Symm antenne met twinlead: helemaal of laatste stukje m coax

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Symm antenne met twinlead: helemaal of laatste stukje m coax

#1 Bericht door ON9KVE »

Hallo collega hobbyist,

Ik zit met een vraag, omdat ik het niet begrijp (ik weet wel iets, maar kennelijk niet genoeg, net voldoende om mijn F te hebben gehaald, hi)

Vaak zie ik pleidooien voor een open dipool (b.v. 2 x 20m) met open voedingslijn, compleet met symmetrische tuner. Dat zou het summum zijn (even los van beams etc)
Nu zie ik ook veel lovende ervaringen met G5RV en soortgelijke antennes, waarbij het "laatste stukje" een overgang kent naar coax.
De praktische problemen voor de invoer van de open lijn (in het huis) en de (vaak hoge) kosten voor een symmetrische antennetuner, stellen mij voor die vraag.
Waarom dat laatste stuk(je) ook met openlijn?

Wat is er strikt op tegen om voor het laatste stukje coax te gebruiken, zodat je het (vaak) makkelijker kunt invoeren en dat je een eenvoudigere (lees: automatische) antennetuner kunt gebruiken?
Gaat het dan om het laatste stukje verlies door de coax t.o.v. openlijn?
Ik kan dat niet helemaal vatten en is uiteraard een tekortkoming van mijn kant :mrgreen:
Ik hoop dat je mijn probleem hierin herkent, maar vooral dat je me kunt uitleggen wat het verschil (eventueel) is. En pratische tips zijn natuurlijk erg welkom.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Symm antenne met twinlead: helemaal of laatste stukje m

#2 Bericht door Roy pd8rw »

Coax is niet symmetrisch

En openlijn hoeft geen belemmering te zijn om tot in de shack binnen te komen.

Een symmetrische antenne is minder storings gevoelig .

Als je wel coax door de muur of wand of raam kunt voeren kun je ook met een symmetrisch systeem in je shack komen. Neem 2 stukken binnenader van rg213 , langs elkaar door 1 pvs installatiebuis door de wand of muur pa0fri heeft het dacht ik op zn site staan .

2 messing draadeinde door de muur is ook een optie.

Openlijn in welke uitvoering dan ook moet je alleen wel vrij houden van metaal en dakpannen etc . Daar hoeven geen meters afstand tussen te zitten . Een aantal x de breedte van je openlijn blijkt in de praktijk voldoende.

Pa1hr ( en ik heb het daar afgekeken)heeft een mooie oplossing voor om de voedingslijn over de dakpannen , onder de overstek en zelfs de muur te spannen

En een symmetrische tuner hoeft niet duur te zijn s-match is een veelzijdig systeem en veel beschreven door oa pa0fri

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Symm antenne met twinlead: helemaal of laatste stukje m

#3 Bericht door pa0ejh »

Het probleem is dat je met Coax de Symmetrie verstoord als die met een ongebalanceerde Tuner is verbonden, een poot van je antenne hangt dan aan 'aarde ' via de Tuner.

Met een Symmetische tuner en open lijn heb je dat probleem niet.

Overgaan op Coax geeft nog een ander probleem, je Coax is 50 Ohm, maar de impedantie aan het einde van je openlijn kan behoorlijk afwijken, wat weer een misaanpassing veroorzaakt...

Er zijn wel ongebalanceerde tuners die een 'openlijn 'uitgang hebben, dat gebeurt met een Balun, en dan hangt het van de kwaliteit van die balun af in hoeverre de symmetrie niet verstoort wordt....
Het wordt dus gewoon proberen Kees ......
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Symm antenne met twinlead: helemaal of laatste stukje m

#4 Bericht door PA0BAK »

In theorie kan het wel, je moet dan een punt bepalen, waarop de impedantie voor alle gebruikte frequentie hetzelfde is, dan met een trafo naar 50 Ohm voor de coax kabel.
Afgezien dat dit (bijna) onmogelijk is, is het bouwen van een tuner waarschijnlijk goedkoper.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Symm antenne met twinlead: helemaal of laatste stukje m

#5 Bericht door PA1ZP »

Dag Kees

Een symetrische antenne heeft altijd een balun nodig daar waar de boel overgaat van symetrisch naar asymetrisch, of dat nu tueesn de dipool en de coax is of tussen de openlijn en coax is of tussen de openlijn en A-symetrische tuner (automaat of niet ) die balun hoort er tussen.

Ik heb het jaren gedaan met allerlei antennes zonder balun, ik heb ook direct de boel getuned met een symetrische antenne tuner, na jaren van spelen weet ik op de overgang van symetrisch naar a-symetrisch een balun, bij voorkeur geen voltage balun maar een stroom balun.

Vaak is een 1 op 1 stroombalun een uitstekende keuze.
Hier kan je zien welke het beste bij jouw antenne en band keuze past:
http://www.karinya.net/g3txq/chokes/

Het is niet meer als wat wikkelingen rg58 op een ringkern of 2 ringkernen, en is makkelijk zelf te maken.

Het overwegen van een goede symetrische tuner is ook de moeite waard al kan je ook kiezen voor een A-symetrische tuner met een balun tussen tuner en kippenladder.
Een symetrische tuner als bijvoorbeeld een S-match is helemaal niet zo moeilijk te bouwen.
Het moeilijkste is het vinden van de juiste rolspoel en condensator.

Overigens hoeft een dipool met open lijn voeding helemaal niet het summum te zijn het kan ook gewoon met coax kabel gevoed worden het is maar voor welke oplossing je kiest.
En welke oplossing het best past in jouw plaatsings situatie.

Ik ben voor 80/40 over gegaan van kippenladder dipool naar coax gevoede end-fed dat paste hier gewoon beter.
Soms is een wat minder goede antenne die beter geplaatst is een betere oplossing als een heel goede antenne die je niet goed kan plaatsen, met name de plaatsings hoogte en ook de hoogte van het begin en einde van de antenne is erg van belang voor de resultaten en werking van een antenne.

Groetjes en fijn weekend
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Symm antenne met twinlead: helemaal of laatste stukje m

#6 Bericht door ON9KVE »

Bedankt allen voor de reacties.

Ik denk dat Jos een essentiele opmerking maakte:
Je moet altijd van symmetrisch naar asymmetrisch: immers is de set asymmetrisch !
Dus dat de symmetrie wordt verstoord of dat coax asymmetrisch is, zegt nog niets over de reden dat je het niet zou kunnen toepassen.

Dus blijft voor mij wel de vraag:
Wat is er precies op tegen om het laatste stukje -b.v. slechts 3 meter- coax te gebruiken om hem vervolgens:
1. makkelijk door de muur te krijgen
2. gewoon langs eeb muur of metaal object te leiden mocht dat nodig zijn
3. aan te sluiten op een asymmetrische tuner (veel goedkoper, en ook automatische versies mogelijk)

Dus waarom al die (extra) moeite om helemaal symmetrisch in te voeren en een (meestal) dure tuner te maken/kopen om hem af te stemmen?
Hij wordt toch weer asymmetrisch de set ingevoerd (met de mantel aan aarde via de set).


Sidenote:
Zijn er eigenlijk sets met een compeet symmetrische eindtrap? Zo nee, waarom niet. Prijs kan een reden zijn, maar ach, een FT-9000 en TS-990 etc etc zijn ook niet beneden de 2000 euro te koop.
Dsu een simpele set (klasse TS-590) met een symmetrische trap ?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Symm antenne met twinlead: helemaal of laatste stukje m

#7 Bericht door pa0ejh »

Hallo Kees.

Als je voor het laatste stuk als Coax kiest, dan zou ik een mantelstroomfilter als overgang van openlijn naar coax kiezen.

Als voorbeeld deze >: https://www.hyendcompany.nl/0_baluns/pr ... S6BKW_G5RV

Maar dat kun je ook zelf maken, zoals Jos aangeeft in zijn Link >: http://www.karinya.net/g3txq/chokes/
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Symm antenne met twinlead: helemaal of laatste stukje m

#8 Bericht door PA1ZP »

Hi Kees

Nee er zijn geen sets met symetrische uitgangen (meer) volgens mij waren er heel vroeger nog wel van die sets in het leger bijvoorbeeld.

Een symetrische tuner is in prinxipe niet zo heel veel duurder als een A-symetrische, persoonlijk vind ik de optie A-symetrisch met balun wel goed, je weet immers niet of niet ooit met coax weer aan de gang gaat.

En het idee van openlijn naar het huis en het laatste stukje met coax met er tussen weer die balun is niet slecht al moet je het stukje coax naar de tuner wel kort houden en van heel goede kwaliteit , vanwege de hoge mogelijke SWR op dit stuk coax kan je er al heel snel verliezen mee maken.

En openlijn naar binnen is eigenijk net zo makkelijk als coax hoor 2 aan elkaar getyrapte RG213 kernen door een stukje PVC pijp of zelfs 2 stukjes PVC pijp vlak naast elkaar is niet zo een probleem niet dan.

En een tuner duur, met zelfbouw kan je een S-match bouwen voor zeker minder als 200 euro.
Vergeet ook niet een tuner behoort tot het antenne systeem het belangrijkste onderdeel van een amateur station, meeste amateurs hebben geen moeite met 1000 euro voor een set maar wel moeite met 500 voor een tuner, terwijl je in die tuner in principe meer aan signaal kan verdienen als in de set.

Automatische tuners wel eens getest en mee gespeeld, ik heb zelf ook al eens op afstand bestuurbare tuner aan de antenne gebouwd. wat er te koop is aan automaten daar heb ik het ook niet zo op, vaak is een handtuner groter in bereik van impedantie.

Ik heb 10 jaar lang een vrijwel dagelijkse verbinding gehad met Suriname met een heel aantal amateurs en kennissen altijd was de antenne en de locatie de doorslag gevende factor van de kwaliteit van de verbinding en de verschillen in het signaal, ik heb eigenlijk nooit mee gemaakt dat de set er ook maar iets toe deed, en de sets in gebruik bij verschillende amateurs varieerde van FT857D tot FTDX2000 naar IC7800, Kenwood, TS950SDX noem het maar op , altijd won de gene met het beste antenne systeem in de ruisarmste woonomgeving
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Symm antenne met twinlead: helemaal of laatste stukje m

#9 Bericht door Roy pd8rw »

Van de set asymmetrisch met coax de tuner in .
In de tuner of tusse de set en tuner zorgen voor de symmetrie overzetting.
Ik doe dat in mn smatch . De balun die daarin gebruikt word zorgt ook nog eens voor een galvanische scheiding

Heb een aantal automatische tuners gehad voor coax . Kreeg er mn g5rv en g5rv junior meer afgestemd . Had in eerste instantie geen coax balun/mantelstroom filter.echter bleek dit wel noodzakelijk.
Als ik er 10 meter meer coax ( in de shack ) tusse zetten veranderde alle instellingen als ook de ruis etc.

Voor de gein/test een symmetrische tuner geleend en de lintlijn verlengt tot in de shack . Gewoon over de droge pannen naar binnen.

Uitslag : de coax is er nooit meer terug aan gegaan. En heb de lintlijn met afstandhouders over de dakpannen gemonteerd.

Signaal is veel schoner op ontvangst ( niet zozeer harder maar wel prettiger luisteren)
En van wat ik gestest heb kreeg ik geen betere raporten maar ook geen slechtere.
Het grootste voordeel was wel dat mn instraling op de homecinema set weg was .

En de tuner was niet duurder dan de automaat van ldg

Plaats reactie