Antennes en stroomkabels

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
minirailz
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jun 2014, 08:32

Antennes en stroomkabels

#1 Bericht door minirailz »

Ik ben in Oeganda met een plaatselijke universiteit een radiostation aan het opzetten.

Vorige week is de antenne geplaatst, maar deze lijkt nogal dicht bij stroomkabels te hangen.
De antenne is zo'n 6m (horizontaal) van de powerlines verwijderd.
Het is een 220VAC kabel.

De antenne zal goed verankerd worden dus ik ben niet bang dat de antenne in deze kabels zal belanden, maar ik vraag me af of dit invloed zal hebben op het uitgezonden signaal.

De exacte frequentie is nog niet bekend maar zal tussen de 87,5MHz en 108MHz liggen.

Het gaat hier om een array van 2 dipool antennes.

Bijvoorbaat dank!

Dennis
Afbeelding

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antennes en stroomkabels

#2 Bericht door PA0RAB »

Dennis,
De vraag is duidelijk .De foto spreekt boekdelen.
Nu het antwoord.
Neem aan dat het hoofddoel van het station een sociaal en informatief karakter heeft.
soort omroep.
De luchtlijnen zijn lastig.De grond in met dat spul prijskaartje
Het is ons zendamateurs bekend dat onder bepaalde omstandigheden inspraak via netleidingen mogelijk is.
Maw er kunnen storingen tijdens de uitzendingen optreden door VHF instraling op het lichtnet.
Ik denk persoonlijk dat je over dit aspect meer info kunt verkregen bij de fac electro oid der universiteit en ook mogelijke oplossingen. Ze zullen vast wel infokanalen hebben. Dus niet de zender wordt gestoord ,maar de zender veroorzaakt storing in op het lichtnet aangesloten apparatuur.
Let wel het kan zijn dat !
succes daar en 73 de Ruud PA0RAB

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Antennes en stroomkabels

#3 Bericht door EA5JEX »

Lijkt mij dat je op die frequentie met die afstand tot de leidingen geen problemen krijgt.
Bovendien lijken de dipolen verticaal gepolariseerd terwijl de leidingen horizontaal lopen.
(Hangt ook wel van het vermogen af).

Op lagere frequenties kun je wel problemen verwachten met instraling.

Kees

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennes en stroomkabels

#4 Bericht door PA3DJS »

Volledig eens met PA5CW.

Gezien het gebruik (campus) ga ik er vanuit dat het vermogen niet veel meer dan 50 W zal bedragen.
De koppeling van de antennes naar de stroomkabels zal slecht zijn vanwege de polarisatie. De kans op storing in apparatuur doordat RF inkoppelt op de stroomkabels acht ik nihil.

De afstraling van de antenne zal wat worden beïnvloed door de stroomkabels, maar als ik naar het terrein kijk, zal de invloed van het terrein véél groter zijn.

Ik neem aan dat jullie rekening houden met de lokale regelgeving in Oeganda.

Wim, PA3DJS

-Verwijderd account

Re: Antennes en stroomkabels

#5 Bericht door -Verwijderd account »

In de regels en voorwaarden forumgebruik staan onder andere deze twee regels.
Het hoofddoel van deze website is om radioamateurs en belangstellenden van het radioamateurisme de mogelijkheid te bieden om ondersteuning te vinden en bieden en discussie te voeren met betrekking tot het thema: “legaal radioamateurisme”.
oneigenlijk of onjuist gebruik houdt o.a. in:
- Het plaatsen van berichten die geen betrekking hebben op het thema (met uitzondering van berichten in het forum "Theekransjes").
Ik kan niet begrijpen waarom dergelijke posting als hierboven kennelijk gewoon toegelaten worden op dit forum.
Kan iemand mij dit uitleggen???

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antennes en stroomkabels

#6 Bericht door PE2AAB »

PA4DHG schreef:In de regels en voorwaarden forumgebruik staan onder andere deze twee regels.
Het hoofddoel van deze website is om radioamateurs en belangstellenden van het radioamateurisme de mogelijkheid te bieden om ondersteuning te vinden en bieden en discussie te voeren met betrekking tot het thema: “legaal radioamateurisme”.
oneigenlijk of onjuist gebruik houdt o.a. in:
- Het plaatsen van berichten die geen betrekking hebben op het thema (met uitzondering van berichten in het forum "Theekransjes").
Ik kan niet begrijpen waarom dergelijke posting als hierboven kennelijk gewoon toegelaten worden op dit forum.
Kan iemand mij dit uitleggen???
Dit is altijd toegelaten geweest daar het radiotechniek betreft. Als de beste man een vergunning heeft is het nog legaal ook.
Tevens is het zo dat de oprichters van dit forum altijd affiniteit hebben gehad met FM omroep dus is dat onderwerp, mits legaal, ook nooit gemeden.

Hoop dat dit enige duidelijkheid verschaft?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennes en stroomkabels

#7 Bericht door PA3DJS »

@PA4HDG:
Ik heb, voordat ik geplaatst heb, wel nagedacht over of dit binnen de forumregels valt.

Mijn overweging om toch te reageren was dat het voor een universiteit is en zeer waarschijnlijk niet commercieel/professioneel is, en dan is het amateurgebruik. Ik heb tevens de inschatting gemaakt dat de kans klein is dat je als buitenlander in Oeganda illegaal op de FM gaat zitten.

Mocht mijn inschatting niet goed zijn, dan hoor ik dat zeer waarschijnlijk via forumbeheer en dan is het voor mij een leermoment.

minirailz
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jun 2014, 08:32

Re: Antennes en stroomkabels

#8 Bericht door minirailz »

Beste allen,

Bedankt voor jullie reactie.
Ten eerste: dit is geheel legaal, we zenden aan 300W.
De universiteit en ook het radiostation zijn community-based, dus zeker niet commercieel.

Voor de rest: de antennes staan inderdaad 90 gedraaid tegenover de power lines. Dit icm het 50Hz signaal dat hierdoor gaat deed mij al vermoeden dat het normaal geen interferentie mag geven, maar men weet nooit vandaar deze vraag.

De transmitter zal met een stabilisator aan het net hangen.
Het net in Oeganda is niet alleen onbetrouwbaar (aan/uit) maar ook zeer grillig (215V - 250V), hiervoor moet de stabilisator dus uitkomst bieden.

Het terrein is inderdaad nogal heuvelachtig.
Ik kan moeilijk een inschatting maken van het bereik, maar vlak naast de radiocontainer (onze studio) is een vrij hoge crater waarover het signaal zeker niet zal gaan.
Tijdens mijn voorbereidingen had ik hiervoor een kabeltje gemaakt dat een van de 2 antennes zou 'vertragen'. Hierdoor zouden we een gerichter signaal krijgen en dus minder verspillen.
Helaas heb ik zojuist ontdekt dat dit net iets andere connectors zijn, dus dit zal niet door gaan.

Wederom dank voor jullie reacties!

Dennis
ps: antennes worden hier vaak gewoon op lange stokken in de lucht gehangen. FM radio stations zijn in het algemeen van zeer slechte kwaliteit en ook vrij lokaal. Advies kan ik dus beter in Europa opvragen... :wink:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennes en stroomkabels

#9 Bericht door PA3DJS »

Ik kan aan de hand van foto niet inschatten hoe hoog die krater ten opzichte van de antenne is. Als het echt een puist/pukkel is (dus de helling loopt achter de krater weer snel naar beneden), dan kan het met het bereik nog wel eens meevallen. Het is dan puur een kwestie van hoeveel Fresnel zones afgedekt worden door de krater. Het resultaat kan dan beter uitvallen dan op basis van knife-edge diffraction.

De hoogte in gaan heeft meestal meer gunstig effect dan meer ERP (ERP = zendvermogen*gain(dBd) ). Wellicht hebben jullie daar ook een ERP beperking in combinatie met hoogte.

dxman
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 sep 2010, 20:29
Locatie: steenwijk

Re: Antennes en stroomkabels

#10 Bericht door dxman »

antennes horen ook onder elkaar, in plaats van naast elkaar. je straalt nu extra vermogen naar boven de lucht in
SWL Amateur ;-)

minirailz
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jun 2014, 08:32

Re: Antennes en stroomkabels

#11 Bericht door minirailz »

De fabrikant gaf 500W erp op, maar doordat er 50m coax kabel tussen zit blijft daar volgens mij nog maar iets van 360W erp van over.

Oorspronkelijk wilden we de antennes naast elkaar plaatsen voor een gerichter patroon, echter door verschillende redenen is dit last minute toch een omnidirectioneel patroon geworden. De antennes onder elkaar plaatsen is lastiger doordat we een paal ipv echte radiomast gebruiken.

We zitten ook met nogal een krap budget, vandaar dat op sommige zaken 'bespaard' is...
(zo ook op de verankering, maar die bleek echt wel nodig...)

Dennis

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Antennes en stroomkabels

#12 Bericht door PA1A »

@PA4DHG
Blijkbaar heb jij nog nooit een radiostation opgezet in Afrika en begrijp jezelf niet wat je schrijft.

@dxman
Piraten op 3m hebben dergelijke antenne' s boven elkaar, blijkbaar weet je niet van het bestaan van de andere mogelijkheden en het daarmee te realiseren stralingspatroon.

@minirailz
Top project, veel succes en je zal waarschijnlijk geen problemen ondervinden. Wees wel voorzichtig met het neerhalen van de mast.....

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Antennes en stroomkabels

#13 Bericht door FrankSD »

Bij het naast elkaar plaatsen zal de horizontale openingshoek kleiner worden. Bij vertikaal plaatsen zal de vertikale openingshoek kleiner worden. Mij lijkt dat laatste toch meer aangewezen voor een omroep station tenzij er in Oeganda een bepaald gebied geviseerd wordt. Maar dat is niet aan mij om te beslissen wat daar ter plaatse beter is :P
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antennes en stroomkabels

#14 Bericht door PA0RAB »

Dennis,
Je merkt het Veel mensen = veel meningen
Oeganda is geen Nederland dus zul je je niet branden aan enige illegale activiteit
Ik ben het met Kees en Wim eens dat door gebruikte frequentie en polarisatie weinig problemen zijn te verwachten.Daarbij is de modulatie breedband FM Derhalve geen wijzigingen in het electrische veld
Mocht er toch energie op de 240 volt lijn komen zal ook een groot deel door de slechte leidingen wel weer verdwijnen. En mocht het toch voorkomen dan is het simpel op te lossen.
Ik schreef niet voor niets "het kan zijn dat"
Door de opstelling van de twee antennes zal er een bundeling in beide vlakken optreden. Een dipool heeft normaal een niervorm als stralingspatroon Door de twee zal dit patroon iets gebundeld worden.Zowel in her horizontale als verticale vlak. Er zal een lichte deuk in ronde stralingspatroon zijn.
En een bult. Zeg een ovaal met in het midden een indruk
Door het draaien van de paal is dat wellicht enigszins te richten.
De antennemast lijkt mij geschat zo'n 12m
Op de container ligt een aardige rol coax Dat geeft verzwakking. Dus kijk goed hoe je de antenneleiding legt Wellicht kun je zo'n 20 m besparen Dat zijn een paar dB's en enige wattjes in uitgestraald vermogen en weg te werken warmte
Nogmaals succes en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennes en stroomkabels

#15 Bericht door PA3DJS »

minirailz schreef:De fabrikant gaf 500W erp op, maar doordat er 50m coax kabel tussen zit blijft daar volgens mij nog maar iets van 360W erp van over.
Dennis
De fabrikant waarvan?

Zendvermogen van een zender wordt meestal opgegeven in W of dBm, dBW. Pas als een antenne in beeld komt, spreekt men in de omroepwereld van ... WERP. ERP = Effective Radiated Power.

In de vergunning die jullie hebben staat wellicht hoeveel W ERP je mag maken, of een combinatie van zendvermogen en maximum antenne gain.

WERP = gain(dipool)*zendvermogen.

De gain(dipool) moet je van dBd terugrekenen naar een gewoon getal ( gain(dipool) = 10^(dBd/10) ).
Gain(dipool) = Gain(isotroop)/1.64.


Het zendvermogen moet je natuurlijk corrigeren voor kabelverlies. Dus wat je in de formule invult is altijd minder dan dat uit de zender komt.

Over jullie mast:
Zorg je dat je wel aan extra mechanische beveiliging op je mast hebt. Ik denk bijvoorbeeld aan één tui waar geen spanning op staat. Als de mast dan bezwijkt, dan zorgt die losse tui ervoor dat de mast niet op de power line terecht komt.

Plaats reactie