Compacte HF beam?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Compacte HF beam?

#1 Bericht door elsinga »

Mede-OM's,

ik ga binnenkort eens verhuizen en dus is het tijd om over de antennesituatie na te denken. Gezien de ruimte boven eigen grond die ik ga hebben (niet veel, iets van 3m en boven het huis nog eens een 8m) komen fullsize beams niet in aanmerking. Een draadantenne kan, maar zal wellicht niet gestrekt opgehangen kunnen worden. Ik dacht dus aan een Steppir DB18E, waarvan ik de specs hieronder zal tonen. Maar ook die is aan de forse kant, dan kom ik boven de garage van de buren uit met draaien. En ik weet niet of die daar blij van worden.

Vragen:
- wie heeft er ervaring met deze (prijzige!) beam?
- wie heeft alternatieven, die werken van 10 tot 10m, nette voor/achter verhouding hebben en een prettige gain?
- of kan ik beter een HF multi-band vertical gaan gebruiken? Of toch de ZS6BKW met (in het ongunstigste geval) de benen in een hoek van 40 a 45 graden van elkaar?

<twijfel>

Afbeelding
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Compacte HF beam?

#2 Bericht door Laurens PD9X »

Robert,

Ik zou eerst eens gaan luisteren wat het ruis/storings niveau is op de nieuwe locatie. (in de buurt?) Voordat je dure antennes aan gaat schaffen, probeer eerst eens een draadje (2euro)

Die beam die je boven vermeld is serieus spul waar ook een flinke mast/rotor onder moet. Met een spanwijdte van 12m draai je in een woonwijk zo over de grens van je buren. Momenteel heb ik een monoband 14MHz in de mast, die is ongeveer net zo groot, kijk hier maar :

http://www.qrz.com/db/pd9x

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Compacte HF beam?

#3 Bericht door andre »

Dag Robert,

Ik heb hier een 3E Steppir staan met trombone als dipool, dus voor 6 tot 40 meter uitvoering.
De trombone zelf is uiteraard uitsluitend voor 40 meter. Tevens heb ik voor 40 een longwire dipool weg gespannen.
Ik zit nog steeds deze twee antennes te vergelijken onder diverse omstandigheden, ondanks dat ik die trombone expansion al 3 jaar in de mast heb hangen, maar kan nog steeds niet duiden of nu de draad, of dus die gevouwen dipool beter werkt. De resultaten zijn zeer wisselvallig.

Wat Laurens ook al opmerkte, er zijn maar weinig rotors die dit gevaarte in toom weten te houden, en ook je mast die je eronder gaat zetten moet een heavy duty uitvoering zijn, om te voorkomen dat je antenne de mast gaat torderen bij een windje van kracht 8 of meer..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Compacte HF beam?

#4 Bericht door ----- »

Enkele andere opties: Cobbweb, Hexbeam, Spiderbeam, Optibeam OBW10-5.

Ikzelf heb een butternut HF5B en die bevalt me prima.

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Compacte HF beam?

#5 Bericht door ON5DRE »

idd, ik gebruik voor HF ook een zelfbouw Cobbweb antenne.
( zie QRZ : http://www.qrz.com/db/on5dre )
dipool op elke band van 10m - 20m. geen wonder antenne,
maar werkt prima zonder tuner. En met een vierkant van minder dan 3 op 3 meter,
vragen de buren zich hooguit af waarom de wasdraad bij ons zo hoog hangt... ;-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Compacte HF beam?

#6 Bericht door elsinga »

Ja, over de mast maakte ik me ook al zorgen... Idem ruisnivo, want nieuwbouwwijk. Uiteraard ga ik eerst gewoon de ZS6BKW proberen op te hangen en luisteren hoeveel QRM ik heb. Maar een beetje vooruit plannen (en sparen...) is wel handig, dacht ik.

Cobwebb heb ik toen ik begon als amateur ook overwogen. Is inderdaad vrij onopvallend en zonder tuner te gebruiken.

De Optibeam OBW10-5 lijkt met zijn 3.75m boomlengte ook neit verkeerd. Helaas geen 40m, maar ik werk toch vrijwel alleen 20m en hoger. Nadeel: rotor nodig en dus een zwaardere mast, ik ga waarschijnlijk met mijn 6m steigerbuis niet meer wegkomen en dat zou met de cobwebb nog wel gaan.

De Butternut HF5B lijkt dan handiger, heeft maar een lichte rotor nodig en gaat dus ook wel op de steigerbuis passen. En is zeker klein genoeg.

Hmmm... choices, choices...

Na, één voordeel heb ik wel: ik ben straks de enige die over de esthetica gaat. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Compacte HF beam?

#7 Bericht door andre »

elsinga schreef:
Na, één voordeel heb ik wel: ik ben straks de enige die over de esthetica gaat. ;)
`

.....Misschien. Maar misschien is je toekomstige buurvrouw nog wel erger... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Compacte HF beam?

#8 Bericht door ON5RKN »

Ik heb zo onlangs ook een huis gekocht, gelukkig is mijn vriendin ook zendamateur :-)

De zoektocht naar een geschikte woning liep vlotjes en we wisten wat we wilden of moesten hebben,
een vrijstaand huis met een redelijke tuin en soepele reglementen qua plaatsen van mast etc

het is een huis geworden met een tuin van 17 bij 30 2 vrije zijgevels en makkelijke buren,
de een een gepensioneerd trucker die kende de hobby hetzij van op de 27mc en de ander
was ooit met 'vrije radio' bezig hehe de zoektocht was na 2 huisbezoeken afgelopen en we doe er hebben
carte-blanche ook van de andere buren gewoon de mensen eens uitgenodigd om een glas te komen drinken
een hapje te eten en een kleine voorstelling gedaan van de hobby...
de meningen waren unaniem en zeer positief :-)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Compacte HF beam?

#9 Bericht door PD2R »

Robert, overweeg ook zeker de Hexbeam.
Enkele Voordelen:
- licht van gewicht
- geen zware mast nodig
- geen zware rotor nodig
- full size elementen
- lage windlast
- radius slechts 3.15m
- 6 banden in 1 yagi met 1 coax kabel (6 t/m 20 meter)

Nadelen:
- niet de mooiste yagi (persoonlijk)
- ?

Mijn bril is wellicht iets te roze gekleurd want hoewel ze er vast zullen zijn kan ik geen echte nadelen vinden.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Compacte HF beam?

#10 Bericht door elsinga »

De Hexbeam ga ik ook bekijken, dank nog voor de aanvulling.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Compacte HF beam?

#11 Bericht door EA5JEX »

Ultrabeam is vergelijkbaar met de stepp-ir, maar van betere kwaliteit.

Ik heb zelf de t8 van Tennadyne, veel goedkoper en ben er erg tevreden over.
Ze hebben ook een lichtere t6.
http://www.tennadyne.com/specs&prices.htm

Kees

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Compacte HF beam?

#12 Bericht door PA3EYC »

Kees,
ik vraag me nou echt af hoe je aan die wijsheid komt.
Heb je beide kwalitatief aan een test onderworpen?

Ik heb hier een 3el SteppIr met de 30/40m trombone.
Die staat hier al vele jaren in de mast en, gelukkig, nog nooit problemen mee gehad.
Wel is de rotor, Yaesu G-600 die jaren trouwe dienst gedaan heeft onder een FB-33, defect gegaan. Die was dus duidelijk te licht voor dit antenne.
Nu een alfaspid Rak wat uitstekend gaat. Ik woon in het buitengebied en vang zo ongeveer alle wind die er maar te vangen valt.

Bij PD0PIW (Amersfoort) heb ik een DB18e geplaatst. Ook die staat al vele jaren zonder problemen.
Maar om nou te zeggen dat het een compacte beam is dat kan ik nou ook weer niet zeggen. :lol: :lol:
Als je in de buurt van Amersfoort bent moet je maar eens gaan kijken.

Bij een compacte beam denk ik meer aan de DB11. Maar die is slechts geschikt voor 6-20m. Of alle eerder genoemde varianten.

PA3GRM (Hoogland) heeft een Ultrabeam UB-50. Ook dat ziet er goed uit. Ik zou niet kunnen zeggen welke (kwalitatief) beter is.

Succes met je keuze.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Compacte HF beam?

#13 Bericht door Willem-PA5WK »

zelf gebruik ik een ma5b van crushcraft , is een 3 element beam voor 5 banden .
is een redelijke compacte antenne +/- 5 meter lang en 2 meter breedte .
zit geen 40 meter radiaal op maar heeft als voordeel wel weer de warc banden .
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Compacte HF beam?

#14 Bericht door PD2R »

MA5B heeft voor de WARC banden slechts 1 element. Quality control van MFJ (nu eigenaar van Cushcraft) is ook niet fantastisch. Desalniettemin veel tevreden gebruikers en bijzonder compact met een draaicirkel van slechts 2,7 meter.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

on8dm
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mei 2011, 21:47

Re: Compacte HF beam?

#15 Bericht door on8dm »

Hoi

Ik heb in het verleden es een draadje over dit opgezet op dit forum
Overweeg een hexbeam....Niet de beste prestaties op 10 tov de spider, ultra of stepp'r maar dit is mijn inziens dan het enige nadeel aan de hexbeam... Wat heb ik jaren getest en zelf gebouwd Hexbeam , spiderbeam OBW 10- 5 (maken ze niet meer) Verschil zit hem op 10m anders zijn ze redelijk gelijklopend in performance .die MA5B een dummy in de lucht De beloofde gain bij de spiderbeam is nauwelijks in praktijk te zien en het "gevaarte is niet min 10m x 10m. Recent heb ik de kans gehad om 4 maanden ( in bruikleen ) de steppr te testen Mooie antenne en prestaties zijn niet mis maar toch prijzig voor het luttele verschil in rx/tx tov een (lelijke ) draadbeam. Ik heb ook overwogen om een T8 te kopen van Tennadyne ( mijn eerste commerciële aankoop ever want ik bouw alles zelf) maar heb uiteindelijk beslist dit niet te doen. Haal zelf 6 vishengels in huis een rolletje draad klaar...Voor 65 euro heb je een 6 band beam die het niet slecht doet zelfs niet op 7m hoogte.Valt het ding uiteen na 6 jaar dan ben je slecht 65 euro kwijt en geef toe ; wat is mooier dan dezelfde dx te werken als de 25000 euro prijzige shack van je mede amateur met een niemendalletje. Ben je die hex beu dan kan ze nog dienst doen als linnen droogrek in de tuin. Succes

Plaats reactie