Antennetuner is MFJ een goede keus?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#16 Bericht door pa3gju »

PA5COR schreef:Heb de FC-20 weggedaan, niet omdat ie niet goed was, integendeel, maar wel te beperkt.

Nu de MFJ 993-B autotuber erbij, nieuw.

Zowel voor eindgevoede draad, open lijn en coax gevoede antenne's.

Tuned vreselijk snel, 4 banken van 5000 geheugens, interne antenne switch 300 watt etc.

Mooiste is digitale aanduiding, ook van de L of C of combinatie die de tuner gebruikt op dat moment.

Een tuner die meer doet dan MFJ verspreekt in de folder, da's pas echt nieuw :D

73,

Cor
Cor
een vraagje tijdens het zenden laat jij de mfj 993B aanstaan, of zet je de tuner uit en ga dan pas zenden.
Heb hem nu juist geinstalleerd en in de beschrijving zie ik niet staat over het wel zenden met of met de tuner aan of uit.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#17 Bericht door PA5COR »

Zenden met tuner aan, zowel de set als tuner gaan's morgens aan en 's nachts laat weer uit.

Bij nieuwe aanschaf, of het wissen van de oude geheugens even over de amateurbanden heen op het begin, midden en eind met 20 watt ongeveer laten tunen en klaar ben je.

De tuner onthoud de resultaten, en bij de volgende keer zet de tuner meteen de goede L/C combinatie in, uit het geheugen.

Het inleren kost even tijd, maar daarna is een fractie van een seconde genoeg bij een bandwissel om meteen weer getuned te zijn.

Voordeel is dat ik de CAT kabel van de Yaesu FT 847 of de FT 100 niet nodig heb.

Op vakantie gaat de F 100 mee, en de eigenbouw FD-4 in 10 minuten op de banden ingeleerd, set and forget mode.

De tuner kan 300 watt aan, maar er is al eens een "tester"met 1 kW bezig geweest, dit raad ik erg af :)

Het enigste is dat het lampje achter de analoge meter snel stuk is, ook bij een medezendamateur binnen een week bij ons.

Daarom maar een 12 volt lampje gemonteerd met een redelijke voorschakel weerstand zodat die nu op 7 volt werkt.

Verder geen klachten, je vergeet bijna dat ie ertussen zit.

Groot regelbereik, zeer veelzjdig inzetbaar coax, open lijn, eindgevoed, hij doet het allemaal.

73,
Cor

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#18 Bericht door pa3gju »

Yes
Bedankt Cor voor de info, ik heb intussen mijn eerste 2 contestpuntjes weggegeven met de nieuwe tuner ertussen. En de antenne, een gewoon 220 volt stroomsnoertje gesplitst, 8 meter lang gewoon tegen de houten balken met enkele isolators vastgezet.
De resultaten qua luisteren zijn uitstekend ook op 80 meter, qua zenden moet ik nu beginnen met experimenteren. Ik heb er wel een low pas filter tussengezet je weet maar nooit .
In ieder geval de tuner werkt uitstekend op een stroomdraadje.
Groetjes van karel.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Dipool

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Heb je nu een dipool van 2 keer 8 meter? Jammer dat ik je niet ontmoet heb vanmorgen tijdens de pa beker op 80m.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#20 Bericht door pa3gju »

Tjeerd, 8 meter totaal, 2 x 4 meter gewoon opgehangen.
De echte draad antenne komt volgende week hoop ik...
Jammer genoeg zeer weinig tijd gehad om veel te contesten, hoorde zelfs een jappanse xwl op het draadje op 20 meter band.
Ben zelf op family bezoek geweest, maar ja verplichtingen gaan voor.
In ieder geval is het draad antennetje zeker een verbetering van het hele gebeuren hier. Op 80 meter waren er om 24:00 uur s'nachts heel wat amateurs aanwezig, toch leuk om eens mooie signalen binnen te krijgen.
Ben benieuwd als de nieuwe draadantenne er hangt wat dat gaat worden.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#21 Bericht door PA5COR »

Net nog een puntje aan Sep weggegeven op 80 voor de poging meer als 129 contacten te maken.

Heb er geen seconde spijt van deze aangeschaft te hebben, al wat eigenbouw gemaakt, maar ik ben in mijn station eigenlijk vreselijk lui :)

De tuner doet zijn werk, zonder dat je je daarom hoeft te bekommeren, gaat de Heathkit SB 1000 eindtrap aan, past hij het laatste beetje wel aan, maar dan zet ik meestal de tuner even van auto op manual.

De ingangskringen van de SB - 1000 zijn prima afgeregeld, dus is natunen niet echt nodig.

Succes daar met de tuner, met al de uitgangsmogelijkheden kun je naar hartelust experimenteren.

73,

Cor

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#22 Bericht door PA0ETE »

Ik heb een tiental jaren een MFJ-941E Versa Tuner II gebruikt, in de uitvoering zoals die in 1979 te koop was, in combinatie met een FT-901. Ik vind het ding foeilelijk, met die met plastic gefineerde hardboard zijkanten, maar hij werkte perfect en hij was bovendien heel klein. Enig minpuntje was dat (vanwege de afmetingen) de coax-schakelaar aan de achterkant zat, maar ik vond dat geen groot minpunt. Ik ben 15 jaar niet actief geweest, en heb de tuner onlangs weer gebruikt, en daarbij functioneerde alles nog steeds naar behoren. Ik heb destijds voor dit ding gekozen, omdat toen frequenties van de WARC-banden nog niet zeker waren, en er nagenoeg geen tuners te krijgen waren die die nieuwe banden bestreken. Deze tuner werkt echter op vrijwel de hele kortegolf.

Wat veel mensen niet weten is dat MFJ ook (weliswaar vrij dure) QRP-setjes verkoopt. Ik heb sinds bijna een jaar een MFJ-9030 met 5 watt CW voor 30 meter. Het ding is super-eenvoudig (met slechts drie draaiknoppen en een aan/uit-schakelaar), maar er zit een beest van een CW-ontvanger in. Ik weet nog niet hoe hij zich houdt in combinatie met de allerbeste antennes, maar zoals ik hem nu gebruik zou ik hem rustig ook voor de andere banden kopen (alleen de prijs... :-) )
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#23 Bericht door 2GT »

Ik gebruik de MFJ-945E. Een mobiele tuner, niet te groot en werkend van 160m t/m 6m. Ik ben er zeer tevreden over. Alleen heeft de 945E alleen maar coax pll pluggen, geen draad antenne aansluiting. Ik werk niet met kippenladders of losse draden. Dus heb dat ook niet nodig. Ik heb een TH3MK4 3 bands beam als hoofdantenne, deze tune ik ook voor 40m zonder problemen. Mijn draad antenne fd3 tune ik ook makkelijk voor 80m.
Dit zijn mijn ervaringen met de MFJ-945E tuner.

Groet en 73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#24 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Allen

We hebben hier de MFJ 949E travel tuner en de 949E versa tuner, op zich zijn het best leuke en nette tuners die het prima doen maar ik prefereer toch wel de oude Cubic 3S met zijn mooie vertraagde bediening (1:6) van de condensatoren verder ziet dat ding er ook 10 keer zo degelijk uit.

De MFJ 949E heeft al een diode 1N34 van de SWR brug kapot gehad en is heb ze nu beide vervangen door oude grotere germanium diodes en het ding werkt weer uitstekend.
Het Baluntje van de MFJ is ongeveer 10 keer zo klein als dat van de Cubic en ook de 1:4 baluns van MFJ willen vaak sneuvelen.
Als je er echter voorzichtig mee bent dan kun je er 20 jaar mee doen.
Als je prijs en kwaliteit vergelijkt, en als je dan ook nog meeneemt dat alle MFJ produkten van een keurige gebruiksaanwijzing zijn voorzien vaak met een keurig schema zodat je het kan repareren indien er een defect optreed dan kun je vaak niet om een MFJ produkt in je shack heen.

MFJ maakt zoveel nuttige kleine dingen die je van dienst kunnen zijn dus ik ben wat dat betreft een amateur die zeer gelukkig is met het merk MFJ.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#25 Bericht door Jos pa7wwo »

Sorry

De travel tuner hier is een 904H, wat een domme typfout van me
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Plaats reactie