Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#16 Bericht door PD7CW »

Ha Jos,

Voor de 40 meter heb ik een CLC antenne met een lengte van 6 meter voor het veldwerk. Om deze verhoogd op te stellen is geen optie, het maakt het geheel onhandelbaar. Het blijft nog wel interessant om de efficiëntie te vergelijken met een sloped dipool of endfed, gebruik makend van dezelfde glasfiber mast van 6 m. Een inverted V kan ook.
Zie http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=13654
De massa zal voor de CLC antenne nu op één of andere wijze gerealiseerd moeten worden afhankelijk van de grondsamenstelling. Een ster van aarddraden aan de voet misschien en nog steeds transportabel.

Om bij het onderwerp van het draadje te blijven.
De sloped endfed blijkt ook thuis wel een efficiënte antenne als je de aansluiting op een eerste of tweede etage kunt maken, denk aan een hoog appartementencomplex. De lengte van de endfed dan een halve golflengte en het einde een aantal meter boven de grond. Maak je er een dipool van dan zit je met de coaxkabel die je halverwege, haaks op de antenne moet laten aflopen.
Het stralingspatroon van een sloped endfed kan dan gunstig zijn, in de lengterichting van de antenne en redelijk vlak.

Cees

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#17 Bericht door PD3UTR »

Hallo,

Niet weggooien die Antenne tuner gewoon aan mij schenken zodat ik er ook plezier van kan hebben er word al zoveel weggesmeten.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur
73's

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#18 Bericht door kenwoodts50 »

Hallo OM s,ik zou mijn org. HyEndFed 40-10 willen doen werken op de 80 MB .Ik beschik hier alleen over 1 mm lakdraad .
Hoelang moet de spoel zijn en hoeveel windingen koperlakdraad ,ook de lengte draad achter de spoel speelt natuurlijk mee
Bestaande 40-10 HyEndFed draad = 20 meter lang
Kan iemand helpen ?
Alvast dank
ON3MK
Maurits

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#19 Bericht door PD7CW »

Maurits,

Voor 80 m , zeg 3,5 MHz is de 20 meter draad vrijwel een 1/4 golflengte.
Een eerste globale berekening komt uit op een spoel van 0,68 micro H en dan kan zijn een spoel van 6 windingen een 2,5 cm diameter.
Tussen de windingen eventueel 1 mm ruimte laten, door dubbel te wikkelen en daarna één van de wikkelingen weer te verwijderen.
Wellicht werkt de antenne ook al goed zonder deze spoel, het is slechts een theoretische benadering met globale gegevens. Oók is al een spoel opgenomen in de antenne zelf en het is niet voorspelbaar wat deze voor invloed blijft hebben op 80 m.
Het aanpassing circuit van de endfed is waarschijnlijk niet optimaal omdat de impedantie als 1/4 golflengte antenne veel lager is dan als end fed op de hogere banden. Dit zou je nader aan moeten geven, wat is als impedantie netwerk aangebracht om de end fed te koppelen met de (coax?)kabel?

Cees

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#20 Bericht door PD0RTT »

De bedoeling van een end fed is om deze elektrisch gelijk te maken aan een halve golflengte.
Een draadlengte van 20 meter wat ongeveer gelijk is aan een kwartgolflengte is hier niet relevant; iedere lengte kan ook 6 meter.
Zolang deze maar een veelvoud is van een halve golflengte, in dit geval dus tot aan 40 meter (of een veelvoud daarvan).
De impedantie op het voedingspunt van een halve golf antenne is hoog en het tekort aan draadlengte voor een halve golf wordt door de spoel als het ware opgerold.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#21 Bericht door PD7CW »

PD0RTT

Ik ga ervan uit dat de stroomverdeling in de End Fed is zoals op de tekening, voor de 80 m lijkt deze dan ook als End Fed niet bruikbaar, maar....... ik kan er naast zitten.

Cees
Bijlagen
stroomverdeling end-fed.png

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#22 Bericht door kenwoodts50 »

Bedankt ,had al een e-mail naar Rob .Makers van de HyEndFed .Spoel zou 55 Euro kosten ,maar hij gaf ook op dat de binnenkant van de HyEndFed 40-10 anders gemaakt is t.o de versie 80-10 .Ma.w. vraagtekens .De ontvangst is nu ook goed,maar ik dacht het kan altijd beter
ON3MK
Maurits

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#23 Bericht door PD0RTT »

Cees de stroomverdeling van de end fed is op de tekening als de rode lijn.
Aan het begin is de stroom laag en aan het einde nul.
Aan het einde van een antenne is de stroom altijd nul want daar kan de stroom niet verder.
Een halve golf antenne wat een end fed is, is altijd spannings- gevoed.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#24 Bericht door PD7CW »

Daarom heb ik een vraagteken gezet aan het eind van de end fed. Als je deze voor de 80 meter band wilt kunnen gebruiken en hiervoor in resonantie wilt brengen dan kan dat niet, de antenne is hiervoor dan in feite en 1/4 golflengte tekort.
Ik had gehoopt dat mijn tekening wel duidelijk genoeg was. Niet dus blijkbaar. :(

Cees

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#25 Bericht door kenwoodts50 »

Cees ,je tekening is wel duidelijk .Ik had het over de companie HyEndFed dat het binnenwerk voor 40-10 niet het zelfde is als de versie 80-10 .Ik weet nu ook wel dat een 20 meter lange draad maar 1/4 is op 80 en een halve golf is op 40 .Ik ging uit dat er mss. meerdere OM al een experiment gedaan hebben hetgeen ik zou willen doen
73,
ON3MK
Maurits

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#26 Bericht door PD7CW »

Ja Maurits, dat verwachtte ik ook wel, ik had duidelijk aangegeven dat het de stroomverdeling zou moeten zijn zoals ook is aangegeven voor 10, 20 en 40 m. Voor 80 m heb je dus 20 meter extra lengtedraad nodig.

Wat ik in het eerste bericht aangaf is dat je voor 80 m de draadlengte misschien zou kunnen afstemmen als 1/4 golflengte antenne maar dan moet het impedantienetwerk voor deze golflengte 'omschakelbaar' zijn naar laagohmig.

Het kán zijn dat een 80 m versie met deze draadlengte heel anders ontworpen is zoals je al aangaf. Het zou kunnen dat men dan met een Center Loaded Coil (CLC) werkt en een andere verdeling van inductie(s)/spoel(en) opgenomen in de draad. Er zijn diverse varianten denkbaar.

Succes,

Cees

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#27 Bericht door PD3UTR »

Hallo, PB1A

Mocht je die antenne tuner inderdaad in de prullenbak willen gooien, niet doen schenk hem aan mij dan heb ik er nog plezier van.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur
PD3UTR
73's

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Nieuwe HyEndFed Antnna MK2

#28 Bericht door kenwoodts50 »

Ondertussen de HyEndFed aan de ATU gehangen met rolspoel ,werkt ook goed ,mooie rapporten
73,
ON3MK
Maurits

Plaats reactie