zelfbouw 3g 4g antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
rogier78
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2015, 12:52

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#16 Bericht door rogier78 »

PA3DJS schreef:Als je zowel 3G als 4G nodig hebt, ga je het met een (zelfbouw)yagi niet redden.

De antenne in jouw link is een breedbandige log periodische antenne, en daar kun je 700 MHz tot 2300 MHz in een keer mee pakken, met enige gain. Probeer er achter te komen welke frequentiebanden in Oman daadwerkelijk gebruikt worden (zie als indicatie http://www.worldtimezone.com/gsm.html ).

Als bijvoorbeeld alleen 900 en 2100 MHz gebruikt worden, zou je twee losse yagis/flat panels met een diplexer kunnen koppelen.
op de site van de provider waarvan ik een sim heb gekocht, kan ik niks vinden over banden gebruikt worden.
Op jouw link kom ik echter 3G 2100Mhz omantel en 4G 1800 / 2300Mhz tegen
Dus ik denk dat ik iets moet zoeken dat tussen de 1800 en 2300 kan ontvangen

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#17 Bericht door PA3DJS »

rogier78 schreef:
PA3DJS schreef:Als je zowel 3G als 4G nodig hebt, ga je het met een (zelfbouw)yagi niet redden.

De antenne in jouw link is een breedbandige log periodische antenne, en daar kun je 700 MHz tot 2300 MHz in een keer mee pakken, met enige gain. Probeer er achter te komen welke frequentiebanden in Oman daadwerkelijk gebruikt worden (zie als indicatie http://www.worldtimezone.com/gsm.html ).

Als bijvoorbeeld alleen 900 en 2100 MHz gebruikt worden, zou je twee losse yagis/flat panels met een diplexer kunnen koppelen.
op de site van de provider waarvan ik een sim heb gekocht, kan ik niks vinden over banden gebruikt worden.
Op jouw link kom ik echter 3G 2100Mhz omantel en 4G 1800 / 2300Mhz tegen
Dus ik denk dat ik iets moet zoeken dat tussen de 1800 en 2300 kan ontvangen
Je hebt een SIM, en ik neem aan dat je dan toegang hebt tot de klantenservice. Zonder het zeker te weten, kun je jezelf niet beperken tot één of enkele frequentiebanden.

Mochten ze echt alleen 1800..2300 MHz gebruiken, dan zou ik voor een flat panel array gaan. Ik denk dat voor een yagi de frequentieband relatief gezien te breed is (25%).

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#18 Bericht door PA0RAB »

OM's
De vraagsteller vertelt dat hij vaak op de terreinwagen moet klimmen voor beter contact Zelf denk ik daarom dat het probleem meer in de uitbreidingsomstandigheden ligt dan in de signaal sterkte
De zandduinen en/of bodem hoogte verschillen zijn dan de belangrijkste factor.
De signaal winst moet m.i. gehaald worden uit de antennehoogte Hengel van 12m zonder de 2 dunne
topstukken zo'n 9 a 10m wat meer dan 2 wagens gestapeld hi.

Ander punt Hebben die telefoontjes een externe antenne aansluiting !!! In dat kleine rotspul gaten boren voor extra pluggen ?
Zie meer in een verlengkabel voor de handsfree set en de telefoon hoog in die vishengel vast rondstralend
Poog eens met een klein 10dB richtantennetje in je hand over 15 a 20 KM op je partner gericht te blijven.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

probleem doet mij sterk denken aan de VHF testen tijdens de beginjaren van de wadloopsport
met de 1 watt set op 152 MHz vanaf zandplaten en Rottummeroog de vaste wal bereiken

Plaats reactie