PKW THF1E 12-17 m. dipool werkt niet meer op 12m.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: PKW THF1E 12-17 m. dipool werkt niet meer op 12m.

#16 Bericht door PA1FJ »

Ik ken dat fenomeen met mijn PKW dipool voor 10-15 en 20 ook wel gehad, vooral als het regenachtig of vochtig weer was zonder wind dan ging 15 meter de fout in en werd het resonantie punt veel lager vaak buiten de band. Het in tapen met vulkaniserende tape gaf geen enkele verbetering maar maakte het alleen nog erger! Ook mijn huidige Cushcraft R6000 heeft dat verschijnsel op 20 meter! Maar gelukkig waait het vaak in Nederland, je kan eens proberen als je dit fenomeen weer heb de antenne een aantal keren te draaien.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PKW THF1E 12-17 m. dipool werkt niet meer op 12m.

#17 Bericht door PA3HMP »

vocht is altijd lastig, wat ik me overigens afvraag is de pkw in gebruik met of zonder balun, ik zelf heb er een bu50 van diamond op gemaakt(gaatjes iets groter boren van de bu50 en dan opvulbussen maken).

ik heb alle spoelen verbeterd (dus popnagels eruit en rvs boutjes erin met speciaal vet eronder) en alle contactvlakken van de pijp voorzien van een heel klein beetje speciaal vet (anti galling) zodat het op een plek altijd goed contact maakt, en daarnaast hem ik twee kunststof bussen gedraaid om de ruimte op te vullen waar de twee langste aluminium pijpen in elkaar gaan (als extra stevigheid), de twee kunststof bussen die de eindpijpjes van 17M vasthouden vervangen voor aluminium exemplaren en het geheel helemaal schoongepoetst ontvet en in de blanke motip autolak gespoten.

ik moet er eerlijk bij zeggen dat de antenne al heel wat jaartjes oud was en ik er 2e hands niet veel voor hoefde te betalen.

bij het zoeken naar de foto's blijk ik twee antennes door elkaar gehaald te hebben (pkw met jaybeam), de pkw had geen aluminium draad maar geisoleerd flexibel draad, met popnagels zo het koper op het aluminium.

Afbeelding


onder origineel, bovenste aangepast, aluminium ipv slap plastic aansluitblok.

Afbeelding


bu50 als balun

Afbeelding

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: PKW THF1E 12-17 m. dipool werkt niet meer op 12m.

#18 Bericht door PA1ES »

Heb toch maar weer de antenne opnieuw in elkaar gezet met de juiste maten volgens de bijgeleverde tekening.
Ik moest de 12 meter sectie aan beide kanten 13 cm verder uitschuiven voor een goede swr van 1:1 over de hele band.
Voor 17 meter heb ik de uiteinden i.p.v. 47,5 cm ingeschoven naar 40 cm aan beide zijden, ook hier de hele band 1:1.
Voor de zekerheid ook de coax kabel vervangen.
Het werkt nu prima en geen verandering van de SWR.
Hopelijk blijft dat nu zo. Eerste verbinding op 12 meter was meteen met Indonesië, een leuke opsteker natuurlijk.
Het viel mij op dat voorheen de 12 meter swr helemaal in het rode gebied sprong en ik dacht dat er op 17 meter dan niets gebeurde, echter daar ging de SWR ook wel omhoog, maar niet boven 1: 1.4.
Hopelijk is het euvel nu voorbij.
Iedereen bedankt voor de suggesties.

73!
Ernst, PA1ES.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PKW THF1E 12-17 m. dipool werkt niet meer op 12m.

#19 Bericht door PA3HMP »

ik heb op 12 niet veel verbindingen gemaakt met de pkw, wel op 17M, daar werkt hij erg goed, maar het afstellen is lastig omdat deze antenne erg gevoelig is voor hoogte vanaf de grond en wat er in de buurt staat.

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: PKW THF1E 12-17 m. dipool werkt niet meer op 12m.

#20 Bericht door PA1ES »

Ja dat klopt, ik heb eerst 12 meter goed afgesteld en toen 17 meter.
Als ik de antenne een kwart slag draai, veranderd er heel iets in de swr, omdat de antenne dan van het schuine dak wegdraaid denk ik. Is niet noemenswaardig.
Ik hoop dat het nu goed blijft werken.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Plaats reactie