nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#91 Bericht door pa5wil »

AT is geweest maar kan niets vinden. Zeker is dat het geen PLC is. Lichte storing gevonden bij muur van de buren. Maar dat kan niet de S9 ruis verklaren. Binnen en buiten gelopen om te peilen maar niets gevonden.
Wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#92 Bericht door PA4WK »

Wil51 schreef:Mantelstroom filter van DX-Wire is geleverd. Gisteravond aangesloten en de ruis is iets verminderd. Van S9+ naar S8 en als ik de ATT inschakel S5. Radiaal nog niet gemonteerd
Als je een mantelstroom filter gebruikt is een radiaal van minimaal 1/10 golflengte wel nodig, anders heb je geen tegencapaciteit, en dat is in tegenstelling wat wel eens beweerd word wel noodzakelijk.
Zonder mantelstroomfilter werkt de mantel van je coaxkabel als tegencapaciteit.

Ben benieuwd wat je nu gaat doen om de storingsbron op te sporen, het lijkt er op dat het toch bij je zelf vandaan komt als AT niets kan vinden.
Er zijn natuurlijk genoeg dingen die je nog kunt uitproberen:
Voeding via accu
Andere antenne positie
Andere antenne
Set wel of niet aarden (ook via lichtnet aarde kan troep binnen komen)
Tussen voegen van een netfilter
Zomaar wat ideeën wat je zou kunnen proberen
73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#93 Bericht door pa5wil »

AT heeft ook bij mij binnen gemeten. Zelfs hun apparatuur aan mijn antenne aangesloten. Hij kan niets vinden wat storing veroorzaakt. We hebben samen nog straten rondom huis gelopen. Enig advies is om toch bij beide buren de stroom te mogen afsluiten, omdat hij een lichte storing vindt als hij bij de muur van de beide buren komt. Staat hij midden in mijn woonkamer meet hij geen storing. Maar het is een lichte storing die niet de S9 ruis verklaart. Houd hij de peilantenne over de schutting richting buren meet hij geen storing. Hij meet de storing alleen bij de tussenmuur. Hij staat voor een raadsel. AT heeft het nu ook dus zelf kunnen horen op mijn TX. Maar helaas buren werken nog steeds niet mee dat ik naar binnen mag.
Ik vind de moeite die AT neemt om voor de tweede keer langs te komen toch geweldig. Notabene op kerstavond omdat hij van Alkmaar naar Amersfoort moest en dan toch langs mijn huis kwam. Krijgt hij ook nog melding om radiopiraat in Hardenberg op te sporen.
Alle tips die ik heb gekregen inmiddels uitgevoerd. Tot nu toe geen resultaat. Alleen storingvrij op 10 meter. Alle andere banden S9 ruis.
Inmiddels ook de zendamateur gesproken die paar straten verder woont. Hij heeft geen storing, werkt ook met endfed antenne. De man is echter op hoge leeftijd en niet meer in staat om te helpen storing zoeken. Maar als de AT het al niet kan vinden. :?
Wil

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#94 Bericht door tienne57 »

Het enige wat bijna nog overblijft is de set zelf. Misschien eens met jouw set bij die andere amateur gaan luisteren. Dan ben je daar toch al zeker van dat deze van jouw in orde is.

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#95 Bericht door pa5wil »

tienne57 schreef:Het enige wat bijna nog overblijft is de set zelf. Misschien eens met jouw set bij die andere amateur gaan luisteren. Dan ben je daar toch al zeker van dat deze van jouw in orde is.
Lid geworden van de NVRA in Haarlem. Set meegenomen en werkt daar prima. S0 tot S3 op hun antenne
Wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#96 Bericht door PA4WK »

Ik krijg steeds meer het idee dat de troep via het lichtnet binnen komt, mede omdat het AT geen noemenswaardige storing kan vaststellen en je set op een andere locatie wel goed werkt.
Al eens iets met accu voeding gedaan?
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#97 Bericht door pa5wil »

De eerste test was spanning van het huis uit en set op batterij, storing bleef. Nu moet dit ook bij de buren. Maar die willen maar niet meewerken. Beweren nu dat het uitvallen van hun TV komt sinds er een antenne in de tuin hangt. Volgens AT kan met mijn gebruikte vermogen van max 25 watt nooit een storing op TV komen en zeker niet dat de TV uit gaat. Onze zoon heeft wel op hun kinderen gepast. Vertelde nu pas dat als hij van de bank op stond of ging verzitten de TV soms uit ging. En toen had ik nog geen zender. Onder hun bank staat de apparatuur voor ontvangst TV en router voor wifi. IK heb al aangeboden daar naar te willen kijken. Maar zij hebben alleen gewone apparatuur en ik vreemde spullen voor zenden. Storing kan alleen mijn eigen schuld zijn is hun mening.
Wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#98 Bericht door PA4WK »

Heb je die uitspraak van het AT op papier in de vorm van een onderzoeks rapport o.i.d.?
Daar zou je sterk mee staan
Het is jammer dat de storing van je buren minimaal is anders hij jij kunnen klagen bij het AT
Ben wel benieuwd waar die storing vandaan komt, ik ben er namelijk van overtuigd dat je er vroeg of laat achter zult komen.
73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#99 Bericht door pa5wil »

Buren hebben mee gewerkt en spanning huis uitgeschakeld. Helaas de storing blijft.
Wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#100 Bericht door PA4WK »

Ga eens met een batterij gevoede ontvanger waar je de storing op kan ontvangen door je huis lopen.
Er moet een plek te vinden zijn waar de storing het sterkst in.
73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#101 Bericht door pa5wil »

pd0edn schreef:Ga eens met een batterij gevoede ontvanger waar je de storing op kan ontvangen door je huis lopen.
Er moet een plek te vinden zijn waar de storing het sterkst in.
73's Wim PD0EDN
Heb ik gedaan samen met andere zendamateur. Zowel wij met kortegolf radiootje als de AT met hun apparatuur komen uit bij de muur van beide buren. 1 buur en mijn eigen huis hebben we dus nu kunnen uitsluiten. AT meet een signaal van -80 db als hij de peilantenne vlak bij de muur houdt . Maar meet dat niet meer als hij buiten is waar de antenne hangt of als hij op 1 meter afstand van de muur is.
Wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#102 Bericht door PA4WK »

Al eens geprobeerd met een andere set aan jouw antenne?
Of een andere antenne aan jouw set?
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#103 Bericht door pa5wil »

Andere antenne wel, maar andere set niet.
Wil

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#104 Bericht door pa5wil »

Ik zit nu te denken aan een magnetic loop. Volgens fabrikanten de oplossing voor QRM. Overleg met leverancier Rys in Schagen. Zijn advies is om eerst een dipool buiten te hangen. Als de ruis er nog is met een dipool, dan is een magnetic loop niet de oplossing. Met mijn zelf gemaakte dipool voor 20 meter band is de ruis zelfs sterker dan met mijn endfed. Sterker dan toen de dipool op zolder hing.
Wil

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#105 Bericht door pa1bvm »

eerst de oorzaak zoeken ..
en niet halsoverkop wilde plannen uitvoeren ..
( ik dacht dat je die open - dipool al had getest ??? )
je kan ook nog een delta loop maken

maar ...

Ergens zit iets te storen ..
zelfs zonder spanning nog storing ..

ergens iets op een batterij voeding ???
( heb zelf ooit eens last gehad van zo een " slimme" CV thermostaat ( met 4 penlites)
denk aan remote control zooi van TV's etc etc
weerstations die een buiten sensor hebben
auto op de oprit zit ook een accu in .. staat daar nog iets te sudderen

echt werkelijk alle bronnen zoeken en 1 voor 1 uitschakelen ..


kan je alles nog eens een keer op een rijtje zetten ??

Plaats reactie