Aardnetwerk onder mijn antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Aardnetwerk onder mijn antenne

#16 Bericht door PA5COR »

Indring diepte van R.F hangt af van de gebruikte frequentie en ondergrond soort.
Op 160 meter is de indring diepte vaan diverse meters, en in zandgrond zelfs tientallen meters...
Hoe hoger de frequentie hoe minder de indring diepte wordt. maar mijn aarde net ligt gedeeltelijk onder de tegels/huis/aarde met max 10 cm diepte, sommige draden zijn door de onderkant van de schutting geweven 10 cm van de grond af.
Heb je onder de tegels zand dan kun je de draad gerust een paar cm erin werken en opnieuw tegelen.

Omdat het aarnet ook onder de FD-4 loopt zal deze ook profiteren van de "koperen" plaat eronder.

Mijn aarnet is in delen aangelegd over 3 jaren met de opbouw van het 160 meter station, elke keer meten met de antenne analyser wat het verschil was met de paar 100 meter extra draad, tot de laatste 300 meter niet veel verandering meer bracht en de toenmalige 1/4 golf antenne dicht bij 36 Ohm zat en dus de aardweerstand bijna ideaal was.

De inverted L is nu langer, en gevoed met de MFJ 998 autotuner en doet het prima op 80 en 40 en 20, tunebaar is ie van 160 - 10 meter.
Boven de 20 meter gaat de L nogal "bladeren" zodat daar de andere aparte antennes die er zijn meestal beter werken.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Aardnetwerk onder mijn antenne

#17 Bericht door Bert_1 »

En juist bij de laagste frequenties heeft het aardnetwerk het grootste effect ten opzichte van de efficiëntie en dat is mooi. Ik weet niet hoever een 10m signaal nog doordringt in de bodem maar dit zal ook geen probleem zijn met een cm of 7. Maar het lijkt me belangrijk om zo dicht mogelijk aan de oppervlakte te blijven want hoe hoger, hoe beter het effect lijkt me?

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Aardnetwerk onder mijn antenne

#18 Bericht door PA5COR »

Hoe minder diep, hoe meer effectief op hogere frequenties ;)
Inplaats van een kilometer daar in de bodem had ik ook 4 1/4 golf radialen 3 meter of zo boven de grond kunnen spannen om hetzelfde effect te bereiken...
Radialen in de grond hoeven dan ook niet resonant te zijn daar de bodem ze toch total verstemd, veel en zo lang mogelijk is het devies.
Radialen vrij boven de grond dienen wel resonant te zijn...

Helaas is het niet mogelijk 40 meter lange radialen op te hangen hier, wat wel mogelijk is voor 10/12/15 en desnoods 20 meter.
Ik heb dan ook een aparte vertikale antenne voor 20-10 met daarbij behorende vrijhangende radialen wat met die lengtes geen problem is.

Je zal keuzes moeten maken een antenne voor alles levert altijd een compromis op.
Ik kan nu op alle frequenties kiezen tussen een horizontale antenne of een vertikale, al naar wat op dat moment het beste werkt.

Alles bij een rijtjeshuis met postzegel tuin totaal van 30 x 7 meter....wat radialen er buiten gelegd met toestemming.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Aardnetwerk onder mijn antenne

#19 Bericht door PA4WK »

Heb ook wel eens gehoord dat iemand een aardscherm gemaakt had van zogenaamd schapengaas, dat is wel verzinkt maar ik vraag me toch af.
Of dat op de lange duur niet weg roest.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Aardnetwerk onder mijn antenne

#20 Bericht door Bert_1 »

Verzinkt draad wordt afgeraden, wel jammer want daar heb ik een paar honderd meter van... Beter is geisoleerd koperdraad zoals de zwarte 1,5 mm draad uit de bouwmarkt. Dikte is niet zo belangrijk want de stroom wordt toch over alle draden verdeeld
Bert

Plaats reactie