nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#76 Bericht door pa5wil »

Moeilijk om te zoeken. Het is een S9+ ruis over de hele 40 en 20 meter band. 10 meter geen probleem. Ik heb een kleine wereldontvanger. Moet je dan op mw instellen? Contact gehad met AT. AT is van mening dat een zendamateur zelf in staat moet zijn de bron te zoeken met een AM radio. Ik krijg nog 2 weken om het zelf uit te zoeken. Als ze komen en het blijkt dat mijn apparatuur niet in orde is draai ik zelf voor de onderzoekkosten op. Via QRZ.com zendamateur gevonden die ook in mijn wijk woont. Nog niet thuis getroffen helaas en geen reactie op email. Is een man die al meer dan 25 jaar zijn licentie heeft, dus veel ervaring. Ik hoop op hulp van hem. Aarden van de TX en tuner geen effect. Hoogte voedingspunt antenne veranderen hoger of lager heeft ook geen enkel effect.
Wil

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#77 Bericht door pa5wil »

@pd0edn, dat mantelstroomfilter van DX-wire heb ik trouwens besteld.
Wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1245
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#78 Bericht door PA4WK »

Hallo Wil,
Nee, als je op 40 en 20m storing hebt moet je op die frequenties luisteren.
MW is Duits en betekend Mitte Welle oftewel middengolf, dat gaat niet werken.
Je schrijft dat je op 40 en 20m storing hebt maar hoe zit het met 80m?
Als je daar ook storing hebt, (waarschijnlijk wel) is het een goede reden om eens een 80m vossenjacht ontvanger uit de kast te halen.
Ik denk niet dat je die hebt maar er zijn vast wel amateurs in je omgeving die je willen helpen.

Verder denk ik dat AT inderdaad een punt heeft als ze zeggen dat je als amateur zelf in staat moet zijn de bron te vinden.
Ben je aangesloten bij een vereniging? er zijn dan bij de lokale afdeling vast wel amateurs die je willen helpen.

Kun je een tekeningetje maken van je antenne opstelling? dat maakt eea waarschijnlijk weer wat duidelijker.

Vergeet niet als je het mantelstroomfilter gaat plaatsen om een radiaal van minimaal 1/10 golflengte van de laagste frequentie die je wilt gebruiken te monteren.
Best 73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1245
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#79 Bericht door PA4WK »

Hallo Wil,
ik zag dat je in Haarlem woont, nou treft het dat er in Haarlem een leuke en actieve amateur vereniging zit.
Dit is een onafhankelijke vereniging dus niet gebonden aan VERON of VRZA
Ik weet niet of je daar mee bekend bent maar het adres is:
NVRA , Ned. Vereniging van Radio Amateurs
Jan van Krimpenweg 15
2031 CE Haarlem
Ze komen elke woensdag van 20:00 uur-23:00 uur bij elkaar (niet in juli en augustus)
Verder elke 3e vrijdag van de maand.
Ik zou als ik jou was eens kijken of het leuk is om daar lid van te worden, niet alleen om je van je storing af te helpen maar ook om wat meer amateurs in je omgeving te leren kennen, en ervaring op te doen als amateur.
Best 73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#80 Bericht door pa5wil »

Vereniging in Haarlem had ik al wel gevonden. Maar ben lid geworden van de Veron. Als niemand tenminste bezwaar maakt. Mijn naam komt in Electron en heb je 2 weken de tijd om bezwaar te maken tegen mijn lidmaatschap. :lol: De Veron sluit mij aan bij de regionale afdeling in IJmuiden. Daar kan ik iedere vrijdagavond terecht.
Woon niet in Haarlem maar Heemstede, wel geboren in Haarlem. Maar jeugd doorgebracht in Santpoort gemeente Velsen. Heb wel wat met IJmuiden omdat ik daar op school heb gezeten en ook ben getrouwd.
Wil

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1245
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#81 Bericht door PA4WK »

Wil51 schreef:Vereniging in Haarlem had ik al wel gevonden. Maar ben lid geworden van de Veron. Als niemand tenminste bezwaar maakt. Mijn naam komt in Electron en heb je 2 weken de tijd om bezwaar te maken tegen mijn lidmaatschap. :lol: De Veron sluit mij aan bij de regionale afdeling in IJmuiden. Daar kan ik iedere vrijdagavond terecht.
Woon niet in Haarlem maar Heemstede, wel geboren in Haarlem. Maar jeugd doorgebracht in Santpoort gemeente Velsen. Heb wel wat met IJmuiden omdat ik daar op school heb gezeten en ook ben getrouwd.
Ok, mogelijk kunnen de amateurs in IJmuiden je verder helpen.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#82 Bericht door pa5wil »

Mantelstroom filter van DX-Wire is geleverd. Gisteravond aangesloten en de ruis is iets verminderd. Van S9+ naar S8 en als ik de ATT inschakel S5. Radiaal nog niet gemonteerd
Wil

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#83 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wil51 schreef:.... en als ik de ATT inschakel S5....
Dit is vrij logisch gezien de functie van deze knop. Wat was het niveau zonder mantelstroomlfilter met ATT.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#84 Bericht door pa5wil »

Zoals in mijn bericht al stond is ruis zonder mantelstroomfilter en geen att S9+. Meter ging iets over de S9 heen.
Wil

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#85 Bericht door PA3BAS »

Wil51 schreef:Vereniging in Haarlem had ik al wel gevonden. Maar ben lid geworden van de Veron. Als niemand tenminste bezwaar maakt. Mijn naam komt in Electron en heb je 2 weken de tijd om bezwaar te maken tegen mijn lidmaatschap. :lol: De Veron sluit mij aan bij de regionale afdeling in IJmuiden. Daar kan ik iedere vrijdagavond terecht.
Woon niet in Haarlem maar Heemstede, wel geboren in Haarlem. Maar jeugd doorgebracht in Santpoort gemeente Velsen. Heb wel wat met IJmuiden omdat ik daar op school heb gezeten en ook ben getrouwd.

Heb je in ieder geval een winkel met radiospullen in de buurt: BACO

En lekkere vis!

(Mijn vrouw is geboren in Velsen-zuid en getogen in IJmuiden, ben er ook wel eens te vinden..;)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#86 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wil51 schreef:Zoals in mijn bericht al stond is ruis zonder mantelstroomfilter en geen att S9+. Meter ging iets over de S9 heen.
Wil,

Ik bedoelde te zeggen. Wat is het ruisniveau zonder mantelstroomfilter en dan de ATT ingeschakeld. Is dit meer dan S5?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#87 Bericht door pa5wil »

Zonder filter en met att was het hoger S6.
Laatst gewijzigd door pa5wil op 02 dec 2015, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#88 Bericht door pa5wil »

PA3BAS schreef:
Wil51 schreef:Vereniging in Haarlem had ik al wel gevonden. Maar ben lid geworden van de Veron. Als niemand tenminste bezwaar maakt. Mijn naam komt in Electron en heb je 2 weken de tijd om bezwaar te maken tegen mijn lidmaatschap. :lol: De Veron sluit mij aan bij de regionale afdeling in IJmuiden. Daar kan ik iedere vrijdagavond terecht.
Woon niet in Haarlem maar Heemstede, wel geboren in Haarlem. Maar jeugd doorgebracht in Santpoort gemeente Velsen. Heb wel wat met IJmuiden omdat ik daar op school heb gezeten en ook ben getrouwd.

Heb je in ieder geval een winkel met radiospullen in de buurt: BACO

En lekkere vis!

(Mijn vrouw is geboren in Velsen-zuid en getogen in IJmuiden, ben er ook wel eens te vinden..;)
Baco heb ik al veel spullen gehaald. Niet alleen voor de radio. Kom daar al vele jaren. Radioclub Kennemerland reageert niet op email. Willen zeker geen nieuwe leden.
Wil

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#89 Bericht door PA3BAS »

Misschien verkeerd emailadres? Ga er anders een keer langs als ze open zijn. Staat allemaal op de website
.... But will it blend?

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#90 Bericht door pa5wil »

PA3BAS schreef:Misschien verkeerd emailadres? Ga er anders een keer langs als ze open zijn. Staat allemaal op de website
Contactformulier via hun pagina op de Veron website en een rechtstreeks email gebruikt. Zou wel slordig zijn als beide niet goed zijn. Maar ze hebben ook Facebook pagina, Ga het daar proberen.
Wil

Plaats reactie