Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#1 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Heb de 40m zepp nu (verlengt) als ongeveer 3/8 golf voor 160m band ingebruik eerste indruk niet slecht maar
Voor deze band word veelal de L ant gebruikt wil men op eenvoudige wijze iets DX werken
Dus dacht ik de zepp maar inzetten heb hem tenslotte al en makkelijk allband te gebruiken via kippeladder en Smatch
En dacht heb geen uitgebreid aard net werk nodig

Dus de vraag zijn er ervaringen of redenen om het wel of niet tedoen ?
Ben zeer benieuwd

73 geert jan
eenvoud is de kunst van het ware

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#2 Bericht door EA5JEX »

De L-antenne wordt gebruikt om een lage opstraling voor DX te krijgen.

Het verticale deel moet dan zo hoog mogelijk, vaak 10 meter of meer.
Bij mij is dat 20 meter en dat verticale deel wordt ook voor 80 meter gebruikt.

Bij een L-antenne heb je ook (veel) radialen nodig.

Dus zepp is lokaal recht omhoog en geen radialen voor EU.

Kees

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#3 Bericht door pa3dq »

Hallo,

ja mee eens Kees had daar om de zepp ook wat verlengt om meer stroom in het verticale (DX :wink: )gedeelte te krijgen
Hangt nu ongeveer 40m horizontaal op bijna 11m hoogte dan een spoel van +/-210µH en nog 14m draad schuin naar beneden
Begin gevoed dus niet bij de grond maar op hoogte bij de schoorsteen hier eenvoudiger en praktischer
Ja een 1/4 golf geeft weinig rendament zo met deze parapu opstraling vandaar actie 8)

Dacht daarom laten we de zaak om draaien en bij de grond gaan voeden met kippeladder dan verticaal omhoog 10m (ja
kees das wel mooi 20m hoog zou hem bijna moeten kunnen zien van hier uit het reuzerad althans wel :D )
en 30 m richting huis
Dan zou je zeggen dat zo een groot deel vd de stroombuik in het verticale DX gedeelte zit
Zit hier op de klei met natte zand bovenlaag

Dacht dat een zepp de voorloper was van de hippe Hy end fed, draad met spaartrafo en coax ipv kippelijn
Ben zeer benieuwd ben herintreder dus nog niet zo op de hoogte van de moderne draad invulling
Maar is er nog geen invullingedaan met end fed in inverted L opstelling ? of ist zinloos !

Ben zeer benieuwd naar ervaringen of aanvullingen

73 geert jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#4 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Zo even de vorderingen dan maar voor den lief hebber
Heb de Spoel verwijderd vandaag wat dan weer een grote invloed op de Afstemming Smatch geeft en weer zoeken naar min SWR en max antenne troom punt
Antenne stroom voor 160 m is nu minimaal en minstens met factor 5 verminderd maar even kijken of ik nog verbindingen kan maken met gelijke signaal sterktes das was tenminste het geval hoofd zakelijk in CW
Niet dat ik zo'n sleutel ridder ben maar vind het een uitdaging en heel mooi om te doen

Dus ben nu zeer benieuwd naar de signalen, 41m horizontaal en laatste 14m verticaal naar beneden
Omdat het een test was nu eerst de spoel maar degelijker mechanisch en weer bestendig gemaakt (en hij leeft nog :D )
Wel met zelfvulkaniserende tape om de spoel reacties goed /slecht ????
Ja sorry heb geen merk of type nr antenne maar gewoon Zepp ø1mmRVS 316 of zo gaat al vanaf 1984 mee veel meegemaakt aan verhuizingen ed en heeft zelfs de ijzel winter overleefd de mast niet 8)

Dat wast eerst maar weer
73 GJ
Bijlagen
5-11-15.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#5 Bericht door pa0ejh »

@3DQD Kan mij niet voorstellen dat die spoel 210uH is, tenzij je alles op/overelkaar heen hebt gewikkeld, maar dat is niet de bedoeling...

Een verlengspoel dient aaneengesloten gewikkeld te zijn, pas dan is eigen resonantie van de spoel resonant op 3,6Mhz.

Wanneer je alles op/overelkaar wikkelt, verhoog je de eigencapaciteit van de spoel waardoor die niet meer op 3,6Mhz werkt....

De verlengspoel heeft voor 80m een hoge Impedantie, zodat de achterliggende draad niet meedoet.

Voor 160m vormt de spoel en de capaciteit van de lengte draad achter de spoel, een serie kring, lage Imp. dus, die samen met de draad, aan beide kanten van de spoel, op 160m resoneert.

Door de verlengspoel wordt de werkbare Bandbreedte op 160 fors beperkt tot zo'n 60 - 80Khz.

Misschien heb je al gemerkt, dat je nu een totaal andere instelling van je Tuner hebt voor 80M, t.o.v de begin situatie, zonder verlenging en spoel.

Als je de spoel goed hebt gewikkelt, zal de Tuner instelling voor 80M niet veel afwijken.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#6 Bericht door pa3dq »

Egbert dank voor je reactie
Spoel kan ik nog niet meten maar volgens de coil inductance calculator zou het 219 µH moeten zijn maar de draad is maar 0.35mm DIK 8) zijn er 80 windingen op ø40mm PVC enkel gewikkeld mocht je tot ander waarden komen ben benieuwd ?
Kan de draadlengte na de spoel verder eigenlijk niet af stemmen misschien zo'n antenne analyzer aanhangen ! voor juiste afstemming
Kan het nu met de Smatch gewoon bij trekken maar rendement ! maar inderdaad bandbreedte van 10 Khz en dan weer afstemmen :?
Pecies na de spoel te hebben gemonteerd is er weinig gebeurt aan andere afstemmingen

Heb van middag de spoel weer gemonteerd had er weinig vertrouwen omdat ik geen antenne stroom kon meten bij 160m bedrijf toch ongeveer 3/8 golf :shock:

Maar heb je misschien een visie wat het beste te doen om de ant zo goed mogelijk maken en om iets DX te kunnen werken ?
Nu europa verkeer goed te doen eigelijk verder nog geen goede indruk daar over te kort geprobeerd maar ga er komende tijd mee bezig

Maar wat me vooral interesseert heb je misschien al eens end fed als inv L antenne getest?
Wou de zepp als dit experiment een beetje lukt ook zo gaan op spannen

73 Geert Jan
Bijlagen
6-11-15.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#7 Bericht door pa0ejh »

Hallo Geert Jan.

OK, dan kom ik met je wikkel gegevens net onder 200uH uit, spoel is dan 3cm lang....

De EndFed die ik heb gemaakt is 41m lang, dan komt de spoel die is 20cm lang met 1mm draad, daar achter nog ~5m draad voor 160m, hangt op 10m hoogte, spoel en draad er achter hangt schuin naar beneden...

Andere opstelling niet geprobeerd, de antenne is een 1/2 golf voor 160, 80, en 40m.

En inderdaad is een Analyzer best wel nodig voor een goed eind-resultaat op 160m....

Suc6 met je experimenten.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#8 Bericht door pa3dq »

Moi Egbert,

Dank voor info en inspiratie, oke en spoel nog binnen de marge dacht ik
Toch ook maar op zoek naar dikker draad voor het QRO gebeuren hoewel in CW gaat het gauw

Heb nog wat ferriet FT140 43 wil nog proberen om om een travo voor een end fed temaken en die ipv de kippelijn met coax voeden
Om een zo goed mogelijke staande golf verhouding voor 160m te krijgen, even zonder analyzer om te zien of dit een werkende afstem methode is 8)
Mocht dit werken dan weer over op all band kippelijn

Anders zijn er hier in de omgeving meen wel om's met zo een mooi kastje :D
Maar dit is met eigen middelen gauw te doen dacht ik ?

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#9 Bericht door Willem-PA5WK »

Mischien nog een tip voor geert/jan , mijn ervaring met de 140-43 ringkern op 160 m
dat je mischien twee op elkaar zet of de 240 type gebruikt .
Want wat ik merkte dat na een tijdje de 140 type in verzadiging raakte na een
paar doorgangen in phone .
Maar mischien valt dat in cw wel mee dat heb ik niet getest , wat wel was
dat de swr perfect was ,
Had de ringkern en ook de spoel wel met wat dikkere lakdraad gewikkeld ( 1 mm )
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#10 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Dank Willem voor info, daar ga er mee bezig
Heb toevallig nog 2 kernen liggen en info van Egbert dus het moet lukken
Komt 40W uit de Hartkit2000 rug nr 12 :D maar stapel wel 2 op elkaar
Word vervolgd
Oke even nog hoorde Jh1 op 160m gister nu .-. ... - nog 8)

73 Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#11 Bericht door pa3dq »

Hallo allen,

Het volgende hersenspinseltje nog niet met de spaartravo bezig geweest maar gezien het tot nu toe resultaat :D maar nog geen DX 8) gewerkt
Maar toch redelijke en gelijke rst over en weer binnen de eu
Het volgende spinseltje, ik dacht :shock: dat als je met een spaartravo gaat werken de antenne naar een mooie swr verhouding brengt :)
Maar dit niets over mijn afstraling hier zegt en de draad waarschijnlijk korter word
Terwijl ik eigenlijk meeeer draad (voor160m) wil hebben om in het verticale (DX :wink: ) gedeelte meer stroombuik te krijgen
Dacht er over om aan het eind nog maar weer 6m draad aan te knopen en dat weer terug te laten lopen nu wel zigzag de laatste m zijn toch niet erg productief :roll:
Door pa0cx geïnspireerd maar even een overzicht digitale kiekje spreekt misschien iets meer

Ben zeer benieuwd naar jullie visie, mening, ervaring, ed

73 GJ
Bijlagen
zepp 1.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#12 Bericht door pe5t »

Voor een lage afstraling moet je antenne een zo hoog mogelijk verticaal deel hebben.
In jouw situatie zou ik een inverted L maken. In totaal ca 42 meter draad, liefst iets meer en afstemmen met serie C of L tuner. Spiderbeam (zie internet) mast van 12m (met 3-6m aluminiumpijp -50mm- er onder) of de 18m versie. Opstellen bij de sloot, tuien aan de eik en bij de heggen. Mast gaat misschien wat krom staan, maar dat hindert niet.
Horizontaal deel naar mastje aan de achterkant van het huis. Zal wat doorhangen, maar dat is niet erg. Minimaal 8 radialen langs de sloot, in het bos en langs de heggen (maak de radialen 25m lang, met de "verkortingsfactor" van de bodem zijn ze elektrisch 40m).
Ik heb met een dergelijk geval veel dx gewerkt.
Met een geschikte tuner (van hoogimpedant naar 50 Ohm) ook op 80m te gebruiken

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Ervaringen ? Om 40m zepp als L antenne te gebruiken

#13 Bericht door pa3dq »

Dank voor info spiderbeam, en't ziet er goed uit
Ja daar moet ik het denk wel in zoeken en de zaak ahw om draaien tov van nu
Maar wou het dan voeden met kippelijn is dan all band en geen verliezen maar wel lange kippelijn parallel aan de antenne ! zou dit nog problemen geven ?
Heeft dan nog geen radialen zoals je wel aangeeft, maar wil dat niet dan kan ik radialen zo regelen maar ik ben zeer benieuwd of het werkt, zit daar dan wel in max stroompunt te voeden, maar meten (dx!) is weten :) oke met qrp grote afstanden :D

Had al even naar een polyestervlaggemast geïnformeerd voor info maar stond een aardige wisselkoers tegen over en ik ben nog een ouderwetse zendamateur van zelfdoen heb wel een zeer leuke aanbieding 12, 16 of 18m en thuis :shock:
Nog even puzzelen hoe en wat maar zo simpel mogelijk ofø80PVCofzo het punt zijn de tuien ivm de hoge slotenmaaier
Heb nog wel een stalen mast liggen maar wou de tx energie niet direct de grond in leiden

Heb vandaag nog even 5m draad aan het uiteinde geknoopt zit nu ongeveer op 20m draad (Vert) tot aan de spoel op het hoogste punt aan het eind van het hor gedeelte
Kleine veranderingen Smatch voor banden tot en met 80 m en 160m geen echte antenne stroom verandering
Maar hoop de stroombuik weer iets verder in het verticale gedeelte te hebben getrokken :)

Oke tot zover de spinsels of zijn er nog meer ideeën voorstellen ?? en eerst maar weer testen ..--..
73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Plaats reactie