Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#1 Bericht door PA3Y »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een antenne voor HF ontvangst over de gehele 10Khz-30Mhz, voor thuisgebruik.

Mijn budget is heel beperkt en ik ga er (nog) niet mee zenden, want heb nog geen licentie en ook geen zender.

Ik heb een aantal opties, maar zou graag wat feedback willen van jullie, vanwege de ervaringen ermee.

1) Een draad van ca 12 meter vastmaken aan een stuk coax en die draad weer vastmaken aan een boom in de tuin.
Nadelen: storingen van in en om het huis kunnen de HF ontvangst bemoelijken. Het is wel de meest goedkope oplossing.

2) Deze draadantenne voorzien van een antenne tuner. Daarmee worden storingen enigszins gefilterd en krijgt het signaal een boost.
Later kan ik d.m.v. deze tuner ook zenden. Heb er een gezien voor €40 euro 2e hands.

3) Een magnetische longwire balun, zoals door RF systems gemaakt. Dit werd mij aangeraden door Radio Centrum, de verkoper had daar
zelf zeer goede ervaringen mee, met name wat betreft storingen verminderen. Kosten €59 en dan nog je draad en coax, pluggen etc.
Volgens mij is deze niet geschikt om mee te zenden, al lees ik wel dat dat niet aanbevolen wordt.

4) Een Mini-Whip antenne: Goede ervaringen alom te lezen, compact in gebruik, maar je moet hem wel zoveel mogelijk van storingsbronnen
plaatsen (dus hoog en zo ver mogelijk van het huis), maar dat is in een woonwijk niet altijd gemakkelijk. Niet geschikt om mee te zenden
en relatief duur. €100 euro compleet gebouwd, maar zelfbouw kan ook, alleen heb ik daar nog geen ervaring mee.

Ik woon overigens in een hoekwoning, dus at geeft wel iets meer mogelijkheden. Jullie advies is welkom!

73,
Nico
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#2 Bericht door PD7CW »

Hallo Nico,

Ik heb heel goede resultaten gehad met een draadantenne, gespannen vanaf de eerste verdieping van een appartementencomplex naar een lager gelegen punt, diagonaal diagonaal gekozen, in de tuin. Ik kwam zo uit op een lengte van ongeveer 10 meter. Het eindpunt was aangebracht op 1,5 m boven de grond.
Het is daarbij goed het eindpunt met een geïsoleerde draad van ongeveer 1 meter te bevestigen, dit uiteinde moet je als hoog-ohmig beschouwen en moet dus afstand houden tot grond en omgeving.
Het is de eenvoudigste vorm waarbij je natuurlijk beperkt bent voor wat betreft de ontvang richting. Deze antenne is eigenlijk te vergelijken met een halve inverted V antenne.
Een tuner voor koppeling met de ontvanger is wél belangrijk. Ik was alleen geïnteresseerd in 7 MHz maar het kan een goed begin zijn en eenvoudig even experimenteel aan te brengen.
Met deze antenne heb ik een conversatie kunnen volgen tussen een Nederlandse amateur en een amateur in Nevada, USA.

Cees

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#3 Bericht door SWL nl 5321 »

Vonkentrekker schreef:Hallo,

Ik ben op zoek naar een antenne voor HF ontvangst over de gehele 10Khz-30Mhz, voor thuisgebruik.

Mijn budget is heel beperkt en ik ga er (nog) niet mee zenden, want heb nog geen licentie en ook geen zender.

Ik heb een aantal opties, maar zou graag wat feedback willen van jullie, vanwege de ervaringen ermee.

1) Een draad van ca 12 meter vastmaken aan een stuk coax en die draad weer vastmaken aan een boom in de tuin.
Nadelen: storingen van in en om het huis kunnen de HF ontvangst bemoelijken. Het is wel de meest goedkope oplossing.

2) Deze draadantenne voorzien van een antenne tuner. Daarmee worden storingen enigszins gefilterd en krijgt het signaal een boost.
Later kan ik d.m.v. deze tuner ook zenden. Heb er een gezien voor €40 euro 2e hands.

3) Een magnetische longwire balun, zoals door RF systems gemaakt. Dit werd mij aangeraden door Radio Centrum, de verkoper had daar
zelf zeer goede ervaringen mee, met name wat betreft storingen verminderen. Kosten €59 en dan nog je draad en coax, pluggen etc.
Volgens mij is deze niet geschikt om mee te zenden, al lees ik wel dat dat niet aanbevolen wordt.

4) Een Mini-Whip antenne: Goede ervaringen alom te lezen, compact in gebruik, maar je moet hem wel zoveel mogelijk van storingsbronnen
plaatsen (dus hoog en zo ver mogelijk van het huis), maar dat is in een woonwijk niet altijd gemakkelijk. Niet geschikt om mee te zenden
en relatief duur. €100 euro compleet gebouwd, maar zelfbouw kan ook, alleen heb ik daar nog geen ervaring mee.

Ik woon overigens in een hoekwoning, dus at geeft wel iets meer mogelijkheden. Jullie advies is welkom!

73,
Nico







Nico


Een goed voornemen voordat je gaat overwegen te gaan zenden ,is te luisteren naar de signalen die in de HF frequenties hoorbaar zijn.

een langdraad eventueel uit de militaire dump zoals gebruikt voor de Angry nine is een uitstekende sterke oplossing MITS je voor de aanpassing 300 nar 50 ohm een balun monteert tussen de longwire en coaxkabel richting receiver. :roll:


een goede afstemming geschiedt via de antenne aanpassing IN de ontvanger.

succes ik volg de voortgang van je zoektocht

welkom als SWL-er

Robert
Laatst gewijzigd door SWL nl 5321 op 20 sep 2015, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#4 Bericht door PA4WK »

Hallo Nico,
kijk eens op het internet naar de vele beschrijvingen van de T2FD antenne.
Deze kan zeker voor ontvangst goedkoop gemaakt worden en is een breedband antenne, dus een redelijke SWR over een groot frequentie bereik zonder tuner.
Best 73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#5 Bericht door PH2LB »

Vonkentrekker schreef:
4) Een Mini-Whip antenne: Goede ervaringen alom te lezen, compact in gebruik, maar je moet hem wel zoveel mogelijk van storingsbronnen plaatsen (dus hoog en zo ver mogelijk van het huis), maar dat is in een woonwijk niet altijd gemakkelijk. Niet geschikt om mee te zenden en relatief duur. €100 euro compleet gebouwd, maar zelfbouw kan ook, alleen heb ik daar nog geen ervaring mee.]

Ik heb hem zelf gebouwd en het leverd zekers voor de korte golf een goed ontvangst. Heel belangrijk is een goede tegencapaciteit.

(model : http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=3086 )

Mocht zelfbouw je tegen zitten is er vast wel een amateur in de buurt die je wil helpen het setje in elkaar te solderen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#6 Bericht door pa1bvm »

ga je overdag luisteren of s'avonds ??

hou dan rekening met dag / nacht ( en zomer /winter) propagatie op de HF banden
dat zou kunnen betekenen dat een gedeelte van het totale HF spectrum wellicht minder wordt .

dat zou de antenne keuze kunnen vereenvoudigen ..

en dan .. wil je DX stations horen .. buiten Europa of maakt dat niet uit ..

natuurlijk is de beschikbare ruimte ook een issue ..

een platte grond van de tuin met eventuele ophangpunten ??

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#7 Bericht door PA3DAT »

Ik zou gaan voor low budget, dus een draad. Je kunt er ook een dipooltje van maken...

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#8 Bericht door PA3DJS »

Voor ontvangst is het voldoende dat de ruis die de antenne afgeeft de eigenruis van de ontvanger voldoende overstemd.

De antenne moet niet zoveel signaal+ruis afgeven dat je ontvanger het moeilijk krijgt (je gaat dan dingen horen die er niet zijn ten gevolge van "intermodulatie"). Wat voor ontvanger heb je?

VSWR en/of in resonantie zijn van ondergeschikt belang.

Ik hoop dat je over een batterijgevoede ontvanger kunt beschikken waarmee je de plek in de tuin kunt zoeken waar de Signaal/ruis verhouding het grootst is. Meting kun je het beste doen op voor jouw interessante frequentiegebieden in combinatie met bestemmingen en zowel voor horizontale als verticale polarisatie. Een antenne bij je huis pikt meestal ruis op van bedrading in huis (waaronder het lichtnet).

Waarom batterijgevoed? dan weet je zeker dat er via het snoer aan de ontvanger geen storing bij de antenne komt.

Ik ga er even vanuit dat je geen mast gaat neer zetten van 12+ meter.

Jouw oplossingen:

1: je hebt een grote kans dat storing vanuit de ruimte waar je ontvanger staat via de kabelmantel bij je antenne komt.

2: nadeel van oplossing één blijft, maar je hebt minder kans dat je ontvanger overbelast raakt doordat signalen + ruis die buiten de gewenste frequentieband ligt onderdrukt wordt (minder kans op intermodulatieproducten). Je kunt een kortere draad gebruiken die na tunen toch voldoende signaal oplevert. Nadeel is dat je bij een bandwijziging moet tunen.

3: Nadeel van oplossing één blijft, maar je kunt met een kortere antennedraad al voldoende signaal krijgen. Ik vraag me af of een long wire balune nog wat doet op 10 kHz.

4: nadeel van oplossing één blijft, grotere kans op intermodulatie, eventueel in combinatie met een preselector gebruiken.

Algemeen
Als je antenne bijvoorbeeld achter in de tuin staat, en je bindt de kabel aan een aardpen direct onder de antenne, dan heb je aanzienlijk minder kans dat er storing vanuit je huis via de mantel bij de antenne komt. Goed gebalanceerde antennes (zoals magnetic loop, en dipool) zijn veel minder gevoelig voor storing die via de kabelmantel bij de antenne komt.

Het is echt een kwestie van experimenteren. Je kunt voor sommige banden met een "magnetische loopantenne" betere resultaten behalen, terwijl voor andere banden bijvoorbeeld een goed geinstalleerde verticale spriet het beter doet.

Een horizontaal gespannen antenne doet het prima voor HF ontvangst voor stations in Europa en NL (denk aan 160....40 m band). De reden is dat dergelijke signalen onder relatief hoge elevatie op je antenne komen. Ook hier geldt dat een goede balun of aarding veelal nodig is om te voorkomen dat storing vanuit het huis via de kabelmantel bij de antenne kan komen.

Ga je voor middengolfontvangst overdag of VLF, dan heb je een verticaal gepolariseerde antenne nodig (bijv. verticale spriet of verticale loop).

Voor HF DX (zeg maar HF buiten Europa), hangt het van het lokale storingsniveau af of een verticaal gepolariseerde antenne het beter doet. Gebruik je voor HF DX een horizontaal gepolariseerde antenne, dan helpt hoog hangen om een beter signaal te krijgen.

Gezien jouw frequentiebereik, denk ik dat je op tenminste twee antennes uitkomt. Laat je niet overhalen om een of andere dure constructie te kopen, laat je niet teveel leiden door reviews. Eerst lenen en/of zelf wat bouwen en uitproberen is goedkoper en ook leerzamer.

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#9 Bericht door PA3Y »

Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Wow! Dit is echt een behoorlijk actief forum, dat zie je niet overal... :)
Zoveel reacties, en ook zoveel verschillende soorten advies als het gaat om antennes, dat hoort er ook een beetje bij.

Ik zal met name 's avonds gaan luisteren en ben wil DX van zowel binnen als buiten Europa ontvangen. Digimodes, CW en spraak.

Morgen zal ik een soort plattegrondje maken en uploaden, want ik neig toch naar een open draad of dipool variant.
Een einde/begin laag bij de grond zit er niet in ivm omstandigheden maar ik heb wel twee bomen die op elke uithoek van de tuin staan waar ik uiteinden aan kan bevestigen. Op de 1e verdieping heb ik een dakkapel waar nu een 60cm schotel op een tegelvoet staat. Vandaar uit

Alleen is het mij nog niet duidelijk of een antenne tuner nou echt noodzakelijk is voor een goede ontvangst.
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#10 Bericht door PD7CW »

Nico,
Een antenne tuner zal je altijd nodig hebben en er zijn meerdere varianten waarover dan óók nog eens veel bekend is.
Het vormt in feite een noodzakelijke stap als je zelf wilt experimenteren met eenvoudige antennes.
Als je een 'fabrieksmatige' sloped longwire antenne aanschaft dan maakt een aanpassingseenheid veelal deel uit van de antenne en kun je als de uitgangsimpendantie hiervan overeen komt met de kabelverbinding misschien werken zonder antenne tuner.
Zelf bouwen kán kosten reducerend werken en is leerzaam.

Cees

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#11 Bericht door pa3dsc »

luister naar een websdr
websdr.org zoek er maar een uit.

bijvoorbeeld :
http://websdr.pi1utr.ampr.org:8901/
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
http://weert.websdr.nl/
http://hackgreensdr.org:8901/

Deskundigheid is bij die beheerders aanwezig.
Je kunt luisteren IN andere landen.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#12 Bericht door PA0RAB »

Vonkentrekker.
Tjeetje wat een naam op een ontvang/zendforum. Jezelf een bron van ergernis noemen Geintje
Je vraag lezend veronderstel ik beginnend met de hobby als luisteramateur.
Dan kan een gebrek aan theoretische en praktische kennis erg lastig zijn. Ook de waarde van de
goed gemeende adviezen is zo lastig in te schatten.
In m'n antwoord tracht een stuk algemene theorie aan te tippen en het hoe en waarom van de oplossing.

Als eerste opmerking en wellicht de belangrijkste
Een antenne is altijd een compromie tussen wensen ,mogelijkheden en omgeving.
De beste bestaat eenvoudig weg dus niet !
Je snapt hoop ik direct de 2e opmerking dat een antenne bij mij goed werkend dat absoluut bij jou niet hoeft te doen reden jezelf (ikke ben jij niet )en je omgeving.
Een Zender geeft een signaal af ,Dat signaal heeft een elektrische en een magnetische component Voor de magnetische denk aan een ferrietstaaf antenne
Het oppikken van de elektrische component is onderhevig aan een aantal natuurkundige wetten. Zoals de elektrische lengte van de antenne moet overeenkomen met de ge-wenste (golf) lengte voor maximale spanningsoverdracht.
Probleempje diverse golflengten zijn gewenst,
Gelukje er is een harmonisch verband tussen de amateur banden. Dit houdt o.a. in dat een antenne voor een laagste amateurband ook werkt op de hogeren banden Kunnen we handig gebruik van maken hoera (1)
Het vervelende is dat de beste spanning/vermogensoverdracht in gelijke impedantie plaatsvindt (2)
Het antenne draadje dient aangepast te worden aan de ontvanger ingang o.a. via kassie belazer of tuner of andere trucjes(2b)
Een draadje van een zekere lengte weggespannen op een zekere hoogte in een zekere omgeving zal een zekere schijnbare weerstand vertonen bij een meting
Met antenne simulatieprogramma's kun je de te verwachten waarde benaderen. Zeer modern maar Opa had zijn manier van doen ! en loste zijn draadantenne aanpassing simpel op door te doen door het toepassen van eigenschappen der antenne.
Hoewel het vaak niet in dank wordt afgenomen stel ik dat een antenne een combinatie is van een spoel en condensator.
Als ik de spoeldraad uitrek heb ik een lange draad en is de c voor te stellen als de capaciteit van de draad met de omgeving (poog dat maar eens in een computerformule te frutselen). Dus ben ik voorstander van Opa's trucjesdoos
De Antenne is te kort voor de gewenste golflengte er moet dus draadlengte bij vaak in spoelvorm.
De draadantenne is te lang -- hi hi afknippen , Verd.... weer die rot boom in of afzakken over natte dakpannen Een verkort C wil ook helpen
Nu vormt een spoel een schijnbare weerstand voor wisselstroom en een condensator ook Als we naar de stroom en spanning kijken zien we dat bij de spoel eerst de spanning er is en daarna een stroom gaat lopen .Bij de condensator is er eerst een laadstroom van die condensator en als de C vol raakt komt de spanning er achteraan
Er is dus ergens en punt te vinden waar de stroom spanningsverhouding van beide componenten gelijk is Het resonantie punt. .Een stapje verder is het als we gebruik maken van verschillen is die spanning/stroomverhouding resp impedantie verschillen en zo de ene impedantie via een spoel condensator netwerk aan een andere kunnen koppelen zoals bijv in een tuner gebeurt.

Nu hebben bepaalde antennedraadjes opgehangen hun specifieke eigenschappen.
Ze zijn in antwoorden op je vragen netjes langs geparadeerd
1e vraag draad `12m direkt aan coax
Antwoord er komst signaal binnen maar draad 12m niet resonant op hamband zal afwijkende imp. hebben dus geen juiste aanpassing = signaalverlies
Opa 's trucje het antennedraadje zal waarschijnlijk een impedantie hebben van 300-600 ohm afhankelijk van de omgeving. Zoek dus naar aanpassing gemiddelde waarde = 450 Ohm Hoera een simpele 1 :3 trafo breedband ferriet geeft 1:9 impedantie verhouding dus van 50 naar 450 en die 15 0hm verschil op is voor ontvangst te verwaarlozen.
Zo'n 1 : 9 aanpastrafo is simpel te maken.Kent electronics en vandijkenelektronica hebben ferrietstaven 10x100 mm voor een schappelijk prijsje .3 X een eindje draad samen een aantal slagen twisten en dan 10x om de staaf wikkelen het eind van de ene aan het begin van de andere solderen en je krijgt 3x een gestapelde wikkeling
10 +10+10 dus van 10 naar 30 antenne op de 30 en de ontvanger op de 10 wikkelingen.
Er is een variant op dit systeem. door 4 draden te twisten dus 1x10 en 3x10
Je scheidt zo de antenne van de set en dit kan stoorspanningen voorkomen
Je noemde 12 antenne draad afstemmen met tuner.
Daar is al wat over verteld, Maar welk afstem/tune systeem/Waar ik zelf veel mee heb gerommeld op de Opa manier is met een spoel op plastic pijp met veel aftakkingen
en een afstem condensator uit een sloop radio zie eerdere opmerking kent en van dijken Hoogvliet
Van de ontvanger met ee C naar en spoelspoel een kant aarde en knooppunt C/spoel aan antenne
met aftakkingen en c de gunstigste afstemming zoeken Eerst veel werk ,maar instellingen merken scheelt later tijd.
Je kunt deze schakeling ook omkeren .Dus spoel naar antenne en C van knooppunt antenne en spoel naar aarde. Ook weer aftakking en C zoeken en merken voor later
Ik heb er mee gerommeld maar weet niet meer precies het verschil De een past beter van hoog naar laag aan en de andere van laag naar hoog
Op de tuner van mij zat toendertijd een schakelaar die de zaak omdraaide Een kant en klare spoel met schakelaar is als kit bij Kent Hoek verkrijgbaar tegen een redelijke bijdrage levensonderhoud zoals de OM het noemt.
Dan als 3e systeem Denk niet bij je toepasbaar maar eh
Het lange draadje en afgestemd beter bekend als 1/2 golf eind gevoed/afgenomen je hebt slechts 12 m als 1/2 golf dus wordt je laagste band iets van 12,5 MHz
Persoonlijk wijs ik deze oplossing af .Er valt dan te denken aan C naar spoel en van het knooppunt C spoel weer een C naar antenne Het bekende T netwerk 2x C van Kent en die L kit.

Dat waren een stel aanpas methoden voor de relatief toch korte antenne.
Ik heb bewust de mogelijkheden om een systeem gemakkelijk voor het zenden te kunnen gebruiken buiten beschouwing gelaten.
Hopelijk leer je dat mogelijk met een N of F cursus bv DLZA
Snuffel ook eens in de QRP rubriek Schuiven regelmatig tunertjes voorbij en rugzakantennes
Bekijk bijv ook de site van SM0VPO en zoek naar de antennetuner Leuke zelfbouwer met uitleg werking en gebruik
55 suces en 73 groet de PA0RAB

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#13 Bericht door pa1bvm »

dus s'avonds luisteren ..

dan denk ik aan de 80 Meter band ( 3.5 .... 3.8 Mhz )
of de 40 meter band ( 7.0 -7.2 Mhz )

voordeel is dat je daar dan waarschijnlijk alle twee de stations kan horen
dus je kan een kompleet gesprek volgen .

op de hogere banden 20 , 15 ,10 meter hoor je vaak alleen het station dat ver weg is ..maar het station uit nederland hoor je niet ..of slecht

bijv op 20 meter hoor in nu een rus .. uit leningrad .. hij is in QSO met een belg .. maar die belg hoor ik niet
mijn antenne voor 20 meter zijn twee draadjes van 5 meter ..een op de binneader van een stukje coax de ander op de buitenmantel van de coax

middenpunt hangt op 5 meter boven de grond .. de uiteinden op ongeveer 3 meter
die rus zit met 850 watt te zenden in een 4 elements yagi ..dus die is knetter hard ..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#14 Bericht door PA3DAT »

PD7CW schreef:Nico,
Een antenne tuner zal je altijd nodig hebben ...
Niet persé, voor een ontvanger.

Overigens, een echte longwire is langer dan een hele golf op de laagste frequentie waarop je 'm wilt gebruiken!
En een longwire voor 10KHz is minstens 300km lang, ik zie niet hoe je die zou moeten laten "slopen" (schuin
aflopen vanaf bijv. de dakrand). :mrgreen: :wink:
Maar weinigen hebben een tuin waar een echte longwire in past (of het is alleen voor 10m...)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Antenne keuze voor luisteren op gehele HF bandbreedte.

#15 Bericht door PD7CW »

PA3DAT schreef:
PD7CW schreef:Nico,
Een antenne tuner zal je altijd nodig hebben ...
Niet persé, voor een ontvanger.

Overigens, een echte longwire is langer dan een hele golf op de laagste frequentie waarop je 'm wilt gebruiken!
En een longwire voor 10KHz is minstens 300km lang, ik zie niet hoe je die zou moeten laten "slopen" (schuin
aflopen vanaf bijv. de dakrand). :mrgreen: :wink:
Maar weinigen hebben een tuin waar een echte longwire in past (of het is alleen voor 10m...)
Eigenschappen van longwire antennes kunnen berekend worden vanaf een lengte van een halve golflengte en langer. Ik weet niet wat ik onder een 'echte longwire' moet verstaan!! :wink:

Cees

Plaats reactie