nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#1 Bericht door pa5wil »

Enkekele maanden geleden mijn N Licentie gehaald. Dacht heel enthousiast te beginnen met zenden maar dat valt vies tegen. Via repeater met een portofoon op de 2 m en 70 cm geen probleem. Maar ik wil HF.
Ik heb een icom IC-718 met IT-100 autotuner en SMD Antenne End Fed 40 - 6 m - 400 Watt - L=10m die van bovenverdieping huis naar boom achter in de tuin hangt.

http://www.transonic-electronics.nl/ind ... 19&lang=NL

Ik heb op de 40 en 20 m een ruis van S9 en op de 10 m geen ruis. Ik ontvang alleen op de 20 m stations uit oost Europa en Spanje. 's morgens op de 20m om 9:00 uur is er altijd de Kennemerland ronde op 1424500. Deze stations zitten allemaal in mijn regio, maar ontvangst zwaar in de ruis en bijna niet verstaanbaar. Alleen op de 20m krijgt de autotuner de SWR goed. Op 40 en 10 m geven de leds aan dat autotune niet mogelijk is. Is de kwaliteit van deze antenne niet goed of is het een ander probleem?
Als ik probeer te zenden reageert er niemand.
Wil

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#2 Bericht door PE1PQX »

Mijn eerste advies is dat je je niet blind moet staren op HF alleen. Ook VHF en UHF (2m en 70cm resp.) kun je ook heel veel leuks beleven.
Natuurlijk kun je op HF met relatief eenvoudige middelen de hele wereld 'werken', maar ook EME is tegenwoordig relatif eenvoudig te behapstukkenn.
Grote antenneparken en groot vermogen is hiervoor niet echt meer nodig. 25watt en een goede antenne en low-noise versterker en je kunt ook heel veel bereiken.

Terug naar jouw 'probleem': Heb je al naar adapters gekeken?? Zaken zoals laders voor laptops, GSM/smartfoons e.d.? Vergeet daarbij de omvormers voor halogeenverlichting ook niet of de oudere plasma/LCD/LED TV's.
Één manier omdat uit te zoeken is je tranceiver aansluiten op een vol geladen autoaccu (dus portabel!!) en alles in je woning uitschakelen en vergeet eventuele zonnecollector spul ook niet!! Dan nog storing, dan ligt de bron niet in je eigen woning en zul je verder moeten zoeken.
Vervolgens schakel je één voor één alle apparatuur weer in. Komt bij een apparaat de storing weer terug dan heb je al één van de mogelijk meerdere daders te pakken. Ga in ieder geval door tot alle apparatuur weer in bedrijf is.
Het beste (naar mijn idee) is apparaat inschakelen -> luisteren op je tranceiver -> resultaat noteren -> uitschakelen -> volgend apparaat
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wil51 schreef:Alleen op de 20m krijgt de autotuner de SWR goed. Op 40 en 10 m geven de leds aan dat autotune niet mogelijk is. Is de kwaliteit van deze antenne niet goed of is het een ander probleem?
Als ik probeer te zenden reageert er niemand.
Hallo Wil,

Ik heb altijd uit de berichtgeving begrepen dat je een End-fed zonder tuner zou kunnen gebruiken. Heb je iets aan de lengte gewijzigd m.b.t. jouw omgeving? Deze is namelijk sterk van invloed op je antenne.
Zo heb ik een tijdje een End-fed op mijn balkon gehad en moest ook flink tunen. Dit lukt op 10/20 maar niet op 40M.

Heb je de mogelijkheid om een dipool voor 20M als vergelijking te maken/ophangen?

Dat je de stations uit de omgeving (lokaal) niet zo sterk hoort is verklaarbaar. Deze signalen komen via de grondgolf en reiken niet zover.
En als laatste, de condities zijn de afgelopen week op HF belabberd. Door uitbarstingen op de zon is er regelmatig Aurora Borealis (Noorderlicht).

Update: Ik heb even de advertentie bekeken. Bij deze antenne straalt je coax ook "gezellig" mee. Heb je de coax onder de aansluiting een paar keer opgerold?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#4 Bericht door pa5wil »

In de ruimte waar de TX staat heb ik al eens alle voeding adapters verwijderd. Had geen effect. Ga nu ook eens verder in het huis kijken. Verder heb ik geen zonnepanelen of slimme energiemeters in huis en de buren ook niet. De Led TV is vrij nieuw maar staat nooit aan als ik met de zendhobby bezig ben. Het is een constante ruis niet de storing die op PLC storing lijkt. IK heb met de leverancier van de antenne contact gehad en die vertelde dat er geen mantelstroom filter nodig was voor deze antenne. Maar ik ga het toch proberen om wat windingen in de kabel te maken bij de aansluiting balun. Wel hebben we een apparaat, zeker 25 jaar oud, dat schakelt tussen dag en nachtstroom. Maar dat schakelt maar 2x per dag, maar er knippert wel continu een ledlampje in dat ding.
Ik heb geen accu beschikbaar, maar zal eens kijken of ik op andere manier een voeding kan krijgen om te testen.
Wil

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#5 Bericht door pa0ejh »

De storing wordt oa. door de niet resonante Antenne opgepikt, als je de draad verlengt tot 13,65 mtr dan zal 40m wel haalbaar zijn.

Het is een 1 op 9 Unun met een lengte draad, de coax werkt als tegencapaciteit.

Als het op 40m niet lukt met een langere draad, dan kun je beter een resonante EndFed maken met een verlengspoel voor 40m.

Die staat ook op dit Forum, en pikt minder "storing" op dan een Unun type
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa0ejh schreef:De storing wordt oa. door de niet resonante Antenne opgepikt, als je de draad verlengt tot 13,65 mtr dan zal 40m wel haalbaar zijn.

Met deze lengte had ik ook meer "geluk". Wil gebruik je een interne of externe tuner?

Mijn vraag of je een dipool kwijt kan om te proberen is nog niet beantwoord.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#7 Bericht door pa5wil »

LDG IT-100 autotuner. Leverancier geeft ook aan dat de antenne met een tuner gebruikt moet worden. Ik heb wel een zelf gemaakte dipool voor de 20 m geprobeerd maar gaf dezelfde ruis.
Ik had misschien beter een Hyendfed kunnen kopen, was wel duurder. Maar met betere ervaringen door gebruikers.
Is de lengte van de coax voedingskabel belangrijk, als die als tegencapaciteit dient?
Wil

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#8 Bericht door pa1bvm »

denk ook aan LED lampen

bij mij zijn de 12 V LED lampen een stoorbron ..

de 220 V types zijn " redelijk" storings vrij ..

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wil51 schreef:Is de lengte van de coax voedingskabel belangrijk, als die als tegencapaciteit dient?
Door ervaring ben ik niet enthousiast over deze antenne.

Je wil liever niet dat je coax een deel van je antenne is, dit geeft alleen maar narigheid. Zeker bij zenden.
Kan je aan het kastje een draad als tegencapaciteit verbinden? Probeer de coax onder het kastje toch op te rollen om de coax niet een deel van de antenne te laten zijn.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1hzg
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#10 Bericht door pe1hzg »

Probeer het toch eens met een *symetrische* dipool.

Bij asymetrische antennes staat de tegencapaciteit *in serie* met je antennecircuit (teken een compleet antennecircuit, dus antenne en aarde). Als daar een paar volt storing staan (en dat is al snel) en je probeert microvolten te ontvangen dan krijgen veel ontvangers het al te zwaar. Ook je ontvanger, de voeding, het lichtnet waar alles aan gekoppeld is, alles vormt samen de antenne en alles staat in serie met die paar microvolt die je ontvangen wilt.

Bij endfeds/hyendfeds enzo vormt de smoorspoel een blokkade, maar het is altijd maar weer de vraag hoe goed die blokkade is. Bij een symetrische antenne is storing bij de ontvanger / voeding / lichtnet veel minder kritisch.

Voor 40m koop je en rolletje tweelingsnoer bij de bouwmarkt voor een paar euro. Die aders trek je uit elkaar (dat is bij tweelingsnoer gemakkelijk, het gaat dus om het spul zonder huls), je kunt de coax desnoods met een kroonsteen aansluiten, het is daar 50 ohm. En de bouwmarkt heeft de antenne al netjes op lengte gemaakt ;-)

Voor 20m knip je de draad in tweeen, da's al.

Geert Jan

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#11 Bericht door Randy »

Je het een (Hy)EndFed antenne en een 'End Fed' antenne. De eerste heeft een balun met een verhouding 1:49 en is met 10 (+1) meter draad resonant op de 10m 20 en 40-meter band. Dan is er ook nog de 'End Fed' antenne die jij hebt, met een ordinaire 1:9 balun. De laatste zal zich veel makkelijker laten tunen en geeft aanzienlijk meer rommel bij zowel zenden als ontvangst. Laat je niet verleiden door termen als 'de perfecte antenne die zich overal laat tunen'. Dat doet mijn dummyload ook (zelfs zonder tuner!) maar je komt de straat er niet mee uit. :-)

Overigens snap ik niet waarom een lokale ronde gehouden wordt op de 20-meter band. Het bereik van de grondgolf is zeer minimaal. Grote kans dat de signalen duizenden kilometers verder vele malen harder zijn dan enkele honderden meters verder. De 20-meter band is niet geschikt voor lokale verbindingen. Gebruik daarvoor frequenties beneden de 10 MHz of beter: gewoon 2/70.

Ik zou eens kijken of je een échte (Hy)EndFed antenne kunt lenen van iemand om daar eens mee te vergelijken. De resultaten zullen je verbazen.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#12 Bericht door PA1ZP »

Hi Wil

de storing komt vanuit je omgeving en pikt je antenne op, dat is vrijwel zeker.
Verder vind ik de hy-endfed antennes inderdaad veel beter, gewoon werken zonder tuner op 10, 20 en 40 meter en ja de antenne is wat duurder, maar dan heb je ook geen losse tuner nodig.

Maar ook die kan dezelfde storing oppikken hoor, dat hoeft niet aan je antenne te liggen.

Probeer eens een eenvoudig dipooltje op 20 meter maar dan dwars op de richting spannen die je nu gebruikt, of bouw een oude GPA halve golf voor 11 meter om tot een verticale kwartgolf GP voor 20 meter met 2 of 3 draad radialen als tegen capaciteit.
Dat kost ook bijna niks.

En met al deze antennes zou het zo maar kunnen dat je nog storing hebt op 20 en 40 meter.

Om te kijken of het echt uit je omgeving komt die storing kan je ook eens de antenne in een weiland of op de heide of zo opstellen met een auto accu als voeding, dan zul je zien dat de storing een heel stuk minder is.
Dat kan je zelfs proberen met alleen een stuk draad als antenne voor ontvangst.

ik heb pas een beginnend zeer jonge N-amateur een end-fed kado ( een zelfbouw end-fed voor 40, 20 en 10 meter maar meer volgens hy-endfed principe) gedaan en hij kon zonder problemen op 20 meter met de VS werken ook op 40 meter had hij na 3 avonden al heel veel leuke verbindingen gemaakt.

dus al heb je ik weet niet wat voor antennes , de kans op storingen op ontvangst bij zeer groot aanwezig, echter een end-fed met 1 op 9 balun is er zeer vatbaar voor.

Ik heb zelf hier een 200 antennes gebouwd van allerlei soorten en maten, het is eigenlijk niet te voorspellen welke antenne wel storing oppikt en welke niet, heel veel hangt af van de omgeving waar je de antenne plaatst en het stoorniveau ter plaatse, hier is het stoorniveau de laatste 10 jaar enorm omhoog gegaan, door allerlei schakelende voedinkjes en PLC systemen.
Ik heb gebalanceerde antennes gebouwd verticale (wel een 100 verticals van 70 cm tot en met 80 meter) en allerlei antennes voor 70 cm tot en met 160 meter.
Ook magnetic loops beams draad antennes etc.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#13 Bericht door PA0LUX »

Hallo Wil
Het is lastig om te zeggen of er iets aan je antenne mankeert, maar als ik naar de ontvangst van mijn Hyendfed (met ook nog een isolator in de kabel) kijk op 80 en 20 (en 17), dan heb ik vaak ook S9 storing. Niet altijd, maar wel vaak. En de stations die ik dan toch nog ontvang zijn moeilijk verstaanbaar, ook als de storing bv zakt naar S6. Omdat ik voor mijzelf heb uitgemaakt dat ik niet van elke storing steeds opnieuw wil uitzoeken wie en waar het vandaan komt heb ik andere oplossingen gezocht.
Je kunt een tweetal video's van mij op You-Tube vinden, in de ene kun je zien wat je in zo'n geval met een (Wellbrook-) loop kunt doen en in de andere hoe je storing kunt onderdrukken met een noise eliminator. Geef in ieder geval niet op, er is veel mogelijk.

73 de Eeltje, PA0LUX
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#14 Bericht door pa5wil »

Interessante films. Goed voor mij om te horen dat ik precies dezelfde ruis/storing hoor. Verwijderen van alle voedingsadapters uit de stopcontacten had geen effect. PLC apparaten of slimme energiemeters heb ik niet en ook niet bij buren. Dus ga ik ervan uit dat de storing waarschijnlijk niet uit mijn eigen huis of directe omgeving komt.
Wil

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: nog geen QSO mogelijk door deze beginnende N amateur

#15 Bericht door ----- »

wat ik gedaan heb is de set op een accu aansluiten en in de meterkast alles uitzetten. Je weet dan of de storing van jezelf komt of van buiten af. Dat scheelde hier meerdere s-punten. Vervolgens heb ik door systematisch de boel weer aan te zetten een aantal boosdoeners kunnen lokaliseren. Het zijn meestal schakelde voedings-adapters die de ellende veroorzaakte. Allemaal vervangen door niet storende exemplaren.

Ik heb ook nog last van PLC van de achterburen. daarvoor heb ik eens een MFJ noise canceler gekocht, maar die heb ik na een weekje terug gestuurd. Zo'n ding kost ruim over de 200 euro terwijl er hooguit voor 15 euro aan storing verdween. met andere woorden ik vond het z'n geld niet waard. ik heb nu een 2el beam (horizontaal) en die is veel minder gevoelig voor storing dan de (vertikale) end-fed.

Daarbij moet ook nog gezegd worden de de condities ook niet bepaald in je voordeel werken. Ik heb hier ook al meerdere dagen/weken gehad dat er niet veel soeps te horen is afgezien van het europa verkeer. Zaak is nu om op de juiste momenten naar de juiste freq te gaan om die dx te werken. Hele dagen op alle HF banden feest is weer een paar jaar over.

Plaats reactie