goede antenne voor ark

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

goede antenne voor ark

#1 Bericht door pd7hww »

Hoi Allemaal,

Ik bezit een recreatie ark, deze ark ligt niet aan de wal maar midden op het water, in een straal van 500 meter geen obstakels.
De ark is 14 meter en halverwege heb ik een fiberglass mastje staan, vanaf de mast plm 5 meter hoog heb ik een g5rv weggespannen naar
de hoeken van het dak, deze uiteinden zitten aan een isolator ongeveer 10cm boven de aluminium daktrim.
Helaas heb ik niet meer ruimte of mogelijkheden om iets weg te spannen, ik heb mooie verbindingen gemaakt, maar voor de ruimte en boven het water
ben ik niet echt tevreden.
ik probeer de antenne zo summier mogelijk te laten en niet een heel antenne park er van te maken net als thuis.
Zoals ik al zei de ark dak is 14 x 4,7 meter, ook kan ik wat horizontaal spannen.
Ook gelezen dat zout water een stuk beter is dan zoetwater, de bak is van staal.
Ik werk graag op de 10 20 en 40 meter.

Heeft iemand een goede tip, of ervaring met een vergelijkbare situatie, ik hoor het heel graag!

Vriendelijke groet
Ed
PD7HWW

Leonardswl
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 sep 2015, 18:00

Re: goede antenne voor ark

#2 Bericht door Leonardswl »

Hallo Ed,

Ik zou gaan voor de HyEndFed 10-20-40/200watt , ik heb hem zelf ook en hij werkt echt perfect op die banden.
De draad is ongeveer 11,80 lang.

Gr Leonard
Laatst gewijzigd door Leonardswl op 15 nov 2015, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: goede antenne voor ark

#3 Bericht door PA3DJS »

hallo Ed,

Dit klinkt als een bijna ideale speelplaats. Heb je enig idee over de geleiding van het water? Als er veel alg in zit, is het relatief goed gevoed (bemest) water waardoor de geleiding hoger is. Je kunt de geleiding niet serieus met een ohmmeter bepalen. Ik doe het zelf met een AC meting.

Horizontaal is leuk voor NVIS op 80m als je onder F-voorwaarden kunt werken (zeg maar lokaal verkeer, pak hem beet 400 km overdag). In principe hoef je niet heel hoog met een verkorte dipool voor 80m, maar als hij laag hangt ga je bandbreedte inleveren en je impedantie zakt (beneden 50 Ohm). Voor 40m wordt het gezien de afmetingen van je boot een stuk gunstiger.

Als je een redelijke geleiding hebt, is verticaal de aangewezen optie als je niet de hoogte in wil, maar wel DX. Je hoeft ook geen oplossingen te bedenken die weinig stroom in de grond introduceren (zoals eindgevoede antennes), want aarde maken is niet zo'n probleem verwacht ik. Voor 40m is een kunststofmastje met 10m draad genoeg, samen met een stel draden die je in het water gooit (als aarde). Je hebt dan een kwart golf verticaal voor 40m. Hoe zwaarder bemest het water is, hoe lager je opstralingshoek wordt. Eventueel kun je diezelfde draad via een endfed prinicipe gebruiken voor 20m. Voor 10m pak je gewoon een 27 MHz antenne, de meesten tunen ook prima op 10m.

Over je huidige oplossing.
Ik zou het zo veranderen dat je draad van de G5RV niet dicht bij de daktrim zit. Je kunt beter twee mastjes (van surfzeil) op de hoekpunten van de boot zetten, eventueel schuinstaand. De draad zit dan in ieder geval niet dicht bij de opbouw. Dit verkleint ook de kans op eventueel interferentie van apparatuur aan boord. Voor Europa zit je dan best goed op 40m en 20m. Voor DX waarbij je niet de hoogte in wil, zul je zoals eerder genoemd voor verticaal moeten gaan.

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: goede antenne voor ark

#4 Bericht door pd7hww »

Beste Luitjes,
Sorry voor de late reactie,
Het verbaasd me da alg een hoop impact kan hebben op de antenne , maar goed om te weten!
Ik ga zeker aan de slag met de hyendfet antenne, maar dan nog wel een vraag.
Moet ik een aantal draden in het water laten zakken of doet 1 het ook wel, maar is het niet een kortere klap om de massadraad
direct aan de stalen bak te schroeven, of heeft dat minder impact.

Ik hoor het graag

MVG
Ed
PD7HWW

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: goede antenne voor ark

#5 Bericht door PE1RIK »

Hoi Ed,

Van proberen kun je leren. Je zegt dat de ark 14x4,7 meter is, dus voor 40 meter past een halve golf net niet "in je boot" maar op 20 en 10 lijkt mij de tegencapaciteit van de metalen ark ruim voldoende.
Het is waar dat je met goed uitgelegde, resonante radialen een betere en vlakkere afstraling krijgt en zodoende de meest ideale situatie creeert.

Aan de andere kant: Als je een magneetvoet op het dak van een auto zet, is het autodak (en de rest van de auto) de tegencapaciteit. Maar dat is niet eens een galvanische koppeling maar een capacitieve koppeling. Tevens is de auto vaak te klein voor de gebruikte golflengte. Toch worden er, ook op HF, hele leuke verbindingen gemaakt vanuit de auto.

Ik denk zelf dat je heel veel winst haalt uit het feit dat je daar op het water minder QRM hebt dan in de stad. Je hoort gewoon meer.
Succes met experimenteren.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: goede antenne voor ark

#6 Bericht door PA3DJS »

@pd7hww:

Aha, als de bak van staal is, kun je die natuurlijk prima als aarding gebruiken voor een kwartgolf verticaal. Dat scheelt je een hoop gedoe met draden.

Over de G5RV. Stel dat je hem horizontaal spant, dan kom je net wat lengte te kort. Als je met twee surplankmasten gaat werken (bij voorkeur glasfiber, dus geen carbon), kun je de eindjes die te lang zijn, gewoon naar beneden laten hangen.

risico op veel reacties: Een multiband endfed is een prima oplossing, als andere oplossingen niet passen. Anders gezegd: Als je andere opties hebt, laat die endfed dan voor wat het is.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: goede antenne voor ark

#7 Bericht door PA3DAT »

PE1RIK schreef:Je zegt dat de ark 14x4,7 meter is, dus voor 40 meter past een halve golf net niet "in je boot" maar op 20 en 10 lijkt mij de tegencapaciteit van de metalen ark ruim voldoende.
Een boot van 14x4,7 niet voldoende als tegencapaciteit voor 40? Ik gebruik een kampeerbus van amper
6 meter lang als tegencapaciteit voor 40, en dat werkt uit de kunst. Ok, voor 80m schiet de tegencapaciteit
van mijn busje tekort, maar zelfs dan is dat schip ruim voldoende. Als je een SO239 chassisdeel midscheeps
ergens aan het staal kunt bevestigen hoef je alleen maar het uiteinde van de verticale draad met een bananesteker
in die antennevoet te prikken. Het hele schip is tegencapaciteit, radialen lijken mij volkomen overbodig!

Ik gebruik een Spiderbeam-hengel van 12m, die steekt ruim 10m boven de bus uit. Daaraan zit een kwartgolf
draad voor 40m. Ik heb ook een dualband-draad met een coaxtrapje voor 20, die is resonant op 20 én 40meter.
Verliezen op 40m als gevolg van de coaxtrap is (theoretisch) minder dan 1dB, daar maak ik me niet druk om.
Ik merk ook geen verschil in prestaties tussen de monobanddraad voor 40m en de dualbander...

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: goede antenne voor ark

#8 Bericht door pd7hww »

Ok gelukkig een hoop goede opties,
ik denk dat ik toch eerst maar een ietwat hogere fiberglass mastje ga plaatsen met een verticale draad, ik heb alleen mijn g5rv weg gespannen naar alle kanten en ook terug gevouwen omdat ik anders niet uitkwam met de ruimte, maar
niet verticaal geexperimenteerd, ik vind het een mooi idee van PA3DAT wat je met de so239 heb gedaan dat ga ik eerdaags proberen als de storm wat
meer getemperd is. Ja klopt het ontvangen is niet te vergelijken met de condities thuis, op de ark geen storing of ruis, hier hemelsbreed 500 meter heb ik het UMCG ziekenhuis wat vaak een S9 aan ruis oplevert. Dat is misschien ook een reden waarom ik soms teleurgesteld ben, omdat het ontvangen briljant is en het zenden wat minder, maar het zenden houd helaas ook ergens op met 25 watt, al heb ik 3 x met Melbourne gesproken VK3MO , maar zijn antennepark reikt bijna mijn achtertuin dus verbaast me ook niets.
Ieder geval bedankt voor jullie meedenken, mijn kennis is weer wat rijker geworden in antenneland, iets wat me zeer fascineerd!

Ik hou jullie op de hoogte!

Groet
Ed

Pd7HWW

Plaats reactie