Compacte HF beam?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Compacte HF beam?

#16 Bericht door PF9ZX »

Een HF mini beam met hele goede resultaten kan veel kleiner.

Kijk maar eens op de QRZ pagina van een amateur (PA2PB) hier een paar honderd meter vandaan.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

on8dm
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mei 2011, 21:47

Re: Compacte HF beam?

#17 Bericht door on8dm »

PF9ZX Wat zijn goede resultaten volgens u ?? Net even gekeken naar die mini quad. Forward Gain (Ref. Dipole)- 10M-6.0 dbd., 12M-5.8 db,15M-5.5 dbd., 17M-5.0 dbd,20M-4.4 dbd. . Daar krijg ik nou een zere kop van . Hoe komt de fabrikant aan deze geweldige cijfers met zo n compacte afmeting ?
Klein compromise en oustanding gaan gewoon NIET samen. vb die 6dbd op 10m ..Ik krijg net iets meer dbd uit een 2 maal 4 elements yagi gestacked voor 10m !!!
Het bijzonderste is dat de eigenaar ervan tevreden is al ben ik ervan overtuigd dat een simpel draadje van 5 euro op die hoogte niet moet onderdoen

Kennis is iets geen geen kennis ook iets

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Compacte HF beam?

#18 Bericht door PF9ZX »

Het feit dat de beste man de hele wereld over werkt lijkt me wel dat het goed werkt. Natuurlijk kan het altijd beter.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Compacte HF beam?

#19 Bericht door PD9CN »

Hallo Robert,

Als je een compact SteppIR wilt zou je deze kunnen overwegen
http://www.steppir.com/db11-yagi-antenne :idea:

En de MA5B heb ik wat jaren mee mogen werken.
Wat een TOP antenne is dit voor zijn voormaat echt alles mee kunnen werken wat ik hoorde :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

on8dm
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mei 2011, 21:47

Re: Compacte HF beam?

#20 Bericht door on8dm »

PF9ZX dat doe je ook met een magn loop (zelf een paar jaar gebruikt op een flat). Maar of je pile ups gaat breken , zal de compensatie vanop de plank moeten komen.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Compacte HF beam?

#21 Bericht door PA1ZP »

Dag Robert

Ik ben van die cijfertjes van de Stepir beam nu helemaal niet onder de indruk.
Ik vind ze eigenlijk maar beroerd
Reden:

1 het zijn dBi getallen, een goede draaddipool op 40 haalt ook maar zo 6 dBi.

2 De getallen zijn helemaal niks waard als je niet weet onder welke omstandigheden deze getallen gebeuren , met name hoogte van de antenne en opstraalhoeken van de gegeven dBi getallen.

Het is slechts spielerei met nul,nul waarde.

Tevens kan ik onderschrijven luister eerst eens naar de ruis niveaus op je nieuwe locatie, als je alleen maar storing ontvangt is zo een dure beam zo een zonde en teleurstelling.

En inderdaad dit is geen compacte beam maar een lel van een antenne ik zie er niks compacts aan met die maten.
Iedere 3 bander van Fritzel of Hygain of zo is compacter en heeft een lagere windlast.
De mast en rotor die je voor zo een antenne nodig hebt is zo zwaar en ook duur.

Wel wens ik je dadelijk op je nieuwe stekje een heel gelukkig leven en veel plezier met de hobby, en hoop ik dat je een fantastisch ruis vrij plekje mag hebben.

Ik heb in het verleden met een paar fantastische beams mogen werken en het is prachtig om er als een kanon uit te komen, dat wil echter niet zeggen dat je met heel wat minder zoals mijn antenne situatie de laatste jaren is niet net zo veel plezier aan de hobby kan beleven

Begin eerst een met wat simpele draad en kijk eens wat er mogelijk en practisch is Robert.
Succes met de verhuizing en graag tot horens
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Compacte HF beam?

#22 Bericht door pe5t »

Jos schrijft:

"Ik ben van die cijfertjes van de Stepir beam nu helemaal niet onder de indruk.
Ik vind ze eigenlijk maar beroerd
Reden:

1 het zijn dBi getallen, een goede draaddipool op 40 haalt ook maar zo 6 dBi."

Beter lezen Jos!
Steppir geeft zoals alle serieuze antenne leveranciers de "Free Space" gain. Jij betrekt bij de 6 dBi van je 40m antenne (waarom 40m? het gaat in dit item over 20-10m) de bodemreflex. Een bodemreflex die bovendien pas op gang komt (voor dx) als je zo'n dipool in de buurt van de 20m hoogte hangt.
Je vergelijkt appels met peren.

En verder schrijft Jos:

"2 De getallen zijn helemaal niks waard als je niet weet onder welke omstandigheden deze getallen gebeuren , met name hoogte van de antenne en opstraalhoeken van de gegeven dBi getallen.

Het is slechts spielerei met nul,nul waarde."

Bij Free Space gain/front to back opgaven spelen hoogte en opstraalhoeken geen rol.
Dit soort commentaar is van nul en generlei waarde.

Ik kan slechts beamen dat de DB11 geen kleine antenne is.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Compacte HF beam?

#23 Bericht door ----- »

PA1ZP schreef: Tevens kan ik onderschrijven luister eerst eens naar de ruis niveaus op je nieuwe locatie, als je alleen maar storing ontvangt is zo een dure beam zo een zonde en teleurstelling.
Ruis/storings niveau heb je meestal niet voor het kiezen.
Maar een goede antenne blijft een goede antenne, en kan je onder barre condities juist beter voor een goede antenne kiezen.
(dit is overigens geen pleidooi voor een dure Stepir beam)

Nu lijkt het erop dat als het ruis/storings niveau hoog is, je beter een andere hobby kan zoeken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Compacte HF beam?

#24 Bericht door elsinga »

Heren,

allen dank weer voor de antwoorden. Ja, ik ga eerst kijken of mijn ZS6BKW dienst kan doen. En wat het ruisnivo is. Het huis dat nu bovenaan de lisjt staat ligt tegen een "bos"rand aan, van die kant komt dan minder storing, mag ik hopen.

Ik ken gelukkig het verschil tussen dB en dBi, dus die factor 2.15 kan ik nog wel aftrekken. ;) En welke oplossing er ook komt (ik denk ook aan een horizontal loop bijvoorbeeld), hij zal binnen de beschikbare ruimte moeten passen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Compacte HF beam?

#25 Bericht door ----- »

Ik kan mij verhaal ook wel even vertellen, ik wordt hier ook geteisterd door PLC en andere (C)hina (E)xport keurmerk troep. Sinds een jaar heb ik nu een Butternut HF5B op het dak staan (die ik 2e hands voor weinig op de kop heb getikt) en dat is echt een flinke verbetering ten opzichte van de end-fed(s) die ik daarvoor gebruikte. En die antenne is ook nog redelijk compact.

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Compacte HF beam?

#26 Bericht door kenwoodts50 »

Vraagje voor HF Yagi ,hoeveel is de afstand dat je min. moet plaatsen tussen 2 Yagi s in de mast juist boven de rotor
VB. Yagi voor warc en Yagi driebander 20 ,15.,10
73,
ON3MK
Maurits

Plaats reactie