Antenne om storing uit te peilen.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne om storing uit te peilen.

#16 Bericht door PA3DJS »

Vanuit de mechanica snap ik dat je de inductieve uitkoppeling naast de condensator hebt gedaan. Vanuit balancering gezien, zou je de uitkoppeling beter tegenover de condensator kunnen doen.

De uitkoppeling zit nu op een punt met zeer hoge impedantie, en dan is 0.5 pF koppelcapaciteit tussen loop (primaire zijde) en coax (secundaire zijde) best veel. Ik gebruik zelf ook een afgestemde loop voor storing zoeken, en dat werkt best prettig (voor zover je van prettig kunt spreken). Voor het lage deel HF schakelijk ik ook vaste C's bij (de varco wordt anders wel erg groot).

@PH2LB:
Ik zou voor een afgestemde loop gaan. Je verkleint de kans dat je meting door intermodulatieproblematiek beïnvloedt wordt, en je hebt geen preamp nodig vanwege dat je door de Q-factor echt veel output krijgt.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Antenne om storing uit te peilen.

#17 Bericht door PD7MAA »

De inkoppeling bij dit loopje is inderdaad niet de elegantste oplossing maar voor de beoogde taak meer dan toereikend. Feit is dat ik de stations, die ik op de 40-10m endfed hoor , ook hoor op het loopje.
Het was de bedoeling om een zeer kleine eenvoudige maar ook effectieve peilantenne te maken met een groot afstembereik. Storingen komen meestal uit de naaste omgeving en daarvoor is de gevoeligheid meer dan voldoende dus is een preamp zeker overbodig. Het lijkt mij zelfs handiger om een verzwakker op de uitgang aan te brengen zodat men tot vlak bij de boosdoener kan peilen...

Een perfecte inkoppeling over het hele werkgebied zou een capacitieve zijn d.m.v. een seriecondensator zoals bij de armyloop,
Echter vergt dit 2 afstemknoppen wat de zaak weer moeilijk te tunen maakt mede daar de 2 condensatoren elkaar beïnvloeden. Dit principe heb ik vroeger toegepast op mijn Travelloops .
Wat betreft eenvoud, gevoeligheid,werkgebied en afmeting is dit loopje moeilijk te kloppen.

Have fun
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Antenne om storing uit te peilen.

#18 Bericht door PH2LB »

Afgelopen maandag met het antenne-tje een aantal bevestigende metingen kunnen doen met dit antenne-tje (zie topic : http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=16079 ) en ben er zeer tevreden mee (met de antenne dan).

Bij PA3GEG zijn buurman getuned op 12M en netjes een QSO kunnen horen inhuis of beter gezegd, inwerkplaats (geen meteruitslag op min FT817ND). Toen de verlichting werd aangedaan, was daar uiteraard niks meer van te vernemen en gaf de S meter een dikke S9 :evil:
Ook 15 en 10M waren drama. Hoger kon ik niet met het loopje netjes meten.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Antenne om storing uit te peilen.

#19 Bericht door PA1WBU »

PH2LB schreef:Afgelopen maandag met het antenne-tje een aantal bevestigende metingen kunnen doen met dit antenne-tje (zie topic : http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=16079 ) en ben er zeer tevreden mee (met de antenne dan).

Bij PA3GEG zijn buurman getuned op 12M en netjes een QSO kunnen horen inhuis of beter gezegd, inwerkplaats (geen meteruitslag op min FT817ND). Toen de verlichting werd aangedaan, was daar uiteraard niks meer van te vernemen en gaf de S meter een dikke S9 :evil:
Ook 15 en 10M waren drama. Hoger kon ik niet met het loopje netjes meten.
En wat vond de QRM-ende buurman ervan?

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Antenne om storing uit te peilen.

#20 Bericht door PH2LB »

De QRM buurman vond het eigenlijk best wel vervelend. Volgens mij is hij van de generatie die vind dat je van elkaar als buren geen last hoort te hebben (zijn werkplaats was ook op strategische plekken voorzien van geluidsisolatie om het machine geluid naar buiten binnen de perken te houden) en elkaar waar nodig helpt.

Tussen neus en lippen door werd er ook nog even genoemd dat hij de laatste tijd storing op zijn radio had wat hij niet kon verklaren (ook als PA3GEG wel eens buiten bezig was dus niet QRV). (begon na de upgrade van de verlichting).

Binnenkort gaan we de rest van de armaturen aanpassen zodat de buizen er in kunnen (de china buizen import worden L en N aan weerskanten en de philips buizen aan 1 kant).

So To be continued.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie