Potente 3/8 Lambda antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Potente 3/8 Lambda antenne

#1 Bericht door PD7MAA »

Ik volg een draadje op de Duitse qrp site en heb hier eens verder in gegraven.
Antenne berekend volgens handig progje op :http://www.smeter.net/antennas/antennas.php

http://www.smeter.net/antennas/end-fed-matching.php

Blijkt dat een 3/8 Lambda ( 7.9 meter lang) vertical ( of horizontaal ) best een goede efficiency heeft van meer dan 94%.
Een simpele aanpassing aan het voedingspunt past de impedantie aan. Resultaat : een potente korte antenne met slechts 1m lange radialen.

Best een proefje waard ?
Bijlagen
drie achtste vertical 20m.jpg
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Potente 3/8 Lambda antenne

#2 Bericht door PA0RAB »

John, en meelezers
Echt niet hatelijk bedoeld
.Kijk eens op de site van Frits Daar beschrijft Frits een Fritzel oid let eens op de afmetingen Ook de trafo waarden komen mij zeer bekend voor
Met vishengelexperimenten ben ik ook tegen deze afmetingen aangelopen met natuurlijk wat afwijkingen
Ik meen zelfs in de antenne rubriek eens een experiment met een 5/8 op 156 en 152 MHz beschreven te hebben dat later terug kwam op de "Witte Muizen"motor .
De 5/8 met spoel verlengen naar 3/4 laagOhmig spoeltje en trimmer in plastic doosje Radiale waren 1/4 lastig achterop de rugzak
Ook gestoeid met korter dan 1/2 en dat verlengen hoogohmig en radiaal lengte had voornamelijk invloed op rendement kon lekker kort 30cm voldeed al' Een FM ferriet werkte wel maar niet lekker op 156 afgestemde kring prima
Experimenten tbv zich ontwikkelende wadloopsport ism radio kamer RCD end jaren 60
Het meten aan de antenne ging toen wel lekker primitief basaal griddipper impedantiebrug en een ruisding
In elk geval vind ik het oproepen van de oude 3/8 ervaringen leuk en vooral ook leerzaam voor anderen
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Potente 3/8 Lambda antenne

#3 Bericht door PD7MAA »

Hoi Ruud.

Op de pagina van OM Frits vind ik niet wat jij beschrijft helaas . Dat de 3/8 antenne een oud ontwerp is was mij niet bekend . Wat opvalt in het programma is dat het rendement stijgt wanneer de radialen van 1m in een slechtere bodem liggen...
De bedoeling van het verhaal is om een korte antenne te maken voor 20m. die ondanks zijn lengte efficiënt is en past op de kleinste glasvezelmast van DX-Wire , handig voor portabel of vakantie.
Het knutselvirus zit weer in het bloed HI
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Potente 3/8 Lambda antenne

#4 Bericht door PA0RAB »

John,
Ook ik heb het eerst ook niet kunnen vinden, want 't staat niet onder Fritzel maar onder Cuscraft R5.

Inderdaad lekker de andere kant van het QRP werk naast het geknutsel aan het setje ook prutsen met antennes en dan dat ...... ie dut ut gevoel

Het antennegepruts en de nodige theorie verzamelen ontstond zo rond 1965 Kwam in dienst weer radiospul tegen en je moest wat theorie leren daarover en de oude wens ook zendamateur te worden werd weer versterkt. Ook ging in die jaren de wadloopsport zich ontwikkelen en al wat wad ervaring en een eigen 27MHz set met machtiging was je ook snel gids . en belast met de veiligheid van de deelnemers.
Zo het contact met de radiokamer van de RCD Wat was voor die wadloperij nu het beste systeem UHF VHF of Korte golf
Vaak 3 of4 systemen in de rugzak en 2 motorfiets accu's en antenne of antennes achterop de rugzak
Dat programma dat de obstakels toont op de route van het signaal was er toen niet. Moest je zelf uitzoeken onderweg
UHF en VHF altijd ver over de gegarandeerde afstand moeten werken dus altijd een groot risico van geen contact met de wal mogelijk HF idem hetzelfde hoewel.... zonnevlekken en VHF doorzetten op HF
Tijdens en tocht met richtantennes werken achterop de rugzak zeer twijfelachtig en hoe reageer je als verantwoordelijke in een noodsituatie
Proeven gedaan met een soort repeater systeem VHF porto naar een paar kerktorens en vandaar met de telefoonlijn verder Net als PI2NOS nu
Dat Cuscraft geval werd geprutst van een 5/8 CB antenne met een buis er onder en eerst LC aanpassing en een maritieme noodzender. iedere keer afstemmen is niet te doen, dus over naar breedband
Zo kom je dan weer die 6,90 en 7,90m tegen met die 250 ohm Imp opgediept uit het losgewoelde zaagsel.
Als dan de huisbaas geen ontsierende niet tuinmeubulair zijnde voorwerpen toestaat werk je maar met een tijdelijke tuinkabouter vishengel en een verhoogde waslijn.
Tipje Je kan ook eens kijken wat het effect is van wat topcapaciteit Messing pijpje in een doorboorde 5cent solderen en daar weer een aantal spaken van installatie draad
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie