nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#61 Bericht door on4cgw »

Hallo,

Mijn systeem met Ruis 1 tot 3

73
Bijlagen
Balun+Common Choke-40 80m band.jpg

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#62 Bericht door pa5wil »

on4cgw schreef:Hallo,

Mijn systeem met Ruis 1 tot 3

73
Hoe is je antenne gespannen? Lijkt dat je voedingspunt bijna op de grond zit.

Was vandaag bij HF-Electronics in Haarlem om toch maar een ferriet ring te kopen voor mantelstroom filter te maken. Hij adviseerde dat ik wat ferrietblokjes om de coax moest klemmen. 3 stuks, 1 bij voedingspunt, 1 bij de antenne ingang TX en de derde moest ik op verschillende plekken proberen. Het heeft helaas geen resultaat. Hij heeft ook het filmpje bekeken en hij denkt dat het een geschakelde voeding is. Niet in mijn huis, want alle stroom eraf blijft de storing. Dan wordt het een lastig probleem om op te lossen.
Wil

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#63 Bericht door PE1PQX »

Één ferriet blokje maakt nog geen mantelstroomfilter. Zoals eerder al opgemerkt is filtert een mantelstroomfilter je ruis niet weg.
Je antenne pikt die ruis dus op.

Het is dus heel goed mogelijk dat er ergens bij jou in de buurt een apparaat enorm staat te ruisen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#64 Bericht door pa5wil »

Tja en kom daar maar eens achter.
Er is wel apparaat wat ik niet kan uitzetten. En dat is de schakelaar voor dag en nacht stroom. Kan deze storing veroorzaken?

Afbeelding
Wil

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#65 Bericht door PE1PQX »

Lijkt me niet, die ontvangen een puls vanuit een centraal punt en schakelt aan de hand daarvan dag- en nachtstroom in
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#66 Bericht door on4cgw »

Wil51 schreef:
on4cgw schreef:Hallo,

Mijn systeem met Ruis 1 tot 3

73
Hoe is je antenne gespannen? Lijkt dat je voedingspunt bijna op de grond zit.

Was vandaag bij HF-Electronics in Haarlem om toch maar een ferriet ring te kopen voor mantelstroom filter te maken. Hij adviseerde dat ik wat ferrietblokjes om de coax moest klemmen. 3 stuks, 1 bij voedingspunt, 1 bij de antenne ingang TX en de derde moest ik op verschillende plekken proberen. Het heeft helaas geen resultaat. Hij heeft ook het filmpje bekeken en hij denkt dat het een geschakelde voeding is. Niet in mijn huis, want alle stroom eraf blijft de storing. Dan wordt het een lastig probleem om op te lossen.

Hallo Will,

Mij hebben de collega's Radioamateurs ooit verteld om het voedingspunt laag te houden.
Mijn Draad is 8m Verticaal en loopt dan ik een soort loop weg , zal het eens in een tekening plaatsen.

mvg
Kurt

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#67 Bericht door pa5wil »

De schilders hebben net mijn huis geschilderd en die zagen dat een afdekplaat voor de dakgoot van metaal is. Daar kan ik makkelijk bijkomen. Als ik de aarde van voeding endfed aan deze plaat bevestig, heb ik dan een betere tegencapaciteit?
Meningen zijn er erg verdeeld over gebruik tegencapaciteit bij een endfed. Leverancier zegt dat ik alleen de coaxkabel moet aansluiten en verder niets. Zou dit ook mijn storing kunnen verminderen?
Ik merk dat 's avonds de storing veel erger wordt. Dan zijn de 20 en 40 meter niet meer bruikbaar. 10 meter gaat dan nog steeds zonder een uitslag van ruis op de S meter.
Wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#68 Bericht door PA4WK »

Beste Wil,
je leverancier heeft niet helemaal ongelijk, het kan maar je loopt meer risico dat je storing ontvangt of zelf storing veroorzaakt, je mantel van je kabel gaat namelijk meestralen en dat is niet de bedoeling, dus het werkt maar niet zoals we willen.
Er is maar 1 goede manier om een Hy End Fed aan te sluiten, dit doe je als volgt,
Plaats direct onder de aanpassingstrafo van de antenne een HF smoorspoel hoe je die kan maken zie je hier https://www.youtube.com/watch?v=iLAIXXh ... 2&index=76
Hierdoor zorg je dat de afscherming van je kabel niet als antenne gaat werken, je hebt nu wel een ander probleem gecreëerd namelijk dat je antenne geen tegencapaciteit meer heeft, en in tegenstelling van wat sommige mensen beweren heeft ook een 1/2 golf straler wel degelijk een tegen capaciteit nodig. (al is het niet veel)
Die maak je door aan de buitenkant van je aansluitplug van de voedingskabel (de koude kant dus) een draad vast te maken (soldeer oogje onder 1 van de schroefjes) met een lengte van minimaal 1/10 golflengte van de laagste frequentie waarvoor je antenne geschikt is. die draad mag je alle kanten op spannen behalve parallel aan je straler.
Veder schrijf je dat je het advies gekregen hebt het voedingspunt zo laag mogelijk boven de grond te maken, de reden daarvoor zie ik niet, laag tussen de bebouwing zit juist de storing dus omhoog dat ding, voor alle antenne geld, hoe hoger en vrijer des te beter.
Hopelijk heb je wat aan deze info.
Best 73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#69 Bericht door PA4WK »

Wil,
kijk ook even naar de manier van wikkelen van de RG58/U op de ringkern die jij gemaakt hebt en zoals het in het filmpje in mijn vorige reactie gedaan wordt.
DX-Wire in Duitsland verkoopt ook hele mooie mantelstroomfilters kijk maar eens hier http://www.dx-wire.de/mantelwellensperr ... e-1kw.html als je rekent wat pluggen, teflon coax en ferreit kosten kun je het er zelf niet voor maken.
Best 73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#70 Bericht door pa5wil »

Ziet er mooi uit van dx-wire. Maar welke zou ik dan moeten hebben? Ze leveren verschillende soorten. Zit ik wel met de opmerking, dat als de storing via antenne binnen komt, een mantelstroomfilter niet gaat helpen.
Wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#71 Bericht door PA4WK »

Klopt Wil,
als de storing via de antenne zelf binnen komt helpt het niet, maar in de praktijk is gebleken dat er ook (een deel van de) storing via de afscherming van de kabel binnen komt.
De kabel is tenslotte het deel van je antenne installatie die in de omgeving zit waar de stoornevel het hoogst is namelijk in of tussen de bebouwing.
Bovendien kan het je veel ellende besparen doordat je veel minder kans hebt dat je storing bij je buren veroorzaakt doordat het deel van de antenne installatie (je kabel) wat in de buurt van speaker leidingen en andere elektronica die gestoord kan worden niet meer straalt. en baat het niet dan schaad het niet en heb je in ieder geval 1 potentiele bron van ellende uitgeschakeld.
Voor wat het type betreft voldoet het type 1 van €25.= euro prima.
Best 73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#72 Bericht door sottezero »

Randy schreef:Overigens snap ik niet waarom een lokale ronde gehouden wordt op de 20-meter band. Het bereik van de grondgolf is zeer minimaal. Grote kans dat de signalen duizenden kilometers verder vele malen harder zijn dan enkele honderden meters verder. De 20-meter band is niet geschikt voor lokale verbindingen. Gebruik daarvoor frequenties beneden de 10 MHz of beter: gewoon 2/70.
Wellicht om N licentie amateurs ook in de ronde op HF te kunnen ontvangen?
Wordt HF nog een beetje gepromoot en als een antenne geschikt is om de grondgolf goed te ontvangen volgen wellicht oost-europeesche en spaanse stations ook.

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#73 Bericht door pa1bjs »

Wil, aard je HF set met koperdraad aan een blank stuk van je radiateur.
(wel even controleren of je koperen leidingen hebt of kunststof, anders moet je op zoek naar een ander aardpunt, zoals je centrale aarde in de badkamer of meterkast)
Dit helpt bij mij erg goed.
Ik zit ook stedelijk, en zonder aarde is het bijna niet te doen.
Ik heb mijn setjes, tuner en voeding allemaal via een sternetwerk geaard, dus niet door lussen! )
Groet
Sebas PA1BJS
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#74 Bericht door pa5wil »

Dat aarden aan de radiator ga ik ook proberen. De TX en de tuner had ik al wel geprobeerd maar niet ook nog de antenne. Ik ben benieuwd. Morgen ben ik vrij dus kan ik weer experimenteren. Jaren geleden is de aarde verbeterd door energie leverancier. Is in de meterkast een nieuw aardpunt gemaakt. Maar dat is te ver van de shack om rechtstreeks te verbinden. Zit op bovenverdieping. Contact gehad met AT. Er wordt verwacht dat de zendamateur zelf op onderzoek uit gaat bij de buren. Lastig want 1 buur laat me zeker niet binnen en gaat niet meewerken. Andere buur zal wel willen meewerken hoop ik. Kreeg ook de tip met am radio de buurt uit te peilen. Maar ik weet niet goed hoe dat moet. Ik heb wel klein wereld ontvangertje. AT geeft wel aan dat helaas je tegenwoordig met storing moet leren leven. Ik krijg 2 weken de tijd om zelf op zoek te gaan en dan neemt AT weer contact op of ik oorzaak heb gevonden.

Het is wel frustrerend. Krijg mooie rapporten als ik QSO heb, zondag nog met USA. Maar het luisteren blijft moeilijk door de ruis. Op 10 meter gaat het perfect, geen storing, S meter slaat niet uit. Maar die band is niet veel open.
Wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#75 Bericht door PA4WK »

Wil51 schreef:Dat aarden aan de radiator ga ik ook proberen. De TX en de tuner had ik al wel geprobeerd maar niet ook nog de antenne. Ik ben benieuwd. Morgen ben ik vrij dus kan ik weer experimenteren. Jaren geleden is de aarde verbeterd door energie leverancier. Is in de meterkast een nieuw aardpunt gemaakt. Maar dat is te ver van de shack om rechtstreeks te verbinden. Zit op bovenverdieping. Contact gehad met AT. Er wordt verwacht dat de zendamateur zelf op onderzoek uit gaat bij de buren. Lastig want 1 buur laat me zeker niet binnen en gaat niet meewerken. Andere buur zal wel willen meewerken hoop ik. Kreeg ook de tip met am radio de buurt uit te peilen. Maar ik weet niet goed hoe dat moet. Ik heb wel klein wereld ontvangertje. AT geeft wel aan dat helaas je tegenwoordig met storing moet leren leven. Ik krijg 2 weken de tijd om zelf op zoek te gaan en dan neemt AT weer contact op of ik oorzaak heb gevonden.

Het is wel frustrerend. Krijg mooie rapporten als ik QSO heb, zondag nog met USA. Maar het luisteren blijft moeilijk door de ruis. Op 10 meter gaat het perfect, geen storing, S meter slaat niet uit. Maar die band is niet veel open.
Wat is op het moment de stand van zaken Will?
Pijlen hoeft niet zo moeilijk te zijn, neem een korte golf radio op batterijen zoek de storende signaal op en ga in de buurt rondlopen.
Als blijkt waar het signaal het sterkst is gewoon aanbellen, uitleggen wat je aan het doen bent en vragen of je even binnen mag luisteren.
Als het stoorsignaal bij je onwillige buur vandaan komt zal je ook daar aan moeten bellen, zorg als het even kan dat je met z'n tweeën bent (getuige) als na uitleg van jou kant buurman je niet binnen wil laten moet je hem melden dat je dan aan het AT door geeft dat hij niet mee wil werken.
Zorg ten alle tijden dat je netjes en correct blijft, zodat op jou gedrag niet valt aan te merken.
Met een draagbare radio moet de storingsbron te vinden zijn.
Best 73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie