rotor, vervangen of renoveren.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

rotor, vervangen of renoveren.

#1 Bericht door andre »

Graag zou ik wat ervaringen horen over het volgende. Mijn huidige HAM IV rotor is inmiddels ruim 25 jaar in gebruik. Ik heb er een 3el SteppIR(inc. 40 meter), duoband vertical, 2 meter en 23 cm beam in staan, op 20 meter hoogte. Ik denk dat ik, gezien de speling die overal aanwezig is, toe ben aan iets nieuws. (uiteindes van de bijna 12 meter lange SteppIR elementen draaien in de wind zeker 100cm heen en weer)
Mijn gedachte gaat uit naar een alpha spid of Yaesu G1000SDX. Ook kan ik de bestaande ham rotor geheel renoveren met die onderdelen die dier voor voorhanden zijn. Hierbij blijft de speling in de krans die aan de kelk zit bestaan.

Ik heb op joetjoepie wat info gezien met een in puin gedraaide G1000 rotor...Was dit een incident of zijn die dingen echt zo slecht?

Wie kan mij van wat relevante info geven wat wijsheid is in deze..

André.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#2 Bericht door EA5JEX »

Afhankelijk van je budget natuurlijk.

Onderdelen: http://www.rotor-doc.com/

Ik heb meer dan 10 jaar een alphaspid zie:https://www.youtube.com/watch?v=frcmWk4E_T4
Nooit een probleem gehad.

Of de Prosistel natuurlijk: http://www.prosistel.net/home-e/default.html

Kees

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#3 Bericht door PD7P »

Ik zou zeggen zoek eens contact met Karel ON2KP ook wel bekend onder zijn Nederlandse call PD2BNH
Hij reviseert rotoren en zal je een eerlijk antwoord geven.
Advertenties van hem staan geregeld op MP of op 2dehands.nl

73 Paul

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#4 Bericht door pa1bvm »

mijn g1000 rotor doet het nog steeds ..

ongeveer 10 met 2 x 17 ele cushcraft yagi's voor 2-meter
en nu alweer 6 jaar met 1 x 17 ele cushcraft ..

geen problemen gezien ...

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#5 Bericht door ON5GM »

sjaak afhaak schreef:My 2 cts:

Alpha Spid heb ik geen ervaring mee. Schijnen niet goed waterdicht te zijn?

vy 73 EJ PA3CEV

Alpha Spid niet goed waterdicht :? , mijne staat reeds 11 jaar op 18 meter hoogte en draait nog steeds zonder ook maar 1 keer te haperen.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#6 Bericht door pe1rea »

Dat die rem herrie maakt boeit me niet, hij staat op een mast achter in de tuin, op 15 meter van het huis....
Ik giet het ding altijd vol met kogels, dat zitten ze niet altijd namelijk, en dan is de ham (CDE of welke naam dan ook) mij goed genoeg...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#7 Bericht door pe1br »

pa5cw schreef: Of de Prosistel natuurlijk: http://www.prosistel.net/home-e/default.html
Met de prosistel hebben wij ook goede ervaring bij PI4ZI.
2 element 80 meter beam op 60 meter hoogte:
http://www.pi4zi.nl/gallery/var/resizes ... 0580-1.JPG

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#8 Bericht door PA3HMP »

alles kan kapot, ook de create weet ik uit ervaring van een vriend van mij.
een yeasu 2800 zou ook kunnen, in iedergeval zou ik voor een nieuwe gaan en de oude rotor als reserve houden.

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#9 Bericht door PA1A »

Misschien Moet je eerst bepalen wat nu en later er mee wilt gaat doen. (windbelasting, antennes etc.).
Kijk daarna je naar je eigen budget.
Een amateurrotor kost tussen de 500 en 1200 euro, afschrijving in 10 jaar.

Dit boekje van UKW geeft inzicht en hulp voor je keuze.
http://www.ukw-berichte.de/ukw-docs/pdf ... Rot_HP.pdf

Ervaring van medeamateurs hoeft niet altijd relevant te zijn, maar het kan je wel helpen.

P.s.
Gebruik van een rotor gedurende een contestweekend is volgens mij geen echte referentie voor de levensduur.
Het klopt dat alles kapot kan, echter met een rotor die een onderhoudsvrije oliebadaandrijving heeft met geïntegreerde overbelastingsbeveiliging is dit risico minimaal.

73

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#10 Bericht door andre »

Hallo amatoeters en overige geïnteresseerden. Tot zover bedankt voor het mee denken. Ik ben er inmiddels al wel achter dat de Yaesu G1000 niet aan de orde is. Ik heb geen vertrouwen in de kwaliteit in de gebruikte materialen. De Ham IV heb ik zelf al diverse keren hier op de werkbank gehad, en ook de 2 lagers heb ik al eens eerder vervangen. Ik vrees nu echter dat het vervangen alleen van de kogels en lagerkrans geen soelaas meer biedt, en dat er aanmerkelijk meer is versleten. Maar dat mag ook wel na ruim 25 jaar.
Zou je denken, dan koop je eenvoudig een nieuwe Hygain rotor, maar volgens mij werkt deze rotor nog steeds met hetzelfde principe als 25 jaar geleden, dus ook met een zeer luidruchtige stalen wig als rem. Accuratesse is ook niet zo goed als bijvoorbeeld een Alphaspid (0,2graad).

Er worden hier geen contesten gehouden, dus overbelasting is niet of nauwelijks aan de orde.

@PA1BVM Jij hebt gezien wat er hier op het dak staat. Is niet te vergelijken met jou 2 chuscraft antenne's.
Ik denk dan ook dat bij de eerste de beste voor, dan wel najaarsstorm het inwendige van de G1000 er net zo komt uit te zien als het joepietjoepie filmpje wat ik heb gezien....Alles gewoon verrot van binnen. Zitten daar soms geperste Zamak onderdelen in of zo, maar is zijn geld zeker niet waard.

@PA1A De toekomst is niet veel anders als wat er nu in de mast staat Henk. Ik denk dan ook met een medium Alphaspid of prosistel aardig weg kom. Maar zal de specs eens naast elkaar leggen samen met de windload van mijn steppIR en dan eens zien of ik tot een beslissing kan komen. Inderdaad, de prijzen voor antenne rotor's zijn te zien tussen de plm500 en 1200 euries, met uitschieters naar 2000 Euro. Die laatsten vallen echter buiten het budget wat ik er aan wil uitgeven.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#11 Bericht door pa1bvm »

@Andre
realiseer je wel dat een cushcraft 17 ele yagi een boom lengte heeft van bijna 11 meter
twee naast elkaar + elevatie is best wel een windvanger ...

laat je nog weten welk type rotor het geworden is ...
vroeg of laat moet ik hier ook gaan vervangen...

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#12 Bericht door andre »

Heb even de specs van de a17b2 opgezocht. Twee van die antennes komen inderdaad in de buurt van de wind load van een 3e steppir met de 40 m uitvoering. Als ik mijn keuze heb gemaakt zal ik het je laten weten..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#13 Bericht door kenwoodts50 »

Deze week een Mosley TA 63 N omhoog gezet op een rotor Hygain IV maw rechtstreeks bovenin de rotorklem op de topbuis zonderr externe lagers .Zou de rotor het houden bij een stevige storm .De yagi staat 30cm boven de rotor
Mvg
ON3MK
Maurits

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#14 Bericht door Laurens PD9X »

Ik kan Karel ON2KP ook aanraden, hij heeft mijn KR400 netjes gereviseerd. De bouten zijn vervangen door RVS draadeinden.

Een beetje de grenzen opzoeken, maar voor de PACC had ik er 2 beams in, 3elm voor 20 en een 4elm voor 10.

https://www.youtube.com/watch?v=0-nx5_fjdRk



Moest ik een nieuwe rotor nodig zijn, dan zou het een Spid worden.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: rotor, vervangen of renoveren.

#15 Bericht door andre »

Van de alfa spid zijn ook hele mooie foto's op het net te vinden met in de soep gedraaide wormwielen..
Ik heb mijn hamIV geheel gerenoveerd en alles kan er weer even tegen. Van de 3el steppir tot een 23cm en alles er tussen in de topbuis.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie