zelfbouw 3g 4g antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
rogier78
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2015, 12:52

zelfbouw 3g 4g antenne

#1 Bericht door rogier78 »

Beste forumers,

Ik kwam op jullie site, nav een zoektocht naar een antenne welke in staat is om 3G 4G gsm signalen op te pikken.

Nu kwam ik een toepasbare antenne tegen denk ik. Echter deze is vrij prijzig, en aangezien het om een test gaat, vroeg ik me af, of ik zelf iets soortgelijks zou kunnen maken.
De gevonden antenne: http://www.mobielverbinden.nl/smarteq-v ... /pid=31774

Wat ik zoek is een antenne waarmee ik mobiel telefoon signaal kan ontvangen in de woestijn van Oman.
We doen daar vrij veel werk in de woestijn, en mobiel telefoon verkeer is daar altijd een probleem.
Soms doet je mobiel het wel, maar dat houdt meestal in dat je bovenop een dak moet klimmen oid.

Nu was mijn idee, om een antenne ala de vermelde url. te koppelen aan een wifi hotspot (huawei oid)
Op die manier kan de antenne buiten op het dak staan.
En hoeft de wifi hotspot niet in de hitte buiten te staan. (en geen geen accu nodig)
Op die manier zou ik dan gebruik moeten kunnen maken van internet.
Liefst zou ik ook gewoon kunnen telefoneren met behulp van deze antenne, maar ik zou niet weten hoe ik die kan koppelen aan mijn mobiele telefoon. (vroeger hadden mobiele telefoons nog wel eens een connector voor een externe antenne, maar dat is niet meer)

Heeft een van jullie een idee hoe lang deze antenne zou moeten zijn? (moet namelijk in een koffer passen)
en of een soortgelijk iets zelf te maken is voor de test.

vr gr Rogier

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#2 Bericht door PE2AAB »

Belachelijk duur inderdaad. Voor 199 bouw je er wel 10 denk ik ;-)

Hier een voorbeeld (voor een andere frequentieband weliswaar maar het idee is gelijkend)
http://makezine.com/projects/make-24/ho ... gi-antenna

Ik zal eens even zoeken of ik een simpel idee voor je kan vinden maar met DIY 3g Yagi als Google zoekterm kom je al een eind.

Met een simpel stukje elektrobuis en met wat stukken massieve koperdraad knutsel je een prima antenne in elkaar.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#3 Bericht door PA3FAT »

-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#4 Bericht door PA3DJS »

Als je zowel 3G als 4G nodig hebt, ga je het met een (zelfbouw)yagi niet redden.

De antenne in jouw link is een breedbandige log periodische antenne, en daar kun je 700 MHz tot 2300 MHz in een keer mee pakken, met enige gain. Probeer er achter te komen welke frequentiebanden in Oman daadwerkelijk gebruikt worden (zie als indicatie http://www.worldtimezone.com/gsm.html ).

Als bijvoorbeeld alleen 900 en 2100 MHz gebruikt worden, zou je twee losse yagis/flat panels met een diplexer kunnen koppelen.

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#5 Bericht door pe1cmo »

Mogelijk is het 3G en 4G zelfs over meerdere banden in gebruik, denk aan 900, 1800, 1900, 2100, 2300 en 2500 MHz.

Ik zou gaan voor een logper die loopt van 800 - 2700 MHz
Geen idee of je die kopen kan, dan wordt het zelfbouw.

Of koop zoals: http://www.ahsystems.com/catalog/SAS-519-7.php

Afbeelding

Of één met CE markering (Chineese export only).
http://www.alibaba.com/product-detail/- ... .17.XT1GbZ
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Jan pa3abk
Berichten: 372
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#6 Bericht door Jan pa3abk »

Het gebied bij Oman staat bekend dat men daar extreme condities kent op deze frequenties.
Door "refractie" komen keiharde signalen over honderden soms duizenden kilometers regelmatig voor.
Dat heeft soms voordelen, maar ook nadelen.

GSM kent een maximum bereik, dat wordt opgelegd door de gebruikte modulatiesoort.
Een van de parameters is "timing".
Als je er ver van een GSM zender zit kun je hem wel goed ontvangen maar door de afstand/looptijd is een verbinding onmogelijk.
Ik heb daar te weinig kennis van, maar 35km wordt vaak als maximum genoemd.

Het is ook mogelijk dat het opstappunt dat je wilt gebruiken overstemt wordt door een sterker signaal dat van veel verder komt (>35km).

Een richtantenne kan een oplossing zijn mits je het "storende" GSM opstappunt kunt onderdrukken en binnen die 35km blijft.

Een dure oplossing maar wel zo veilig, is gebruik maken van het Thureya netwerk.
Dit is door Arabische wereld zelf opgezet om vanaf elke plek in de woestijn te kunnen communiceren.
http://www.thuraya.com/
Ze hebben ook "hotspots" die met een GSM zijn te benaderen.
Indien tijdelijk, zou je zoiets kunnen huren in Oman. 8)
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#7 Bericht door PA3DJS »

Als het om een (serieuze) test gaat, neem ik aan dat de baas wel mee wil betalen, en dan is die Euro 200,-- te overzien. Kun je de (of een) antenne niet ter plekke bestellen?

Ik zou juist niet gaan zelfbouwen, tenzij je zeker weet wat je doet. Het zou zo maar kunnen dat als je een slecht ontwerp nabouwt, of niet goed nabouwt, je een negatief testresultaat krijgt, terwijl het met een goede antenne wel positief had geweest.

Ik neem aan dat je weet dat RG58 om de antenne met modem te verbinden geen goede keuze is (vanwege de hoge demping bij 2 GHz en pakweg 5..10m lengte).

Een ander punt is temperatuurbestendigheid van de kabel. Je gaat waarschijnlijk voor een ongeveer 10mm dikke coaxiale kabel met een schuim dielectric, vanwege dat zulk soort kabel minder demping geeft. Als de kabel pakweg warmer kan worden dan 70..80 degr. C, zou ik voor de permanente oplossing een kabel kiezen met expanded PTFE dielectricum (die is wel duuuuur).

Over de antenne, ik zou niet voor een onnodig breedbandige log-periodische antenne gaan, omdat je bij gelijke afmeting gain inlevert. Hoe hoog is het dak, en op welke hoogte komt het modem?

rogier78
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2015, 12:52

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#8 Bericht door rogier78 »

Hallo allemaal,

Dank voor al jullie inbreng.
ik ga komende dagen eens kijken, of ik hier wat verder mee kom.
Heb iig zat nieuwe google ingangen gekregen :-)

zoals aangegeven, ik ben geen zend amateur, dus heb niet zoveel koek gegeten van antenne techniek.
Dus dat word inlezen geblazen.

vr gr Rogier

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#9 Bericht door PE1KEL »

De vraag of hij zo'n antenne kan koppelen aan zijn mobiele telefoon wordt echter niet beantwoord.
Ik ben zelf eigenlijk ook benieuwd hoe je dat kan doen.
Het is geen 2 meter porto met een bnc-aansluiting...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4553
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#10 Bericht door PE1PQX »

Met de huidige telefoons kan dat niet, hebben tegenwoordig geen externe antenne aansluiting meer.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#11 Bericht door elsinga »

Wat wel kan is een passieve repeater gebruiken. Dat is (voor de vraagsteller) niet meer dan een richtantenne buiten, die je op een sterke zender richt, met daaraan een coaxkabel met zo weinig mogelijk verlies en binnenshuis een eenvoudige rondstralende antenne. Buitenantenne pikt signaal op, via coaxkabel komt het signaal bij de binnenantenne en je hebt zo toch binnen signaal. Werkt zonder stroom, maar is afhankelijk van de gebruikte antennes en coaxkabel. Het geheel moet namelijk in totaal een positieve versterkingsfactor hebben, in elk geval moet het signaal wat je zo doorgeeft sterker worden dan het signaal dat je anders binnen had. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#12 Bericht door Ton_O_E »

Er bestaan tegenwoordig ook gsm-units, die je aan het internet hangt, geen idee hoe dit werkt, maar in de praktijk
bouw je dan een eigen gsm-netwerkje dat telefoneerd via internet, met je eigen nummer. Dit is bedoeld voor panden met slecht ontvangst.
Als je zo'n ding aan je 4g-ontvanger hangt, zou het misschien kunnen werken
Geen idee, of dit ook in het buitenland werkt, en hoe snel je verbinding moet zijn.
Misschien de moeite waard om uit te zoeken.
Voorheen PA3TON

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#13 Bericht door EA5JEX »

Gsm repeater?
Kees

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4553
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#14 Bericht door PE1PQX »

In Oman gelden weer andere wetten en regels dan hier in Nederland. Denk dat de topic starter daar eerst eens naar moet informeren voordat hij een passende oplossing zoekt.

Voor het zelfde geld is zo'n GSM repeater verboden al daar.
en afgezien daar van: in het midden van de woestijn heb je zeer waarschijnlijk alleen internet via een GSM (3G/4G).
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

rogier78
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2015, 12:52

Re: zelfbouw 3g 4g antenne

#15 Bericht door rogier78 »

een repeater heb ik over nagedacht
Maar zou dat goed gaan?
Want zodra op een kamp opeens goed gsm verkeer mogelijk is, gaat daar door een hoop mensen gebruik van gemaakt.
En dat is waarschijnlijk niet handig voor het bereik.
Ik schat dat er op een gemiddeld kamp 40man zit.

Zou zo een repeater dan niet overbelast raken?

En als een verbinding al krakkemikkig is, wordt die verbinding dan niet slechter, als er een hoop mensen
gebruik van proberen te maken?

Rogier

Plaats reactie