Endfed schroefogen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PG8DA
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2015, 17:20
Roepletters: PD8DA
Locatie: Katwijk, ZH (JO22FE)
Contacteer:

Re: Endfed schroefogen

#16 Bericht door PG8DA »

Hallo iedereen,
Het is inmiddels een maand geleden en ik heb wat geexperimenteerd met de endfed.
Ik ben wat eigenwijs geweest (wel stom, maar nu heb ik wat meer ervaring) door hem toch even langs de tuinmuur te hangen. De kennis kwam meten en de SWR was zeker boven de 5:1 (al dan niet boven de 10).
Toch fijn dat hij op locatie was en zo kon meedenken aan oplossingen.
Voor de PACC contest heb ik hem diagonaal gespannen tussen de tuinmuur en de dakkapel: zonder trap en antenne analyser heb ik hem kunen tunen op 40, 20 en 10 meter.
Inmiddels staat er een 12 meter Spiderbeam stok in de achtertuin en daarop werkt hij uitstekend.
Iemand heeft geklaagd, dus hij staat even naar beneden, totdat de vakantie komt: dan heb ik weer tijd om te zenden (nu zit ik in een examenweek).
Dit is wat 'kortaf getypt', maar op een telefoon kun je niet lekker typen.
73
Diederik
PD8DA
Zenders: Baofeng UV-82, Baofeng BF-888S, Yaesu FT-7900R/E
Antenne(s): Diamond X50, Diamond MR77-S
Als zendamateur stel ik graag (HAM)vragen

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Endfed schroefogen

#17 Bericht door PA3DJS »

De schroefogen gaan je antennefeest niet bederven, maar zoals door anderen reeds aangegeven, grond en muren wel.

Over (hema) snijplankjes van een paar Euro, die zijn van PE (dus niet van Teflon/PTFE). PE is prima RF materiaal, maar zorg wel dat als het stuk gaat er geen gevaarlijke situatie ontstaat. PE is als kunststof niet UV bestendig. Na verloop van aan aantal jaren in de zon is de sterkte er echt uit (helaas door beperkte schade en schande achtergekomen).

Het zwarte UV bestendige PE is niet bruikbaar op plekken waar hoge veldsterkte optreedt. De reden is het hoge percentage carbon black.

Die 12 m glasfiberstok is echt leuk om je draad hoog te hangen.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Endfed schroefogen

#18 Bericht door PA1ZP »

Hi Diederik

Leuk dat je antenne op hoogte goed werkt, maar dat had ik al wel voorspelt.
Ik hoop dat de examens goed gegaan zijn en wens je veel experimenteer plezier op Hf

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie