rotor montage materialen: waar te koop?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Adriaan_
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jun 2013, 22:07

Re: rotor montage materialen: waar te koop?

#16 Bericht door Adriaan_ »

Hoi,

Ik heb een set zware platforms te koop for yaesu rotor en lager. Dit zijn platforms met een beugel voor mastmontage maar je kunt ze ook met 4 bouten aan een muur vastmaken.
Laat maar weten of je interesse hebt.
Gr. Adriaan

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: rotor montage materialen: waar te koop?

#17 Bericht door PA1WBU »

Beter last dan helemaal niet de followup hoe het geworden is...

Wat ik zoal in de handel heb gevonden beviel me niet. Zelf met bouten en profiel gaan sleutelen kan wel, ik heb er ook gereedschap en machines voor maar het is niet star en degelijk genoeg naar mijn smaak. Kortom: lassen moest het worden. En dat kan ik niet zelf.

Ik ontdekte dat er op loopafstand verscholen achter een opslag/bouwmarkt een staalconstructiebedrijfje zit. M'n roestige kennis van werktuigbouwkundig tekenen afgestoft, een tekening gemaakt en doorgesproken.
Na wat geduld lag er een set steunen voor me klaar om te passen. Na een paar kleine aanpassingen werden ze afgelast en thermisch verzinkt. Sinds een paar maanden zit het nu aan de muur (mazzel met het weer). Met 6 m pijp, een HF dipool, een 2/70 Yagi en een 6/4 Yagi erop.

Met de wind van de afgelopen weken is het keurig blijven staan. Er hebben al lieden opgemerkt dat het grofstoffelijk genoeg is om een Smart-L op te zetten. Wel zo fijn denk ik dan.

Ik heb geen aandelen in hun bedrijf maar als je in de buurt van Arnhem woont en zoiets wilt laten maken: http://amconstaalwerken.nl

Wilko
Bijlagen
IMG_1105-s.jpg
IMG_1755-s.jpg

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: rotor montage materialen: waar te koop?

#18 Bericht door PE1PQX »

http://www.classicinternational.eu/ante ... atform-60/
Classic had dat gewoon te koop, op die manier had ik het hier ook aan de muur zitten.
Deze platformen kun je ook aan de muur monteren, in plaats aan een standbuis.

Maar mooi dat het nu ook opgelost is.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: rotor montage materialen: waar te koop?

#19 Bericht door pa4o »

Dat ziet er oersterk uit Wilko, hoef jij niet bang voor te zijn dat deze constructie kapot gaat.

Peter

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: rotor montage materialen: waar te koop?

#20 Bericht door PA1WBU »

PE1PQX schreef:http://www.classicinternational.eu/ante ... atform-60/
Classic had dat gewoon te koop, op die manier had ik het hier ook aan de muur zitten.
Deze platformen kun je ook aan de muur monteren, in plaats aan een standbuis.

Maar mooi dat het nu ook opgelost is.
Zeker. Het grote voordeel van laten maken is dat je de maatvoering van de gaten precies zo kunt laten uitvoeren dat je netjes
in een volle steen uitkomt (i.t.t. een voeg dus). Zelf gaten boren in staal kan uiteraard maar dan zit je weer met het feit dat je de zinklaag van zo'n steun beschadigd -> roest en ellende :shock:

Wilko

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: rotor montage materialen: waar te koop?

#21 Bericht door PE2AAB »

PA1WBU schreef:Beter last dan helemaal niet de followup hoe het geworden is...

Wat ik zoal in de handel heb gevonden beviel me niet. Zelf met bouten en profiel gaan sleutelen kan wel, ik heb er ook gereedschap en machines voor maar het is niet star en degelijk genoeg naar mijn smaak. Kortom: lassen moest het worden. En dat kan ik niet zelf.

Ik ontdekte dat er op loopafstand verscholen achter een opslag/bouwmarkt een staalconstructiebedrijfje zit. M'n roestige kennis van werktuigbouwkundig tekenen afgestoft, een tekening gemaakt en doorgesproken.
Na wat geduld lag er een set steunen voor me klaar om te passen. Na een paar kleine aanpassingen werden ze afgelast en thermisch verzinkt. Sinds een paar maanden zit het nu aan de muur (mazzel met het weer). Met 6 m pijp, een HF dipool, een 2/70 Yagi en een 6/4 Yagi erop.

Met de wind van de afgelopen weken is het keurig blijven staan. Er hebben al lieden opgemerkt dat het grofstoffelijk genoeg is om een Smart-L op te zetten. Wel zo fijn denk ik dan.

Ik heb geen aandelen in hun bedrijf maar als je in de buurt van Arnhem woont en zoiets wilt laten maken: http://amconstaalwerken.nl

Wilko
Ziet er netjes uit!

Als tip zou ik mee willen geven om de houtdraadbouten te vervangen voor chemische ankers.
Houtdraadbouten kunnen deze krachten niet genoeg verwerken. Bij veel winde zullen de pluggen gaan 'uitleuteren' met alle gevolgen van dien.

Ja ik heb praktijkvoorbeelden.

Maar verder; chapeau. Mooie installatie!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie