Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#1 Bericht door PA9S »

Ik ben aan het experimenteren met een horizontale loop antenne met een totale (rechthoekige) omtrek van ca. 80m.
De loop staat op een platdak (3,5m dak hoogte) met tegelvoeten (2m hoog). Total hoogte ca. 5,5m.
Deze loop wordt gevoed met een meter of 8 open voedingslijn.
Ik wil met de loop graag 40m en 80m banden kunnen werken. Geen DX uiteraard, maar dat geeft niet.

Nu heb ik een tuner (DU1500-T), deze is volgens mij niet symmetrisch, maar heeft een "symmetrische" ingang middels een 1:4 balun. Via deze balun krijg ik de antenne niet goed getuned.
Met de rigexpert-analyzer is gemeten dat de antenne redelijk laagohmig is (10-30 ohm) (waarschijnlijk door de lage plaatsing), de 1:4 balun maakt dit nog veel laagohmiger.

Ik heb de symmetrische lijn aan een 2m lange coax geknoopt. Deze kan ik redelijk tunen met DU1500-T, maar is extreem gevoelig bij het tunen. Ik vermoed nu dat het beter zou gaan als ik een ECHT symmetrische tuner zou hebben.

Is het verstandig om hiervoor een andere tuner aan te schaffen ? Of misschien zelf bouwen ?
Zag op de site van Frits PA0FRI de S-Match. Kan ik hiermee een loop tunen ?
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

Gebruikersavatar
PG4I
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 jul 2008, 11:02
Roepletters: PG4I
Locatie: Culemborg

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#2 Bericht door PG4I »

Ik snap het niet. Je loop is voor 80 meter eigenlijk een hele golf dipool waarvan je de uiteinden aan elkaar hebt geknoopt. Dan zou je in het voedingspunt toch juist een hoge impedantie moeten meten?

Kan je niet experimenteren met lengte van de openvoedingslijn voordat je de 1:4 balun in gaat....
73 de Joop PG4I

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#3 Bericht door pa0ejh »

Hallo Hans

Als je loop een lage Imp. heeft dan kun je beter een Mantelstroomfilter tussen de openlijn en de coax opnemen.

De symmetrie van de loop blijft dan grotendeels behouden en je kunt de coax ingang van je tuner gebruiken.

Maar wel een goed Mantelstroomfilter, geen Rioolchoke...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#4 Bericht door PA0RAB »

Hans
kKen je tuner niet , afgeleid van type 1500-T lijkt het mij dan 1500 watt max in een T configuratie tuner dwz spoel naar aarde en 2x C voor de afstemming
Dit type kan vele impedantiesprongen aan Dus geen nieuwe kopen
Het probleem zit elders
Met de analyzer meet je 10 - 30 ohm, dat wordt via die 1:4 imp.trafo dan 2,5 - 7,5 ohm
Met deze lage waarden heeft menige tuner moeite Afgaande op verkoop smoes 1 op 10 is rond de 5 Ohm echt het max haalbare. Je mag dus wel wat moeite doen om die 7,5 ohm te tunen.
Wanneer je nu die 4:1 afkoppelt heb je 10 -30 ohm aan te passen
draai je dat ding om 40-120 ohm aanpastrafo
zal in principe gaan,MAAR het windingen aantal zal te weinig zijn om de vereiste inductie te geven.
Frits heeft ergens op z'n site de gewenste inductie waarden staan . Je kunt dan zo een redelijke aanpastrafo berekenen en zelf in elkaar prutsen.Kijk naar de huidige kern om maat en materiaal te kennen
Zal veel goedkoper zijn dan een andere tuner.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#5 Bericht door PA9S »

Dank voor de reacties.
De DU1500-T tuner is inderdaad 1500W en een T-netwerk. de spoel is vast met aftakkingen naar een stappenschakelaar. Wel een fraai apparaat en kwalitatief zeer mooi gemaakt.
De 1:4 balun die hierin zit zijn twee gestapelde Amidon T200 ringkernen met hierop twee in serie geschakelde wikkelingen.

Ik heb wel een mantelstroom toegepast in de vorm van ferrietkralen (12 stuks) over de coax. Dit werkt erg goed.

Ik ga eerst eens wat experimenteren met een langere transmissielijn.
In plaats van de zelf gemaakte open lijn van 600 ohm neem ik een langere 450 ohm ladder en ga dan wat met de lengte stoeien. Het lijkt erop dat daar toch het probleem zit.
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#6 Bericht door ON9KVE »

PA9S schreef:Dank voor de reacties.
De DU1500-T tuner is inderdaad 1500W en een T-netwerk. de spoel is vast met aftakkingen naar een stappenschakelaar. Wel een fraai apparaat en kwalitatief zeer mooi gemaakt.
De 1:4 balun die hierin zit zijn twee gestapelde Amidon T200 ringkernen met hierop twee in serie geschakelde wikkelingen.

Ik heb wel een mantelstroom toegepast in de vorm van ferrietkralen (12 stuks) over de coax. Dit werkt erg goed.

Ik ga eerst eens wat experimenteren met een langere transmissielijn.
In plaats van de zelf gemaakte open lijn van 600 ohm neem ik een langere 450 ohm ladder en ga dan wat met de lengte stoeien. Het lijkt erop dat daar toch het probleem zit.
Ik ben erg benieuwd naar je resultaten. Last je die nog eens weten?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PG4I
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 jul 2008, 11:02
Roepletters: PG4I
Locatie: Culemborg

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#7 Bericht door PG4I »

In plaats van de zelf gemaakte open lijn van 600 ohm neem ik een langere 450 ohm ladder en ga dan wat met de lengte stoeien. Het lijkt erop dat daar toch het probleem zit.
Als het goed is kan je op elke positie van je transmissielijn elke gewenste impedantie vinden. Voor 80 meter met een kwart golf voedingslijn komen je waardes tegen tussen 0 en oneindig. Lijkt me stug als jouw tuner daar niet mee overweg kan... :D
73 de Joop PG4I

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#8 Bericht door PA0RAB »

Hans en de meelezers,
Egberts respons herinnert me aan een belangrijk feit waarom het ook vaak misgaat.
Helaas liet ik me leiden door impedantie verschillen en de 1: 4 impedantie transformator
De loop is symetrisch van opbouw en de set is asymetrisch
Het gevolg is dat welke kabel ook tussen antenne en set een belangrijke rol kan spelen in de signaal overdracht. Bijv. de een zweert bij de G5RV en de ander vervloekt hem.
Joop heeft gelijk in zijn respons als hij stelt dat met een kippenladder je iedere impedantie kunt aanpassen Denk maar aan de stubs bij dipolen.
Maar Joop sorry het lost niet symetrisch -asymetrisch op
De truc van het mantelstroom filter wel, maar dan ook direct bij de aansluitpunten van de antenne loop
De andere truc is een scheidingstrafo te gebruiken zodat de loop galvanisch gescheiden is van coax.
Dat houdt in ook niet de coax mantel aan het midden van de antenne wikkeling knopen.
Kijk eens op de site van Ome Frits bij de Cuscraft antenne hoe mantelstroom coaxkabeltje en impedantie blauw wit draad lopen om idee te krijgen dit voor QRO te fiksen
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#9 Bericht door PA0FRI »

PA9S schreef:Ik ben aan het experimenteren met een horizontale loop antenne met een totale (rechthoekige) omtrek van ca. 80m. De loop staat op een platdak (3,5m dak hoogte) met tegelvoeten (2m hoog). Total hoogte ca. 5,5m. Met de rigexpert-analyzer is gemeten dat de antenne redelijk laagohmig is (10-30 ohm) (waarschijnlijk door de lage plaatsing), de 1:4 balun maakt dit nog veel laagohmiger.
10 - 30 Ohm is wel erg laag voor een 80 m loop, tenzij het platte dak uit gewapend beton bestaat. Is de analyzer wel nauwkeurig? Gewoonlijk heeft een hele golf loop een impedantie van ongeveer 100 Ohm. 8 m Coax op 40 en 80 m geeft niet zoveel verlies. Je zou 2 × 50 Ohm parallel kunnen schakelen en dan volgens de tekening rechtstreeks, dus zonder balun, aan de tuner koppelen. Je kan ook in plaats van de afscherming, de de niet aangesloten binnenader aan aarde leggen. We horen nog wel of het in jouw situatie goed werkt.
Bijlagen
Atu loop.gif
Atu loop.gif (2.15 KiB) 5869 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#10 Bericht door PA1ZP »

Dag Hans

ik ken de DU1500T tuner ook , een kennis heeft zo een ding een 6 jaar geleden gekocht op aanraden van me , Hij is niet zo ontzettend kundig en had al een paar keer de MFJ-tjes gesloopt die ik overigens wel weer gerepareerd kreeg, ik ken de HA8DU ook van de markten en heb hem al een paar keer ontmoet vandaar.

De kennis van me heeft ook een antenne met kippenladder getuned met deze tuner en op sommige frequenties wekte dat ooit niet, dat kwam eigenlijk omdat er te weinig aftakkingen op de spoel zitten.

Verder kan je ook ooit hebben dat je 80 meter op de 40 meter tap moet zetten of op de 160 meter tap of zo, dat moet je dan ook wel eens proberen op een andere tap van de spoel een afstemming proberen.

Willie had voor de DU1500T tuner 2 MFJ tjes gehad, na een jaar kwam Willie bij me te zeggen dat hij zijn tuner niet goed vond, ik heb het ding helemaal na gekeken maar het ding was nog steeds 100% , toen ik vroeg aan Willie waarom hij dacht dat er defecten zouden zijn zei hij , het ding is al een jaar oud de andere tuners waren altijd binnen 3 maanden al kapot.

Het zijn heel mooie tuners met echt prachtige condensatoren en spoelen en schakelaars , maar 1 verbeter punt dat ik er voor heb is meer aftakkingen op de spoel want soms moet je er 1 hebben net tussen 2 aftakkingen in omdat je geen zuivere afstemming kan vinden, iets variëren met de kippenladder lengte kan daarbij een hulp zijn.

En een 80 meter lengte draad loop is op het aansluit punt van de openlijn bij de antenne laagohmig omdat het ding daar in een stroompunt wordt aangesloten.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#11 Bericht door PA9S »

Afgelopen weekend weer aan het knutselen geweest met mijn loop.
Ik heb de transmissielijn veranderd in een 450 ohm ladder van aanvankelijk ca. 25 meter.
Vervolgens direct op de 'symmetrische' ingang van de tuner aangesloten, dus via de 1:4 balun.
Het tunen ging nog steeds niet echt goed.
Vervolgens de balun overgeslagen en rechtstreeks op de uitgang van de tuner aangesloten en dit ging al veel beter.
Daarna heb ik de telkens een stukje van de ladder-lijn afgeknipt tot een resonantie-punt in het midden van de 40m band.
Nu kan ik de 40m band bijna helemaal zonder tuner werken. De 80m band is nu goed te tunen, maar moet inderdaad de spoel aftakking anders kiezen dan de '3,5Mhz' aanduiding.
In deze situatie het afgelopen weekeinde diverse stations gewerkt gedurende de UBA-DX contest. Dat ging best goed. Alle stations die ik kon horen verstonden mij ook goed, dus het gaat de goede kant op.... :D
Kan zelfs de 160m band tunen, maar verwacht niet dat de loop hierop erg goed zal presteren. Dit moet ik nog testen.

@Frits PA0FRI
De antenne staat op een stalen dak, dus dat zal de reden zijn van de lage weerstand.
Ik ben nu wel heel erg benieuwd hoe je oplossing met de dubbele coax-lijn gaat werken, dus zodra het weer het toelaat ga ik dit ook nog proberen. Resultaat zal ik nog laten weten.
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Antenne tuner voor een 80m horizontale loop

#12 Bericht door pe1hzg »

Wij gebruiken al een paar jaar zo'n loop op 80m (20x20x20x20m) en op 40m (10x10x10x10m) tijdens de JOTA.

Loop hangt op 8 meter (hoogte van pionierhout) van een drassig grasveld.

De ervaring is dat dit bijna direct aanpast (alleen zorgen dat je de loop op lengte afstemt)
en dat dit binnen Nederland (JOTA, weet je wel?) een hard signaal geeft.
Dat kan wel kloppen, want het is een mooie cloudwarmer - reken er niet op dat je
er veel DX mee doet maar voor NL is het echt prima, ik heb van mensen op 3630 echt
"klachten" gehad over de veldsterkte.

Een tuner is niet echt nodig, een mantelstroonfilter wenselijk maar daar doen we even
niet aan en dat is niet zo erg (dat zal anders zijn in een dichtbewoonde omgeving).

Jouw toestanden met een 4:1 trafo zie ik daarom niet zo zitten, is niet nodig,
de tuner kan bij mij gewoon is passthrough blijven staan.

Voordeel is ook dat een grote jota-toren niet nodig is (wel leuker natuurlijk),
een paar pionierpalen en een stuk 80m 2.5mm2 installatiedraad heeft iedereen;
het bouwen is overigens nog niet zo heel simpel maar een mooie uitdaging voor
de scouts (hint: wat doe je met scheren enzo? en tijdens het oplaten?)

Hoe dan ook, alleen een mantelstroomfilter is (bij ons) voldoende.

Geert Jan

Plaats reactie