hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#1 Bericht door on3dag »

allen,

Onlangs heb ik een nieuwe ft140-43 kern bestelt en ook ontvangen. Dus heb ik de antenne verder kunnen afwerken, maar heb nu een volgend probleem: Voor de antennedraad zelf heb ik een draaddikte genomen van 2.5mm2 daar ik niet weet welke de juiste (commerciële)draaddikte is. Ik had nog een stuk draad liggen van 2.5mm2 en vandaar dus dat ik deze gebruikt heb. Op de 14.100Mhz is de swr = 1.0 dus beter kan het niet. Voor de 28Mhz heb ik een draadlengte van ongeveer 1.80 meter maar mijn analyser staat nog maar op een frequentie van 27.327Mhz. waar ik een swr heb van 1.2. Op de 7Mhz klopt het helemaal niet meer daar de swr veel te hoog is , meer dan 3 dus. Voor de spoel kom ik uit op een 33.8µH. met 90 windingen.
Wat kan er nu fout gegaan zijn ?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, alvast mijn dank voor de oplossingen.
Mvg,
Dirk

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#2 Bericht door PA3EYC »

Dirk,
ik ga er van uit dat je na je transformator (ft140-43) en stuk draad hebt van ca. 10,5m, daarna de spoel en vervolgens nog een stuk draad.
Zorg er eerst voor dat die ca. 10,5m draad zo'n lengte heeft zodat je op 10 en 20m een acceptabele SWR hebt zonder naar de SWR van de 40m te kijken.
Pas als je juiste lengte voor 10 en 20 gevonden hebt ga dat laatste stuk draad aanpassen tot een acceptabele SWR op 40m.
Draaddikte van 2,5mm2 is niets mis mee. Wat voor transformator heb je met die 140-43 gemaakt?
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#3 Bericht door PD7MAA »

Geen paniek :wink:

Regel de lange draad af op 14.200 MHz en probeer eens een condensator van 150 of 220 pF , dan schuift de resonantie op naar 10m.

De swr op 40m wordt bepaald door het eindstuk , dit is te lang of te kort.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#4 Bericht door PA0RAB »

Dirk,
Er is nogal wat spraakverwarring rond de Hy end fed antenne.
Voor mij is de hy end fed een hoogohmige eind gevoede antenne
De volgende stap is dan de lengte In principe 1/2 golf op de laagste frequentie.
Weer een adder in het gras Blanke draad of geïsoleerd ?
Dit maakt een wezenlijk verschil. Een stroom door de antennedraad wekt een magnetisch veld op dat die stroom tegenwerkt. Resultaat de draad wordt mechanisch korter.
In het algemeen mag je aannemen voor een blanke draad 0,96 en voor een geïsoleerde 0,91 als verkortingsfactor Draaddikte onbelangrijk geeft ietsie meer omgevings capaciteit Dus kwestie van eindafstemming en doorzakken

Is je antenne resonant op 7,1 MHz dan moet ie dat ook zijn op 14,2 en 28,4 MHZ door de harmonische relatie Je kunt wat rommelen met een kort draadje als radiaal iets van 0,05 -0,015 golf
Echter je spreekt over een antennelengte van 1,80m voor 28 MHz en een spoel De waarde doet me denken aan een verleng voor 40m

Dit doet mij vermoeden dat er spraakverwarring heerst
Een Out Of Centre antenne wordt ook regelmatig als eind gevoede bestempeld terwijl het voedingspunt op 1/3 golf ligt
Teken de sinussen maar eens en zie waar zij snijden en hoe daar de stroom spanningsverhoudingen zijn Je komt zo op 200 - 250 Ohm imp Dus 1:4 of 1:5

De echte end fed ligt qua imp tussen 2500 en 5000 ohm afhankelijk van hoogte wijze afspannen en omgevingsfactoren Je hebt dan te maken met wikkelverhoudingen als 1:7 - 1:10
Vaak gaat die aanpassing mis doordat de primaire te weinig inductie heeft op de lagere frequenties
praktisch 2 -3 kernen stapelen of meer wikkelingen en een condensator er over
Hopelijk wat stof om te overdenken en te experimenteren
Ik ben wat eigenwijzer geworden door te experimenteren dus schade en schande
55 en 73 de Ruud PA0RAB
ik zie dat EYC ook wat praktische opmerkingen heeft En John houdt de 3e posting ook even tegen

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#5 Bericht door on3dag »

Hallo Maarten,
Zie bijlage, deze transformator heb ik gewikkeld met een kern FT140-43
Bijlagen
Naamloos 1.jpg

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#6 Bericht door PE9H »

Trafo is prima, 2.5 mm draad kan ook. Als het installatiedraad is, zal deze wellicht rekken (langer worden) in de loop der tijd, dan weer opnieuw knippen.

Op lengte maken gaat het beste in de volgorde:

1 - Trafo - 10,2 meter draad - spoel 34uH - 1,9 meter draad
2 - Eerst de trafo en het 10 meter lange stuk ophangen en knippen tot 1:1 aan het begin van de 20 meter band.
3 - Dan spoel en extra draad eraan en het laatste stuk knippen tot lage swr midden in de 40 meter band.
4 - De condensator van 100pF (bij mij was 150pF nodig) maakt m resonant op 10 meter. Condensator tussen kern en massa van coax.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#7 Bericht door PA3DAT »

Spraakverwarring?

De HyEndFed is een antenne van de firma HyEndFed. Zoals een Fritzel van Fritzel is, en een Hy-Gain van Hy-Gain...
Bedoelen jullie niet gewoon een "end fed", een eindgevoede antenne?

En is het een monobander, hoogohmig gevoed, dan heet ie Zeppelin. Maar daar ging het hier niet over.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#8 Bericht door PE9H »

Aloys,

Ik ging uit van een zelfbouw endfed, aangezien de OM een FT140-43 kern heeft besteld en daar een trafo zoals op de tekening van heeft gemaakt.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#9 Bericht door PA3EYC »

PA3DAT schreef:Spraakverwarring?

De HyEndFed is een antenne van de firma HyEndFed. Zoals een Fritzel van Fritzel is, en een Hy-Gain van Hy-Gain...
Bedoelen jullie niet gewoon een "end fed", een eindgevoede antenne?

En is het een monobander, hoogohmig gevoed, dan heet ie Zeppelin. Maar daar ging het hier niet over.
Aloys,
Ik denk dat je vermoeden juist is. Plotseling heeft iedereen een HyEndFed i.p.v. een EndFed.
Maar ja, ik heb voor de velddagen een OCF gemaakt. Maar als ik FD4 zeg dan weet iedereen meteen wat ik bedoel hoewel het formeel geen FD (= Fritzel Dipol) is.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#10 Bericht door pa0ejh »

Een EndFed is een benaming die de plaats aan duid van het voedingspunt, niet meer en niet minder.

De andere benamingen zijn die van de makers van dit soort Antennes.

Maar een vaak voorkomende misvatting is, dat een draad die op 20m resonant is, mits aan een eind gevoed, dat die ook op 10m resonant is.
En dat is niet het geval, een halve Golf voor 20m is geen hele Golf voor 10m, hij is te lang voor 10m, vandaar dat die ergens in de 11m band de beste aanpassing heeft, en men met een Condensator de zaak iets probeert te corrigeren.

Voor een halvegolf is de Formule: 150 / F in Mhz en voor 20m(14,200) wordt dat 150/14,200 = 10,56 mtr lang.

Voor een Helegolf of meer, is de Formule: 150*(N - 0,05) / F in Mhz en voor 10m wordt dat 292,5 / 28,4 = 10,30 mtr lang.
De letter N in de Formule staat voor het aantal halvegolflengtes die de draad lang is.

Met deze Formule is de draad van 10,56 mtr resonant op 292,5/10,56 = 27,699 Mhz.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#11 Bericht door PA0RAB »

Egbert.
Laat ik nu de spraakverwarring nog wat erger maken.
Heeft een Oostenrijker niet eens in 1928 een antenne ontworpen 1/2 golf hoogohmig aan een uiteinde spanningsgevoed. Dat ding heette naar z'n ontwerper Fuchs Of anders naar iemand die veranderingen had aangebracht

Je stelling dat 1/2 golf 14,1 Mc niet een hele golf is op 28,2 Mc zal de meesten gek lijken Maar Ik heb rond 1970 dit verschijnsel ondervonden
Via via een praatje over de Grub een verslag van een onderzoeksteam van de DARC " zugeschikt bekommen". Ook zij hadden het verschijnsel ondervonden dat er een verandering in de verkorting optreedt als je antenne resonant is op bijv 7,050 hij dat niet is op 14,1 21,150 of 28,2.
Net als ik toen merkten zij dat er een verband bestond met het aantal 1/2 golven.
Ik had toendertijd 1975 op het afstem kastje een schakelaar gemaakt die stukjes antennedraad afschakelde.
Ik vind het dus in dit verband heel leuk het nu in je formule terug te zien als de factor( n-o,o5) Praktisch kwam het overeen met het stukje "radiaal"wat soms wordt aangeraden
De Fuchs is en blijft een leuke snel te maken antenne die leuk werkt
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#12 Bericht door pa0ejh »

Hallo Ruud.

De verwarring maak jij niet groter, HI

De naam Fuchs valt onder regel 2 van mijn verhaal : De andere benamingen zijn die van de makers van dit soort Antennes.

Overigens maakt de dikte van de Antennedraad weldegelijk verschil, in tegenstelling wat anderen schrijven, voornamelijk bij de hogere Banden, waar de draad meerdere halvegolven lang is.

Met dikkere draad zakt de Antenne impedantie, dat merk je aan de Swr die niet lager dan 1,5 wordt, als je 1 wdg. van de Secundaire wikkeling afhaald wordt de Swr lager.

Als je 2 kernen stapelt krijg je meer Zelfinductie voor de lagere Banden, maar die hogere Zelfinductie is weer nadelig voor de hogere Banden....
Daarom maak ik mijn EndFed's voor slechts 3 Banden, voor de hoogste band is de Antenne dan 1 Helegolf lengte lang.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#13 Bericht door PA0RAB »

Egbert,
Het wordt o zo vaak vergeten dat een langere en/of dikkere draad ook een grotere invloed heeft op de omgevingscapaciteit.
De ontwerper van de antenne krijgt dan de schuld van het niet goed kunnen krijgen van de SWR.
"Die Leuten des DARCs" dachten ook aan de invloed van de draadcapaciteit bij het veranderen van de benodigde inductie waarde
Zoals al verteld opgelost door antenne verkorting. Als je naar de antennes van DK7ZB kijkt kom je het verschijnsel ook tegen.
Naar ik meen heeft een Japanner dit in formulevorm gegoten
Denk in dit verband ook eens aan de lechnerlijntjes en draaddikte en stripbreedte
k Heb eens geëxperimenteerd met afgestemde 1/2 golf antennes gevoed met breedband vaste impedantie overzet Mooi niet dus
De benodigde condensator waarde toonde de invloed van de draadcapaciteit mooi aan.
De oplossing komt je zeker heel bekend voor.
Ik loste het op door de laatste wikkeling per wikkeling af te takken.
schakelaar er op en simpel de overzetverhouding veranderd
Leuk op de camping ,maar thuis iedere keer het dak op natuurlijk nietBen het dus met je eens dat je niet te veel banden uit die 1/2 golf antenne wilt halen Het is (als je de ruimte hebt) beter nog eentje te maken(sorrie Te kopen hi) voor de volgende reeks
73 en prettig weekend de Ruud PA0RAB

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

En Fed voor zwaar vermogen

#14 Bericht door kenwoodts50 »

Ik zou deze end fed willen bouwen voor zwaar vermogen ,ik weet niet zeker of de ferriet FT240-43 lang stand zal houden met vb. 800Watt
Hier de link http://www.qsl.net/lx2sm/html/unun_9-1.html
Hoe dik zou ik dan de koperen draad moeten nemen voor de wikkelingen ,deze is voor een Harec amateur
Groeten
ON3MK
Maurits
73,

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: hy end fed antenne 10-20-40 meterband probleempje

#15 Bericht door Roy pd8rw »

Maurits .

Ik lees in de link een beschrijving voor een 1op9 of 9op1 unun
Daarover zijn de meningen verdeelt maar mijn ervaring is daarme : beter niet doen en al helemaal niet voor qro.
Bouw dan liever een endfed evt multiband voor de banden waar het moet werken . Qro is daarbij niet echt een probleem , er zijn een aantal amateurs die een endfed hebben gebouwd en getest met 400watt of meer.

Kijk eens op de blog van pa3hho pleun . Een aantal uitvoeringen van verschillende endfed antennes waaronder ook qro met prima bouwbeschrijvingen

Een 1:9 unun doet het namelijk overal een beetje. ( lees ook op alle apparatuur in huis en bij de buren )

Plaats reactie