Diamond CP-6 vertikale HF antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pielam
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 mar 2015, 15:20

Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#1 Bericht door Pielam »

Beste collega zendamateurs,

Eerst en vooral mijn beste wensen voor 2016, met hopelijk véél mooie verbindingen !!

Een tijdje geleden zag ik een discussie over de Diamond CP-6 verticale HF antenne, weinig mensen waren echt enthousiast over deze antenne. Zijn er alternatieven die wel aan te raden zijn, dan bedoel ik een vertikale HF antenne die rond de 5m lang is en op een meter of 8 hoog zal geïnstalleerd worden.

Alvast bedankt voor de reacties !

Groeten,
Pieter
ON2AGQ

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#2 Bericht door PA0FRI »

Pielam schreef:Zijn er alternatieven die wel aan te raden zijn, dan bedoel ik een vertikale HF antenne die rond de 5m lang is en op een meter of 8 hoog zal geïnstalleerd worden.
Cushcraft MA5VA of Cushcraft R5, de laatste alleen nog 2dehands. De langere types, ook van andere merken, moeten getuid worden.
Bijlagen
ma5vaf.jpg
ma5vaf.jpg (6.9 KiB) 9211 keer bekeken
r5f1.jpg
r5f1.jpg (10.41 KiB) 9211 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#3 Bericht door on4cgw »

Zijn er alternatieven die wel aan te raden zijn, dan bedoel ik een vertikale HF antenne die rond de 5m lang is en op een meter of 8 hoog zal geïnstalleerd worden.

Beste, Zelfbouw, Zie clone CHA250

73
Kurt

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Liefst niet langer als 5 meter, 80 tot 10 meter beetje Qro en lieft een goede afstraling en geen andere eigenschappen die niet bevorderlijk zijn ?

5 meter verticaal, met een aantal radialen en openlijn gevoed ..

Of autotuner aan de voet eveneens radialen.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#5 Bericht door PA1FJ »

Ik gebruik ruim 2 jaar de Cushcraft R6000 6 t/m 20 meter en bevalt mij nog steeds prima!

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#6 Bericht door PA0FRI »

PA1FJ schreef:Ik gebruik ruim 2 jaar de Cushcraft R6000 6 t/m 20 meter en bevalt mij nog steeds prima!
Is langer dan 5 m, moet getuid worden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#7 Bericht door PA2RU »

Ik heb een eco 7+ , is 720cm lang en vrijstaand...
Werkt van 40 t/m 10 incl. Warcbanden.
73 René PA2RU

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#8 Bericht door EA5JEX »

Hier ruime keuze:

http://www.wimo.de/antenna-vertical_e.html

Als lengte niet langer dan 5 meter, dan low power en de laagste band 30m.

Anders wordt de bandbreedte wel erg klein.

Kees

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#9 Bericht door PA1ZP »

Dag Pieter

Welke banden wil u gebruiken?
Wat heeft uw voorkeur welke banden en welke verbindingen?
Als u graag 80/40 werkt en dan ook nog graag lokaal hoorbaar wil zijn dan is een vertical een van de slechtste antennes die u kan gaan gebruiken.

5 mtr lange vertical op 80 en goed afstralen, dat is zulk een contradictie, dat kan niet.

Voor verticals met een 5 meter lengte is net 40 meter haalbaar en eerlijk gezegd zijn de Comet CAH6 en de Daimond CP6 wel ongeveer de slechtste die ik ben tegen gekomen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#10 Bericht door pa3kc »

Is misschien de Solarcon A99 een optie? Werkt van 10m/20m:

http://www.eham.net/reviews/detail/1233

Ik zit te twijfelen of ik zoiets neem of de CP-6.

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#11 Bericht door pe1pal »

Zelf bouwen met omschakelbare aftakking op de verlengspoel... Zie het project: kurze vertikal antenne op de website van DL7XF
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#12 Bericht door PE4BAS »

Heb een Diamond CP-6 gehad en kan dus uit ervaring spreken. Niet doen :? .
Niet dat de antenne niet werkt hoor. Had op 20, 15 en 10m prima ervaringen. Maar verder ook niet.

Probeer een oude A-99 te krijgen (zijn ongeveer 5m lang). Gebruik hem als "drager" en verleng hem doormiddel van lineair loading en hang er 2 of 3 radialen onder indien mogelijk, 1 kan ook. Zet er een autotuner onder een goede en betaalbare is de CG3000. Coax naar de shack en je kan werken van 160-10m en alles er tussenin.

Zomaar een idee: http://pe4bas.blogspot.nl/2009/09/alumi ... nd-gp.html als voorbeeld. Werk ik al sinds 2009 mee. Bewijst de laatste tijd zijn werking alweer op de nieuwe 60m band. Sta er soms versteld van. Op 160m en 80m is het niet effektief natuurlijk. Maar je kan er wel mee werken.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#13 Bericht door PA4URK »

Hoi Pieter, ik werk met een Comrod scheepsantenne van achter meter lang. Dit ding hoeft niet getuid te worden omdat ze gemaakt worden voor gebruik aan boord van zeeschepen en onder de allerzwaarste omstandigheden dienst moeten doen. Deze oersterke antenne heb ik op een stukje steigerpijp staan en vanaf de antenne loopt een draadje naar een CG3000 automatische antennetuner. Aan de tuner zitten vier kwart golf radialen 10-15-20 en 40 meter die over het platte dak liggen uitgespreid. Bij mij werkt het uitstekend, kijk maar even op mijn QRZ pagina voor meer info. Soms kom je ze op tweedehands of marktplaats nog wel eens tegen. Groeten Rein PA4URK
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Diamond CP-6 vertikale HF antenne

#14 Bericht door PA0FRI »

PE4BAS schreef:Probeer een oude A-99 te krijgen (zijn ongeveer 5m lang en hang er 2 of 3 radialen onder indien mogelijk, 1 kan ook. Zet er een autotuner onder een goede en betaalbare is de CG3000. Coax naar de shack en je kan werken van 160-10m en alles er tussenin.
Zomaar een idee.
Bijlagen
Vertical.gif
Vertical.gif (2.77 KiB) 8523 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie