nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#106 Bericht door PA4WK »

Kijk ook eens op welke momenten het voor komt.
Als je in het weekend geen last hebt zal het waarschijnlijk van een bedrijf afkomstig zijn.
Als het alleen voor komt als het donker is zal de stoorbron waarschijnlijk verlichting zijn.
Ook als het altijd voor komt kun je dingen uitsluiten of zijn andere weer waarschijnlijker.
Op deze manier kun je misschien voor jezelf bepalen in welke "richting" je moet zoeken.
Ik zou voorlopig nog geen grote kosten maken, het moet te vinden zijn.
73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#107 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Misschien eerst een andere set aan je antenne thuis. Deze optie heb ik volgens mij nog niet gelezen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#108 Bericht door pa5wil »

Leverancier geeft eerlijk advies. Magnetic loop is zinloos. Die pikt de storing ook op. Dus we gaan door met zoeken. Alles op batterij was ook uit in mijn huis.(weerstation met buitensensor en rookmelders) Slimme energiemeters zijn er niet ook niet bij buren. Maar mijn thermostaat is niet uitgezet. Is een programmeerbaar ding met verschillende dag programma's.
En volgende week komt er een andere set aan de antenne om uit te proberen. Ik ben benieuwd wat dat laat zien
Wil

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#109 Bericht door jan58 »

Een loop kun je gaan draaien zodat je hem van de storing weghaalt uit de hoek waar die wegkomt.Als de storing sterk is zal die iets minder worden.
Minder sterke signalen kun je weg draaien.
Ook moet je loop op voldoende hoogte staan dus echt boven de bebouwing uit.
Tis maar net wat voorstoring hoe sterk is het signaal waar komt het vandaan.

Succes Fijne jaarwisseling voor allen

Gr Jan

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#110 Bericht door pa5wil »

Na een tijdje even geen zin in storing zoeken ben ik vandaag weer begonnen. En met een verbazend resultaat. Ineens dacht ik laat ik eens een ander stopcontact proberen. De voeding zat in een verdeeldoos onder mijn tafel waar ook verschillende voedingen zitten. Het weghalen van de voedingen heeft niet geholpen. Maar toen ik voeding in nog vrij stopcontact aansloot aan andere kant van de kamer zakte de S meter ineens een paar punten. En nog wat vreemds. Ik heb de aarde van de TX aangesloten aan de radiator van de CV. Niet ideaal maar wat moet je als je op boven verdieping zit. Als ik die aarde aansluiting los haal zie je de S meter nog meer zakken. Op 40 meter S3-4 en op 20 meter op S6. Dit was voor beiden S9.
Alleen waarom verdween de storing niet toen ik spanning van huis haalde en TX op batterij voeding?
Wil

PA3FAT
Berichten: 1299
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#111 Bericht door PA3FAT »

Wil,

Je komt in de buurt van je probleem. Mooi.

Waarom had je de tx aan 'aarde' hangen. Wat voegt dat toe?

Nu deze cv 'aarde' deel van het probleem is, zijn er nog meer aparaten aan deze 'aarde' verbonden of staan die er dicht bij in de buurt?

S3-4 is denk ik al heel erg goed, s6 op 20m zou nog iets lager mogen. Heb zelf ook snel s3-4.

Verandering van je opstelling heeft dus ook iets gedaan in het 'aard' net.

Je zult dit wel wat later lezen nu je volop qrv bent op HF, we horen het nog wel.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#112 Bericht door pa5wil »

pa3fat schreef:Wil,


Waarom had je de tx aan 'aarde' hangen. Wat voegt dat toe?
Handleiding van de TX heeft een heel hoofdstuk aan belang van aarde voor betere prestaties en veiligheid van de TX.

Vanmorgen heeft gekeken en nu was de ruis weer hoger S7. Maar in ieder geval minder dan het was. Even testen met aarde er weer aan en de ruis gaat omhoog naar S9.

De Icom 718 is ingeruild voor Yaesu FT-991. Nu kan ik ook op de 2m en 70 cm. Dat gaat perfect, geen storing en ruis. Gebruikte ik eerst een wouxun porto voor aangesloten op Diamond X-30.
Wil

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#113 Bericht door PA0PGA »

Als die verdeeldoos voorzien is van een schakelaar met neonlampje kan dat ook al een probleem zijn, die dingen storen ook vaak als de pest. Als het nu gebruikte stopcontact zoveel scheelt, vraag ik me af of dat stopcontact op een andere groep zit, had hier ook eens zoiets, bleek een niet goed aangedraaid of losgeraakt schroefje te zijn in de groepenkast van de electriciteitsmeter, dat dus lekker stond te vonken. Verdere verdachten zijn ook geschakelde adapters, die kunnen voor een hoop rotzooi zorgen.
Wens je veel succes op je zoektocht.

73, Wim PA0PGA
Real radio's glow in the dark

-Verwijderd account

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#114 Bericht door -Verwijderd account »

Wil51 schreef:Handleiding van de TX heeft een heel hoofdstuk aan belang van aarde voor betere prestaties en veiligheid van de TX.
Verwar jij niet veiligheidsaarde (randaarde van stopkontakt) met die "andere aarde"? Dit laatste is eigenlijk een fout begrip omdat hiermee tegencapaciteit bedoeld wordt tov de antenne's.
Verwarmingsbuizen, radiatoren, waterleidingen etc hiervoor gebruiken is sowieso al not-done. Daar zijn ze niet voor bedoeld namelijk en de weerstandswaarde zal best eens flink hoog kunnen zijn.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#115 Bericht door Bert_1 »

PA4DHG schreef:
Wil51 schreef:Handleiding van de TX heeft een heel hoofdstuk aan belang van aarde voor betere prestaties en veiligheid van de TX.
Verwar jij niet veiligheidsaarde (randaarde van stopkontakt) met die "andere aarde"? Dit laatste is eigenlijk een fout begrip omdat hiermee tegencapaciteit bedoeld wordt tov de antenne's.
Verwarmingsbuizen, radiatoren, waterleidingen etc hiervoor gebruiken is sowieso al not-done. Daar zijn ze niet voor bedoeld namelijk en de weerstandswaarde zal best eens flink hoog kunnen zijn.
Dit is eigenlijk een lastig onderwerp waar al veel over geschreven is. Als je metalen waterleiding hebt dan is het nog niet zo gek, hangt ook van de lengte af voordat je in de grond zit. Heb je kunststof waterleiding dan heb je dus geen geleiding naar een aardnet en dan heeft het geen nut. of je slaat zelf veel aardpennen en graaft een aardnet in en je knoopt dat alles aan je ground en ook de radiator.
Bert

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#116 Bericht door pa5wil »

Ik heb het dus niet over de randaarde van de stekker, maar de aardaansluiting op de TX. Die zat aan de CV. Alle leidingen zijn nog metaal bij mij. Enige jaren geleden is de aarde verbeterd door energieleverancier door plaatsen van aardpen en monteren aardlekschakelaar. Alleen vraag ik af waar die aardpen dan zou moeten zitten. Is jaren geleden aangelegd en ik was er niet bij.
Wil

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#117 Bericht door Bert_1 »

Bert

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#118 Bericht door pa1bvm »

en die test met een open dipool antenne ???
( natuurlijk zonder aarde ...)

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#119 Bericht door pa5wil »

Ik hoef niet meer te zoeken. Vermoedelijke storingsbron zit toch bij de buurvrouw die mij niet binnen laat. Was pakje bezorgt voor haar bij ons. Dan laat ze dat altijd ophalen door haar zoon. Hij wil niet meewerken om aan zijn moeder te vragen of de stroom uit kan. Maar vertelde wel dat hij de internet verbinding via het stopcontact laat lopen naar de bovenverdieping. Hij is niet van plan dat te veranderen. Het is niet van KPN maar van Linksys. Dus omruilen zit er ook niet in.
Zal het meedelen aan AT dat buren geen medewerking verlenen. Helaas kunnen zij dan ook niets doen.
Wil

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#120 Bericht door PA3BAS »

En als je nou aanbiedt een netwerkkabel aan te leggen? Of een gelijkwaardige oplossing, maar dan met een wifi-repeater?

Misschien doen nadat je een paar dagen op vol vermogen digimodes hebt bedreven... :twisted:

Wifi is ook draadloos, maar dat stoort niet op je set...
.... But will it blend?

Plaats reactie