welke voet is geschikt.....

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1ML
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:20
Roepletters: Pd1ml
Locatie: Yo11vl

welke voet is geschikt.....

#1 Bericht door PD1ML »

Beste amateurs,

Mijn snode plannen zijn als volgt, ik heb een zware veer van hustler (de dikke bolle versie ) aangepast. De 3/8 tap is vervangen door M10 draad. Hierin heb ik een stukje rvs draadeind geschroeft en met locktite vastgezet. Op het andere eind heb ik van een militaire voet het deel gemonteerd waar de militaire antenne staven in kunnen worden geschroeft. Hierdoor is hij geschikt voor meerdere meters afhankelijk van de band waarop je wilt werken. Dit ziet er allemaal prachtig uit. De zware veer kan nog steeds door middel van 3/8 draad op een voet worden geschroeft. (Zal als ik weer thuis ben fotootjes plaatsen).

De originele ballvoet van Hustler ziet er leuk uit maar bij nadere inspectie durf ik hier niet zo veel op te zetten.. laat staan meerdere meters aan antenne staven. Nu ben ik van plan zelf een voet te gaan draaien, iemand ervaringen hiermee ? Of is het toch handiger een bestaande voet te nemen ? De reden van mijn bouw projectje is dat ik op de achterkant van mijn landrover defender een decimeter onder de dakrand een voet wil plaatsen welke onder 90 graden kan staan. De hustler voet is het juiste model maar te zwak... een originele militaire voet wil ik nog even voorkomen, die zijn behoorlijk lomp. Weten jullie een geschikte voet, dan graag een bericht !

menno

PD1ML
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:20
Roepletters: Pd1ml
Locatie: Yo11vl

Re: welke voet is geschikt.....

#2 Bericht door PD1ML »

Zoals belooft twee fotootjes van de aangepaste veer plus militaire bevestiging .
Bijlagen
image.jpg
image.jpg

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: welke voet is geschikt.....

#3 Bericht door Roy pd8rw »

Uhmm als ik het zo lees ben je van plan er toch serieuze lengtes antenne op te zetten.

Ik zou toch gaan voor de orginele militaire voet.
Kwart golf voor 20meterband is al 5.2meter lang .
De 3/8 veer gaat dat niet fijn vinden.

Ik heb zo'n veer gebruikt met een kwartgolf voor 10meterband , daar kon ik al niet eens meer mee rijden.

Je kunt die orginele voet voorzien van een x aantal meter antenne staven , auto tuner aan de antenne en evt voor nvis werk de antenne verlengen en voorover spannen naar de bumper

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: welke voet is geschikt.....

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Uhmm als ik het zo lees ben je van plan er toch serieuze lengtes antenne op te zetten.

Ik zou toch gaan voor de orginele militaire voet.
Kwart golf voor 20meterband is al 5.2meter lang .
De 3/8 veer gaat dat niet fijn vinden.

Ik heb zo'n veer gebruikt met een kwartgolf voor 10meterband , daar kon ik al niet eens meer mee rijden.

Je kunt die orginele voet voorzien van een x aantal meter antenne staven , auto tuner aan de antenne en evt voor nvis werk de antenne verlengen en voorover spannen naar de bumper

Ps ik lees dat je delen met loctite verbind , besef wel dat de elektrische geleiding niet word bevordert tussen de te verlijmde delen , en dat dit bij een antenne toch best handig is :mrgreen:

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: welke voet is geschikt.....

#5 Bericht door PA3BAS »

Is dat niet op te lossen met een aardstrip langs de gelijmde verbinding? Of geleidende lijm gebruiken?
.... But will it blend?

-Verwijderd account

Re: welke voet is geschikt.....

#6 Bericht door -Verwijderd account »

Geven deze foto's misschien wat duidelijkheid?

Afbeelding

Afbeelding

PD1ML
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:20
Roepletters: Pd1ml
Locatie: Yo11vl

Re: welke voet is geschikt.....

#7 Bericht door PD1ML »

Mooie foto's ! Die auto heeft een variant van de mp50 antennesteunen achterop zitten lijkt het.
De militaire voet heeft een soepelere veer dan de dikke Hustler veer. Ik denk dat ik deze wel intact laat. Wel zal ik een zwaardere draad erin zetten aangezien de 3/8 24 tap wat kort is. Overigens, iemand een idee wat voor een draad het is ? UNF of UNC ? Ik heb de tap nog niet en ben op zoek naar de juiste maatvoering.

Voor de voet ben ik het volgende van plan , een twee cm. Dikke teflon schijf van 8 cm. Doorsnede. Hier een bronzen voet op draaien van ongeveer 40 mm. Doorsnede . In de kop een diep gat met draad tappen voor de bevestiging van de veer. De doorgang door het Teflon maak ik 20 mm , de teflon mof ( isolator door de bevestigingsplaat ) wordt 30 mm. Op de bronzen voet tap ik draad aan de onderzijde waarmee ik hem vast kan zetten aan het teflon. Eventueel wat ribben aan de onderzijde van de voet zodat hij niet kan draaien over het teflon heen. In de "staart" een gaatje met draad en een schroefje waaraan de voedingsdraad bevestigd kan worden. De teflon plaat zelf maak ik met drie boutjes vast aan de stalen hoek beugel welke ik aan het fabriceren ben. Het lijkt op de Hustler antennevoet, alleen dan niet draaibaar en een stuk steviger. Zodra ik een fotootje van de beugel heb zal ik hem posten.

En mocht het niet lukken , dan ga ik voor de militaire voet. Maar eerst eens lekker prutsen.

PD1ML
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:20
Roepletters: Pd1ml
Locatie: Yo11vl

Re: welke voet is geschikt.....

#8 Bericht door PD1ML »

Uiteindelijk is het voorlopig geworden zoals op de foto !
Nu nog testen.... :D
Bijlagen
image.jpeg

PD1ML
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:20
Roepletters: Pd1ml
Locatie: Yo11vl

Re: welke voet is geschikt.....

#9 Bericht door PD1ML »

Nog een paar fotootjes van het resultaat :mrgreen:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

PD1ML
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:20
Roepletters: Pd1ml
Locatie: Yo11vl

Re: welke voet is geschikt.....

#10 Bericht door PD1ML »

Na het inbouwen aankomende weken testen hoe de hele installatie het doet. Extra aandacht is gegaan naar het aarden van alles wat los en vast zit. Eerste testen geven aan dat hij met een spriet van 3 meter in ieder geval moeiteloos tuned op 28.5 - 14.2 - en 7.070 MHz .
Bijlagen
image.jpeg

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: welke voet is geschikt.....

#11 Bericht door PD2R »

Het ziet er netjes uit. Ben benieuwt hoe het werkt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie