ZS6BKW

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

ZS6BKW

#1 Bericht door PA4JAN »

Hoi allemaal
Ik werk met de Zs6bkw dipool. Ik heb een schuifmast geplaats en daar zit boven in mijn Zs6bkw
Voor heen was dat een zwiep mast ook via een boots control
Wat nu de schuif mast is 2 meter verplaats tegen over de zwiepmast
Ik merkte dat mijn ontvangst en mijn rapporten minder zijn
De kippenladder is 450 ohm
De rest loopt met de vorm van de zijkant van het dak mee ongeveer 3 meter daar boven
Het geheel staat in een brandgang Kijk AUB even op QRZ.com daar staan de oude foto's
Vanmiddag zijn we gaan meten ik heb de indruk dat de zs6bkw zich als en C gedraagt Alleen vraag ik om raad
Hier wat uitslagen
28.500 MHZ R 40 ohm x 45.5 ohm zi 60 ohm L = 255NH

14.175 SWR 1.6 R=33 ohm x 8.6 ohm z=134.5 ohm C=1300PF SWR is op de 28.500MHZ 2.7

7.100 SWR 2.0 R =25.8 ohm X=3.1 ohm ZI26 ohm C 7000pf

3.700 SWR 5.8 R 9.1 x 11 ohm zi 14.8 ohm C 3645 P

Gezien mijn postzegel tuin ,,gang kan hij niet anders hangen

Op de 10 meter krijg ik nog de spoel hoe lager in de band hoe minder ohm
Ik heb het geheel gemaakt zoals PA0 fri aan geeft
Ik meet dat de C duidelijk aanwezig is
Graag jullie mening Bedankt

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: ZS6BKW

#2 Bericht door PD7MAA »

Is die schuifmast van metaal ?
Grote kans dat dit invloed heeft op de ladder.
Wat bedoel je met die spoel ? De choke ?
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: ZS6BKW

#3 Bericht door PA4JAN »

De schuifmast is aluminium
Ik bedoel dat de antenne op 10 meter zich als een spoel gedraagt dus niet als een c
Daar komt hij ook het dichts bij de 50 ohm

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: ZS6BKW

#4 Bericht door pa0ejh »

Jan,

Als de antenne zich capacitief gedraagt, dan is die langer geworden, je zult nu zelf wel weten waardoor dat is gebeurd.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: ZS6BKW

#5 Bericht door PA4JAN »

Ik zit te denken om 2 keer 20 meter te gaan op hangen
Zijn er mensen die daar mee werken
Zou graag weten of ze over gaan op r58 graag war Gegevens met de maten van het geheel daar zou ik dankbaar voor zijn
Zelf kan ik dan gaan testen met knipwerk of met een L of c of pvc pijp :D

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: ZS6BKW

#6 Bericht door jan58 »

Postzegeltuin?
En dan 2 x 20 mtr op kunnen hangen. :lol:
Moet wel een heel groooote post zegel zijn hahhahaa.

Succes Gr Jan

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: ZS6BKW

#7 Bericht door PA4JAN »

:lol: Ja Jan de boel moet dan de lucht in en je kunt er ook een Z van maken mijn voor deel is dat ik op de hoek zit
Kijk ff op QRZ.com

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: ZS6BKW

#8 Bericht door PA4JAN »

pa0ejh schreef:Jan,

Als de antenne zich capacitief gedraagt, dan is die langer geworden, je zult nu zelf wel weten waardoor dat is gebeurd.....
Een te lange antenne voor de frequentie waarop gewerkt wordt gedraagt zich inductief. Dit kan worden voorgesteld als een weerstand en een spoel in serie. Ik dacht dus juist dat hij te kort was

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: ZS6BKW

#9 Bericht door PA1ZP »

Dag Jan

Wat voor een tuner heb je?

Als je de ZS6BKW gaat veranderen krijg je juist hogere SWR waarden, dat werkt niet.

Waar heb je gemeten want ik snap van je metingen helemaal niks.

R 33 en J 8.6 is geen Z 138.5 nooit niet.
Dat zou moeten zijn (33 x 33) + (8.6 x 8.6) = wortel uit (1089 + 73.96) = Z 34.1 is SWR ongeveer 1.5.

Verder heeft natuurlijk de omgeving een grote invloed op de SWR curve van de ZS6BKW antenne en zeker als het zelfbouw is kan je nog ook lelijke verkortingsfactor fouten hebben doordat draad zo maar eens een 5 a 8 % andere verkortingsfactor kan hebben en dan ook nog de misschien afwijkende V-factor van de openlijn en dan ben je eigenlijk nergens meer Jan.

Je wil naar 2 x 20 meter, maar dat geeft alleen op 80 meter een redelijke SWR op 40 is dit hopeloos en dus veel coaxiaal verliezen.

2 X 20 meter kan maar dan moet je met kippenladder gaan voeden bijvoorbeeld een meter of 15 of zo.
En dan moet je weer een heel goede gebalanceerde tuner hebben voor alle banden 20 , 40 en 10.
En geloof me met coax wil je dat niet gaan voeden.

een paar regels die de verliezen met iedere dipool kunnen verminderen en het geproduceerde signaal kunnen verbeteren.

Hang de antenne hoger dan 5 meter ook aan de uiteinden is dit zeer belangrijk die hoogte.
Hang het ding zoveel mogelijk gestrekt niet in hoekjes en zeker niet een dipool afspannen in een rijtjeshuis vanaf de schoorsteen met 1 poot van de dipool naar de rechtse achterkant van de achtertuin en de andere poot naar de linkse kant van de achtertuin.
Zodat de uiteinden van de dipool slechts 5 of 6 meter uit elkaar zijn.
Dan krijg je een V die aan de einden veel te dicht bij elkaar zit, levert niks op.

Fouten met gebruikte materialen, gebruik koperdraad en nooit geen staaldraad.
Gebruik een goede kwaliteit koperdraad kippenladder, die 450 of 300 ohm twinlead is vaak zo hopeloos slecht van kwaliteit met 3 haren koperdraad en 6 haren staaldraad zodat het nog heel blijft, dat geeft enorme verliezen.

Hoe korter de dipool ten opzichte van een volle halve golf hoe groter de verliezen in de antenne draad en nog veel erger in de twinlead of kippenladder en vergeet dan ook niet de verliezen in de tuner.

Ik zelf werk nu met een zelfbouw end-fed die voor mij werkelijk de beste resultaten tot nu toe oplevert.
Waarom?
De antenne is met ruim 31 meter lengte precies aan de maat die ik kwijt kan.
Het is het idee van een 5 bander hy end-fed maar dan in plaats van een spoel na 20 meter van 110 uH en nog 3 meter draad heb ik een spoel van 24 uH die na 23 meter zit en dan nog een meter of 9 draad
SWR op 80 < 1.5 van 3520-3680.
SWR op 40 overal < 1.4

De antenne hangt van de voortuin aan de schuur op 5 meter over het dak naar 11.5 meter naar de achtertuin naar 5 meter.
Waarom juist een end-fed , omdat mijn tuin voor veel groter is als achter is er zoveel A-symetrie dat deze antenne de beste oplossing was met de minste verliezen.

Ik heb een OCF windom 4 bander gehad , 2 x 13 meter met kippenladder etc. niks werkte beter als de end-fed gewoon omdat die veel mooier past en hoger hangt aan de uiteinden.

Ik gebruik de antenne alleen op 80 en 40 omdat ik voor 10 t/m 40 ook nog een rotary dipole heb die op 6 t/m 30 meter veel beter presteert als de end-fed omdat hij veel hoger staat.
Maar de SWR van mijn end-fed is op alle banden van 6 t/m 80 kleiner als 2.5 dus kan ik die gewoon tunen met de tuner uit de set, omdat ik de nadruk op 80 en 40 heb gelegd is dit niet eens belangrijk, het was meer stom toeval toen ik hem met de analiser doorfloot , dat ik het pas zag.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: ZS6BKW

#10 Bericht door PA4JAN »

Hoi Jos
Pd8rw is met zijn meter hier geweest en daar werd gemeten gelijk op de 58r van de antenne
Dus met niks er tussen
Ik gebruik 450 ohm kippenladder
De benen hangen een naar voren en een naar achter maar daar zitten toch bochten in
Het gaat niet anders Ik overweeg om toch voor het huis naar een boom te gaan maar dan ga ik de openbare weg over
De meter van Pd8rw daar ben ik de naam van kwijt
Ik weet dat ik van jou op dit gebied een hoop kan leren
Volgen Pa0fri moet ik over gaan van 450ohm naar r58 liefs zo lang mogelijk het voedingspunt dus
De Tuner is een MFJ de luxe versa tuner 11
Ik wil mijn SWR zo laag mogelijk hebben zonder tuner anders is het geen sport meer al kom je er niet altijd onder uit
Op de 20 meter zit ik nu op 1.5 swr dat vind ik goed zonder Tuner
Ik hoop je een keer te ontmoeten :D :D
Gr Jan

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: ZS6BKW

#11 Bericht door PA1ZP »

Dag Jan

Al een mailtje gehad van Royaal en zijn meter, ook is het nu duidelijk over de plaatsing.

Over de RG58 kan ik kort zijn houdt die kort zo kort mogelijk, haha.
Meer coax betekend betere SWR omdat je meer verliezen hebt in de coax, daar schiet je alleen maar wat mee op de verkeerde kant op Jan

SWR is niet zo dramatisch als het lijkt Jan niet te bang zijn voor een SWR 2 of zelfs 3.
Gewoon tunen, en zoals ik net aan royaal heb uitgelegd hang de antenne zo recht mogelijk en zo hoog mogelijk ook aan de uiteinden.

Het is altijd vechten met de ruimte de banden die je wil en de antenne die het moet worden, ik heb er nu een 200 gebouwd en leer nog iedere dag bij, ik blijf daarom ook maar een beetje aan het bouwen om de praktijk kennis en de theorie beter te leren combineren en om zaken beter te kunnen gaan voorspellen.
Natuurlijk is het ook gewoon leuk om te blijven prutsen Jan
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: ZS6BKW

#12 Bericht door PD7MAA »

Hier de data van de uitvinder , ZS6BKW zelf , in pdf.



Have fun
Bijlagen
ZS6BKW facts.pdf
(2.61 MiB) 385 keer gedownload
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: ZS6BKW

#13 Bericht door PA4JAN »

Bedankt :D :D

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: ZS6BKW

#14 Bericht door ON9KVE »

Dit hulpmiddel zal veel inzicht brengen in gebruik van voedingslijn en/of SWR.
Beste keuze blijft 2 x xx meter (wat je kwijt kunt), open lijn en een goede tuner.


http://www.kc7hxc.us/links/radio/Coax%2 ... lator.html
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: ZS6BKW

#15 Bericht door Roy pd8rw »

Zs6bkw g5rv etc .. het blijven multieband antennes gevoed en getuned met doormiddel/met behulp/ via de coax.. met een beetje geluk genoeg aan de interne tuner vd set

Het kan zijn dat je je zs6bkw in de vorige situatie net wel goed/gunstiger hing . En nu de nieuwe mast geplaatst is alles net teveel veranderd is.
Aangezien deze tussen de huizen hangt , met 1 been richting dakgoot ,door katrol en dan echt teug gevouwen oversteekt naar de buurman en recht tegenover de mast aan zijn muur vast zit

Antennes....

Het blijft altijd een compromis tussen wat je kwijt kunt , op welke freqenties het moet werken , hoe je het gene dat je kwijt kunt weg kunt spannen. En dan is het ook nog eens van invloed van wat de gebruiker verlangt. En dan bedoel ik met name het gebruikers gemak. Automatisch tunen ? Of handmatig?

Als de lengte van coax van invloed is in je antenne systeem om je swr te beïnvloeden? Waar gaat het dan mis?
Aan mijn resonante antennes zit coax.. multiband met openlijn en symmetrische tuner.. g5rv etc.. alemaal geprobeerd maar sinds ik met openlijn werk ging er een wereld open.. en het tunen gaat zeker net zo snel als met een automaatje..
Condities zijn op het moment naatje pet.. daar verandere de meeste antennes niet veel aan .. kwtjes ook niet echt.. :D
Gewoon proberen wat er op jouw locatie wel of beter werkt.
Wat bij de 1 een goede antenne is hoeft voor een ander niet te werken.

Plaats reactie