magic loop antenna

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

magic loop antenna

#1 Bericht door Sparkysan »

Beste OM's,
Zijn er collega's die ervaring hebben met de magic loops van INAC en/of die van Ciro Mazzoni? Beiden claimen prima resultaten. Ze zijn prijzig maar de "pais en vree" met de buren is me die meerprijs t.o.v. conventionele dipools wel waard. Trouwens mijn achtertuintje is te klein voor al dat koperwerk. Ik kan natuurlijk ook een vertical nemen. Maar die zijn in mijn woonwijkje waar ik woon pas effectief als ze veel langer zijn dan 5 meter. En de aanvraag naar de gemeente vervolgens discussie met de buren wil ik ook vermijden. Kortom alle input van jullie is me zeer welkom. Ik heb al gezocht in het bestand van zendamateur.com maar niets dienaangaande niets kunnen vinden.
73's
Ger

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: magic loop antenna

#2 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Ooit voor ontvangst een gemaakt tegen schrikdraad puls ! meen ik verder met tx geen ervaringen mee
Maar hoor er regelmatig iemand mee werken en ook al zelf verbinding mee gehad signaal rapporten over en weer gelijk
maar merk en type ?? weet niet
Suc6

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: magic loop antenna

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Ger,

De specifieke magnetisch loop ken ik niet maar kan je eventueel wel wat vertellen over het gebruik van dit type antenne.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: magic loop antenna

#4 Bericht door RST »

Hallo Ger,

Een magneticloop is een prima antenne.

Misschien is het een idee om hem zelf te maken op mijn website kun je wat ideeën opdoen

http://pa3egu.jouwweb.nl/

73's Roger

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: magic loop antenna

#5 Bericht door PD2R »

Als je de term "magic" vermeld ziet bij een antenne dan weet je al dat het waardeloos is. In dit geval blijkt het niet om "magic" maar "magnetic" te gaan. Dat veranderd de zaak :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: magic loop antenna

#6 Bericht door Randy »

Ik heb de I3VHF Baby loop gehad. Ruim 150 DXCC mee gewerkt in een jaar tijd en zo actief ben ik niet. Als het een halve dag per week is, dan is het veel. Voor ontvangst heerlijke antennes. Een nadeel is toch wel het tunen, je kunt niet even lekker over de band draaien. Noch remote tunen. Om die reden heb ik een vertikcal gebouwd met eind gevoede tuner (waarbij 160/80/60 erbij kwamen). De performance is goed, zeker op de hogere banden. Voor de 40-meter band is hij eigenlijk te klein. Verwacht geen Australië te werken (al is me dat wel eens gelukt met JT65), maar de VS gaat prima en bijna dagelijks. Vanaf 10 MHz doet die het goed. Voordeel is het geringe formaat, een zeer degelijke antenne en je hebt aan 1,5-2,5 meter hoogte genoeg. Past in iedere postzegeltuin. OP de hoge banden uitstekend. Er is geen ochtend geweest dat ik geen Japanner heb kunnen werken op 15, dat wil zeggen bij normale propagatie.

De Midi loop heb ik ooit met een andere zendamateur opgehaald. Indrukwekkend als je eronder staat. Dat past zeerzeker niet in een postzegeltuin van je rijtjeshuis. Ook erg degelijk opgebouwd. Probeer het niet op een tripod te zetten die voor bouwlampen bedoeld is.

Nu heb ik een Vertical (eindgevoed met autotuner). Op de hoge banden is dit minder, op de lage banden beter. Ook dat past in iedere postzegeltuin als je iets hebt om de hoogte te verstoppen. In mijn geval een boom. Dan valt een en ander ook niet zo op. YL blij, buren blij. Ik minder, want ontvangen op een vertikal vergeleken met een loop is een ramp. Alles is harder, maar vooral de storing. De rust van de loop miste ik. Om die reden ook vrijwel meteen een Wellbrook voor ontvangst besteld en in de boom gehangen (niet roteerbaar).Vergeet lokaal gezwets op 40-meter. Dat gaat hem niet worden met een vertikal. Maar goed, als je ambitie als zendamateur is om te zwetsen op 7077 heb je genoeg aan een veel te laag hangende HyEndFed als NVIS antenne. Ik heb daar geen tijd voor omdat er overdag wél gewoon gewerkt moet worden. Voor DX is een vertikal wel weer beter dan een te laag hangende dipool.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: magic loop antenna

#7 Bericht door Randy »

De nieuwe vertical 'verstopt'. Inmiddels is het L-deel weggehaald omdat ik weinig de/benelux werk. De I3VHF loop is nog een stuk te zien. Het is wat groen achterthuis, maar ik snoei bewust niet om het ijzer teveel op te laten vallen. Al kan dat nu in het voorjaar wel weer omdat de I3VHF loop niet meer in gebruik is. Dat was toch vrij massief in het zicht omdat eea op een zware tripod van 2 meter stond, verstopt achter een stapel bamboe (en hoe ga ik dat weg krijgen...).

Afbeelding

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: magic loop antenna

#8 Bericht door PA1ZP »

Hi Ger

Ik heb net een klein antennetje gemaakt voor mijn kennis PD0MW op een apartementje.
Het is een mobiele draadantenne, die langs een hengeltje van 4 meter is gespannen als tegencapaciteit werkt zijn balkonhekje van zijn balkonnetje van 180 bij 150 of zo iets.
De antenne zelf is 3.50 meter lang.

de antenne is eigenlijk bedoelt voor 10 en 20 meter, maar hij kan hem met zijn DU1500 tuner ook gebruiken op 40 meter.
Ik had zelf nooit verwacht dat dit zou kunnen.

Ik heb zelf een 3-tal magnetic loops gebouwd 2 van 1 meter diameter en 1 van 2 meter diameter, de conclusie is eigenlijk dat het mobiel antennetje net zo goed werkt als de magnetic loop van 1 meter diameter.
het vishengeltje van 4 meter was 12 euro 50 en het antennetje zelf 3 euro of zo.

Ik vind een magnetic loop als je kijkt naar de idiote prijs die ze kosten om te kopen en om te bouwen eigenlijk een belachelijk slecht werkende antenne voor zijn geld.
Het enige wat het ding als voordeel heeft is dat het klein is, maar verder behoren de magnetic loops die ik gebouwd heb (en met heel hoge kwaliteit onderdelen en rood koperen buis) tot duurste meest tijdrovende en waardelooste antennes die ik gebouwd heb.

En ja mijn magnetic loop van 2 meter diameter werkte nog best goed op 40 meter en 20 meter, maar mijn groundplane antenne voor 20 meter van wel 10 euri was een klap beter.

Mijn ongetuide halve golf vertical voor 40 meter die overigens net zo veel tijd kostte om te bouwen als de magnetic loop en totaal nog geen 500 euro koste inclusief beton in de grond (wat het duurste was haha) kwam in Canada en Suriname op 40 meter slechts 20 dB beter binnen als de 2 meter diameter magnetic loop.

Het simpele groundplaintje voor 20 meter was slechts ruim 1 tot 2 S-punten beter als de magnetic loop in Suriname, niet 1 keer maar wel 10 keer getest, altijd won die 5 euro GP gemaakt van een oude 11 meter halve golf vertical het.
Ik bouwde 5 nieuwe groundplanes voor 20 meter voor 50 euro op 1 zaterdag ochtend, en daar kon ik echt nog niet 1 magnetic loop voor bouwen waar ik meer dan 40 uur voor nodig had om hem te bouwen (ik bouwde ook de motorgestuurde plaatcondensator zelf en de afstandbesturing voor de condensator)

Ik heb zo een CB stok ook omgebouwd tot vertical van 10-40 meter door hem met 1 radial uit te voeren en met kippenladder te voeden, antenne staat in 5 minuten en ja die verslaat ook die magnetic loop van 10 t/m 40 meter.

Ik denk dat je met een vishengeltje wat draad en rozenclips een stuk goedkoper uit bent, zoveel goedkoper zelfs dat je er ook nog de gebalanceerde tuner bij kan kopen die je dan nodig hebt om de antenne te tunen, en dan is een DU1500 T-tuner een heel mooi gebouwde tuner met heel mooie kwaliteits onderdelen.

Ook ben ik er van overtuigd dat de verticale antenne van PH4X gewoon de magnetic loop tot een prul reduceerd.

Hij werkt dan met een automatische tuner onder aan de antenne, en ik houd niet van automatische tuners al werkt dat systeem wat hij heeft en die tuner prima, ik vind persoonlijk een handtuner meer flexibel en als hij kapot gaat vaak zeer makkelijk te repareren.
Plus ik heb nu eenmaal de afspraak met mezelf gemaakt geen antennes te kopen en of tuners, maar deze allemaal zelf te ontwerpen en te bouwen.
Ik heb overigens wel al een 13 jaar geleden een op afstand bedienbare tuner gebouwd voor onder aan mijn 80 meter vertical, dat zou ik nu ook gewoon weer kunnen bouwen, is ook niet zo heel moeilijk.

Sinds ik mijn nieuwe bloembak in de voortuin heb zeurt er helemaal niemand meer over mijn antennes.
Misschien een idee haha.
Ooit heeft een ruzie met de gemeente over antennes een ongewenst effect voor de gemeente haha
Bijlagen
p-k (17).JPG
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: magic loop antenna

#9 Bericht door PD3JH »

Ik was een magnetic loop aan het maken maar na een bedrijfsongeval kan ik dit niet meer, intussen heb ik in Augustus de
stealth magnetic loop gekocht.
In vergelijking met mijn Endfed 10/20/40 (korte uitvoering) geeft de loop meer bereik op 40 terwijl de loop op het dak van de schuur staat en de endfed van 6 mtr naar 11mtr gespannen staat.
Wat ik met de Endfed kan werken gaat ook met de magnetic loop, met het verschil dat de magnetic loop minder problemen heeft met storing van zonnepanelen enz omdat deze smalbandig is. Dat is ook zijn grootste nadeel er wordt veel getuned maar omdat dit volledig
automatisch gaat vind ik dit minder relevant.
Volgens de beschrijving is de antenne met 100 watt belastbaar, als je meer vermogen wil uitsturen moet je de besturing tussen de
transciever en de rf versterker zetten.

De antenne tuned tussen 6,6 en 30Mhz
73, Johan PD3JH

Plaats reactie