Verkoperd Staaldraad

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Verkoperd Staaldraad

#1 Bericht door pd2Rm »

Verkoperd Staaldraad is dit wat om 1 40 -80 mrt antenne te maken

http://www.handelsondernemingveenstra.n ... enne-litze
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Verkoperd Staaldraad

#2 Bericht door PA1ZP »

Dag

Die litze is best goed van hun.

Bij de mannen van de rode overalls op de dag van de radio amateur kan je ook terecht voor uitstekende draad (DX wire) .

Ik gebruik zelf het liefst gewoon gevlochten geisoleerd koperdraad het liefst met zwarte isolatie.
Ik heb lang los getrokken speakerdraad gebruikt voor mijn draadantennes wat jaren goed ging.
Totdat de meeste speakerdraad die je nu ziet in de bouwmarkten van verkoperd aluminium is geworden.

Die rotzooi blijft echt geen jaar heel en rot enorm snel weg en lijdt tot draad openingen (onderbrekingen) , dus van die zooi zou ik echt afblijven.
In de vakhandel heet het spul CCA (copper clad aluminium) draad echt grote troep.

Ik heb nu een paar honderd meter gewoon gevlochten koperdraad gevonden van 2 1/2 mm kwadraat en dat ziet er een stuk beter uit al is het veel zwaarder als die verkoperde aluminium draad.

je kan ook gevlochten RVS draad gebruiken maar dat kan je niet solderen met tin en moet je klemmen in de verbindingen, dat is verkrijgbaar in de boten handel.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Re: Verkoperd Staaldraad

#3 Bericht door pd2Rm »

dag pa1zp
ik wou graag iets betere draad dan alleen de koperdraad want had hier nog een paar spoelen ( sperkringen ) liggen voor 80 en die wegen wel het nodige vandaar de vraag
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Verkoperd Staaldraad

#4 Bericht door PA1ZP »

Dag Pd2rm

Wat wil je gaan doen met sperkringen voor 80 meter, je mag er niet op zenden en voor ontvangst heb je ze niet nodig.

je kan vaak uitstekend op welke dipool dan ook van zeg eens 2 x 10 meter of nog minder ontvangen op 80 meter, of je moet bezig zijn met je F en dat je binnenkort dus wel op 80 meter uit mag komen of voor portabel in Belgie waar je als N-amateur ook op 80 meter mag uitkomen nogmaals voor alleen ontvangst zou je jezelf beter de moeite kunnen besparen en je alleen voor 40, 20 en 10 meter voor het zenden en ontvangen kunnen inspannen.
Een trap dipool gebruikt op 40 meter de laatste stukken niet , dan kan je ze net zo goed weglaten, hoe minder er zit hoe minder fouten er kunnen ontstaan.

En begrepen voor het gewicht dus, Ja dan is copercladded steel wire sterker als alleen koperdraad.
Ik heb overigens zelf ook een aantal 80 mtr meerbanden end-fed antennes gebouwd met een verleng spoel en ook een paar met een trap, die traps en spoelen zijn dusdanig gebouwd dat de 2 1/2 mm kwadraad koperdraad sterk genoeg is.

Maar ik beschik over zowel een mooie digitale LC meter en een antenne analiser en kan alles heel makkelijk meten wat ik bouw.
Ook simuleer ik al jaren iedere antenne met software waarbij ik ook de traps en of spoelen invoer, ik weet dan al vaak of het wat wordt of niet.

In ieder geval veel succes, en laat eens weten wat je wil bouwen, misschien kan ik je op weg helpen met bijvoorbeeld een simulatie of doorrekening of trap en of spoel ontwerp.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

Re: Verkoperd Staaldraad

#5 Bericht door pd2Rm »

hallo pa1zp
ik weet het dat ik daar niet op uit mag komen maar het gaat mij alleen maar om het bouwen en wat ik er weer van op steek
de spoelen liggen hier al een poosje ben er mee bezig geweest enkele weken geleden voor de spoel zit nu een draad van 10.50mrt ferq is 7.400 dus de draad moet langer worden achter de spoel een lengte van 3 mrt ferq 3.600 1 op 1
dit is het deel van de hobby wat ik het leukste vind
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Verkoperd Staaldraad

#6 Bericht door PA1ZP »

Hi 2RM

Heb je ook een idee van de waarde van de spoelen , ik vind 10.5 meter voor de spoelen aan de lange kant.

Mijn ervaring is dat als de spoel wat te laag is in waarde dat dan de draad tot aan deze spoel wat langer moet zijn als een kwartgolf.

Volgens mij moeten sperspoelen voor 80 meter een 100 uH zijn, het kan natuurlijk ook zijn dat het traps zijn met een capaciteit, maar dat weet ik van hier af natuurlijk niet.

Ja en spelen met antennes brengt veel kennis, en is ook leuk, ik zit hier nu langzaam zo voort boven de 200 gebouwde antennes, van allerlei van yagis tot gefaseerde vertical array's dual band verticals, openlijn gebalanceerde antennes magnetic loops delta loops van alles en nog wat.

Nog steeds doe ik door de theoretische experimenten en de praktische controles daarna veel kennis op om antennes beter te laten werken.

Met name ben ik er nu achter dat plaatsing van antennes zeer belangrijk is evenals de hoogte ervan.
Sommige antennes hebben voor hun goede werking gewoon een miniumum plaatsings hoogte, en bijvoorbeeld heeft het geen nut om een 20 meter yagi te gaan gebruiken op 5 meter hoogte, dat werkt niet dan kan je beter 2 of 3 verticals gaan sturen in fase, dat werkt op die hoogte beter als een beam op 5 meter hoogte.

Zo mag een vertical niet langer worden als 5/8 golf anders gaat het ding ook hoog opstralen en zo werkt een volle golf vertical slechter als een kwartfolf GP, natuurlijk kan je verticals ook verticaal stacken dan krijg je colineaire antennes zoals een 2 x 5/8 colineair die ik overigens ook 1 gemaakt heb voor 10 meter, gewoon voor het gekke om te kijken of het kan.

Lekker blijven spelen en voor spelen is het ook mogelijk om gewoon met goedkope draad te werken als je niet erg vind dat de draad een korte levensduur heeft.

Vroeger keek ik niet eens naar draad wat voor levensduur het had, de meeste antennes hoefden maar een paar maanden mee te gaan en dan was de test weer voorbij en bouwde ik weer wat anders.
De laatste jaren heb ik thuis gewoon 1 rotary gebalanceerde V-dipool voor 6 t/m 40 meter en 1 draad antenne voor 80 en 40 meter, die ik niet langer kan maken als 30 a 32 meter omdat ik niet meer ruimte heb.
Nu gebruik ik als draad antenne een end-fed van ruim 30 meter lang speciaal voor 80 en 40 meter.
Ik ben begonnen met een zelfbouw 23 meter lange 80/40 endfed met spoel (zoals de 5 bands hy-endfed) en via een getrapte end-fed , nu heb ik er 1 met een 24 uH spoel na 23 meter en daarna nog 8 meter draad.
Net zolang gesimuleerd en getest en verandert tot ik de hele lengte van de plaats benut had haha.

Meestal bouwde ik graag in aluminium antennes, was vaak mooi stabiel en mechanisch betrouwbaar, en ik had ook geen probleem met ophang punten en dergelijke.
Daarom heel veel verticals gebouwd en gehad, die kan je gewoon rechtop zetten en daar heb je niet veel plaats voor nodig.

Goed veel plezier en probeer eens te gaan werken met simulatie software zoals MMANA-GAl of 4NEC2X, beiden zijn gratis te downloaden, persoonlijk vind ik MMANA-GAL wat makkelijker werken.
Maar daartegen is 4NEC2X wat beter in de berekeningen.

voor Yagi's gebruikte ik altijd Yagimax 3.11 wat een heel oud DOS progje is, maar ik heb al een tijdje geen yagi meer gebouwd vanwege verschoven frequentie interesse, en om op 40 nog een yagi te gaan werken lukt me met de plaats niet haha.
Dus daarom maar met wat verticals in fase gaan spelen in het veld wat ook heel leuk is.

Veel plezier
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie