g5rv full

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: g5rv full

#16 Bericht door pe1pal »

Allemaal wat lastig zo'n kipladder die precies een bepaalde lengte moet hebben. Wat heeft dit ontwerp nu eigenlijk voor voordelen t.o.v. coax gevoedde windom bijv. Fd4?
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv full

#17 Bericht door PA1SVM »

De volledige symmetrie als eerste. Daardoor minder QRM op ontvangst en minder RFI met zenden.

Het grootste voordeel van kippenladder of openlijn antennes is dat je een all-band HF antenne hebt met 1 dipool. Voorwaarde is wel dat de dipool lang genoeg is en de voedingslijn rechtstreeks in een openlijn tuner gaat. Hoge SWR in een kippenladder of openlijn geeft maar heel weinig verlies. Een hoge SWR in een coax geeft behoorlijk veel verlies. Ga je dus over naar coax dan kan je alleen de banden die laagohmig zijn gebruiken als je een goed rendement wilt behouden van de antenne.

73, Sven

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: g5rv full

#18 Bericht door pd4kk »

Nou Swen hier kan ik wat mee bedankt voor de duidelijke uitleg .
nu eerst maar eens bouwen .windom fd3 heb ik hier ook gehad was er niet weg van in vergelijking met de endfed.
bedankt allemaal voor de reacties laat jullie weten als de boel hier klaar is wat de resultaten zijn van de z6bkw antenne.
fijne dagen en een goed en gezond 2016 .
Kees pd4kk.

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: g5rv full

#19 Bericht door Roy pd8rw »

Ik heb een g5rv junior gwbruikt , netjes balun tussen coax en wireman .. behoorlijke lengte coax ertussen. Ldg tuner aan de set . Swr was eigenljjk nergens top . Alleen op 20meter een dip . Bandbreedte waar ik de antenne zonder tuner kon gebruiken was ook smal .
Altijd het idee gehad dat ik alleen de coax aan het tune was. Want als ik er 10 meter rg58 bij deed veranderende alles behoorlijk.
Uit eindelijk 2 lengtes litze weg gespannen die ik goed kwijt kon (met goed bedoel ik enigszins vrijhangend en weg van natte muren en metaal ) werd uit eindelijk 2x8 meter. Of iets meer ... niet meer na gemeten
Lintkabel eraan en naar de shack, daar in een symmetrische antenne tuner. Tuned nu allen bandjes die ik mag gebruiken . Op 80meter kan ik de antenne prima tunen ,rendement is pet natuurlijk dat hoef je niet in een antennehandboek op te zoeken :D

Grootse voordeel is het ruisniveau , ik heb een betere ontvangst, minder last van qrm . Op de band die ik tune kan ik de hele band bestrijken met een acceptabele swr zonder bij tunen . Het tune had ik binnen 2 dagen onder de knie en tune nu binnen 10sec de band waar ik wil werken . Zonder spiekbriefje

Krijg zelf goede raportjes , maar dat kreeg ik met de junior eigenlijk ook . Alleen ik moest beter mn best doen om sommige stations te horen .
Overgens hangt de huidige dipool het zelfde als de junior

Ik gebruik sinds dien alleen nog openlijn en een symmetrische tuner voor hf . Op vakantie gaat er een endfed mee maar ook 2x10meter dipool en een rol wireman van een meter of 20.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv full

#20 Bericht door PA1SVM »

@ Kees, graag gedaan.

@ Royaal: Een G5RV junior is 2x 7,75m. Vul deze waarden maar eens in bij de excel sheet. Dan heb je weinig punten die samenvallen met een lage SWR. Het zelfde geldt voor de G5RV full size. Dat is een 20m antenne. Als je een fullsize rechtstreeks aan een openlijn tuner hangt is deze wel multiband, 80m t/m 10m.
De kippenladder die je nu rechtstreeks in een openlijn tuner hebt gedaan is en blijft het beste. Je benoemt ze allemaal.

Tip voor anderen: Mocht je een band niet kunnen tunen met een openlijn/kippenladder tuner, verkort of verleng de kippenladder met 1/8 golf van de band waar deze niet tuned. Blijf rekening houden met de verkortingsfactor.
Voorbeeld: de 15m band tuned niet. 15m delen door 8 is 1,88m. 1,88m x 0,84 (kippenladder verkortingsfactor) = 1,58m van de kippenladder eraf halen of verlengen.

73, Sven

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: g5rv full

#21 Bericht door PA0RAB »

Sven Kees en meelezers.
Sven leuke verhelderende uitleg Kees moet zo wel een antenne kunnen knutselen.
k Had ergens gelezen dat je nog met een antwoord zou komen en heb daarom ook niet te uitgebreid gereageerd De bekende grasmaaier als gebitsreiniger
Voor zover ik de verhalen over en rond deze antenne heb gehoord is ie inderdaad als enkelband antenne ontworpen
Simpel uit de tas halen wegspannen aan de set knopen en werken met het ding Precies wat de jongens van de verbindingsdienst nodig hadden en zijn nut heeft bewezen in WOII.Tuner er tussen en praktisch all band
Dan komt ie in de dump en in de namaakvariant
Ik heb wat voetangels en klemmen aangegeven. Als je niet weet hoe de antenne een aantal eigenschappen gebruikt ,is het moeilijk zoeken waar de fout zit en wat je er aan kunt doen.
De oude legerzenders met gloeiende weckpotjes en flessen waren ruim berekend hun taak te doen.
De amateurzenders toch wel wat krapper en tegenwoordig met warmte en/of andere gevoeligheid behebd.
Dan steekt een wat slechtere swr toch een rol
Een truc om de lintlijn op juiste lengte te krijgen is
Iets langer nemen dan de berekende lengte Een einde afsluiten met dummy geschikt voor laagst vermogen van de set (uit piëteit voor de andere amateurs die zich wel eens ergeren aan QRO testsignalen) Andere einde met de
UNBA trafo ( even de puristen keitelen) om de asymmetrische zenderuitgang te symmetreren.
Met een korte 50 Ohmskabels de SWR meter er tussen en de zaak 1 :1 zien te krijgen.
Onthoud dat de SWR meter niets zegt over de impedantie maar de verhouding aan geeft tussen de gewenste
en de werkelijke imp.50 gewenst werkelijk 75 geeft dus SWR 1:1,5
Maar swr 1:1,5 kan ook 34 Ohm zijn (33,33 voor de narekenaars )
Kees heb je al de tip voor een Imp bruggetje gegeven Kijk eens bij DK7ZB op de site naar artikelen in tijdschriften
staat een 10 db en 100db verzwakker - pie type - zelfbouw beschreven Kun je de set mooi als meetzender gebruiken.
Een 1/2 watt kun je wel kort op de PE2ER brug zetten 470 Ohm/9 = 52 Ohm ~1W x9 =10 watt
De "truc Grandioso internationalement" van het 75 cm stukje kabel om de Vf te "meten"is al beschreven
Dan blijft over t verzoek Kees even met rust te laten want hij heeft KLUS.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv full

#22 Bericht door PA1SVM »

PA0RAB schreef: Dan blijft over t verzoek Kees even met rust te laten want hij heeft KLUS.
Persoonlijk kontakt gehad ?

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv full

#23 Bericht door PA1SVM »

@ Kees, zou erg leuk zijn als je je bevindingen en ervaring hier zou kunnen delen. Ik kijk er alvast naar uit en ik denk stiekem ook een hoop anderen die meelezen met dit topic.

Veel plezier en succes. Alvast fijne feestdagen.

73, Sven.

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: g5rv full

#24 Bericht door pd4kk »

zal zeker me bevindingen hier delen maar even geduld moet hier nog even een beetje ruimte maken .
omgevallen boom kort zagen en geen kleintje :o gevolg van de laatste storm paar weken geleden wel meer ruimte nu .
en op qrl nog mastje aan passen antenne inmiddels klaar benen 2x13,75 lint 450 ohm 12,50 wel wat langer gelaten voor wat bij te trimmen .
73 Kees

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv full

#25 Bericht door PA1SVM »

Succes met de boom en het verder bouwen. Klinkt goed tot nu toe. :D

73, Sven

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: g5rv full

#26 Bericht door jan58 »

Hier word een paar keer gezegd om lintlijn/openlijn rechtstreeks aan de tuner
te koppelen.
Hoe kan ik lintlijn op de goede of juiste manier naar binnen voeren zonder dat het nadelig word voor de swr of wat dan ook.
Maakt het wat uit of ik de lintlijn gewoon onder de dakpan
naar binnen toevoer.Dan door de dakisolatie en vervolgens ga ik dan door de wand naar de shack.Kan de kabel dan vervolgens gewoon over de tafel liggen naar de tuner toe.Waar moet ik opletten?


Gr Jan

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: g5rv full

#27 Bericht door PA0FRI »

jan58 schreef:Hoe kan ik lintlijn op de goede of juiste manier naar binnen voeren zonder dat het nadelig word voor de swr of wat dan ook.Maakt het wat uit of ik de lintlijn gewoon onder de dakpan.
Op een lintlijn kan hoge spanning ontstaan en bij vochtig weer kunnen er vonken overspringen. Bij mij zelfs van de lintlijn naar een vochtige buitenmuur. De lintlijn dus geïsoleerd door de muur of onder de dakpan naar binnen voeren. Dat kan via een kunststof buis en als je een ATU gebruikt, is de impedantie sprong die ontstaat door de buis van geen invloed op de werking van de antenne. Bij gebruik van 800 W nog steeds geen probleem gehad met de kunststof doorvoer buis. Zie als voorbeeld hoe het kan http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Doorvoer/doorvoer.htm
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 22 dec 2015, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: g5rv full

#28 Bericht door PA0RAB »

Jan,
Inderdaad is bij welke impedantie overdracht dan ook het gewenst zo min mogelijk poespas er tussen te hebben
Eenvoudig omdat iedere aanpassing ook mis kan aanpassen en wat pas je dan aan?
Bij de lintlijn speelt de omgeving mee 2 parallelle draden isolatie er tussen en om iedere draad een magnetisch veld
Je begrijpt wel dat voorwerpen in het directe elektrische veld ook direct invloed hebben op dat veld en zo op de impedantie van die tweeling draad kippenladder .
Er is ergens een vuistregel die stelt dat 5x kabel breedte er niets in het veld mag zijn.
Onder de dakpan is er moeilijk aan te voldoen..
Wat is wijs In elk geval de regel in de gaten houden en 1/2 x5 =3 te rekenen als minimum. Dan gewoon doen en het resultaat aanzien
Goed tot redelijk laten zitten
Slecht... dat wordt veranderen
succes
73 de Ruud PA0RAB

Frits' waarschuwing was ik vergeten dus denk ook daaraan
En de tuner kan ook wat doen

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: g5rv full

#29 Bericht door Roy pd8rw »

Bij mij loopt de lintlijn met afstandhouders stukje boven de dakpannen.

Idee gezien bij pa1hr hans . Die doet dat met 600ohm kippenladder. Ik met 450 lintkabel.
Ik koppel altijd mijn antennes af als de boel uitstaat . Nu heb ik het zo gemaakt dat ik net onder het kozijn 2 messing aansluitingen heb voor het laatste stukje lintlijn naar de s match tuner . Dat zit onder de vensterbank getapet .
In het begin lang over zitten nadenken en uiteinde is het dit geworden. Werkt prima .

Door de muur heen zou ik 2 pvcpijpjes monteren en messing draadeindes doorheen doen die ook met rubber en een moer de pijpjes weer afdichten . ( kabel doorvoer altijd schuin na beneden boren )

Er zijn voor multiband dipoolen een hoop voorbeelden te vinden maar niemand die het voor jou locatie en situatie kan voorspellen.

Mijn advies als het muntieband moet zijn is een goede tuner bouwen of kopen . Die meters draad voor de experimenten kosten de kop niet .

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: g5rv full

#30 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Voordelen van openlijn ten opzichte van coaxkabel.
Lage verliezen ook al is er een torenhoge SWR , maar dat geld alleen als de gebalanceerde antenne zo lang is als een halve golflengte op de laagste band die je wil gebruiken.

Het is heel makkelijk een multiband antenne te maken, mijn eigen dipooltje van 2 x 7 meter doet het uitstekend met lage verliezen op 6, 10, 12, 15, 17, 20 en 30 meter.
Vanwege de korte zelfbouw kippenladder met rozenclips van slechts 11.5 meter kan ik ook nog met lage verliezen werken op 40 meter met een 2 x 7 meter rotary dipole.

Zelfs vanwege de korte dikke draad kippenladder en de enorme tuner die ik gebouwd heb kan ik nog werken op 80 meter met deze antenne al heb ik daar al een 12 dB verlies in met name de kippenladder en de tuner.
Pak ik mijn MFJ-tje op 80 meter is het verlies al een 12 dB hoger en komt er echt niks meer uit de tuner en in de antenne, en het MFJ baluntje plofte zo mooi uit elkaar met slechts 50 watt draaggolf
De spoel steuntjes van plastic smolten en de spoel zakte in eklaar, toen ik er een echt lompe balun aan hing die wel heel bleef.
Gek mijn eigenbouw tuner had nog geen probleem met 1KW draagolf (nee niet in Nederland mag je hier niet).

Maar kippenladder of lintlijn kan je niet overal langs laten lopen of over de vloer heen leggen of onder de grond in graven wat met coax wel kan.
Als de gebalanceerde tuner goed gebalanceerd is en van goede kwaliteit onderdelen is , en de antenne ook goed gebalanceerd is heb je heel weinig last van storingen die de kippenladder oppikt en minder last van BCI RFI TVI etc.
Ook heb je geen last van HF straling in de shack dan en inspraak op allerlei zaken zoals je microfoon van je set je computer de router de Tv etc.

Nadelen van kippenladder ten opzichte van coax:
Bij een gebalanceerde antenne met een gebalanceerde voedingslijn hoort altijd een gebalanceerde antenne tuner, of minimaal een goede 1 : 1 stroombalun met een ongebalanceerde antenne tuner.

Een gebalanceerde antenne tuner is een lastig en duur ding om te kopen, en zelfbouw is voor mij heel makkelijk maar voor de meeste amateurs best lastig.

En kippenladder kan niet over gewapende betonnen vloer heen liggen of door het gras lopen of plat over het dak liggen of langs de stalen mast geknoopt worden met ty-raps.

Voor een N-amateur is een end-fed voor 10, 20 en 40 meter van 20 meter lang opgehangen op dezelfde plaats als een gebalanceerde antenne en met een 1 : 1 stroombalun na 1.5 meter coax gezien vanaf de antenne een goedkopere oplossing als een gebalanceerde antenne met een gebalanceerde tuner, en om het heel kort te zeggen dan werkt het net zo goed en kom je er net zo goed uit en ontvang je ook net zo goed, en kan je het met de automatische tuner die waarschijnlijk al in je set zit heel gemakkelijk af.

En ontvangen op alle andere banden lukt met zo een end-fed ook prima geen probleem.
Nadeel is dat een goede 1 : 1 stroombalun zo maar niet te zien is aan de buitenkant van het kastje of het een goede is, er is zoveel rotzooi op de markt die de naam balun eigenlijk niet mag dragen.

Voor een F amateur kan de kippenladder gevoede antenne van 2 x 10 meter alle banden aan van 10 t/m 40 meter en met verlies ook nog 80 meter.
Let wel op dat er dan verlies is maar met coax zou je nog meer verlies hebben.

Het heeft allemaal zijn voor en tegen, het is maar net waar je voor kiest en waar je van houd.
Ik heb het beiden gehad, met coax een 100 tal verschillende antennes en een 20-tal met kippenladder, het kan alletwee.

Het is eigenlijk net zo belangrijk hoe je de antenne plaatst als dat deze met coax of kippenladder is.
Iedere heel goede antenne kan je echt helemaal verklungelen door een verkeerde en compromisvolle plaatsing, het kost me geen enkele moeite om een prachtige StepIR beam helemaal te verklungelen door hem op 2 meter hoog te plaatsen midden in de betonnen gebouwen, dan werkt het ding totaal niet.

Dat zelfde geld voor een draad antenne een end-fed in een U of zig-zag wegspannen en laten eindigen op een halve meter hoog en het ding werkt gewoon beroerd.

Een gebalanceerde dipool met kippenladder hangen van 20 meter op het ene uiteinde naar 30 cm hoog
op het andere uiteinde en in een U en het is nooit meer gebalanceerd en het gaat ook nooit meer echt goed werken.

Een vertical voeden met lintlijn aan de ene draad van de lintlijn en het ander einde van de kippenladder aan een aardpen knopen en dan de grondpen een halve meter de grond in slaan en de lintlijn 10 meter lang door het natte gras en zooi gooien werkt ook niet.

Of een dubbeldipool van 2 x 10 meter en 2 x 20 meter gevoed met lintlijn, hoe weet je nu dat je op 80 meter met de 2 x 20 meter getuned zit en op 40 meter met de 2 x 10 meter getuned zit, op zo een antenne kan je veel beter een 1 : 1 balun gebruiken met coaxkabel en is lintlijn absoluut niet nodig zelfs gewoon dom.
Als je toch met lintlijn wil werken laat dan AUB die 2 x 10 meter draad weg volledig overbodig.

Toch ben ik deze voorbeelden van draadantennes fout opspannen allemaal al in de praktijk tegen gekomen.

En voor gebalanceerde tuner ontwerpen kijk bij PA0FRI op zijn site, mijn vorige S-match van een 2KW had ik voor 200 euro gebouwd , daar kon geen MFJ tegenop ook niet de MFJ9982.

Toch zoiets als een MFJ9982 gebouwd of AT5K van Palstar want die kan ook coax kabel aan en ik heb nu nul schakelaars in de tuner.
En een groter frequentie bereik als de S-match zonder spanningsproblemen op de condensator.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie