Beste 3 mtr antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beste 3 mtr antenne

#16 Bericht door pa1bvm »

1.5 db demping ... da's ongeveer het verschil in gain tussen een 3 en 4 elements yagi antenne

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Beste 3 mtr antenne

#17 Bericht door PE0AGO »

PA3HHO schreef:
PE0AGO schreef:Of het voor zenden of ontvangen is maakt geen verschil bij dat soort (RG58) voor die frequentie waardeloze kabel.
Dat valt reuze mee hoor, demping 1.3 dB per 10m op 100 MHz. Als je niet meer dan 20m gebruikt maximaal een half S-puntje...
Dat is de helft van de energie en dus niet acceptabel voor serieuze lieden.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Beste 3 mtr antenne

#18 Bericht door pe1cmo »

En met een beetje vermogen op die kabel kan je in de winter mooi je handen warmen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Beste 3 mtr antenne

#19 Bericht door PD7MAA »

De slappe Arnold ofwel Flowerpot Antenna is een puike rondstraler en gemakkelijk te bouwen.

Kijk hier eens : http://vk2zoi.com/articles/half-wave-flower-pot/


Have fun
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Beste 3 mtr antenne

#20 Bericht door PE0AGO »

PE0AGO schreef:
Kijk maar eens naar b.v. de antennes op de zendmast in Smilde, zo doen de prof's het .............. http://fmtvdx.eu/zendmast/smilde/herste ... en_01.html
Bijlagen
volker_wessels_smilde_842.jpg

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beste 3 mtr antenne

#21 Bericht door PA3DAT »

pe1br schreef:Voor een dipool heb je geen rotor nodig, dit is een rondstraal antenne.
Oeps, foutje! Natuurlijk alleen als je 'm verticaal zet, zoals je vaak ziet bij 3 meter-piraten... :mrgreen:

En nu wil iemand een antennetje bouwen om omroepstations te ontvangen. En dan moet aan zo'n
zelfbouw-antenne meteen de duurste coax, want een dB'tje verlies in de RG-58 is doodzonde?

Aan de andere kant: als je er een kacheltje aanhangt met 1KW, dan ben je met 3dB verlies al zo'n
500Watt kwijt. Dát is natuurlijk wel een beetje zonde, uit oogpunt van efficiency.
Misschien is dat de achterliggende gedachte?

Bij tijd en wijle is dit een raar forum... :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Beste 3 mtr antenne

#22 Bericht door PD7CW »

Zijn omroepstations over het algemeen niet horizontaal gepolariseerd?

Cees

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Beste 3 mtr antenne

#23 Bericht door PE0AGO »

Zijn overgegaan op verticale polarisatie i.v.m. hoofdzakelijk mobiel gebruik.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Beste 3 mtr antenne

#24 Bericht door PD7MAA »

PE0AGO schreef:Zijn overgegaan op verticale polarisatie i.v.m. hoofdzakelijk mobiel gebruik.

Vandaar mijn bouwvoorstel 8)

Have fun
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Beste 3 mtr antenne

#25 Bericht door PE0AGO »

PA3DAT schreef: Bij tijd en wijle is dit een raar forum... :roll:
Niets raars aan, er zijn perfectionisten en knoeiers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beste 3 mtr antenne

#26 Bericht door PA3DAT »

Je bedoelt "doorgeslagen perfectionisten" en knutselaars? :mrgreen:

Doet me denken aan een mannetje met teveel geld die ik ontmoette in mijn studententijd.
In de woonkamer van zijn bungalow stond slechts één leren bank, een palmboompje en een
stereo van 150.000 gulden. De naald van de platenspeler kostte iets van 7.500 en was
geslepen door een Professor uit Leiden, meen ik me te herinneren.

Klonk toch niet zóveel anders (wél harder) dan mijn eigen stereootje... :mrgreen:

Ik bedoel maar: als je zóveel professionalisme stopt in kabels en connectoren, ga je dan nog
je eigen antenne bouwen, zonder allerlei meetapparatuur en analysers? En gebruik je dan wel
de beste materialen? En wat voor eisen stel je dan aan de ontvanger, die Sony?
Of doet juist dié alle inspanningen weer teniet?
(Ik vind nérgens met Google een Sony STE300, bestaat die wel?)

Praten we hier niet over een 3 meter antenne alsof het over moonbouncen gaat? :D
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 10 aug 2015, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beste 3 mtr antenne

#27 Bericht door PA3DAT »

Praktijkvoorbeeldje: na 20 jaar mijn VHF/UHF-dualbander van Diamond vervangen door een
type met iets meer versterking. De 20 jaar oude RG213 (met PL-stekkers in de shack) vervangen
door Ecoflex 10 met N-connectoren.

Vol verwachting klopt ons hart, achter de VHF/UHF-transceiver! Merkbare verschillen, in de
ontvangst van bakens en repeaters: vrijwel geen! :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Beste 3 mtr antenne

#28 Bericht door PE0AGO »

Wat een zinloze reacties, een stukje goede kabel is een prima investering.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Beste 3 mtr antenne

#29 Bericht door PA3DJS »

DeJokers schreef:Ik ben de laatste tijd n beetje aan het prutsen met antennes, om stations hier zo hard mogelijk binnen te krijgen.

Heeft iemand nog tekening of idee"en om wat in elkaar te knutselen?. Heb n mast bij huis van n meter of 20 waar de antenne in komt, heb er nu n simpele ross in zitten maar was benieuwd als er nog wat beters is, iets in de vorm van een j stick oid

Ontvanger is n sony ste300 en als bekabeling RG58
Als je ontvangst beperkt wordt door zenders die over elkaar heen zitten (t.g.v. frequentiehergebruik), zal meer rondtralende gain de S/N verhouding niet verbeteren. Als ruis de beperkende factor is, werkt meer rondstralende gain meestal wel. Verticaal stacken (boven elkaar plaatsen van gelijke antennes) en de outputs samenvoegen met een power combiner is dan een betrouwbare oplossing. Meer hoogte werkt heel goed, maar dat wist je denk ik al.

Als je echt op jacht wil naar specifieke stations, heb je een richtantenne nodig. Naast de gain voor het gewenste station, heb je ook onderdrukking voor ongewenste stations op dezelfde frequentie (zeg maar: het mes snijdt aan twee kanten).

Nog even over rondstralende antennes: alles wat z'n halve golf lang is, mits goed aangepast, doet het ongeveer een goed. Een J-pole gaat niet beter werken dan een dipool.

Over de kabel:
Als je een station sterk in de ruis ontvangt met RG58, ga je hem niet boven de ruis krijgen met wat voor kabel dan ook. 20m RG 58 (van merk met enige naam, veel koper omvlechting) dempt zo'n 3 dB (per 20m). H1000 dempt over dezelfde lengte zo'n 0.86 dB. Het verschil bedraagt zo'n 2.1 dB.

Als je een gevoelige ontvanger hebt, is het effect in de praktijk minder. De kabel dempt zowel het signaal als de ruis die uit je antenne komt.

DeJokers
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2013, 12:48

Re: Beste 3 mtr antenne

#30 Bericht door DeJokers »

Bedankt voor de nuttige reacties en de discussie, altijd leuk om te lezen hoe iedereen er over denkt!


Ik heb een beetje materiaal opgehaald voor n j Stick. 25x25x2 mm Alu Koker en 10 mm buis.
Als coax wil ik mijn RG213 pakken H1000 was toch wat aan de korte kant voor in de mast.


Nu kan je J sticks maken voor verschillende banden, mijne wil ik gaan gebruiken voor het ontvangst in de 3 meter band. Aangezien er verschillende lengtes zijn voor verschillende banden, welke lengtes zijn het gunstigst voor een J stick? Er schijnt een formule voor te zijn maar vind maar eens de goede tussen 20 formules.


Ik dacht om de langste een dikke 2 meter te maken en de kleine driekwart daar van, aan die maten ben ik gekomen door een formule van het net te pakken en in te voeren met 980 mhz.

Aangezien ik de 2 buizen monteer in het kokertje, ben ik bang dat de aardig beginnen te swiepen en niet mooi stabiel in het kokertje blijven staan. Bij Ross dipolen los je dit op door de gamma match en de straler te verbinden met een aluminium blokje, ik weet dat die natuurlijk ook voor de SWR is, maar de buisjes blijven nu ook mooi op hun plek. Hoe kan je dit het beste oplossen?


Verder zie je bij een Dipool dat de kern niet in verbinding staat met de massa, die word van elkaar gescheiden door de teflon mantel eraan te laten zitten en een teflon dop tussen de gamma match en de balk te plaatsen. Bij een J pole zie ik dat ze wel bij elkaar in verbinding staat, hoe zit dat precies?

Of is een andere maat gunstiger?


Bedankt alvast!

Plaats reactie