magnetic loop antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

magnetic loop antenne

#1 Bericht door on3dag »

Hoi ,
Onlangs één en ander opgezocht omtrent de magnetic loop antenne. Ook op de website van pa0fri ben ik een kijkje gaan nemen en heb "getracht" een magn. loop voor 20-15- en 10 meterband te maken. Daarbij ben ik enigszins in geslaagd maar had er dan toch nog een vraagje over nl: Alhoewel de antenne zeer smalbandig is, daar bedoel ik mee, van zodra men de transceiver enkel kc's verdraaid moet ook de variabele condensator van de magn. loop worden bijgesteld.
De vraag is echter: alhoewel de antenne dan in de "band" staat, moet er dan toch nog afgetuned worden met een interne of externe tuner om de swr te regelen ?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: magnetic loop antenne

#2 Bericht door PA0RAB »

Goeidag OM DAG,
dat smalbandige komt door o.a de hoge Q van het systeem. Zoals je waarschijnlijk ook hebt gezien bij het internet snuffel opzoekwerk .Er zijn vele manieren om de zender aan de afgestemde kring te koppelen.Er is o.a. ook een rendement berekening te vinden .Interessant en verrassend
Ook hier de een scherper dan de ander. Vaak blijkt ook nog dat het systeem een zekere handgevoeligheid heeft.
M.a.w. een (auto) tuner er tussen heeft zo zijn voordelen (een druk op het knopje gaat sneller dan voorzichtig het juiste punt van afstemming zoeken, gemak dient de luie en slimme mens)
73 en 55 de Ruud PA0RAB

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: magnetic loop antenne

#3 Bericht door ----- »

Je kan met de koppel-lus of de gamma-match of welke manier van voeden van de loop je ook gekozen hebt spelen om de aanpassing zo goed mogelijk te krijgen.
Je zal waarschijnlijk een beetje moeten middelen om de aanpassing over het gehele gebied goed te krijgen.
Maar in principe heb je dus geen antenne tuner nodig.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: magnetic loop antenne

#4 Bericht door PA0RAB »

Marcel en OM DAG.
Marcel doelt op de inkoppellus 1/10 van omtrek loop. M'n kennis over de loopsystemen gaat terug naar een artikelen serie in het welbekende CQ-DL. Rond 1980 ?
In die serie werd melding gemaakt van die hoge Q en de daarmee samenhangende hoge kringimpedantie rond de 5 Kohm . Die 1/10 geeft als trafoverhouding mooi 1 : 100 50 -5000 .
Een misaanpassing wordt zo ook 1 :100 getransformeerd.
Daaruit is Marcels opmerking tuner nodig ? te begrijpen
Ik doelde op de andere aanpasmethoden als bijv capacitief en lijntjes langs de hoepel.Dat zijn lastige aanpassingen.
Hoewel er wordt steeds meer ervaring opgebouwd door het te doen.
Maar ik ben liever slim en daardoor wat lui.
73 en 55 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: magnetic loop antenne

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

on3dag schreef:De vraag is echter: alhoewel de antenne dan in de "band" staat, moet er dan toch nog afgetuned worden met een interne of externe tuner om de swr te regelen ?
Zoals Ruud als schrijft is door de hoge Q het systeem smalbandig. En inderdaad, als je een paar kc opschuift moet je de loop weer optimaal afstemmen.

Voor het maximale rendement lijkt het mij niet handig dit met een interne- of externetuner te doen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: magnetic loop antenne

#6 Bericht door on3dag »

hoi iedereen,
Ik heb dus een versie van het fietswiel in aluminium gemaakt maar als binnenste loop heb ik een waarde van 1 op 5 genomen ten op zichte van de buiten loop. Daarbij moet ik ook vermelden dat de binnenste loop gemaakt werd met 3 mm lasdraad.
Deze namiddag zal ik verder werken en de binnenste loop vervangen door 6 mm koper buis maar dan niet meer met 1:5 maar groter misschien brengt dit ook een andere uitkomst.
Allen dank voor jullie antwoorden op mijn vraag,
73's
Dirk
on3dag

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: magnetic loop antenne

#7 Bericht door PA0FRI »

Als je toch gaat experimenteren probeer dan ook nog deze methode. Sinds 1968 ben ik bezig met magnetische loops. Het wil niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb maar tot nu toe bevalt de getekende koppeling het beste. De linkse gamma match is breedbandiger is dan een 1/5 koppellus. Dat is met systeemtesten “te velde” op het terrein van PA3GZK nog eens gebleken.

NB: Om bij een meerbanden loop steeds SWR = 1 te verkrijgen, zou per band het formaat van de koppellus (“1/5”) geoptimaliseerd moeten worden.
Bijlagen
Magnloops.gif
Magnloops.gif (3.04 KiB) 4323 keer bekeken
Magn loop.jpg
Magn loop.jpg (35.34 KiB) 4323 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: magnetic loop antenne

#8 Bericht door PA0RAB »

Dirk, Frits en meelezers,
Het is al lange tijd geleden
Zo rond 1970 - 1980 is er aardig wat geexperimenteerd met de magnetic loop.
Zelf met een alu fietsvelg afgedankt door slag
Flink wat gerommeld om dat geval goed afgestemd te krijgen.C met flinke plaatafstand uit de lokale dump.
De extra nodige C maakte je van dikke coax
Vaak je inkoppellus ook.
De experimenten heb ik eens beschreven in Het blaadje van de RIS Radio interesse stam Scouts met radio hobby
Weer enige jaren later. een OM eens gedetacheerd in Japan liet me een Japans artikel zien. Een groep had via via vernomen van het fietswiel experiment. compleet met Foto en ingekoppeld volgens de rechter manier van Frits met bindbandjes door de spaakgaten en de plug in het nulpunt.
Rond 1990? Met bindbandjes aan een vishengel glas om te draaien.

Ben het eens met Tjeerd Hoge Q smalbandig zo ook de resonantie kurve en de kringimpedantie.
Verstemmen is na stemmen. Voor het hoogste rendement met de hand in het systeem zelf en niet slim lui met de ATU. want zo pak je niet die hoge Q en het hoge rendement.
73 de Ruud PA0RAB

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: magnetic loop antenne

#9 Bericht door Sparkysan »

Toch nog een vraag: ik heb de babyloop van Ciro Mazzoni net opgesteld. Op mijn transceiver FTdx3000D heb ik uiteraard een tune-knop. Maar ik heb ook een apart fabrieksmatige tunekastje voor de loopantenne. Tussen zender en de looptuner zit een korte 50 ohm coax en vanaf de tuner een coax naar de antenne (met extra 12 volt kabel voor de servomotor van de loop) .Wat is dan de juiste (beste) volgorde van afstemmen??

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: magnetic loop antenne

#10 Bericht door PA3EYC »

Altijd je loop afstemmen. De interne tuner van de FTdx3000D heb je eigenlijk niet nodig.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie