Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Marcel G
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 dec 2015, 09:37

Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#1 Bericht door Marcel G »

Geachte dames en heren,

Een goede bekende van me is zendamateur, aangezien de persoon in kwestie geen goed zicht meer heeft ben ik lid van dit forum geworden om onderstaande vragen te stellen.

De antenne waarover het gaat is en een van RF Sytems type MT en is een verticaal helical achtig ding van ca 2 meter lang en heeft een frequentie bereik van 500 KHz tot 30 MHz.

Helaas is de ontwerper overleden (Willem Bos RF Systems / hoofdredacteur RAM) en is de antenne vol met water komen te staan en heb geen idee welk type transformator hij heeft gebruikt om van een hoge naar een lage impedantie te gaan.

De bouwer van de antenne heeft een klein ringkerntje met een aantal wikkelingen erop ingegoten en ik dacht hem met een klein slijpschijfje wel te kunnen ontleden om de boel te hergebruiken of na te maken.
Je raad het al wikkelingen beschadigd dus niet meer na te maken of meten.

De (helical) antenne bestaat uit een 1.96 meter lange 3/4 PVC pijp inclusief sok die omwonden is met 3.75 meter aluminium kleefband van 11 MM breed en een hart op hart spatie heeft van ca 30 MM.
Verder zit er een draadje in van de helical naar de bewuste trafo van ca 28 CM.

De vragen zijn als volgt:

Welke Impedantie kan ik ongeveer verwachten van de helical tussen de 500 KHz en 30 MHz?
Aan welk type kern moet ik gaan denken in dit frequentie bereik?
Hoeveel windingen (weinig) aan de 50 Ohm kant en hoeveel windingen (meer) aan hoge kant (helical) van de ringkern?
Overzet verhouding?

De amateur waarover het gaat zal heel erg blij zijn als zijn antenne weer werkt, aangezien hij een aantal antennes heeft van RF Systems heeft en dit zijn favoriet is zeg dit al genoeg.

De onderstaande foto,s zeggen meer dan 1000 woorden en maken het een en ander duidelijk.

Met vriendelijke groet,
Marcel
Bijlagen
MT antenna.png
MT antenna.png (31.22 KiB) 5264 keer bekeken
om het beschadigde aluminium tape zit zwart draad om de totale lengte te bepalen.
om het beschadigde aluminium tape zit zwart draad om de totale lengte te bepalen.
De kleine trafo die in een 3/4 sok past.
De kleine trafo die in een 3/4 sok past.
Heb een slijpschijf moeten gebruiken omdat de antenne helemaal vol met pur schuim was gespoten en niet normaal uit elkaar te halen was.
Heb een slijpschijf moeten gebruiken omdat de antenne helemaal vol met pur schuim was gespoten en niet normaal uit elkaar te halen was.
Laatst gewijzigd door Marcel G op 08 dec 2015, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#2 Bericht door pd0rkc »

Als ik naar de laatste foto (op groot formaat) kijk dan ziet het er allemaal niet zo mooi meer uit.
Is het misschien ook verstandig om eens een andere antenne te maken?
Op internet staan wel ontwerpen van de MLB balun.

73s Cor PD0RKC

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#3 Bericht door PA0RAB »

Het kan .
Echter ik ben het met Wim PA3DJS eens dat je hoog en laag aardig scheef kunt gaan'
Geeft weer een gevaar voor de zender
Om het nog wat lastiger te maken heeft zo'n korte antenne ook de vervelende eigenschap vreemde stromen op te roepen die foute metingen veroorzaken( niet echt fout want ze tonen wel wat aan)Die eigenschap is o.a. op te lossen door radiale - zijsprieten te gebruiken' Ook wordt wel een sper of scheidingstrafo gebruikt.
Eerst even de aanpassing Welke imp te verwachten. Weet ik niet heb geen China of ebay analyser alleen een zelfbouw SWR
De beschreven spriet gaf bij mij in de achtertuin op een stuk vishengel van 4 m zonder spoel oid tussen de 1:4 en 1:6 SWR Dus of 12,5 of 200 Ohm
Kern gesloopt uit een scheepsnoodzendertje Autotrafo gemaakt 5 windingen naar 6 windingen dus imp verhouding 5^2 : (5+6)^2 1:4,8 Iets van 250 Ohm
Zender er aan en met werkbare. SWR uit het achtertuintje kunnen werken

Geen kookrecept maar een idee om wat te experimenteren, En je kennis kan je zeker verder helpen Hij de kennis jij de handen en het oog
55 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#4 Bericht door PA0RAB »

Marcel
Zie dat er een stuk is weg gevallen Komt morgen we73 de Ruud PA0RAB

Marcel G
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 dec 2015, 09:37

Re: Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#5 Bericht door Marcel G »

Beste Ruud,

Bedankt voor uw reactie.

Waarschijnlijk ben ik niet echt duidelijk geweest, de antenne is alleen voor ontvangst.

Hij speurt graag de MG en de KG banden af op zoek naar omroep stations met een R9000?? ontvanger, ook gaat zijn voorkeur uit hoe de radio golven zich precies gedragen op diverse banden.

Zoals ik al schreef heeft hij meerdere RF Systems(ontvangst)antennes en dit is ondanks de kleine afmetingen zijn antenne waarmee hij het liefst de banden afspeurt opzoek naar ver gelegen of voor hem onbekende omroep stations. (en kan dan eventueel overschakelen naar de andere antennes)

Probleem is alleen dat de bewuste antenne niet meer wordt gemaakt en vandaar mijn vraag op dit specifieke forum waar vast en zeker iemand moet zijn die me dit kan uitleggen.

Mechanische is het allemaal geen probleem om hem precies na te maken, stelt eigenlijk niets voor, maar heb geen idee over de door RF Systems gebruikte Impedantie trafo.

Wederom ben ik benieuwd naar de reacties.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#6 Bericht door pa0ejh »

Hallo Marcel.

Op de foto van de Antenne zie ik Alufolie, maar ook een zwarte draad die met de Folie meegewikkeld is, en ik zie een witte draad die dan aan de Folie heeft gezeten, waar zat die zwarte draad aan? of weet je dat niet, kan zijn dat die is door gesneden.

Verder zie ik veel kit op de balun, kun je die niet verwijderen, dan zien we hoe die gewikkeld is, dat de draden beschadigt zijn is niet een probleem, dat is weer te herstellen.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Marcel G
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 dec 2015, 09:37

Re: Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#7 Bericht door Marcel G »

Geachte Egbert,

Ook u bedankt voor de reactie.

De zwarte draad is niet origineel maar om de totale lengte na te meten van de alu. folie en het stukje draad.

Uw idee het kerntje verder te ontleden lijkt met inderdaad het beste plan.

Het wegslijpen van de 2 componenten kleiharde kit/lijm heeft me al een Dremel machine gekost en een paar slijpschijfjes, maar dat mag de pret om het ontwerp te ontleden niet drukken.

Ik zal in het aankomende weekend zeker een nieuwe poging wagen.
U hoort dan spoedig van mij hier op het forum.

Met vriendelijke groet,

Marcel

Marcel G
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 dec 2015, 09:37

Re: Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#8 Bericht door Marcel G »

Beste lezers,

Hierbij de foto van het kerntje van de RF Systems MT antenne.

De dikte van het kerntje is ongeveer 5.7 MM.

Duidelijk is te zien dat er aan de 50 Ohm kant het blauwe wikkeldraad 7 windingen groot is het gele draad heeft veel meer wikkelingen en daar tel ik er ongeveer 27.

Aan welke verhouding moet ik gaan denken?

M.v.g.
Marcel
Bijlagen
DSC_3326.JPG

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#9 Bericht door PA0RAB »

Marcel
Eerst je trafootje
Daar geldt dat de impedantie overzetting het kwadraat is van de wikkel verhouding dus 7^2 :27^2 49 :729 =grof 1:15 pak de zakjap maar erbij 50 naar 750 of 50 naar 3 denk kort tov golflengte geen inductie of capaciteit weinig stroom wel spanning dus 750

Uit vraagstelling en responsen maak ik op dat je serieus het een en ander van antennes e.d wilt leren en gericht wilt bezig zijn.
Tegenwoordig zijn velen verslingerd aan de antenne analyzer en simulatoren Duur en zeggen weinig als je het niet begrijpt
Te simplistisch voorgesteld is een antenne voor te stellen als een uitgerekte spoel condensator samenstel
De inductie van de spoel de capaciteit tussen de wikkelingen en de omgeving zorgen er voor dat die antenne is afgestemd De zelfinductie en capaciteit werken samen en op dat punt is de impedantie het laagst en de energie overdracht maximaal
Wanner we die resonantiefrequentie kunnen meten of aantonen is het vaak mogelijk ook andere grootheden te berekenen of te meten
Voor de meeste zendamateurs zijn grootheden als resonantiefrequentie impedantie en rendement het belangrijkste.
Sommigen zweren bij de SWR zegt weinig als verhoudingsgetal tussen gewenste en werkelijke impedantie
Veel dure meetinstrumenten zijn best zelf te maken en de meetnauwkeurigheid is best acceptabel om een set aan de gestelde eisen te laten voldoen,
Een eenvoudig hf generator van enige mW is zo gemaakt en zorgvuldig gemaakt ook voldoende stabiel om mee te meten.
Een ruisgenerator idem
Een impedantie meet brug
Kijk eens op de site van PE2ER
Een weerstand vervangen door een potmeter 220 of 470 ohm (tussen HF in en meetplug) en je hebt al een leuk impedantie meetbrugje en Ook als SWR meter bruikbaar
55(succes) en 73 gegroet de PA0RAB

Marcel G
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 dec 2015, 09:37

Re: Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#10 Bericht door Marcel G »

Beste Ruud en andere lezers,

Op dit soort duidelijke uitleg zat ik net te wachten.

MAGNETIC LONGWIRE BALUN & PASSIVE ANTENNAS Magnetic Longwire Balun : The Original The original Magnetic Longwire Balun, invented by RF Systems, makes it possible to use a coaxial lead-in cable with all forms of longwire, Windom-, or other types of wire antenna. The MLB contains a special 1: 18 impedance matching transformer, which converts any piece of wire between 6 and 20 metres long into a wide-band receiving antenna, without the need for an antenna tuner. It is a simple and effective solution to many antenna problems. Beware of cheap 1 : 9 un-un copies…

Met het ''ongeveer'' tellen van de wikkelingen, uw goede uitleg over hoe ik de wikkelverhouding moet berekenen (1:15) en wat de bewuste fabrikant over een ander type MLB (1:18) schreef in het bovenstaande verhaal moet de trafo wel een 1:18 type zijn geweest (het is me net even te toevallig dat deze waardes zo dicht bij elkaar zitten).

De trafo moet dus zijn 50 X 18= 900 met andere woorden als ik de 900 (Ohm) kant kan afsluiten met een weerstand van 900 Ohm en aan de andere kant ca 50(Ohm) kan meten dan ben ik er.

Verder neem ik aan de je dit niet met een universeel meter kan meten omdat het begin en het eind van de wikkeling(en) aan elkaar zitten en we het hier hebben over een schijnbare weerstand Z (impedantie) hebben.

Deze aankomende dagen ga ik me verdiepen hoe je de impedantie kan meten en welke meettoestel hiervoor normaal gebruikt wordt.

Ruud bedankt voor de tip ik ga zeker op de site van PE2ER kijken.

Met vriendelijke groet,
Marcel

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wie kan me helpen met een RF Systems MT antenne?

#11 Bericht door PA0RAB »

Marcel,
Laat ik je vertellen dat die universeel meter best als aantoon instrument is te gebruiken. De snel te maken SWR brug of impedantie brug van Edwin heeft iets nodig om een evenwicht spanning of stroom in beide takken (kijk naar schema ) de 2 50 Ohms weerstanden en de ene 50 ohmsweer stand en de schijnbare op de meetplug aan te tonen
Simpele bruggen SWR meters en antennetuners gebruiken daarvoor zelfs een ledje. Die dingen hebben echter een spanning nodig alvorens te ontsteken .Er is dus altijd een zekere onduidelijkheid in de meting .voor normaal gebruik te verwaarlozen. Als de linker tak gelijk is aan de rechtertak Zal er geen spanning of stroom zijn
Het Te meten object heeft dan ook de 50 Ohm van die brugweerstanden.
Wanneer nu de weerstand( van de rechter tak Bovenste) vervangen wordt door een trim pot of potmeter 220 470 ohm kun je ook andere waarden meten dan die standaard 50 ohm
Schaaltje op de potmeter as of telkens de waarde met unimeter meten
Ook wordt wel de linker tak vervangen door een potmeter (dus Beide 50 ohms weerstanden)
De weerstand verhoudingen zijn dan van belang om de impedantie te berekenen.
Zelf geef ik de voorkeur aan een Paneelmetertje en een potmeter met schaaltje. Lekker snel meten
Je kunt ook wat luxer ding knutselen Waarschijnlijk zijn bij Haje Berg Terblijt Z.Lb nog printen aanwezig.
Of zelfs een bouwsetje
Het gaat om de ANTAN rechthoek hf generator met impedantie brug
Even op ANTAN Googlen
Ook wordt de hf generator vervangen door een ruisgenerator In ruis zijn alle frequenties aanwezig.
De te meten antenne straalt / ontvangt het sterkstop de resonatiefrequentie,
Je zoekt met een ontvanger dus de knoertharde ruisbult en zoekt naar het hardste signaal door de brug in balans te brengen
Zo je hebt het week-end dus klus
succes en een prettig leerzaam week-end
73 de Ruud PA0RAB
Een eind gevoede 1/2 golf lang antennedraad heeft een imp van tegen de 5 K ohm Vervang dan het weerstandje door een 4k7 of 10k potm

Plaats reactie