nl/slide/2592705/

Het is geen makkelijke antenne om te maken de condensator de verbinding met de loop en de bediening
er van is wel het moeilijkste onderdeel van de Magneticloop en dan moet het ook nog in een behuizing gemaakt worden
die bestand is tegen weer en wind.

Dit alles heeft mij ook heel wat hoofdbrekens gekost maar heb hier al ruim 3 jaar 2 Magneticloop antennes
een van 10 t/m 20 en een van 40 t/m 160 meter naar tevredenheid in gebruik.

Ook heb ik al 27 magneticloop antennes gemaakt voor collega amateurs.

Ik kan dus rustig zeggen dat een goed gebouwde Magneticloop een serieus alternatief kan zijn voor diegenen die om wat
voor reden geen grote antennes kunnen plaatsen.

Gebruik gerust 7/8 coax voor de loop zelf het is niet zwaar makkelijk te buigen in elke lengte af te zagen makkelijk
op te rollen voor transport en het ziet er in de antenne netjes uit.

Bedenk voor je begint met bouwen welke banden je graag wil kunnen werken met de antenne.

Zoek het gratis programma Loopcalc.exe van KI6GD en reken eens na wat de beste diameter voor de loop
die je wilt maken en welke capaciteit je daar voor nodig hebt let daarbij ook op het rendement.

Ga daarna pas aan de bouw beginnen het is echt de moeite waard om alles eerst even goed te bereken.

Als je het leuk vind om met antennes te knutselen en je pakt het goed aan en je geeft deze antenne
een serieuze kans dan zul je zien dat een Magneticloop zo gek nog niet is.

Hier is nog een foto van mijn laatste creatie een butterflycondensator van 17 t/m 170 pf voor
een Magneticloop van 20 t/m 40 meter met een diameter van 150 cm.

Afbeelding

73's Roger

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 7/8 Heliax coax

#9 Bericht door pa1bvm »

Ben toch echt bang dat Jos gelijk heeft ...

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: 7/8 Heliax coax

#10 Bericht door on4cgw »

Beste Mede Radio Amateurs,

Ik zeg altijd "wie niet waagt dien win niet" zal toch een poging ondernemen.

Zal een loop bouwen die werkt van 20 tot 10m band, maar eerst de butterfly bouwen.

Wordt vervolgd.

Mvg
Kurt

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: 7/8 Heliax coax

#11 Bericht door on4cgw »

[quote="RST"]Hallo Kurt,

In mijn beleving is Jos wel erg negatief over de magneticloop antenne.

Voor mij is het ook niet helemaal duidelijk , de ene is negatief en deze morgen sprak ik erover op de club en er waren ook positieve reacties.

Heb je de afstand busjes zelf gemaakt of is dit aangekocht?

in plaats van Heliax zal ik op zoek gaan naar Wicu buis om de loop te maken.

73
Kurt

ON5MA
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:11

Re: 7/8 Heliax coax

#12 Bericht door ON5MA »

Hi Kurt
voor de butterfly cv laat je die op de qrl uitlezen , ben namelijk op zoek naar 1 van 15-370pF
Grt Nic

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: 7/8 Heliax coax

#13 Bericht door on4cgw »

ON5MA schreef:Hi Kurt
voor de butterfly cv laat je die op de qrl uitlezen , ben namelijk op zoek naar 1 van 15-370pF
Grt Nic
Hallo Nic,

Deze week de onderdelen in Autocad uitgetekend en inderdaad laten lasersnijden op de QRL uit Alu van 1mm dik.
Bijlagen
Schermafbeelding 2016-02-03 om 22.24.24.png

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: 7/8 Heliax coax

#14 Bericht door on4cgw »

Nic,

Wel dien ik nog te kijken om de andere materialen aan te kopen om de Butterfly te assembleren.

73
Kurt

ON5MA
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:11

Re: 7/8 Heliax coax

#15 Bericht door ON5MA »

kurt
wat zijn de waarden van de butterfl.

Plaats reactie