coax onderaan mast aarden of niet

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: coax onderaan mast aarden of niet

#16 Bericht door PA3DJS »

@PE1PAL:
Hoe zie jij voor je dat het signaal in geval van monopoolbedrijf (sturing t.o.v. aarde) op je FD 4 komt? Kijk ook even naar je plaatje (relaisomschakeling).

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: coax onderaan mast aarden of niet

#17 Bericht door pe1pal »

dit is het plaatje wat ik nu werkende heb
73
ant aansl 50ohm.jpg
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: coax onderaan mast aarden of niet

#18 Bericht door PA3DJS »

pe1pal schreef:dit is het plaatje wat ik nu werkende heb
73
ant aansl 50ohm.jpg
Nu snap ik hem, ik had even de kleine lettertjes moeten lezen (ik veronderstelde dat de TRX rechts van jouw 1:1 figuurtje zat). Als jouw rondje met 1:1 een mantelstroomfilter zou zijn, zou het overigens ook niet werken, maar dat is gezien het nieuwe plaatje jou duidelijk.

De situatie lijkt nu anders dan in de oorsponkelijke vraag. Ik nam aan dat de oorspronkelijke vraag betrekking had op normaal FD4 berijf (dus niet sturen op de mantel).

Voor monopoolbedrijf is het gedrag van jouw figuurtje met "1:6" erin van belang, en dat is voor mij niet duidelijk. Als het mantelstroomonderdrukkende eigenschappen heeft, dan is er kans dat het signaal niet lekker overloopt van kabel naar FD4 als monopool.

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: coax onderaan mast aarden of niet

#19 Bericht door pe1pal »

Voor mono heeft de balun geen functie, de fd4 dient dan als topcap en de coax als vertical. De antenne heeft dan veel overeenkomsten met een inv l. Voor fd4 -gebruik nu de vraag moet de aarde beter afgeschakeld of niet, aangezien de coax al onder het gazon loopt zou niet zoveel uit moeten maken toch? Desondanks zie ik enig impedantieverschil bij de trx..
73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: coax onderaan mast aarden of niet

#20 Bericht door PA3DJS »

pe1pal schreef:Voor mono heeft de balun geen functie, de fd4 dient dan als topcap en de coax als vertical. De antenne heeft dan veel overeenkomsten met een inv l. Voor fd4 -gebruik nu de vraag moet de aarde beter afgeschakeld of niet, aangezien de coax al onder het gazon loopt zou niet zoveel uit moeten maken toch? Desondanks zie ik enig impedantieverschil bij de trx..
Lees mijn eerste reacties nog eens door m.b.t. de oorspronkelijke vraag.

Plaats reactie