Winstverhouding F/B Hexbeam

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Winstverhouding F/B Hexbeam

#1 Bericht door on4cgw »

Hallo ,

Ik heb mijn Hexbeam zelfgebouwd maar merk een raar fenomeen op.

Als die in een bepaalde richting staat merk ik dat hij niet correct straalt naar die richting.

VB: richten op New York, zie ik in PSK reporter dat mijn signaal zowat overal ontvangen wordt .

Nu is mijn vraag hoe kan ik de F/B berekenen ?

73

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#2 Bericht door on4ma »

Misschien toch iets meer uitleg hoe de antenne is opgesteld. Is dat op iedere band?

Probeer eens je collega radioamateurs in de buurt samen een meting te doen als volgt.

op 10m:
met het tegenstation " je weet precies op hoeveel graden hij zit" regel je het zendvermogen met een cw carrier
tot bv dat hij een signaal ziet van s9 bv.. Jij draait dan je antenne tijdens het zenden 360° hij noteert
wat het verschil is in ontvangst , op 180° zou je de meeste F/B moeten hebben.


Er kan dat een dichtere metalen structuur de antenne in die bepaalde richting alle elementen (reflector en director) zowat beginnen te stralen.


Je kan dit ook met software doen bv Smeter lite, Hangt wel af welke TX en RX je gebruit. Anders modeleer je de antenne maar daar heb ik niet zoveel kaas van geeten

73
Marc on4ma

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#3 Bericht door on4cgw »

hallo,
De antenne staat op 6m hoogte, dit tegen een notelaar en in een verkaveling.
nu op 120° vanuit JO10ot. map in bijlage

zie de JT9 ontvangsten van deze avond op 20m band

73
Kurt

PS: zal komend weekend een test doen, antenne is een 6 bands
Bijlagen
Azimuth map JO10ot.jpg
JT9-20m.jpg

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#4 Bericht door on4cgw »

test op 15m Azimuth 120°
Bijlagen
JT9-15m.jpg

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#5 Bericht door on4ma »

blijkbaar gaat de ant op 15m beter op de achterkant zenden dan vooraan. 20m heb je totaal geen F/B . Blijkbaar zal er toch iets mis zijn in de constructie

de spreaders van wat zijn die gemaakt?

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#6 Bericht door on4cgw »

on4ma schreef:blijkbaar gaat de ant op 15m beter op de achterkant zenden dan vooraan. 20m heb je totaal geen F/B . Blijkbaar zal er toch iets mis zijn in de constructie

de spreaders van wat zijn die gemaakt?
Hallo,
De spreaders bestaan uit glasvezel vishengels en reflector en driver uit gevlochten telefoondraad van het leger.

zal idd wat meer testen doen, nog maar pas een Rotor, is raar op 20m, zal eens de andere banden bekijken.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#7 Bericht door ----- »

Als ik even als voorbeeld een f/b ratio van -24dB neem (een prima waarde mijns inziens) dan is dat 24/6 = 4S punten minder. Dat betekend dat als je in europa S9 binnenkomt als je de beam richt je nog altijd S5 binnenkomt op de achterkant. En is het signaal zeker voor een mode als JT9 waarschijnlijk nog prima te decoderen. Ik zou uit die plaatjes niet durven afleiden dat je f/b niet goed is.

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#8 Bericht door on4cgw »

Hallo Marcel,
Idd JT9 is een gemakkelijk te decoderen mode.
Ik weet heb redelijk veel werk gehad om de SWR goed te krijgen, door te knippen in drivers en reflectors. Misschien is hier iets fout gelopen.
Zal dit komend weekend eens herbekijken en zoals eerder vermeld een test doen met een tegenstation.
73
Kurt

pa4o
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#9 Bericht door pa4o »

En als je de antenne nu eens minimaal op een 11m hoogte kunt zetten. Denk dat het dan al een stuk beter wordt. Op 6m hoogte is nu ook niet echt je van het voor de 15 en de 20m. En anders even proberen met de RBN network. Even wat cq geven in cw een richting op en daarna draai je de antenne een 180gr en ga je iets hoger of lager zitten en geef weer een klein stukje cq. Kun je het verschil zien.

Peter

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#10 Bericht door EA5JEX »

Je kunt volgens mij beter met een station op enige afstand door ontvangst signaal de meting doen met het s-meter programmaatje dat eerder werd genoemd. of gewoon op de s-meter kijken.

Het send signaal zegt niet zoveel, want je weet niet wat de gain van de antennes van de stations is die je ontvangen.

Kees

pa4o
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#11 Bericht door pa4o »

Oke Kees dat is zo. Maar een beam op 6m hoogte voor hf gedraagt zich niet echt goed als een beam. Volgens mij is het dan meer een rondstraler zowel TX als RX. Hij zal wel wat doen, maar bij lange niet optimaal.

Peter

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#12 Bericht door ----- »

ik ben het met on4ma en pa5cw eens , meten van het stralingsdiagram doe je beter niet via F2 reflectie maar met de grondgolf, via de inonosfeer geeft eenvoudig teveel variabelen en onzekerheden. Dat de antenne op 6 meter hoogte staat maakt niet uit, je kan het diagram altijd opmeten. inderdaad met behulp van een collega amateur liefst op een moment dat er geen condities zijn. of zelf met een meet zendertje op meerdere golflengte afstand geplaatst. Bedenkt ook dat de omgeving de meting beïnvloed, bijvoorbeeld: een collega amateur die op 90 graden woont kan een ander diagram opleveren dan een collega amateur op 180 graden van je home QTH woont.

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#13 Bericht door on4cgw »

Mijn max hoogte is 6m, zal morgen proberen om enkele testen te doen en het behaalde resultaat mededelen.

73
ON4CGW
Kurt

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#14 Bericht door PA1ZP »

Dag Kurt

Op 6 meter hoogte op de 20 meter band en dan in de buurt van een boom.
Uw antenne stralings diagram is bij voorbaat al niet goed.

A de beam staat veel te laag voor 20 meter, deze moet echt minimaal 10 meter hoog staan.
Nu zal de antenne veel hoger opstralen en ook uw v/a zal geheel anders zijn

B de boom zal voor absorptie zorgen en nog meer verstrooiing.

Een Hex beam is al een compromis beam uit hoeveel elementen bestaat deze ?
Uit 2 of uit 3?

Uit een 2 elements monoband yagi valt het al niet mee om 10 dB voor achter te halen.
Ook zal door de plaatsingshoogte zeker de voor achter erg verandert zijn van het oorspronkelijke ontwerp.
met een 3 elementen of meer moet wel goede voor achter verhouding te maken zijn van 20+ dB maar ik denk niet over de gehele 20 meter band.

Dan nog de grap van de verkortingsfactor van de gebruikte draad, de ene of de andere draad kan een verkortingsfactor verschil hebben van zo maar 7% ik denk dat het niet goed is als u een reflector of director zo maar eens 7% langer maakt.
Let ook op de SWR kan nog prima zijn omdat de dipool voor de SWR af te regelen is, SWR kan je afregelen of tunen , het stralings-diagram wordt altijd bepaalt door de directoren en reflector en de invloeden van uit de omgeving, als uw straler 20% te lang is of te kort zal dit nauwelijks uw stralings diagram beinvloeden en kan u een prima richteffect hebben ook al is de SWR heel slecht.

Heel veel plezier en succes in ieder geval met het verder bouwen en afregelen Kurt.
De tip is inderdaad test uw stralingsdiagram met een station op een 20-tal KM van u af en draai de antenne een keer rond bij voorkeur in FM of AM of met een CW draaggolf.

Misschien met heel laag vermogen met Arsene eens testen.

Het gaat nooit werken met ionosfeer reflecties omdat u dan last heeft van de QSB van het signaal.

Ik heb in het verleden een heel aantal beams gebouwd maar altijd monoband beams en een paar dual band beams uit aluminium voor HF, of geheel Inox voor de VHF antennes .
Goede voor/achter is dan zeker mogelijk, ook omdat mijn antennes speciaal ontworpen waren op de plaatsingshoogte die ik ging gebruiken.

Het ziet er in ieder geval heel mooi gebouwd uit uw hex-beam Kurt, was u toevallig ook bezig met oude locomotieven Kurt?
Groetjes dan vanuit het Osse
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Winstverhouding F/B Hexbeam

#15 Bericht door on4cgw »

Dag Jos,

De Hex beam is vergelijkbaar met een 2 element Yagi.
Alvast bedankt voor de complimenten ivm het bouwen van de Hex Beam.
ja idd ik zit beperkt in hoogte maar kan toch mooie afstanden overbruggen, enkel merkte ik via PSK reporter vreemde dingen op ivm het stralingpatroon.

Zal voor de 6 banden eens de herberekening moeten maken van Driver en Reflector lengte, kroop hier veel werk in, afregelen tot op de juiste frequentie.
Maar zal eerste lokaal een test proberen te doen met een ander ON station in CW om te zien hoe de Hex beam zich gedraagt.

Wordt vervolgd, intussen met een ander winterproject in mijn hoofd, een multiband magnetic loop antenne, daar ik niet veel plaats heb .

PS: nee ik niks van oude treinen :)

73 de Kurt
wordt vervolgd

Plaats reactie