draad piramide antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

draad piramide antenne

#1 Bericht door pa3dq »

Hallo OM's

Het plan was om om een draad piramide antenne op te gaan zetten
Aan de achter gevel zit een mastje 11m hoog dat zou dan het centrale punt moeten worden
De benodigde ruimte zou dan daar om heen een vierkant van 14m zijn, en dat wil net :D
De zijden staan dan pecies parrallel aan het dak en straalt oost west
Maar dat is dan ook pecies met de straat mee heb 40watt maar de kans op storing ? :shock:
Wil hem gaan voeden met kippe lijn en sym tuner
En ook was de gedachte om hem pecies in het midden te gaan schakelen van 80m loop naar dipool voor 160m

Er is maarweinig over tevinden betreft ervaringen hier over, op Rothamel na was er ook hier een draadje over, en plaatje geleend
wel word er geschreven dat ze weinig ruis leveren maar gaat dat in een straat ook op ?

De vraag, zijn er die er mee geknutseld hebben en de ervaringen kunnen delen bij voorbaat dank

grt 73 Geert Jan
Bijlagen
bnt10.12 draadpiramide.gif
bnt10.12 draadpiramide.gif (4.83 KiB) 6296 keer bekeken
eenvoud is de kunst van het ware

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: draad piramide antenne

#2 Bericht door Roy pd8rw »

Ik zou het gewoon proberen.

De mast /centralepunt heb je al beschikbaar.
De draden zou je eerst van speakerdraad kunnen maken en als de test slaagt deze vervangen voor litze.

Voor iedere antenne geld natuurlijk dat deze vrij moet hangen.
Mijn dipool van 2x een meter of 8 hangt ook niet geweldig volgens de geleerde . Echter kan ik het niet beter kwijt en krijg het gewoon getuned . Voed ook met wireman kabel en een symmetrische tuner.
Maar swr zegt niks over de afstraling.
Voor wbt storing , sinds ik symmetrisch voed heb ik een lager ruisniveau. Storing had ik alleen op de subwoofer van het 5.1 setje in huis . (Directe instraling en opgelost met ferriet)
Uit de buurt is er (nog ) nooit iemand komen klagen

Het is alleen niet het beste antenne weer :roll:

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: draad piramide antenne

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa3dqd schreef:Er is maarweinig over tevinden betreft ervaringen hier over, op Rothamel na was er ook hier een draadje over, en plaatje geleend
wel word er geschreven dat ze weinig ruis leveren maar gaat dat in een straat ook op ?
Zoek eens op "Bow tie antenna", je krijgt dan meer info.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: draad piramide antenne

#4 Bericht door PA1ZP »

Hi Geert-Jan

En waar wordt zo een ding dan gevoed met openlijn , want dan kan ik hem even simuleren in MMANA-GAL voor je

En geef eens lengte maten in en hoogtes in de tekening en draden, dat simuleert een stuk makkelijker
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: draad piramide antenne

#5 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Allen dank voor input en mee denken
Weer iets gevonden http://www.pi4lwd.nl/bnt10.htm
Verklaar weer het een en ander totale lengte 6x13.4m voor 3700KHz
Bij het voedings punt XX wou ik de doorlopend draad onder breken om zo ook een open 2x40m dipool te creëren

Ben zeer benieuwd naar de simulatie Jos

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: draad piramide antenne

#6 Bericht door PA1ZP »

Hi Geert-Jan

Ik heb het ding even gesimuleerd met 6 x 13.6 meter draad op voedingspunt 11 meter en einden 4 meter hoog, je hebt dan een grondvlak van ongeveer 20 x 20 meter nodig.

En helaas vind ik de Z op 80 meter erg laag wat weer inhoud dat je grote tuner verliezen en voedingslijn verliezen gaat creeren.

Als je wil kan ik wel een paar plaatsjes sturen, maar voor op het eerste gezicht op 80 , nee ik ben er zeer zeker niet erg van onder de indruk Geert-Jan.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: draad piramide antenne

#7 Bericht door pa3dq »

Hallo OM's

@ Royaal gepast en gemeten en dit moet net kunnen passen dank voor de motivatie
@ Tjeerd heb gekeken en zelfs de rekenmachine gevonden maar is denk toch een ander principe antenne dacht ik althans
@ Jos dank voor de moeite, jammer van de uitkomst maar niet getreurd heb net 100m ø1.1 RVS draad
in de bestellingen wil het toch gaan proberen om voorzichtig de voor bereidingen te treffen
Komt toch veel draad in de lucht en voor 160m zelfs een volle dipool

Mocht dit niet lukken zou ik het eenvoudig om kunnen zetten naar zoiets delta loop w2egh draden kunnen nagenoeg zo weer worden gebruikt
De ruimte daarvoor is met enige wil te vinden zij het dat de loop wel schuin komt tehangen

Verliezen Heb m'n T match weer opgezocht en vergeleken met de S match waarbij ik bijna 30% :shock: meer stroom in de feeder krijg zal wel iets verkeerd doen wat beter kan zit wel in een mooie doos en gemakkelijk bijna overal aan te passen :D
DE meet situatie is ook niet helemaal optimaal en in 1 feeder lijn gemeten achter de T match 1op4 balun ala FRI op 10cm ferrietstaaf en hangt met krokedille bekjes aan elkaar

Mochten er nog aanvullingen of suggesties zijn ben zeer benieuwd

grt 73 GJ
Bijlagen
DeltaLoop.png
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: draad piramide antenne

#8 Bericht door pa3dq »

Hallo amateurs,

Even weer update van het gebeuren het avontuur kan beginnen en of het ook werkt 8)
Piramide (Loop) antenne 84meter / dipool 2x42m schakelbaar met longdistanse touw trekschakelaar 14Kv knoopje laag schakelaar dicht loopant knoopje hoger open voor als dipool voor 160m ofzo
Als reverentie werkt nu nog de oer ZEPP 60m lang op 11m hoogte met kippelijn gevoed
Eikje geschild en het smidsvuurtje even aangestoken voor de benodigde beugeltjes en div om touw en takken aan vast te knopen
Bezemstok met schakelaar en loop/dipool bevestiging met HWA om boven in het alupijpje te plaatsen

Ook de eerste indruk gedaan als loop antenne signaal ruis verhouding vooral op 30 en 20 m geweldig wat een rust tov de zepp
Signalen sterkte verschillen minder en soms veel maar de loop ant wind bijna altijd
Ja de praktijk test :shock: zou het meer verticaal of horizontaal gepolariseerd zijn ?
Het word gevoed met 14m 450ohm lint lijn en gespleten schemerlampsnoer en aangepast met 1op4 balun en een MFJ 939 knopje rammelkastje voor alle banden 10 tot 160m
Oke dat wast even weer ook de om,s bedankt voor enthousiasme, info en belangstelling ik ben er weer blij mee
Mochten er nog adviezen,aanvulingen zijn daar sta ik altijd voor open
O even tussendoor zoek nog een YK-88C 500Hz cw filter

Grt, 73 Geert jan
Bijlagen
Herschaalde kopie van loop ant 2016.jpg
Herschaalde kopie van 3-4-2016.jpg
Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van 22-2-2016.jpg
Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van 22-2-2016.jpg (13.91 KiB) 5539 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_1681.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1681.jpg (16.58 KiB) 5539 keer bekeken
Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van 14-3-16  7meter eik.jpg
Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van 14-3-16 7meter eik.jpg (12.51 KiB) 5539 keer bekeken
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: draad piramide antenne

#9 Bericht door PA2REH »

Hi Geert Jan,
Heb zelf deze antenne jaren gehad. Zie hier het schema http://qsl.net/pa2reh/. Marten PA3BNT inspireerde mij met een publicatie. Op 80m werkte het geweldig. Er staat als onderschrift voor lokaal verkeer. Nou dx ging ook prima. Vele USA staten gewerkt en mooie dx. Mooiste CW qso (ik hoor het in gedachten nog) was HC8GR vanaf de Galapagos eilanden. QSL kaart in bezit. In contesten leuke scores kunnen neerzetten (max. 100W). Het open schakelen waardoor een gevouwen 160m dipool ontstaat heb ik ook geprobeerd. Resultaten waren teleurstellend. Lokaal lukte het nog wel, maar zo goed als het op 80m ging, zo slecht op 160m. Andere banden niet echt geprobeerd. Gevoed met 60m lintlijn (antenne stond in de boomgaard) en een simpele antenne tuner. Als je op youtube onder mijn call zoekt vind je twee openamen van andere hams die het bakentje hebben gehoord. Ik heb een paar keer in het weekend met 50mW op 80m een bakentje laten draaien.
Succes met de experimenten,
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: draad piramide antenne

#10 Bericht door pa3dq »

Hallo Eric en andere,

Dank voor inspiratie en info, ja Marten speelde ook hier als inspirator
Ben benieuwd hoe het dan op 160m verloopt
Maar tot nu eigenlijk nog steeds positief verrast Jh op 40m K1 op 20 het begin is er al na een paar dagen
Maar wat het meest opvalt de signaal ruis verhouding ook op 20m super

De antenne is nu geschakeld als piramide op stelling maar zal na enge tijd het om bouwen naar de vorm zoals jij hem had kijken wat het dan weer brengt en wat de verschillen zijn

Misschien iet met wisper beginnen of zo

Zag dat je ook een HW9 fan bent, ben daarover ook blij verrast mooi van eenvoud en gevoelig na kleine aanpassing
Hier zoek ik dus ook het yk-88C 500Hz cw filter voor om een selectiviteit inhaal slag te plegen :wink:

Grt 73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: draad piramide antenne

#11 Bericht door PA2REH »

Hallo GJ,

Inderdaad was de ruis altijd fb laag. Wat ik wel frustrerend vond is dat ik meerdere keren ZL en VK op de 80m heb gehoord, maar met 100W lukte het me niet. Dus als ontvangstantenne was het werkelijk FB. Hij is nu weg en er staat een verticale deltaloop voor 20m.

Klopt ik heb ook een HW-9. Ooit de HW-8 gebouwd in mijn beginjaren als ham. Eigenlijk had ik altijd al de HW-9 willen hebben. Ik heb toen de HW-8 verkocht maar nooit een HW-9 weten te bemachtigen. Altijd wel een beetje onprettig gevoel gehad dat ik de HW-8 had verkocht, tot een aantal jaar geleden. Toen kwam er een HW-9 voorbij en ook nog eens heel mooi gebouwd. Ben wel geïnteresseerd in de modificaties (welke dat zijn). Wellicht kan je me een PB sturen. We kunnen natuurlijk ook een nieuw draadje starten, de HW-9 hihi
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: draad piramide antenne

#12 Bericht door pa3dq »

Hallo Eric,

Ja das dan weer jammer ben benieuwd hoe het hier verloopt met m'n 40W, maar tot nu toe TOP ook op 20m

Oke ja ooit de HW-7 bezeten maar ook weer van de hand gedaan aan bekende OM is er nu nog blij mee
Maar de HW-9 kwam op m'n pad heel mooi gebouwd en bijna als nieuw en volledige doc bij en een verzameling info betreft wijzigingen en modificaties zal het tzt voor je scannen en pb'en
Zelf nog in geschreven formaat tja 30jr + he' bijna nostalgie hi gevoeligheid bijna als de Hartkit maar selectiviteit kon beter :wink: vooral als druk is en anders merk je er niets van back to de basic :D
Oke weid weer off topic maar waar het hart vol van is....

Maar mochten er nog ideeën of toevoegingen betreft draad piramide zijn lees ik het graag

Grt 73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Plaats reactie